کاربرد و فواید اسکن داینامیک پا چیست؟

اسکن دینامیک پا چیست؟ این نوع اسکن برای چه افرادی مناسب است؟ در این متن قصد داریم به پرسش های ذکر شده پاسخ دهیم و به طور کامل به شرح اسکن کف پای داینامیک بپردازیم. قطعا شما هم شنیده اید که پا قلب دوم بدن محسوب می شود. این عضو علاوه بر تحمل وزن بدن، اساس سیستم عضلانی و اسکلتی بدن می باشد. بنابراین وجود هر گونه عارضه در پا منجر به خستگی زودرس و اختلالات حرکتی در فرد می شود و از آن جایی که تمامی مفاصل بدن به یکدیگر وابسته هستند، اختلال و مشکل در پا، موجب ایجاد اختلال در سایر نقاط بدن از جمله ستون فقرات و گردن خواهد شد. در صورت بروز هر گونه مشکل در پا، ضروری است که به پزشک مراجعه کرده و با استفاده از اسکن کف پا، آسیب وارده به این عضو را به طور دقیق مشخص کرد. با ما در ادامه همراه باشید تا با اسکن های کف پا به ویژه اسکن داینامیک بیشتر آشنا شوید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

اسکن کف پا برای ساخت کفی طبی

با اسکن کف پا داینامیک آشنا شوید

با توجه به پیشرفت هایی که در چند سال اخیر در زمینه تکنولوژی صورت گرفته است، دستگاه هایی به نام اسکنر ساخته شده اند که به بررسی دقیق تر پا کمک می کنند. این اسکنرها مشکلاتی را که با معاینه پزشکی قابل تشخیص نبوده، به طور دقیق و با جزئیات در اختیار پزشک قرار می دهند. اسکنرها به صورت نوری و فشاری در مراکز ارتوپدی فنی وجود دارند که اسکنرهای فشاری خود به دو نوع اسکن داینامیک و اسکن استاتیک تقسیم می شوند. اسکنرهای داینامیک که موضوع بحث ما در این مقاله می باشند، شامل صفحاتی هستند که سنسورهای موجود در آن به فشار حساس بوده و با گام برداشتن بیمار بر روی این اسکنر، اطلاعاتی از قبیل زوایای گام برداری، فشار وارد آمده بر کف پا به هنگام گام برداری، شیوه راه رفتن بیمار و … را به متخصص می دهند. به یاد داشته باشید که پا عضو مهمی از بدن است و پایه و اساس سلامت بدن محسوب می شود. بنابراین جهت آگاهی از هر گونه مشکل در کف پا، شکل، نوع حرکت و … می توانید سالی یک بار با کمک اسکن کف پای داینامیک، سلامت پاهای خود را بسنجید. اگر نمی دانید اسکن کف پا برای شما لازم است یا خیر، ادامه مطلب را از دست ندهید.

اسکن داینامیک پا مناسب چه افرادی است؟

همان طور که گفته شد با استفاده از اسکن کف پای داینامیک، می توانید سلامت پاهای خود را حفظ کرده و از بیماری های مربوط به پا پیشگیری کنید. علاوه بر این موارد، اسکن کف پا به صورت داینامیک برای برخی بیماران در جهت بهبود بیماری ضروری می باشد و یکی از اقدامات مهم برای روند درمان محسوب می شود که این دسته از بیماران شامل موارد زیر می باشند:

  1. بیمارانی که مبتلا به خار پاشنه هستند.
  2. افرادی که دارای قوس شدید در کف پا هستند.
  3. افرادی که دارای کف پای صاف می باشند.
  4. افرادی که دچار بیماری دیابت و نوروپاتی شده اند و احتمال زخم شدن پا در آن ها زیاد است.
  5. افرادی که در طولانی مدت با درد در ناحیه پاشنه پا مواجه اند.
  6. کودکان اوتیسمی که دچار مشکل در راه رفتن و حفظ تعادل هستند.
  7. افرادی که از بیماری های پارکینسون یا فلج مغزی رنج می برند و قادر به حفظ تعادل نیستند.
  8. افرادی که درد کمرشان به مفاصل پا کشیده می شود.
  9. افرادی که در محیط کار و در طول شبانه روز به مدت طولانی می ایستند.
  10. ورزشکارانی که در صدد کاهش آسیب های ناشی از ورزش به پا هستند.
  11. بیمارانی که برای عمل جراحی پا نیاز به بررسی وضعیت کامل و دقیق از پا، قبل و بعد از عمل دارند.
  12. افرادی که دائما از کفش های غیر استاندارد استفاده می کنند و دچار لغزش پا می شوند.
  13. افرادی که در اندام تحتانی دچار آسیب شده باشند.
  14. افرادی که مشکل عدم تعادل دارند و به همین علت دائما زمین می خورند.

در صورتی که با هر یک از موارد بالا مواجه شده اید، می توانید با مراجعه به مراکز ارتوپدی فنی، کف پای خود را اسکن کنید و برای درمان بیماری خود اقدام کنید. در کلینیک کاویان طب می توانید علاوه بر اسکن کف پا، در صورت صلاحدید پزشک، اقدام به تهیه کفش و کفی های طبی برای درمان بیماری خود نمایید. این مجموعه تخصصی آماده مشاوره و خدمات درمانی لازم برای مشکلات کف پای شما می باشد.

اسکن کف پا

اسکن دینامیک پا چه داده هایی ر ا به پزشک می دهد؟

از آن جایی که با اسکن کف پا به صورت داینامیک می توان به اطلاعات کاملی از نحوه راه رفتن فرد و مشکلات موجود در کف پا دست یافت، پزشک با استفاده از این اسکن به تجزیه و تحلیل کلیه نقاط مرتبط با کف پا می پردازد و بیماری فرد و نحوه درمان را تشخیص می دهد. به طور کلی اسکن کف پا اطلاعات زیر را در اختیار پزشک قرار می دهد:

  • فشار وارد شده در هر لحظه بر قسمت های مختلف پا در حین راه رفتن یا ایستادن
  • تمامی مشکلات موجود در کف پا
  • الگوی توزیع فشار در پای فرد
  • تشخیص صاف بودن کف پا و نوع قوس پا
  • شکل کف پا و آناتومی آن

کاربردهای فوت اسکن داینامیک

زمانی که پا بیش از حد به سمت داخل خم می شود، فرد به دلیل کشیدگی قوس کف پا در قسمت داخلی زانو دچار درد و ناراحتی خواهد شد. همچنین خم شدن بیش از حد پا به بیرون، منجر به کشیدگی و گاها شکستگی در ناحیه مچ پا می شود. از این رو با کمک اسکن کف پا، می توان به آنالیز کف پا پرداخت و با استفاده از نتایج به دست آمده، روند درمان فرد را بهبود بخشید و سلامتی پای فرد را باز گرداند. اسکن دینامیک پا که از عمده ترین روش های اسکن کف پا به شمار می رود، کاربردهای فراوانی دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

  • با کمک این اسکنر می توان زخم احتمالی در کف پا را شناسایی و درمان کرد.
  • این اسکن با تحلیل دقیق کف پا به بهبود قدرت بدن، تعادل و وزن کمک می کند.
  • کنترل پای دیابتی از دیگر کاربردهای اسکن پای داینامیک می باشد.
  • می توان به کمک این اسکنر، فشار را بر روی نقاط مشکل دار پا کاهش داد.
  • اسکنر دینامیک اختلاف فشار در کف پای راست و چپ را تشخیص داده و به درمان مشکلات ناشی از آن کمک خواهد کرد.
  • این فوت اسکن چرخه راه رفتن بیمار را آنالیز می کند.

تفاوت اسکن داینامیک و استاتیک 

در گذشته ناهنجاری های کف پا را با استفاده از قالب گیری تشخیص می دادند، اما امروزه برای تشخیص و درمان بیماری های مرتبط با پا از اسکن کف پا به دو روش استاتیک و داینامیک استفاده می شود. در اسکن به روش داینامیک، بیمار به آرامی روی صفحه اسکنر گام بر می دارد و توسط آن اطلاعاتی نظیر فشار در هر نقطه پا، نحوه راه رفتن و اختلالات و مشکلات کف پا به پزشک معالج نمایش داده می شود. برخلاف اسکن دینامیک پا، در حالت استاتیک نیازی به حرکت بیمار و گام برداشتن روی صفحه نبوده و فقط بیمار باید به طور ثابت بایستد تا میزان فشار وارد شده به پا و نحوه توزیع وزن ارزیابی شود. لازم به ذکر است که اسکن به صورت استاتیک، اطلاعات کمتر و مختصری را نسبت به اسکن داینامیک پا به متخصص خواهد داد. معمولا اسکن استاتیک برای کودکان زیر 5 سال تجویز می شود. همچنین این اسکن در بیماران دیابتی نیز کاربرد دارد. اگر پزشک معالج شما اسکن داینامیک یا استاتیک را تجویز کرده است، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه کرده و از خدمات این کلینیک با سابقه و معتبر بهره مند شوید. امکان مشاوره رایگان در این کلینیک، تصمیم گیری را برای شما آسان تر خواهد کرد. پس با اطمینان خاطر با شماره 91008881-021 تماس گرفته و نوبت اسکن پای خود را بگیرید.

اسکن دینامیک پا

اسکن داینامیک برای ساخت کفش و کفی طبی

پس از تجزیه و تحلیل الگوی فشاری کف پا و اطلاع از ناهنجاری های موجود در کف پا، اطلاعات به دست آمده را به نرم افزاری جهت طراحی کفی طبی خواهند داد و سپس با توجه به اسکن و داده های نرم افزار، کفی طبی متناسب با پای شما طراحی خواهد شد. در نهایت کفی طراحی شده با استفاده از پرینترهای 3 بعدی ساخته می شود. البته روش گفته شده تنها با صلاحدید کارشناس نسبت به شرایط فرد به کار برده می شود و ممکن است در فردی دیگر روش ساخت متفاوت بوده و از اسکن کف پا تنها برای معاینه و ارزیابی هر چه دقیق تر پای بیمار استفاده شود. با این وجود اسکن پا، راه حلی سریع، دقیق و مقیاس پذیر برای تفسیر داده های پای فرد می باشد.

هزینه اسکن کف پا داینامیک

یکی از جدیدترین تجهیزات پزشکی، دستگاه های فوت اسکن است که هزینه و قیمت گذاری آن ها بر اساس تعرفه اعلام شده از انجمن علمی ارتوز و پروتز تعیین می شود. البته هزینه این اسکن به عوامل متعددی از جمله استاتیک یا داینامیک بودن دستگاه، تجربه پزشک معالج و تجهیزات و پیشرفته بودن کلینیک بستگی دارد. یکی از مهم ترین نفاوت های هزینه اسکن، استفاده از اسکنرهای نسل جدید و پیشرفته می باشد. برخی کلینیک ها با تهیه این دستگاه ها، علاوه بر  هزینه خریداری و نصب، نیاز به پرداخت هزینه های بیشتری جهت لوازم جانبی آن و نگهداری دارند که تمامی این موارد در قیمت اسکن دینامیک پا تاثیر گذار خواهد بود. کلینیک کاویان طب با استفاده از جدیدترین و به روزترین دستگاه های اسکن کف پا، در خدمت مراجعین عزیز خواهد بود. این مجموعه تخصصی در صورت نیاز بهترین کفی و کفش طبی را نیز برای شما طراحی خواهد کرد.

نتیجه گیری

اسکن داینامیک پا یک تکنولوژی بسیار پیشرفته و کاربردی بوده که به کمک آن می توان بیماری های عضلانی و اسکلتی را تشخیص داد و به آنالیز حرکات پا پرداخت. از آن جایی که سلامت پا از اهمیت بالایی برخوردار است، به توصیه پزشکان باید سالانه حداقل یک بار، اسکن پا را انجام داد. با استفاده از نتاایج حاصل از اسکن و در صورت لزوم، کفش و کفی طبی ساخته می شود. بنابراین می توانید برای یافتن اطلاعات و تصاویر دقیق از ساختار پا، به کلینیک کاویان طب مراجعه کنید و از خدمات این کلینیک از جمله اسکن دینامیک پا و طراحی کفش و کفی طبی بهره مند شوید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *