پروتز اندام تحتانی: ساخت انواع پروتز مچ پا، ساق پا، سوکت و متصل کننده

این مقاله برای ارائه اطلاعاتی در مورد دانش اولیه راجع به پروتز اندام تحتانی، انواع آن، کاربرد و مزایای آن نوشته شده است. خوانندگان می توانند مفهوم پروتز را با توجه به اصول بیومکانیکی و چگونگی سازگاری فرد قطع عضو با استفاده از پروتز با توضیح ساده درک کنند. پروتزها به عنوان اندام مصنوعی شناخته می شوند و وسیله ای هستند که برای جایگزینی اندام از دست رفته، اعم از اندام فوقانی یا اندام تحتانی استفاده می شوند. بنابراین، پروتز توسط یک فرد قطع عضو استفاده می شود که فرد قطع عضو با پوشیدن این وسیله می تواند راه برود، بایستد و تعادل خود را حفظ کند. با ما همراه باشید تا در ادامه ی این مقاله از سایت کاویان کلینیک به بررسی پروتز اندام تحتانی و انواع آن بپردازیم.

در ادامه خواهید خواند…

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

پروتز اندام تحتانیپروتز اندام تحتانی چیست؟

پروتز اندام تحتانی معمولاً برای افرادی که دچار قطع اندام تحتانی شده اند، تجویز می شوند. آمپوتاسیون به عنوان برداشتن اندام از طریق بخشی از استخوان تعریف می شود که قطع عضو اندام تحتانی شایع ترین قطع عضو است که تقریباً 85 درصد از تمام قطع عضوها را شامل می شود. عملکرد پروتز اندام تحتانی تحمل وزن و حرکت است. پروتزهای اندام تحتانی برای انجام وظایف عملکردی، به ویژه پیاده روی، ایستادن و حفظ تعادل مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن است بدون اندام ممکن نباشد.

https://kavianclinic.com/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D9%BE%D8%A7/

انواع پروتز اندام تحتانی

انواع پروتز اندام تحتانی با افزایش سطح قطع عضو تعیین می شود. پروتزها بر اساس اینکه قطع اندام تحتانی در سطوح مختلف انجام می شود، ساخته شده اند. انواع پروتزها عبارتند از:

  • پروتزهای همی پلوکتومی (برای جراحی های همی پلوکتومی)
  • پروتزهای مفصل ران (برای قطع مفصل ران)
  • پروتزهای بالای زانو (ترانس فمورال/آمپوتاسیون بالای زانو)
  • پروتزهای زیر زانو (ترانس تیبیال/آمپوتاسیون زیر زانو)
  • پروتزهای سایمز (قطع عضو سایمز/از دست دادن مفصل مچ پا)

https://kavianclinic.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d9%84%da%af%d9%86/

انواع پروتز اندام تحتانیطراحی و ساخت پروتز اندام تحتانی

پروتزها به دو نوع طراحی می شوند:

پروتزهای اندواسکلتی

پروتز اسکلتی درونی نوعی پروتز است که در آن ساختار نگهدارنده، داخلی است و به آن پروتزهای مدولار نیز گفته می شود و این نوع پروتز رایج ترین نوع پروتز اندام تحتانی است. پروتزهای اسکلتی درونی از اسکلت انسان استفاده می کنند زیرا مدلی که دارای قاب لوله است عملکرد تحمل وزن را فراهم می کند و یک پوشش فوم ظاهری تقریباً طبیعی به پروتزها می دهد. قاب لوله یک قسمت مرکزی است که به آن پیلون می گویند. این پایه از آلومینیوم، تیتانیوم یا فولاد ضد زنگ ساخته شده است و از سوکت پروتز و دیستال پا به یکدیگر متصل می شود. پروتزهای اسکلتی درونی شامل اجزای مفصلی هستند که متناسب با نیاز فرد قطع عضو می باشند.

https://kavianclinic.com/%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%88%db%8c-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c/

پروتزهای اسکلتی بیرونی

پروتزهای اسکلتی بیرونی نوعی پروتز هستند که در آن ساختار حمایت کننده در خارج قرار دارد. به آن پروتزهای معمولی یا سخت پوستان نیز می گویند. پروتزهای بیرونی دارای یک پوسته بیرونی سفت و سخت به عنوان یک ساختار نگهدارنده است که عملکرد تحمل وزن را فراهم می کند و وزن از طریق پوسته بیرونی تحمل می شود. این پروتزها اغلب از چوب یا پلی اورتان سفت و سخت که با یک لایه لایه پلاستیکی سخت پوشیده شده است ساخته می شوند.

اجزای پروتز اندام تحتانی

پروتز اندام تحتانی دارای اجزای زیر است:

سوکت: سوکت مهم ترین قسمت اتصال بین استامپ و پروتز است که از بدن محافظت می کند و نیروها را منتقل می نماید. سوکت های کانتور به استخوان، ماهیچه، بافت نرم نزدیک تر می شوند و آنها را پشتیبانی می کند. جنس سوکت ها اغلب از ترموپلاستیک یا فلز می باشد.

تعلیق: تعلیق اندام مصنوعی را روی بدن نگه می دارد.

آستر: آستر یک سوکت داخلی قابل جابجایی است که از مواد انعطاف پذیر ساخته شده است.

پیلون یا ساق پا: بین سوکت و پای مصنوعی قرار دارد و از مواد قوی و سبک وزن مانند فیبر کربن، آلومینیوم و تیتانیوم ساخته می شود.

پا و مچ پا مصنوعی: این بخش ها برای پشتیبانی در هنگام ایستادن، راه رفتن و جذب ضربه طراحی شده اند.

https://kavianclinic.com/%d9%84%d9%88%d8%a7%d8%b2%d9%85-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d9%be%d8%a7/

اجزای پروتز اندام تحتانیجنس پروتز اندام تحتانی

برای طراحی پروتزها از مواد مختلفی استفاده می شود که مواد باید به اندازه کافی استحکام، سبک وزن، مقاوم در برابر شرایط حرارتی، ماندگاری بیشتر و زیست سازگاری داشته باشند و نباید باعث واکنش های آلرژیک به بدن شوند. موادی که اغلب در ساخت پروتز تحتانی استفاده می شوند عبارتند از:

فلزات: تیتانیوم، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ. از این فلزات هم در پروتزهای بیرونی و هم در پروتزهای اسکلتی مانند سوکت، پیلون استفاده می شود.

پلاستیک: سوکت از پلاستیک ساخته می شود. پلاستیک ترموست همچنین برای سوکت‌های چند لایه استفاده می‌شود که در آن رزین با مواد تقویت‌کننده مانند الیاف شیشه، نایلون، فیبر کربن ترکیب می‌ شود.

چوب: در پروتزهای اندام تحتانی برای مونتاژ پا از چوب استفاده می شود.

چرم: برای تسمه های تعلیق، آستر سوکت استفاده می شود.

پارچه یا پنبه: جوراب از پنبه ساخته شده است. جوراب ها به عنوان رابط بین اندام و سوکت باقی مانده استفاده می شود و راحتی را فراهم می کند و از اصطکاک بین اندام باقی مانده و سوکت جلوگیری می کند.

https://kavianclinic.com/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D9%BE%D8%A7/

عملکرد پروتز اندام تحتانی

پروتز اندام تحتانی عملکرهای مختلفی را برای افراد ارائه می دهند. برخی از این عملکرد ها عبارتند از:

  • جایگزینی اندام از دست رفته
  • بازیابی عملکرد قطع عضو
  • ایستادن راحت
  • به حداقل رساندن جابجایی مرکز ثقل بدن در حین راه رفتن

https://kavianclinic.com/%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%88%db%8c-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c/

عملکرد پروتز اندام تحتانیمزایای استفاده از پروتز اندام تحتانی

از دست دادن اندام نه تنها باعث ناتوانی جسمی می شود، بلکه اثرات اجتماعی، روانی و اقتصادی را برای فرد و خانواده به دنبال دارد. با استفاده از اندام مصنوعی که عملکرد و همچنین تصویر کلی بدن را بازیابی می کند، می توان بر این فقدان تا حد زیادی غلبه کرد.

جمع بندی

بنابراین، این مقاله اطلاعاتی در مورد انواع، کاربرد، مزایا و معایب پروتز برای قطع اندام تحتانی را به ما می دهد. همانطور که گفتیم رایج ترین قطع عضو ها، قطع عضو اندام تحتانی می باشند که برای جایگیزین کردن عملکرد آن می توان از پروتز اندام تحتانی کمک گرفت. انواع مختلفی از پروتز اندام تحتانی وجود دارد که براساس سطح قطع عضو افراد طراحی و ساخته می شود.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *