ساخت پروتز گوش مصنوعی و اسکن سه بعدی

آیا شما هم به دنبال نحوه ساخت پروتز گوش مصنوعی هستید؟ قبل از بررسی نحوه ساخت پروتزهای گوش مصنوعی، به معرفی جدیدترین تحقیقات در این زمینه خواهیم پرداخت. در مرحله‌ی تحقیقی، دانشمندان دانشگاه پرینستون با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، گوش بیونیکی ساخته‌اند که می‌تواند امواج رادیویی را بشنود، امواجی که گوش طبیعی انسان‌ها قادر به شنیدن آن‌ها نیستند. این کار در پروژه‌ای برای اکتشاف امکان ترکیب الکترونیک و بافت زنده صورت گرفته است. این پروژه اولین تلاش گروه برای ساختن اندامی کاملاً کارا انجام‌شده است و گوشی که ساخته‌اند نه‌تنها توانایی تقلید عملکرد گوش انسان را دارد، بلکه می‌تواند فراتر از توانایی‌های انسانی نیز عمل کند.

مرکز تخصصی ساخت پروتز گوش کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پروتز گوش یا گوش مصنوعی چیست؟

با توجه به مقاله‌ای که توسط این محققان به‌صورت آنلاین منتشر شد، «زمینه‌ی سایبرنتیک، توان آن را دارد که اعضای یدکی برای بدن انسان تولید کند، یا حتی اندام‌هایی را بسازد که توانایی آن‌ها فراتر از کارهایی باشد که اعضای طبیعی بدن قادر به انجام دادنشان هستند.» همان‌طور که جراحی با اعضای مصنوعی خارجی موفقیت‌آمیز بوده‌اند، امکان چاپ سه‌بعدی کبد، کلیه و ریه می‌تواند به واقعیت تبدیل شود و مشکل ایستادن طولانی‌مدت در صف دریافت عضو اهدایی را از بین ببرد.

محققان دانشگاه مریلند در بالتیمور ایده اولیه این دستگاه را ارائه کرده اند. Lawrence Bonassar از دانشگاه کرنل، از عکس‌های سه‌بعدی گوش انسان برای ایجاد مدل‌های آن استفاده کرد. سپس این مدل‌ها با یک نوع ژل حاوی سلول های غضروف گاو، پر شدند. نتیجه خارق‌العاده بود: آن‌ها توانستند یک کپی دقیق از گوش را ایجاد کنند. به گزارش سلامت آنلاین، ورج نوشت: به کمک فناوری پرینت سه بعدی می توان شنوایی را در افراد ناشنوا احیا کرد.

محققان اکنون می توانند با کمک این فناوری جایگزینی برای استخوان های ظریف گوش به نام صدف بسازند که امواج صوتی خارجی را به سمت اعصاب گوش هدایت کنند. دستگاه مذکور با استفاده از سی تی اسکن گوش بیمار، یک پروتز سه بعدی پرینت می کند. درحال حاضر جراحان این پروتز را در اتاق عمل می سازند. اما بیشتر اوقات آنها ناکارآمد هستند زیرا اندازه آنها مناسب نیست.

پروتز سیلیکونی گوش

مراحل ساخت پروتز گوش

محققان با کمک تصویربرداری سی تی اسکن، توانستند به طور دقیق گوش داخلی فرد را اندازه گیری کنند، سپس با یک پرینتر سه بعدی استاندارد استخوان های مصنوعی مذکور را بسازند. آنها امیدوارند این پرینت های شخصی سازی شده به زودی جایگزین سمعک شوند. با دستیابی به موفقیت بیوپزشکی در ساخت اولین گوش زنده در جهان، محققان امیدوارند زندگی کسانی را تغییر دهند که به میکروتیا (Microtia) مبتلا هستند. در این بیماری بخش خارجی گوش قادر به رشد نیست.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از ناین‌نیوز، میکروتیا ۱۲ هزار کودک را مبتلا کرده و درمان آن غیر قابل دسترس و پرهزینه است. گوش ساخته شده با فنآوری چاپ سه‌بعدی و رشدیافته از سلول‌های بدن خود فرد، می‌تواند برای مبتلایان به این بیماری، مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر باشد. میا وودروف، از دانشگاه تکنولوژی کوئیزلند با اشاره به کمبود بودجه دولتی گفت: محققان در حال جمع‌آوری منابع مالی‌اند تا این طرح را به واقعیت تبدیل کنند.

این فقط یافته‌های تحقیقاتی نیست که ما را قادر به انجام طرح می‌کند. ما مردم و منابع مالی را نیز لازم داریم. مرحله بعدی این پروژه شامل کاشت گوش مصنوعی توسط یک جراح است. هر پروتز گوش یک طراحی منحصر به فرد و سفارشی دارد که متناسب با شخصی که آن را می‌پوشد ساخته می‌شود. برای ساخت این پروتز، به سه بار مراجعه نیاز است.

مراجعه اول: پزشک قالب‌هایی را از هر دو گوشتان می‌گیرد تا بتواند شکل اولیه‌ی پروتز شما را ایجاد کند. این کار بین ۳۰ تا۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

مراجعه دوم: پزشک شکل اصلی را به صورتی متناسب و مناسب تنظیم می‌کند. این کار می‌تواند ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد.

مراجعه سوم: پزشک برای مطابقت با پوست شما پروتز را رنگ می‌کنند. این کار ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد. معمولاً مراجعات در فواصل چند روزه انجام می‌گیرند. پروتز در حدود ۲ هفته بعد آماده می‌شود.

ساخت گوش مصنوعی

پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی

اگر بیمار تمایل داشته باشد تا سیمای خود را با گوش سیلیکونی بهبود بخشد، متخصص ارتوپدی پروتز گوش مصنوعی را با استفاده از قالب گرفته شده از گوش سالم می‌سازد تا هر دو گوش از نظر شکل، رنگ پوست و اندازه شبیه یکدیگر باشند. گوش‌های سیلیکونی پروتز‌هایی هستند که جهت ایجاد تقارن با گوش سالم مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

ساخت پروتز گوش سیلیکونی

دو نوع پروتز سیلیکونی گوش وجود دارد که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب نمایید. پروتز گوش مصنوعی نوع اول به طور موقت به کمک مواد چسبناک ایمن و بیولوژیک سازگار به پوست فرد متصل می‌شود. اما پروتز نوع دوم که با عنوان پروتز پیوند استخوان شناخته شده است و به کمک ایمپلنت تیتانیوم که در استخوان اطراف گوش قرار می‌گیرد به سر فرد متصل می‌گردند.

اگرچه هر دو نوع پروتز قابل جدا شدن هستند اما گوش‌های مصنوعی از نوع دوم از دوام و امنیت بیشتری برخوردار هستند. جراح چند ایمپلنت تیتانیومی را در استخوان اطراف گوش قرار می‌دهد، سپس گوش سیلیکونی را با گیره به این ایمپلنت‌ها متصل می‌سازد. این پروتزها معمولاً بسته به محیط، نگهداری، میزان فعالیت و عامل‌های دیگر یک تا سه سال دوام می‌آورند.

انواع پروتز گوش

روش های اتصال پروتز گوش به صورت

استفاده از مواد چسبنده

یک پروتز گوش می‌تواند روی ناحیه‌ای که گوش میکروتیک در آن قرار دارد به وسیله چسب مخصوص، در جای خود قرار گیرد. این روش زمانی رایج است که بیمار تمایلی به انجام عمل جراحی ندارد و از گوش مصنوعی برای فیت شدن روی گوش باقی مانده استفاده می‌کند.

آهن ربا و اسنپ

در این روش پروتز گوش با آهنربا و کلیپ‌ها، بر روی پروتزی که روی ایمپلنت‌های قابل اتصال به استخوان نصب شده‌اند، قرار می گیرند. این روش نصب، نیاز به میزان کمی عمل جراحی برای جایگذاری ایمپلنت‌های قابل اتصال به استخوان در جمجمه دارد.

راه های مراقبت و نگهداری از گوش مصنوعی

هر دو گوش آهنربایی و چسبی نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. لازم است که بیمار با پاک کردن گوش مصنوعی در فواصل منظم، به طولانی شدن عمر پروتز، کمک نماید. توصیه می‌شود مطابق دستورالعمل‌های داده شده در زمان نصب و دریافت گوش مصنوعی در مطب، از آن مراقبت کنید. اگر از چسب برای فیت کردن پروتز گوش مصنوعی استفاده می نمایید، هر شب چسب‌ ها را در آورده و تمیز کردن گوش را انجام دهید.

بسیار مهم است که در هر نقطه از پوست که احساس تحریک می‌کنید، عمل تمیز کردن را انجام دهید. در صورتی که متوجه شدید پوست شما حساس است، با متخصص آناپلاستولوژیست یا متخصص پوست خود مشورت کنید و پاک کننده یا مرطوب کننده‌های مختلف مناسب پوست خود را پیدا کنید. این نوع مراقبت‌ ها موجب طولانی شدن عمر مفید پروتز و افزایش کیفیت و ظاهر گوش خواهد شد.

طول عمر و ماندگاری

طول عمر اندام مصنوعی تا حد زیادی بستگی به نوع پروتز، مواد ساخته شده از آن، روش اتصال و نحوه مراقبت از آن دارد. به طور معمول یک پروتز بین 1 تا 3 سال دوام دارد که بسیاری از آنها حتی عمر بیشتری خواهند داشت. پروتز های اولیه که پس از عمل جراحی کاشته می‌شوند، ممکن است طول عمر کوتاهتری داشته باشند. دلیل این امر، بیشتر مربوط به بهبود بافت‌ها در طول ماه‌های اول تا یک سال بعد از عمل جراحی می باشد. پروتزهایی که از آن ها به خوبی مراقب می شود، بهتر تطبیق می یابند و دوام بسیار طولانی‌تری خواهند داشت.

هزینه ساخت پروتز گوش چقدر است؟

قیمت پروتز گوش به عوامل مختلفی از قبیل، تعرفه پزشک جراح، جنس پروتزی که برای گوش استفاده می‌شود و شرایط بیمار بستگی دارد. هزینه انجام، پس از اولین مشاوره و ویزیت، توسط متخصص تخمین و اعلام خواهد شد.

جمع بندی

پروتز گوش به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به شخص دریافت کننده کمک کنند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. گوش مصنوعی بر اساس شرایط و اهداف بیمار ساخته و متصل می شود.

مرکز تخصصی ساخت پروتز گوش کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *