معرفی پیشرفته ترین پروتز پا

افرادی که دچار قطع عضو در ناحیه پا می شوند نیاز به پروتز پا، به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته دارند. در این مقاله قصد داریم پیشرفته ترین پروتز پا را معرفی و بررسی کنیم تا ببینیم بر اساس تحقیقات جهانی چه پیشرفت هایی در این زمینه شده است. وجود گزینه های گسترده ای از پاهای مصنوعی، از جمله تعداد زیادی از آنها که عملکرد دینامیکی یک پای طبیعی را شبیه سازی می کنند، می توانند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند.

مرکز تخصصی پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

ویدیو معرفی پروتز پا و پای مصنوعی و محاسبه قیمت پروتز پا

پیشرفته ترین پروتز پا در تحقیقات جهانی

از بروزترین تحقیقات در زمینه پروتز پا می توان به تحقیقات مهندسان موسسه فناوری ماساچوست اشاره کرد که هدف آن ها بررسی و ساخت اندام های رباتیک، تحت کنترل مغز است. در جریان این مطالعات و آزمایشات انجام شده، بیماران وادار به خم کردن پای مصنوعی، حرکت انگشتان و بالا و پایین رفتن از پله شده اند. بعد از چند روز آزمایش، یکی از بیماران به نام جیم اوینگ، توانست حرکت خود را متمرکز و مچ پای خود را تکان دهد.

دکتر متیو کارتی، جراح بیمارستان بریگام و از محققان این تحقیق گفت: یک فرد که دچار قطع عضو می شود با دریافت پای مصنوعی معمولی، توانایی هیچ یک از این کارها را ندارد، اما جیم پای بیونیک خود را مانند پای بیولوژیکی تکان می دهد. این محققان معتقدند کلید ساخت پای بیونیک مانند پای بیولوژیک، ترکیب جراحی با پیشرفت های تکنولوژیکی است. پای مصنوعی ساخته شده امکان ارتباط دو طرفه را فراهم می کند، بطوریکه سیگنال هایی از مغز فرد به قسمت پایینی باقیمانده و سپس به اندام بیونیک منتقل می شود و دوباره برمی گردد.

اوینگ 54 ساله، کنترل دقیقی بر روی پای الیاف کربنی و فلزی که تقریباً 2 کیلوگرم وزن دارد، نشان داده و هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن از پله ها، انگشتان پا را به طور خودکار بالا و پایین می کند، رفتاری انعکاسی در افرادی با پاهای سالم که هرگز با پروتز مشاهده نمی شود.  STAT طی 15 ماه گذشته این آزمایش را دنبال کرده و فیلم هایی را برای یک مستند به نام “Augmented افزوده شده” در مورد پروژه Herr و تیمش برای ایجاد پیشرفته ترین پروتزهای رباتیک پا که با بیماران یکی می شوند، جمع آوری کرده است.

پیشرفته ترین پروتز پا با حرکتی شبیه پای واقعی

برای افراد قطع عضو، یافتن بهترین پروتز، مناسب با سبک زندگی آنها، می تواند یک چالش باشد، اما اکثر آنها موافقند که هر چه اندام مصنوعی به تقلید از نمونه بیولوژیکی خود نزدیک شود، بهتر است. این همان تفکری می باشد که در مورد اندام های مصنوعی نسل سوم وجود دارد. این پروتزهای پای مدرن، حرکتی شبیه عضلات و تاندون های از دست رفته را دنبال می کنند که گفته می شود راه رفتن را عادی، استرس را بر روی مفاصل کاهش و به افراد در مسافت های طولانی و در مواجه با زمین های ناهموار کمک خواهند کرد.

با توجه به پیشرفت های پروتز پا، مناسب ترین گزینه برای شما کدام است؟

اصول اولیه پروتز

یک پروتز پای ایده آل باید مقاومت های لازم را داشته باشد زیرا هنگام راه رفتن و دویدن نیرو و گشتاور زیادی را متحمل می شود. به طور معمول لوازم پروتز پا متشکل از یک ساختار داخلی سخت (چوبی یا پلاستیکی) است که توسط پوسته ای احاطه می شوند و در تغییر قیمت پروتز پا نیز مؤثرند. پاهای پیشرفته و امروزی که عملکردهای بیشتری به آنها اضافه شده نیز در داخل پوسته ای قرار می گیرند که بیشتر افراد هرگز پای مصنوعی خود را بدون این پوسته خارجی نمی بینند. استفاده از پوسته به دو منظور انجام می شود:

  • باعث می شود پروتز پای مانند یک پای آناتومیک به نظر برسد.
  • قابلیت استفاده از کفش را فراهم می سازد.

پروتز پا پیشرفته

برای یافتن پای مصنوعی مناسب باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

در صورت داشتن بخشی از پا، معمولا نیاز به پروتز پای سفارشی است. اگر قطع عضو، عضله مچ پا باشد، به یک پای مخصوص، مطابق بر ویژگی های این قسمت نیاز خواهد بود و در انتخاب باید قابلیت چند محوری و همچنین جذب شوک در نظر گرفته شود. برای قطع عضوهای بالای زانو به خاطر داشته باشید که هر چه از دست دادن اندام بالاتر باشد، کنترل پروتز کمتر خواهد بود و باید موضوع ثبات پای مصنوعی، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سطح فعالیت افراد در تعیین چگونگی پروتز پا

تولید کنندگان، پاهای مصنوعی را بر اساس سطح فعالیت کاربر دسته بندی می کنند. انتخاب پروتز متناسب با سطح فعالیت، تحرک و کیفیت زندگی شما را به حداکثر می رساند. پروتز اشتباه می تواند در واقع راه رفتن را برای شما دشوارتر کند.

اگر یک پزشک یا درمانگر هنوز سطح فعالیت شما را مشخص نکرده است، در اینجا برخی از نشانه های اساسی هر سطح را بررسی خواهیم کرد. اگر در مرز بین دو سطح فعالیت هستید، محصولات طراحی شده برای هر دو سطح مناسب شما خواهد بود.

پروتز پای مناسب

سطح فعالیت 0

اگر نمی توانید راه بروید، ممکن است برای احساس رفاه خود یا احساس اطمینان بیشتر در محیط های اجتماعی، یک پای مصنوعی بخواهید. از آنجا که این پروتز پا قرار نیست وزن شما را تحمل یا به شما در راه رفتن کمک کند، بنابراین به هیچ ویژگی دیگری که به تحرک کمک کند نیاز ندارد.

سطح فعالیت 1

برای کسانی که تحرک کمتری دارند، پای مصنوعی که برای حداکثر ثبات طراحی شده است به حفظ تعادل هنگام ایستادن یا قدم زدن کوتاه و محتاطانه، با حداقل سرعت در سطوح صاف کمک می کند. با داشتن اولویت ایمنی، این ویژگی ها را در پای مصنوعی انتخاب کنید:

  • سبک وزن بودن
  • داشتن موضعی ایمن
  • اجازه دهد بدون خم شدن زانو، راه بروید

سطح فعالیت 2

برای پیاده روی برای مدت زمان و سرعت محدود و دارای قابلیت مواجه با موانعی مانند زمین ناهموار، به پای مصنوعی نیاز دارید که ثبات و راحتی را ارائه دهد و از مفاصل و بافت باقیمانده اندام محافظت کند. پای مصنوعی در این سطح باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • جذب شوک در ضربه پاشنه پا
  • چرخش سبک هنگام راه رفتن
  • انتقال پویا از ایستادن به مرحله نوسان (برداشتن یک قدم)
  • عملکرد چند محوری متوسط، اگر انتظار دارید در زمین ناهموار راه بروید

پیشرفته ترین پروتز پا

سطح فعالیت 3

اگر قصد دارید با سرعت های مختلف راه بروید و زمین های ناهموار و سطوح مشابه، مانعی برای شما محسوب نشوند، به دنبال این ویژگی ها در پای مصنوعی باشید:

  • دارای چرخش نرم
  • بهره وری از انرژی
  • توانایی سازگاری با زمین های ناهموار

سطح فعالیت 4

برای بالاترین سطح تحرک، از جمله پیاده روی برای مدت زمان و مسافت نامحدود و انجام فعالیتهای تفریحی یا ورزشی، شما به یک پا مصنوعی نیاز دارید که بتواند در برابر ضربه، تنش و پیچش مقاومت کند و هنگامی که سرعت پیاده روی را تغییر می دهید یا شروع به دویدن می کنید، نیازهای شما را پاسخگو باشد. برای این سطح فعالیت به دنبال یک پای مصنوعی با ویژگی های زیر باشید:

  • واگذاری آسان
  • پشتیبانی مؤثر از ناحیه جلو پا
  • بهره وری از انرژی
  • توانایی سازگاری با زمین های ناهموار

جمع بندی

پروتز پا به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به شخص دریافت کننده کمک کند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. برای انتخاب پیشرفته ترین پروتز پا، مطابق با نیازها و اهداف شما، با مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی در ارتباط باشید. برای مشاوره رایگان به شماره 91008881 -021 تماس بگیرد.

منابع:

Pioneering surgery makes a prosthetic foot feel like the real thing

Finding the best foot for you

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *