استفاده از پروتز در چشم تخلیه شده

متاسفانه بر اثر عوامل متعددی مانند ضربه، عفونت، ناهنجاری های مادرزادی، بیماری های اکتسابی و مهم تر از همه وجود تومورهای بد خیم و درد شدید در ناحیه چشم، پزشک معالج برای بهبود حال بیمار تصمیم به جراحی چشم گرفته و در برخی موارد علیرغم میل باطنی مجبور به تخلیه کامل کاسه چشم خواهد شد. مسلما بعد از تخلیه کامل چشم، شکل ظاهری چهره تغییرات عمده ای خواهد داشت و قطعا از زیبایی چهره کاسته خواهد شد. در چنین شرایطی علاوه بر عوارض و مشکلات ناشی از جراحی، بیمار ممکن است دچار مشکلات روحی شدیدی شود. چرا که چشم ها تاثیر بسزایی در زیبایی افراد خواهند داشت. اینجاست که پروتز چشم تخلیه شده پا به عرصه پزشکی گذاشته و قادر خواهند بود کمک شایان توجهی به بیمارانی که دچار تخلیه کامل کاسه چشم شده اند بنمایند.

پروتز چشم و چشم مصنوعی

جراحی کاشت پروتز چشم تخلیه شده

پروتزها در دنیای پزشکی جایگاه ویژه و تثبیت شده ای دارند و پروتزهای چشمی از این مسئله مستثنا نخواهند بود. جراحی کاشت پروتز چشمی یکی از جراحی های بسیار رایج در سراسر دنیا می باشد که علاوه بر درصد بسیار بالای موفقیت، تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی بیمار خواهند داشت. استفاده از پروتزهای چشمی قدمت بسیار زیادی داشته و گواه آن یافتن گوی شیشه ای در حفره چشم یکی از اجساد یافت شده در شهر سوخته است که  قدمت استفاده از پروتز چشمی را تایید می نماید. به پروتزهای چشمی، چشم مصنوعی یا چشم شیشه ای نیز گفته می شود که امروزه برای هر فرد به صورت سفارشی ساخته می شود تا از نظر رنگ و ظاهر کاملا با چشم دیگر مشابه باشد. بنابراین کمتر کسی قادر خواهد بود مصنوعی بودن چشم را تشخیص دهد. اما نکته قابل توجه در خصوص پروتز های چشمی این است که این پروتزها اکثرا تنها ظاهر فرد بیمار را بهبود را می بخشند و توانایی ایجاد حس بینایی را ندارند. البته امروزه دانشمندان در تلاش برای ساخت پروتزهای چشمی با قابلیت بینایی هستند که به موفقیت های ارزشمندی نیز دست یافته اند. در گذشته اغلب پروتزهای چشمی از جنس شیشه ساخته می شدند. امروزه بطور معمول از آکریلیک پلاستیکی برای ساخت پروتز استفاده خواهد شد.

پروتزهای چشم اکثرا تنها ظاهر فرد بیمار را بهبود را می بخشند و توانایی ایجاد حس بینایی را ندارند. البته امروزه دانشمندان در تلاش برای ساخت پروتزهای چشمی با قابلیت بینایی هستند. دانشمندان در این عرصه به موفقیت های ارزشمندی نیز دست یافته اند. با ما در ارتباط باشید

پروتز ساخته شده از شیشه مخصوص

تجربه ثابت کرده پروتزهای ساخته شده از شیشه مخصوص علاوه بر عمر طولانی تر از کارکرد بالاتری نیز برخوردار هستند. سطح پروتزهای ساخته شده از شیشه مخصوص، از پارچه آهاردار پوشانده شده که تحت دمای بسیار بالا تهیه می شوند. ترکیبات استفاده شده در چشم مصنوعی شیشه ای عامل اصلی انتخاب افراد است.

شیشه کرایولیت

برتری این نوع پروتز به دلیل سطح کاملا صاف آن در مقایسه با سایر پروتزهای چشمی است. دلیل این سطح کاملا روش تولید خاصی است که در فرایند تولید از آن استفاده می شود. بطور کلی برتری پروتزهای چشم مصنوعی ساخته شده از شیشه به وسیله بررسی های میکروسکوپی به اثبات رسیده است. یکی دیگر از مزایای چشم مصنوعی شیشه ای، ویژگیهای مرطوب کنندگی آن است. مایع اشک یک قشر نازک بین سطح چشم و بافت حدقه چشم ایجاد می کند. این قشر نازک مانع از سایش پروتز می شود. این در حالی است که شیشه کرایولیت در برابر اشک بسیار مقاوم است. نکته دیگر درخشندگی بیشتر پروتز چشم مصنوعی ساخته شده از جنس شیشه مخصوص است. شیشه باعث طبیعی تر دیده شدن چشم مصنوعی می شود چون سطح پروتز بطور مکرر توسط پلک مرطوب خواهد شد. به همین دلیل در این نوع پروتز نیازی به استفاده از مایع های مرطوب کننده نیست.

عوارض بعد از کاشت پروتز چشم تخلیه شده

بطور قطع عمل جراحی کاشت پروتز چشم مانند سایر اعمال جراحی بدون عوارض نخواهد بود. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم کرد:

ترشحات چشمی

ترشحات چشمی ممکن است بر اثر عوامل متعددی مانند ایجاد عفونت در کاسه چشم، التهابات ملتحمه، خروج پروتز و خشکی چشم ایجاد شوند که هر یک از این عوامل درمان خاص خود را داشته و جای نگرانی نیست.

ایجاد محدودیت در حرکت چشم

متاسفانه بعد از جراحی کاشت پروتز چشمی متناسب با نوع جراحی، نحوه تخلیه چشم و نوع پروتز از میزان حرکت چشم کاسته خواهد شد. این محدودیت حرکتی در حال حاضر غیر قابل اجتناب می‌باشد. در گذشته برای جبران محدودیت حرکت چشم از روش قرار دادن پین در ایمپلت و اتصال آن به پروتز استفاده می شد. اما امروزه به دلیل ایجاد عفونت شدید این روش منسوخ شده و دیگر از آن استفاده نمی شود.

ایجاد گود افتادگی در اطراف چشم

بطور کلی عوارضی مانند گود افتادگی چشم، عمیق شدن شیار پشت پلک و افتادگی خفیف پلک به دلیل پر شدن فضای خالی کاسه چشم توسط پروتز خواهد بود. برای برطرف کردن این عوارض از روشهای مختلفی مانند ترزیق ژل و چربی، تعویض ایمپلت و کاشت ایمپلنت‌های سفارشی زیر یا پشت ایمپلنت قبلی استفاده می شود.

جاگیری نامناسب پروتز چشم تخلیه شده

اگر التهاب ملتحمه برای مدت زیادی ادامه داشته باشد، محل قرارگیری پروتز(سوکت) جمع شده و موجب بیرون افتادن پروتز از جای خود می‌شود. معمولا چنین اتفاقاتی بر اثر دستکاری بیش از حد پروتز، جنس نامرغوب پروتز یا حساسیت چشم به مواد پروتز پیش خواهد آمد. درمان چنین عارضه ای بسیار مشکل خواهد بود. موارد خفیف از طریق پیوند مخاط دهان قابل درمان است اما در موارد بسیار شدید غیر قابل درمان خواهد بود.

خارج شدن ایمپلنت و عفونت چشم

گاهاً ملتحمه به علت سایش طولانى مدت توسط پروتز از روى ایمپلنت کنار مى رود و ایمپلنت دچار عفونت مى شود. باید ایمپلنت را خارج کرد و به جاى آن از ایمپلنت جدید یا پیوند چربى و بافت زیرجلدى استفاده نمود.