کاربرد پروتز بالای آرنج ژله ای و پروتز زیر آرنج ژله ای چیست؟

کاربرد پروتز بالای آرنج ژله ای و پروتز زیر آرنج ژله ای چیست؟ پروتزهای ژله ای چه تفاوتی با پروتزهای ساده دارند؟ یکی از سوالاتی که اخیرا مراجعین پروتز دست با آن مواجه اند، تفاوت پروتزهای ژله ای با سایر پروتزها می باشد که در این مطلب به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

روزانه افراد زیادی ممکن است به دلایلی نظیر بیماری، تصادف، دیابت یا سرطان بخشی از دست یا پای خود را از دست بدهند که پس از ترمیم زخم های این دسته از افراد، می توان اقدام به تهیه پروتز نمود. قطع عضو از ناحیه دست، صدمات بسیاری را از لحاظ روحی و عملکردی به فرد خواهد زد که فرد آسیب دیده و اطرافیان همواره در تلاش برای تهیه بهترین پروتز و رفع این مشکلات می باشند. یکی از این پروتزها، پروتز بالای آرنج ژله ای و پروتز زیر آرنج ژله ای می باشد که با استفاده از آن ها زیبایی دست همانند دست طبیعی باز می گردد. در این مقاله قصد داریم با این دسته از پروتزها بیشتر آشنا شویم.

مرکز تخصصی ساخت پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

استفاده از پروتز ژله ای دست برای مقاصد زیبایی

افرادی که به دلایل مختلف دچار قطع عضو می شوند یا از بدو تولد با این مشکل مواجه بوده اند، با استفاده از پروتزهای زیبایی می توانند به داشتن ظاهر زیبا و بهبود نقص خود کمک نمایند. پروتزهای زیبایی اغلب از جنس ژله ای (سیلیکونی) بوده و به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی، یکی از بهترین متریال در ساخت پروتزها محسوب می شوند. به دلیل استفاده از سیلیکون در پروتز بالای آرنج ژله ای و پروتز زیر آرنج ژله ای، شکل پروتز حتی در صورت وجود گرمای شدید و آلودگی های محیطی تغییر نخواهد کرد.

با وجود محکم بودن سیلیکون و خاصیت ارتجاعی آن باید از فشار کششی زیاد و تماس با اجسام تیز و برنده خودداری شود. ژله ای و نرم بودن این ماده به کلینیک های ارتوپدی امکان ساخت پروتز سیلیکونی کاملا مشابه با دست انسان را می دهد. در زیر به ذکر برخی ویژگی ها و مزایای پروتزهای ژله ای دست خواهیم پرداخت:

  • مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید و گرما
  • مقاومت در مقابل آلودگی 
  • سهولت در تمیز کردن پروتز با آب و صابون
  • همخوانی با سایر اعضای بدن از لحاظ رنگ و ظاهر 
  • استفاده آسان از پروتز و راحتی آن
  • سازگاری پوست با پروتز
  • افزایش اعتماد به نفس در فرد

طراحی ظاهر پروتز و طبیعی بودن آن بسیار حائز اهمیت بوده و باید به گونه ای آن را طراحی کرد که فرد ناچار به پنهان کردن دست از سایر افراد نباشد. پروتزی که چه از لحاظ رنگ و چه از لحاظ آناتومیک با دست طبیعی فرد مطابقت داشته باشد، حس اعتماد به نفس بیمار را افزایش داده و فرد با آرامش بیشتری در جامعه حضور پیدا خواهد کرد. افرادی که دچار قطع عضو در ناحیه دست شده اند، به هنگام حضور در مکان های عمومی، سنگینی نگاه ها را حس کرده که استفاده از پروتزهای ژله ای کمک شایانی به رفع این قبیل فشارهای روانی کرده و سبب کنار آمدن هر چه سریع تر فرد با شرایط پیش آمده می شود.

نحوه ساخت پروتز سیلیکونی (ژله ای) دست

در این بخش قصد داریم به شرح روش ساخت پروتز سیلیکونی یا ژله ای بپردازیم تا تمامی اطلاعات لازم در این زمینه را کسب نمایید. البته توجه به این نکته ضروری است که ساختار هر پروتز ژله ای منحصر به فرد و متفاوت خواهد بود.

  1. ارزیایی توسط پزشک: در ابتدا پزشک به بررسی و ارزیابی دست آسیب دیده بیمار می پردازد. هدف از این بررسی، ارائه یک برنامه کلی برای انگشتان، محل قرار گیری هر انگشت، شکل دست و … می باشد. همچنین در این مرحله ارزیابی جهت قالب گیری انجام خواهد شد. اقدام دیگری که در این مرحله صورت می گیرد، عکس برداری از دست جهت تطابق با دست ساخته شده می باشد.
  2. قالب گیری دست: در این مرحله پروتزیست اقدام به قالب گیری از دست، متناسب با دست طبیعی و سالم فرد می کند. سپس یک پایه قالب متناسب با اندازه دست را می سازند. قالب ساخته شده از جنس گچ بوده و حالتی سفت دارد.
  3. سوکت: در این مرحله ورق ترموپلاستیک را گرم کرده و در محفظه خلا قرار می دهند. پس از این که ورق شکل سوکت را به خود گرفت، سوکت هوای تولید شده را روی دست بیمار تست می کنند. در صورت عدم راحتی بیمار، تغییراتی بر روی نمونه، اعمال خواهد شد و سوکت دائمی ساخته می شود.
  4. تطابق رنگ: در مرحله بعد، رنگ پروتز را مطابق با رنگ پوست فرد آماده می کنند. از آن جایی که سیلیکون یک ماده با رنگ پذیری بالا می باشد، می توان طیف های رنگی متفاوتی را روی آن اعمال کرد.
  5. ریخته گری: در این مرحله می توان از مواد مختلفی استفاده کرد، اما سیلیکون ها به دلیل انعطاف زیاد، داشتن حالت ژله ای، رنگ پذیری بالا و دوام و عمر زیاد، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین سیلیکون در قالب نهایی ریخته می شود.
  6. بسته بندی: پس از ورود سیلیکون به قالب، آن را کنار گذاشته تا شکل قالب را به خود بگیرد.
  7. مرحله نهایی: پس از جدا کردن پروتز سیلیکونی از قالب، آن را از نظر رنگ، حالت طبیعی و … با دست فرد مطابقت داده و سپس راحتی آن در دست بیمار را چک خواهند کرد.

در پروتز بالای آرنج ژله ای و پروتز زیر آرنج ژله ای حتی رنگ ناخن ها مشابه ناخن دست فرد بوده و فرد آسیب دیده، زیبایی دست خود را همانند قبل باز می یابد.

تفاوت پروتز ژله ای و پروتز غیر ژله ای

همان طور که در ابتدای متن گفته شد، در سال های اخیر تفاوت پروتزهای ژله ای پروتزهای غیر ژله ای، یکی از ابهامات کاربران جهت تهیه پروتزها می باشد. در ابتدا لازم به ذکر است که پروتزهای زیبایی تماما از سیلیکون ساخته شده و در ساخت آن ها حتی اثر انگشت فرد حفظ خواهد شد. اما در بیمارانی که قطع عضو محدودیت های عملکردی بسیاری را برای فرد ایجاد کرده و زندگی بیمار را بسیار تحت تاثیر قرار داده، ابتدا باید جنبه عملکردی پروتز در نظر گرفته شود و ژله ای یا غیر ژله ای بودن پروتز، موضوع ثانویه است که باید به آن پرداخت. شایان به ذکر است که در این پروتزهای عملکردی گفته شده، می توان از هر 2 نوع پروتز استفاده کرد.

تفاوت عمده بین پروتزهای سیلیکونی و غیر سیلیکونی در ایجاد بستر نرم بین سوکت پروتز و پوست بیمار است که پروتزهای غیر سیلیکونی فاقد آن هستند، وگرنه سایر قطعات را می توان در هر دو نوع پروتز به کار برد. به این بستر سیلیکونی که ژله ای و نرم بوده، ژل لاینر گفته می شود. از پروتزهای ژله ای معمولا برای بیماران دیابتی و افراد با حساسیت پوستی استفاده می شود. از آن جایی که ژل لاینر یا بستر سیلیکونی، نرم و ژله ای بوده، احتمال آسیب و زخم در عضو باقی مانده را کاهش داده و برتری بسیاری نسبت به پلی فوم دارد. البته در پروتزهای غیر ژله ای، بین سوکت پروتز و پوست فرد از فوم های مخصوص استفاده می شود.

مراقبت از پروتز دست سیلیکونی (ژله ای)

با وجود پایین بودن قیمت پروتزهای سیلیکونی نسبت به پروتزهای هوشمند، باید نکاتی را جهت مراقبت از پروتز مورد توجه قرار دهید تا هزینه های بیشتری برای تعمیر یا تعویض آن ها متحمل نشوید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • به هنگام خواب پروتز دست را بیرون آورده و بر روی یک سطح مسطح قرار دهید.
  • جهت تمیز کردن قسمت خارجی پروتز از یک ظرف آب و مقداری صابون با ph خنثی استفاده کنید.
  • هر چند مدت یک بار پروتز را برای کنترل و ارزیابی به متخصص نشان دهید.
  • پروتز را دور از حلال و مواد شیمیایی قرار دهید.
  • قسمت های داخلی پروتز که ذرات عرق روی آن باقیمانده است را تمیز کنید.
  • از برخورد لوسیون، عطر و کرم با پروتز ژله ای خود خوداری نمایید.

در کنار مراقبت از پروتز بالای آرنج ژله ای و پروتز زیر آرنج ژله ای خود باید از عضو باقیمانده نیز محافظت کرد. البته سیلیکون ساختاری دارد که به پوست قابلیت تنفس داده و از التهاب آن پیشگیری می کند. با این وجود در صورت مشاهده هر گونه اسکار سفت و آسیب دیدگی پوست باید به پزشک مراجعه کرد و به رفع مشکل خود پرداخت.

پروتز زیر آرنج ژله ای

افزایش اعتماد به نفس با استفاده از پروتز ژله ای

اگر بخواهیم واقع بینانه به مشکل قطع عضو بپردازیم، موانع و پیچیدگی هایی را در شیوه زندگی فرد ایجاد می کند که منجر به فشارهای اجتماعی و دشواری در ادامه زندگی خواهد شد. بنابراین داشتن نگاه مثبت به زندگی و بالا بردن اعتماد به نفس می تواند به افراد مواجه شده با قطع عضو کمک نماید. ما در این بخش به ذکر نکاتی در این باره خواهیم پرداخت تا افراد با به کارگیری آن، زندگی خود پس از قطع عضو را بهبود ببخشند.

  • داشتن افکار مثبت: افکار منفی زندگی فرد را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و مانع از پیشرفت فرد در تمامی مراحل زندگی خواهد شد. این افکار حتی گاها فرد را از شروع به کار باز خواهد داشت. بنابراین پس از قطع عضو، باید افکار خود را از نو تنظیم کرد و با دوری از افکار منفی، روند مثبتی را در پیش گرفت، فقدان دست واقعی را پذیرفت و با استفاده از پروتز بالای آرنج ژله ای و پروتز زیر آرنج ژله ای به فعالیت های اجتماعی بازگشت.
  • عدم سخت گیری به خود: وقتی به خود سخت می گیرید و دائما در ذهن خود با حادثه پیش آمده کلنجار می روید، احساس اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد. دلیل این موضوع قرار دادن حادثه پیش آمده یا اشتباهات خود در راس افکارتان می باشد که منجر به عدم حضور در جامعه خواهد شد. به جهت رفع این مشکلات، اتفاق پیش آمده را بپذیرید و به بهبود روحیات خود کمک کنید.

سخن پایانی

یکی از پروتزهایی که پس از قطع عضو می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای دست به کار رود، پروتز بالای آرنج ژله ای و پروتز زیر آرنج ژله ای می باشد. همان طور که گفته شد این پروتزها از جنس سیلیکون بوده و دارای ویژگی هایی نظیر دوام بالا، خاصیت ارتجاعی و … است و زیبایی دست را همانند دست واقعی به فرد باز می گرداند به گونه ای که فرد دیگر برای حضور در اجتماعات مشکلی نداشته و اعتماد به نفس بالایی خواهد داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پروتزهای ژله ای، می توانید از کارشناسان ما در کلینیک کاویان طب کمک بگیرید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *