پروتز بالای زانو [0 تا 100 ساخت پای مصنوعی"قطع عضو بالای زانو"]

پروتز پا بالای زانو (AK) یا ترانسفورمورال (TF) برای شخصی که قطع عضو AK یا TF یا قطع عضو بالای زانو دارد به صورت سفارشی ساخته می شود. پروتز از یک سوکت، لاینر، زانو، پیلون، مچ و پای مصنوعی ساخته شده و بسته به سیستم تعلیق مورد استفاده بیمار، ممکن است شامل اسلیو نیز باشد. در ادامه به بررسی تمامی مواردی که درباره پای مصنوعی بالای زانو می خواهید بدانید می پردازیم.

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

ویدیو معرفی پروتز پا و پای مصنوعی و محاسبه قیمت پروتز پا

اجزای تشکیل دهنده پروتز پا بالای زانو

در زمان قطع پا، فرد باید با متخصصی که در زمینه طراحی و ساخت پروتز پا آموزش دیده در مورد اهداف، انتظارات و نگرانی های خود صحبت کند. متخصص با در نظر گرفتن نیازهای خاص بیمار، پروتزی متناسب با شرایط او طراحی و می سازد. پروتزهای بالای زانو با پنج جز اصلی، به زانو اجازه می دهند خم شود، وزن را منتقل و توانایی راه رفتن را برای فرد فراهم کند. اجزای اصلی شامل موارد زیر می باشد:

سوکت

بخشی از اندام مصنوعی است که اندام باقی مانده، روی آن قرار می گیرد و می تواند از مواد ترموپلاستیک، فلزی یا چند لایه ساخته شود. سوکت برای قطع عضوی بالای زانو دارای دو طرح است:

سوکت های پوششی ایسیال: به طور معمول دارای یک قاب سفت و محکم با یک سوکت داخلی انعطاف پذیر بوده که برای قرار دادن لگن در داخل سوکت طراحی شده است. این قاب سفت و سخت باعث افزایش ثبات و کنترل بهینه هنگام راه رفتن می شود.

سوکت چهار ضلعی: مکانی را برای قرار گیری لگن فراهم و تماس لگن را روی لبه سوکت حفظ می کند. در مقایسه با محفظه ایسیال، سوکت در جلو و عقب باریکتر و از عرض بازتر است.

مفصل زانو

سیستم های زانو برای ایجاد تعادل و ثبات فرد در هنگام ایستادن، با انتقال وزن از طریق پروتز طراحی شده اند. زانوی مصنوعی باید پروتز را خم و عملکردی مشابه زانوی طبیعی داشته باشد تا به فرد اجازه دهد به میل خود راه برود.

سیستم زانوی تک محور فقط می تواند در یک جهت خم و راست شود. این سیستم زانو، باعث کاهش پایداری در هنگام ایستادن شده و فرد را مجبور به استفاده از قدرت عضلانی خود می کند.

زانوهای چند مرکز اجازه می دهد تا زانو اندکی در جهات متفاوت خم شود. این امر بسته به اهداف و توانایی های افراد می تواند به آن ها کمک کند روی سطوح ناهموار راه بروند و یا بدوند.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق برای نگه داشتن سوکت روی اندام باقی مانده ساخته شده و در طرح های مختلفی وجود دارد از جمله: باند سیلسیون، باند لگنی با مفصل، لاینر سیلیکونی با یک مکانیزم قفل در سوکت یا یک سوکت مکش با یک دریچه که هر کدام معیارها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در هنگام انتخاب سیستم تعلیق خاص برای پروتز، اولویت فردی در نظر گرفته خواهد شد.

شانک

ساق پای زیرین را تشکیل می دهد و سوکت را به مجموعه پا و مچ پا متصل می کند و در دو طرح اصلی وجود دارد:

طراحی اسکلت داخلی با روکش فوم نرم که ظاهر و احساس پوست را دارد. این پروتز سبک بوده و به راحتی قابل تنظیم و سازگار با فناوری های پیشرفته در سیستم های زانو است. ولی توجه داشته باشید که پوشش فوم شکننده است و به راحتی آسیب می بیند.

طراحی اسکلت خارجی با پوسته ای سخت و بادوام بوده که از مواد ترکیبی چند لایه ساخته شده و پس از پایان کار اجازه اعمال تنظیمات دیگر را نمی دهد. این طرح با اسکلت بیرونی، دوام بیشتری داشته و قادر به انتقال وزن به کل طرح خواهد بود، بنابراین برای افرادی که برای انجام کارهای سنگین نیاز به پروتز دارند مناسب تر است.

سیستم مچ پا

سیستم مچ پا برای حفظ تعادل و تأمین حمایت زمانی که فرد روی پروتز می ایستد، امری حیاتی است. طرح های مختلفی از پای مصنوعی وجود دارد که عبارتند از:

SACH که فقط یک حرکت را تولید می کند و از مزایای این طرح می توان به سبک، بادوام و نسبتاً ارزان بودن آن اشاره کرد.

پای تک محوری که حرکت مچ پا را به دنبال دارد و به ثبات بیشتر زانو کمک می کند.

پا با واکنش پویا که به گونه ای طراحی شده که به پروتز اجازه می دهد از پاشنه خود، پرش کند و انرژی بیشتری را برای راه رفتن تأمین نماید.

اقدامات در بهترین کلینیک پروتز پا بالای زانو

از دست دادن اندام بالای زانو که به قطع عضو ترانسفرمورال نیز معروف است، به قطع یا عدم وجود پا در بالای زانو گفته می شود. اگر چه فرآیندهای موضعی و جراحی ممکن است از فردی به فرد دیگر به میزان قابل توجهی متفاوت باشد، اما افرادی که دچار قطع عضو بالای زانو می شوند، معمولاً چندین هفته پس از جراحی، فرآیند نصب پروتز را آغاز می کنند.

بیمار می تواند با شروع روند توانبخشی، با یک متخصص پروتز که در زمینه طراحی، ساخت و نصب اندام های مصنوعی آموزش دیده مشورت و در مورد انتظارات و نگرانی های خود با آن صحبت کند تا وی بتواند نیازهای خاص را شناسایی و برطرف نماید. متخصص پروتز برای تحت کنترل قرار دادن سلامتی فرد، با پزشک و تیم توانبخشی همکاری می کند.

مراحل ساخت پروتز پا بالای زانو

جلسه اول پروتز مصنوعی

متخصص در این مرحله، بر اساس نیازها و اهداف بیمار، چگونگی پروتز را شناسایی خواهد کرد. همچنین با ارزیابی قدرت و تحرک بیمار و سوال در مورد فعالیت های روزمره بیمار، شناخت خود را بالاتر می برد. او به اهداف گوش خواهد داد و سپس از تخصص بالینی خود، برای طراحی پروتز مناسب، متناسب با نیازهای خاص فرد استفاده خواهد کرد.

پروتز اولیه

وقتی اندام باقیمانده به اندازه کافی خوب شد، پروتز برای بیمار اندازه گیری و متناسب می شود. پروتز نهایی با استفاده از موادی که منطبق با نیازهای بیمار باشد، ساخته خواهد شد. متخصص نحوه پوشیدن و مراقبت از پروتز و لوازم آن را به بیمار می آموزد و او را برای زندگی جدید با پروتز، آماده می سازد.

زانو در پای مصنوعی

مراقبت های پروتز بالای زانو

مراقبت از اندام

بعد از قطع عضو، ممکن است تورم قابل توجهی در اندام باقیمانده وجود داشته باشد. پزشک برای کمک به فرم اندام باقیمانده و اطمینان از ایجاد پروتز مناسب تر، جمع کننده یا شرینکر را تجویز خواهد کرد.

فیزیوتراپی

پزشک، متخصص پروتز و فیزیوتراپیست به فرد کمک می کنند تا یاد بگیرد چگونه از پروتز در فعالیت های روزمره خود استفاده کند. بعد از اینکه بیمار با مهارت های اساسی کنار آمد، ممکن است بتواند فعالیت های بدنی پیشرفته تری مانند بالا و پایین رفتن از پله ها، رانندگی و شرکت در ورزش یا سایر سرگرمی ها را از سر بگیرد.

مراقبت های بعدی

همانطور که اندام تغییر می کند، پروتز نیز به اصلاح نیاز دارد. این ممکن است شامل تعویض دوره ای سوکت یا تعویض اجزا باشد. همچنین از دیگر دلایل نیاز به تغییر و اصلاح، افزایش سطح فعالیت بیمار خواهد بود. مراجعه حداقل هر شش ماه یکبار به متخصص پروتز جهت پیگیری و برطرف کردن مشکلات لازم است، به خصوص زمانی که اندام باقیمانده در حال تغییر باشد.

 پای مصنوعی بالای زانو و ورزش

انواع زانوهای مصنوعی به کار رفته در پروتزهای بالای زانو

امروزه انواع مختلفی از پروتز زانوی مصنوعی برای انتخاب در بازار وجود دارد. هنگامی که شما در حال تهیه برنامه ای برای پروتز هستید، پزشک از شما در مورد سبک زندگی و فعالیت هایی که در آن شرکت می کنید سوال می کند. این شامل میزان راه رفتن، ورزش هایی که انجام می دهید، راه رفتن در زمین های ناهموار، پیاده روی، شکار و اینکه چقدر در روز روی پای خود می ایستید، خواهد یود. تمام این فعالیت های مختلفی که هر روز انجام می دهید، نقشی اساسی در تصمیم گیری در مورد پا مناسب شما دارند. هر زانو شامل مزایای مختلفی برای فعالیت های گوناگون بوده و انواع مختلف آن به شرح زیر است:

زانو با محور واحد Single Axis

این مدل شامل یک لولای ساده، با اصطکاک قابل تنظیم برای فاز چرخش است.

زانو تک محوره

زانو با قفل دستی Manual Locking

این زانو یکی از پایدارترین مدل ها است که در پروتز استفاده می شود. در حین راه رفتن زانو قفل شده و بیمار مکانیسم قفل را برای نشستن آزاد می کند. قفل دستی در درجه اول برای بیمارانی استفاده خواهد شد که اندام های باقیمانده بسیار کوتاه و یا قدرت مفصل ران ضعیف دارند و قادر به کنترل زانو نیستند.

زانو با قفل دستی

زانو با کنترل ایستایش Stance Control

این زانو بسیار پایدار است و اغلب برای پروتز اول تجویز می شود. هنگامی که وزن روی پروتز قرار می گیرد، زانو تا زمانی که وزن جابجا نشود، خم نمی شود. این سیستم در هنگام چرخش پا، به عنوان یک زانو با اصطکاک ثابت عمل می کند. این زانو یک انتخاب معمول در افراد قطع عضو مسن یا کمتر فعال است.

زانو با کنترل ایستایش

زانو با چند مرکز Polycentric

این زانوها دارای مراکز چرخشی متعددی هستند که می توانند تعدادی از قابلیت های عملکردی منحصر به فرد را فراهم کنند. این مدل به منظور افزایش ثبات زانو در مرحله اولیه ایستادن، همراه با توانایی انعطاف پذیر تحمل وزن قبل از مرحله چرخش، طراحی شده و برای افراد فعال بسیار سودمند است.

زانو با چند مرکز

زانو با سیستم کنترل سیال، پنوماتیک و هیدرولیکFluid Controlled : Hydraulic/Pneumatic

 این زانوها دارای محفظه هایی هستند که درون آن ها مملو از گازهایی مانند هوا و یا روغن هایی مانند سیلیکون است. این ها اجازه می دهند تا چرخش با سرعت متغیر انجام شود. به دلیل یک استوانه پر از مایعات، فرد قطع عضو قادر به افزایش و کاهش سرعت راه رفتن است که زانو به طور خودکار آن را کنترل می کند. پنوماتیک عمدتا برای ردیابی سرعت طبیعی بوده در حالی که از واحدهای کنترل هیدرولیک، برای سرعت های متوسط ​​و بالاتر استفاده می شود.

زانو با ریز پردازنده Microprocessor

این زانوها تحرک را بهبود می بخشند و خطر صدمه ناشی از زمین خوردن را کاهش می دهند که به سلامتی و رفاه کلی فرد منجر می شود. تمام زانوهای رایانه ای شامل ریزپردازنده، نرم افزار، سنسور، سیستم مقاومت هیدرولیکی یا پنوماتیک و باتری هستند. حسگرها تغییرات محیط مانند، راه رفتن روی سطوح مختلف، بالا یا پایین رفتن از شیب یا راه رفتن با سرعت ها مختلف را کنترل می کنند.

قیمت پروتز بالای زانو

پروتز بالای زانو به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به شخص دریافت کننده کمک کنند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. دو فاکتور مهم در اینجا، کیفیت پروتز استفاده شده و قیمت آن است. همانطور که در بالا گفته شد پروتز بر اساس شرایط فردی بیمار و نیازهای آن ساخته می شود که این موارد بر هزینه نهایی تأثیر خواهد گذاشت.

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *