عملکرد پروتز دست متحرک چگونه است؟

اگر به هر دلیلی دست، بازو یا انگشتان شما قطع شده، کمک خواهیم کرد تا مناسب ترین پروتز دست را انتخاب نمایید و استقلال فردی خود را باز یابید. در این مطلب به مفهموم پروتز دست متحرک و دست مصنوعی متحرک خواهیم پرداخت.

سالانه در سراسر جهان افراد زیادی به دلایلی نظیر تصادف، نوروپاتی دیابتی، عفونت و سرطان بخشی از دست و انگشتان خود را از دست می دهند. از آن جایی که دست نقش مهمی را در بدن ایفا می کند و از اعضای مهم بدن محسوب می شود، در صورت بروز مشکلات ذکر شده، زندگی فرد بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و استقلال فردی خود را از دست خواهد داد. اما امروزه پروتزهای دست متفاوتی طراحی و تولید می شوند که افراد دچار قطع عضو می توانند با استفاده از آن ها علاوه بر دادن ظاهر زیبا به دست، به بهبود عملکرد دست نیز کمک کنند. پروتز دست متحرک یا الکتریکی قابلیت های بیشتری نسبت به سایر دست های مصنوعی داشته و طراحی آن ها به گونه ای است که به فرد توانایی حرکت دادن دست را می دهند.

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پروتز دست و دست مصنوعی

انواع پروتز دست

انواع مختلفی از پروتز دست وجود دارد که نسبت به محل آسیب دیده و قطع شده، متخصص مناسب ترین نوع پروتز را به شما پیشنهاد می دهد. نوع ثابت این پروتزها صرفا جهت زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد، اما نوع متحرک آن ها، توانایی های فرد را افزایش داده و نیروی از دست رفته اندام فوقانی را باز می گرداند. در ادامه این مطلب انواع پروتز دست را معرفی خواهیم کرد:

  1. پروتز الکتریکی دست: این دسته از پروتزها که مایو الکتریک نام دارند، مناسب افرادی هستند که یک دست یا بخشی از انگشتان خود را از دست داده اند. این پروتزهای مایوالکتریک به افرادی که روزانه فعالیت های جسمانی سبک تا متوسطی دارند پیشنهاد می شود. شباهت بسیار زیاد این نوع دست مصنوعی به بازو و دست طبیعی، انتخابی مناسب برای بخش قطع شده می باشد. برای استفاده از این پروتز الکتریکی دست، نیازی به بند مخصوص نبوده و کنترل آن توسط امواج الکتریکی و اعصاب عضو باقیمانده صورت می گیرد. از جمله ایرادات این دست مصنوعی، می توان به قیمت زیاد و نیاز داشتن باتری آن به شارژ اشاره نمود. همچنین لازم است که بیمار به کمک متخصص با نحوه استفاده از این وسیله آشنا شود.
  2. پروتز دست که توسط انرژی بدن کار می کند: یکی از بادوام ترین پروتزهای دست مصنوعی، پروتز دستی است که توسط انرژی بدن کار می کند. بسیاری از شرکت ها در تلاش اند تا با طراحی این گونه پروتزها، به قربانیان حوادث کمک کنند و آن ها را به زندگی قبلی بازگردانند.
  3. پروتز انگشت مصنوعی که توسط سیم مخصوص کار می کند: اتصال این نوع پروتز توسط یک بند مخصوص به دور مچ صورت می گیرد و کنترل آن به کمک سیم های نایلونی می باشد. با چرخاندن انگشت یا مچ دست، انگشت مصنوعی نیز خم خواهد شد. متخصص ساخت پروتز در صورتی که تشخیص دهد شما به پایداری و قدرت بیشتری در پروتز نیاز دارید، با استفاده از تیتانیوم، پروتز دست شما را می سازد.
  4. انگشت های بیومکانیکی: در صورتی که فرد تعدادی از انگشتان خود را از دست داده باشد، می تواند از انگشت های بیومکانیکی استفاده کند. شرکت های بسیاری مشغول به طراحی و ساخت پروتزهای مختلف انگشت هستند، تا انگشتانی مطابق با سایر انگشت های باقیمانده بسازند و فرد قدرت انگشتان خود را به دست آورد. اگر قسمتی از انگشت یاقی مانده باشد، با استفاده از آن حرکات چرخشی انگشت مصنوعی قابل کنترل خواهد بود و به کمک آن می توان به انجام امور روزمره پرداخت.
  5. انگشت متحرک: نوع دیگری از پروتز دست و انگشت که در اختیار افراد دچار قطع عضو قرار می گیرد، پروتز انگشت متحرک می باشد. افرادی که انگشتانشان به طور کامل یا بخشی از آن ها قطع شده باشد، می توانند از این نوع پروتز استفاده کنند. شایان به ذکر است که این پروتزها از تیتانیوم ساخته شده و دارای مقاومت و قدرت بالایی می باشند. با لمس یک دکمه در این انگشت مصنوعی، می توانید پروتز را با وضعیتی که انتظار دارید، سازگار کنید. همچنین با قفل کردن اتصالات این انگشت مصنوعی متحرک، قادر به افزایش کارایی آن خواهید بود. با استفاده از پروتز ذکر شده فرد دچار قطع عضو قادر به برداشتن اشیا و جا به جایی آن ها به راحتی خواهد بود.
  6. پروتز منفعل کارکردی دست: با وجود این که این پروتز قطعات متمرکزی را دارا نمی باشد، اما با استفاده از آن می توان به جا به جایی اشیا و هل دادن آن ها بدون ایجاد مشکل پرداخت. پروتز منفعل کارکردی دست دارای ساختار فلزی می باشد و از مواد سبکی نظیر کائوچو و سیلیکون در روکش آن استفاده می شود. جهت ساخت این پروتز، از دست دیگر قالب گرفته می شود و همه ویژگی های دست نظیر رنگ و ساختار پوست را مطابق با دست دیگر فرد می سازند تا طبیعی به نظر برسد و جلب توجه نکند. برای جایگزین کردن بخش های آسیب دیده دست، می توانید از این نوع پروتز استفاده کنید.

پروتز دست متحرک و غیر متحرک

همان طور که گفته شد، پروتزها در دو دسته متحرک و غیر متحرک قرار می گیرند که در زیر یه طور کلی به شرح این دو دسته می پردازیم:

پروتزهای غیرعملکردی و غیر فعال ظاهری طبیعی و مشابه اندام واقعی دارند و معمولا از جنس سیلیکون یا pvc هستند. در افرادی که یک انگشت خود را از دست داده اند، اما همچنان دارای مفصل metacarphalangeal هستند، پروتز غیرعملکردی غیر فعال را می توان مورد استفاده قرار داد. با کمک سایر انگشتان سالم، پروتز استفاده شده نیز عملکردی خواهد بود. این نوع پروتزها به دلیل سادگی، هزینه کمتری را شامل می شوند.

نوع دیگری از پروتز دست، پروتز دست عملکردی می باشد که مناسب افرادی است که همه انگشتان خود در مفصل metacarphalangeal را از دست داده اند. این نوع پروتزها دارای یک سوکت هستند و اتصالی ایمن را فراهم می کنند. پروتزهای عملکردی دارای الگوهایی نظیر سه انگشتی، نوک انگشتی، جانبی و کروی می باشند که شایع ترین آن سه انگشتی است. کلینیک کاویان طب با چندین سال سابقه، در زمینه تولید و فروش انواع پروتزهای دست متحرک و ثابت فعالیت داشته و بهترین پروتزها را متناسب با نیاز شما طراحی و تولید می کند. جهت سفارش هر گونه پروتز دست می توانید به این کلینیک مراجعه کنید.

مراحل ساخت پروتز دست

پروتزهای دست نسبت به میزان و ناحیه قطع شدگی و ثابت یا متحرک بودن، اجزای مختلفی را شامل می شوند، اما به طور کلی اجزای جنرال این پروتزها شامل پروتز عضو قطع شده، سوکت، سیستم کنترل کننده، نگهدارنده و تعلیق کننده می باشد.

قطعه ای که به اتصال عضو باقیمانده به پروتز کمک می کند، سوکت است. طراحی سوکت از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در صورت دقیق نبودن موجب عدم راحتی و احساس درد در مصدوم می شود. به همین دلیل متخصص ساخت پروتز در مرحله نخست به طور دقیق قالب گیری می کند و مطابق با آن به طراحی سوکت و پروتز می پردازد.

در مرحله بعد سیستم تعلیق به کار گرفته می شود، به این ترتیب که ابزارهایی مانند بند مخصوص، سوکت ساکشن یا دستکش ارتجاعی استفاده می شود تا ایمنی و تناسب میان پروتز و عضو باقیمانده برقرار شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی مشکل عدم هوشمندی و فرمان پذیری پروتزها از مغز حل شده و تدابیری اتخاذ شده که توسط آن ها، پروتز قادر به حرکت خواهد بود. این سیستم های کنترل کننده منجر به جهش بزرگی در پروتزهای هوشمند شده است. لازم به ذکر است که استفاده از این نوع پروتزها، هزینه بیشتری را به همراه خواهد داشت. مهم ترین گام که باید به آن توجه داشت، طراحی، قالب گیری و ساخت این پروتزها متناسب با ساختار بدن فرد می باشد که می توانید با مراجعه به کلینیک کاویان طب بهترین انتخاب را داشته باشید.

دست مصنوعی الکتریکی

عملکرد دست مصنوعی الکتریکی متحرک

اکنون که با انواع پروتز دست، قطعات آن و نحوه ساخت این پروتزها آشنا شدید، قصد داریم بیشتر به عملکرد پروتزهای مایوالکتریک بپردازیم. این دسته از پروتزها مستقیما توسط امواج ارسال شده از مغز کنترل می شوند. پروتزهایی در آینده نزدیک ساخته خواهند شد که علاوه بر دریافت امواج ارسالی از مغز، به آن ها پاسخ داده و امواجی را متقابلا به مغز ارسال نمایند. همچنین پوست های الکتریکی نیز در این گونه پروتزها به کار برده می شود تا فرد درد و لمس شدن پوست را احساس کند. در صورتی که خود شما یا یکی از نزدیکانتان به پروتز دست مصنوعی نیاز دارید، پس از مراجعه به متخصص ساخت پروتز، عضو باقیمانده شما مورد بررسی قرار گرفته و متخصص اقدام به طراحی و ساخت پروتز متناسب با نیاز شما می کند.

انواع پروتز دست

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی 2 نوع پروتز غیر فعال (ثابت) و پروتز دست متحرک (مکانیکی) پرداختیم. پروتزهای غیر فعال دست، انعطاف تحرکی نداشته و از مغز فرمان نمی گیرند. پروتزهای متحرک دست، متناسب با سطح فناوری، به فرد قابلیت حرکت دست را خواهند داد و پیام های دریافتی از مغز را عملیاتی می کنند. شما عزیزان با مطالعه این مطلب می توانید بهترین و مناسب ترین پروتز مصنوعی مورد نیاز خود را به کلینیک کاویان طب سفارش دهید.

مرکز تخصصی پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *