چرخش مچ پا چه علتی دارد؟ (راه های تشخیص + درمان این عارضه)

علت چرخش مچ پا چیست؟ وزن بدن افراد سالم بر روی پاها به صورت مناسب پخش می شود تا تعادل در ایستادن و راه رفتن ایجاد شود. هنگام راه رفتن، چنانچه توزیع وزن بدن، بیشتر به سمت داخل یا خارج باشد، سبب چرخش مچ پا به همان سمت خواهد شد. این چرخش برای حرکت و راه رفتن صحیح، مهم و ضروری است، اما اگر این چرخش از حد مناسب و طبیعی فراتر رود، موجب آسیب دیدگی پاها خواهد شد.

چرخش مچ پا به سمت داخل و خارج می ‌تواند باعث بروز درد و مشکلات بسیاری برای پاها، مانند آسیب به مچ پا و رباط‌ها شود. این بیماری به دلایل متفاوتی ایجاد می شود که شایع ترین آنها، ژنتیکی یا نقص مادرزادی است. خانم هایی که اکثرا از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند و موجب قرار گرفتن پاها در وضعیت غیر طبیعی به مدت طولانی می شوند و همچنین افراد مسن با افزایش سن و تضعیف عضلات پاها و در پی آن ضعف مفصل مچ پاها، به مرور دچار این عارضه خواهند شد. در ادامه به بررسی راه های تشخیص، درمان و تمامی نکات مربوطه خواهیم پرداخت.

محتوا پنهان

راه های تشخیص چرخش بیش از حد و غیر طبیعی مچ پا

زمانی که فرد به صورت عادی ایستاده است، استخوان مچ پا دقیقا در بالای پاشنه قرار گرفته است. پزشک متخصص می تواند با انجام آنالیز حرکت و گام‌ برداری، بیماری چرخش مچ پا را تشخیص دهد. علاوه بر معاینه بالینی، اسکن کف پا، اسکن مچ و زانو روش های دیگری جهت تشخیص این بیماری وجود دارد که در ادامه لیست شده است:

تست تاندون آشیل

یکی از راه های ابتدایی تشخیص این بیماری است که بیمار با پای برهنه ایستاده و فرد دیگری از پشت سر به مچ پای آن نگاه کند. در حالت عادی تاندول آشیل مستقیماً از پا به داخل پاشنه می‌رود، در صورتی که بیش از حد به سمت داخل یا بیرون خم شده و استخوان داخلی بیشتر از استخوان خارجی مچ پا بیرون‌ زدگی داشته باشد، فرد دچار این عارضه است.

تست کفش‌های استفاده شده

کفش های مخصوص پیاده روی خود را روی یک سطح صاف مانند میز گذاشته و از فاصله دورتری به قسمت نوک انگشتان پا نگاه کنید، در صورتی که دچار چرخش مچ پا شده باشید، نوک پنجه کفش ها به سمتا داخل متمایل شده است. راه دیگر تشخیص نگاه کردن به کفی خارجی کفش ها می باشد، اگر در امتداد سینه پاها ساییدگی و پارگی شدید رخ داده باشد، فرد دچار این بیماری شده است.

چرخش مچ پا در کودکانچرخش مچ پا در کودکان

چرخش مچ پا در کودکان هنگامی رخ می دهد که کودک زمان راه رفتن پاها را بیش از حد طبیعی رو به داخل یا خارج بچرخانند. این عارضه به دلایل مادرزادی و ژنتیکی در کودکان زیر دو سال رخ داده و برای پیشگیری از آن کاری نمی توان انجام داد. اغلب کودکان هنگام وزن گیری و ایستادن روی پاها، دچار چرخش مچ پا شده که تا دو سالگی  این عارضه طبیعی است.

در صورت ادامه داشتن این بیماری تا بعد از 2 سالگی، به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می شود که نیاز به مداخله و درمان دارد و در صورت عدم درمان، می تواند موجب اختلال در دیگر مفاصل مرتبط و بیماری هایی مانند ضربدری شدن زانوها، انحراف لگن، اسکولیوز، کایفوز و همچنین دردهای پا و ساق پا شود. راه های تشخیص این بیماری در کودکان در زیر لیست شده است:

• معاینه بالینی
  • اسکن کف پا
  • اسکن مچ و زانو

عوارض انحراف مچ پا به خارج یا داخل چیست؟عوارض انحراف مچ پا به خارج یا داخل چیست؟

چرخش مچ پا تنها بیماری و عارضه بدون درد پاها است. اما هنگام ایستادن طولانی مدت، فرد احساس درد و ناراحتی روی پاها می کند که در صورت عدم درمان این بیماری، به مرور زمان باعث ایجاد سایر مشکلات دردناک خواهد شد. در ادامه برخی از این موارد به اختصار لیست شده است:

• گرفتگی و درد عضلات پا
  • التهاب تاندون درشت نی خلفی
  • التهاب نیام کف پا
  • پینه پا
  • درد عصب سیاتیک
  • کمر درد
  • زانو درد
  • درد لگن
  • درد ساق پا
  • سندرم کمپارتمنت قدامی
  • سندم پتلافمورال یا زانوی دوندگان
  • خارپاشنه و درد کف پا
  • سندرم تارسال تونل
  • قوز انگشت شست
  • التهاب تاندون آشیل

علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در کودکان

چرخش ساق به داخل، شایع ترین عارضه در سنین نوپایی تا 4 سالگی است. عامل ایجاد کننده این مشکل، چرخش استخوان تیبیا یا درشت نی به داخل به علت فضای محدود درون رحم در زمان جنینی است. بعد از تولد پای نوزاد به تدریج به خارج می چرخد تا در راستای درست خود قرار گیرد. اگر ساق در حالت چرخیده به داخل باقی بماند باعث tibial torsion می شود. چون استخوان درشت نی به سمت داخل چرخیده است مچ و کف پا هم که به آن متصل هستند به سمت داخل کج میشوند و در نتیجه بچه کف پایش را به سمت داخل میگذارد.

درمان چرخش مچ پا به بیرون

هنگامی که فرد دچار این بیماری است، بر اساس شدت عارضه، سن و شرایط زندگی بیمار درمان های متفاوتی پیشنهاد می شود. اما تمامی بیماران ملزم به آموزش ورزش های اصلاحی بودی و درصدی از آنها باید از کفش مخصوص استفاده کنند. مدت زمان ورزش و استفاده از کفش ها بر اساس تشخیص پزشک می باشد.

درمان به داخل گذاشتن پنجه پاها هنگام راه رفتن

چرخش مچ پا به داخل، مشکل جدی است که در صورت عدم درمان و رسیدگی بدتر شده و به مرور زمان باعث ایجاد سایر بیماری ها می گردد. جهت برطرف کردن این عارضه چندین روش درمانی وجود دارد که با توجه به تشخیص پزشک، شدت عارضه و سن بیمار اقدام به درمان می کنند. در ادامه روش های درمان چرخش به داخل به صورت اختصار لیست شده است:

• تحت نظر گرفتن
  • فیزیوتراپی و تجویز دارو
  • تقویت و آموزش عضله
  • ارتوزهای مچ پا
  • جراحی ترمیمی پشت پا

بهترین درمان چرخش مچ پا

برای این عارضه چندین روش درمانی وجود دارد که بهترین روش درمان به انعطاف‌ پذیری و شدت کج شدگی مچ پا بستگی دارد. همچنین پوشیدن کفش مخصوص و بر اساس تجویز پزشک، به مرور موجب درمان بیمار می شود. این کفش ها در قسمت میانی کف محکم بوده و به منظور کنترل چرخش داخلی پا و جلوگیری از چرخش بیش از حد دارای یک بخش حمایت کننده از قوس کف پا هستند.

سفارش کفی و ارتز مناسب پا

یکی از درمان های غیر جراحی جهت کمک به قوس کف پا است که به دو صورت سفارشی ساخت یا آماده از بازار، می توان تهیه نمود. استفاده از کفی و ارتز مناسب پا به مرور موجب کاهش این بیماری و برطرف شدن آن می گردد. بیماران با مراجعه به مراکز تخصصی ساخت کفی و ارتز و برسی و تشخیص شدت بیماری توسط پزشک متخصص اقدام به تهیه مناسب ترین کفی و ارتز پا نمایند.

مچ پاها نقش به سزایی در حالت ایستادن و راه رفتن افراد داشته که چرخش بیش از اندازه مچ پا باعث برهم زدن تعادل در راه رفتن خواهد شد. در صورت عدم درمان، به مرور زمان فرد دچار آسیب دیدن سایر بافت پاها و بیماری هایی مانند پا درد و کمر درد می شود. مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.