پروتز هوشمند پای مصنوعی و زانو [کاربردها + ویژگی های آن]

پروتز هوشمند پای مصنوعی یکی از بهترین، جدیدترین و دقیق ترین پروتزهایی بوده که برای قطع عضو در سطح های بالای زانو، زانو و زیر زانو ساخته شده است. آنها با ارسال سیگنال از سنسور به پاها درباره شرایط محیط، حرکت پاها را کنترل می کنند. به علت تحرک کاملا طبیعی، این نوع پروتز پا به عنوان یکی از پرطرفدارترین ها می باشد. در ادامه با عملکرد پروتز پای هوشمند، ویژگی های آن، جدیدترین پروتز هوشمند و انواع پروتزهای هوشمند زانو، بالای زانو و زیر زانو آشنا خواهید شد.

مرکز تخصصی پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

ویدیو معرفی پروتز پا و پای مصنوعی و محاسبه قیمت پروتز پا

پای مصنوعی هوشمند چگونه عمل می کند؟

در ابتدا لازم است بگوییم پروتز پای مصنوعی هوشمند چیست؟ پاها وظیفه تحمل وزن بدن فرد و ایجاد تعادل هنگام ایستادن و راه رفتن را برعهده دارند. بنابراین یکی از مهم ترین اعضای بدن پاها می باشند. گاهی اوقات بر اثر عوامل متعددی افراد از ناحیه پا دچار نقص عضو خواهند شد که با تهیه پروتز مصنوعی پا می توانند به ادامه فعالیت های روزانه خود بپردازند. پروتزهای مصنوعی در انواع متفاوتی از جمله پروتز پای مصنوعی هوشمند ساخته می شوند که بر اساس شرایط فعالیت بیمار، سطح قطع عضو، سن بیمار و موارد دیگر مناسب ترین آنها برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.

پروتز پای مصنوعی هوشمند تشکیل شده از سنسورها و ریز پردازنده ها بوده که حرکت با آن طبیعی بوده و جلب توجه نخواهد کرد، به همین علت یکی از پرطرفدارترین پروتزها می باشد. اما باید در نظر گرفت، طبیعی بودن حالت تحرک فرد با کمک این پروتزها، به عوامل زیادی از جمله ناحیه عضو قطع شده، نوع پروتز، نوع سطح مورد نظر جهت پیاده روی (هموار یا ناهموار) و موارد دیگر بستگی دارد.

حرکت با پروتز پای هوشمند به دلیل عملکرد کرد الکتریکی و از طریق سنسور، تنها برای سطح های هموار مناسب است، در سطح های ناهموار نوع تحرک و تعادل افراد طبیعی نخواهد بود. امروزه نوع جدیدی از این پروتزها ساخته شده که ارتباط بین مغز، پاها و سنسورها برقرار می شود، بنابراین در هر دو سطح هموار و ناهموار حرکت و تعادل افراد طبیعی خواهد بود.

پنجه کربنی هوشمند شرکت اوسر

پنجه کربنی هوشمند شرکت اوسر مناسب برای فعالیت های با شدت پایین تا متوسط می باشد تا مچ پا را به صورت هوشمند کنترل نماید. موتور این پنجه هنگامی که وزن روی پای سالم است، فاصله نوک پنجه با زمین را از طریق بالا آوردن قسمت جلوی پنجه، افزایش می دهد. این کار به منظور کاهش ریسک گیر کردن نوک پنجه با زمین صورت می گیرد. از طرفی زمانی که سطح زمین تغییر می کند، زاویه مچ پا نیز با آن تطابق می یابد و ثبات را روی پله و سایر سطوح شیب دار، فراهم می کند.

پای مصنوعی هوشمند

ویژگی ها پنجه هوشمند اوسر

  • افزایش فاصله نوک پنجه با زمین در فاز نوسان یا Swing Phase
  • قابلیت تطبیق اتومات با سطوح مختلف
  • تیغه های کربنی دینامیک با خصوصیات Roll – Over استثنایی
  • دارای حالت Relax برای راحت نشستن و حالت Chair – Exit برای راحت تر بلند شدن از حالت نشسته
  • باطری یکپارچه و درون پنچه
  • ضد آب
  • اپلیکیشن مخصوص اندروید و IOS

مرکز تخصصی پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پای مصنوعی هوشمند

کاربردهای پنجه هوشمند اوسر

  • قابلیت تنظیم ساده، آسان و قابل برنامه‌ریزی برای فعالیت های روزانه
  • تغییر اندازه مچ برای قرار گیری در کفش های مختلف (تنظیم توسط مصرف کننده)
  • سایر تنظیمات دلخواه، شمردن گام ها و نمایش میزان شارژ باطری

از پنجه کربنی هوشمند شرکت اوسر و پای مصنوعی هوشمند برای قطع عضو بالای زانو و قطع عضو زیر زانو استفاده می شود. تیغه کربنی آن بر اساس وزن بیمار به 8 دسته متفاوت تقسیم می گردد. وزن تقریبی آن با کاور حدود 1.5 کیلوگرم است. ارتفاع خود پنجه 18 سانتی متر بوده و ارتفاع پاشنه آن میتواند تا 5 سانتی متر بالا بیاید.

جدیدترین پای مصنوعی هوشمند

با اینکه پای مصنوعی هوشمند جزء جدیدترین پروتز پا می باشد، اما باید در نظر داشت با پیشرفت تکنولوژی و به مرور زمان نوع جدیدتر آنها نیز تولید و جهت رفاه بیشتر افراد دارای معلولیت دائم به بازار عرضه می شود. پروتزهای هوشمند گنیوم یکی از جدیدترین پروتزهای هوشمند بوده که برای افراد با فعالیت های با سرعت بالا مناسب ترین گزینه می باشد. در ادامه با ویژگی های پای مصنوعی گمیوم آشنا خواهیم شد.

  • مناسب جهت قطع زانو به بالا
  • حرکت با نیروی بدن فرد بر روی سطوح هموار و ناهموار به صورت کاملا طبیعی
  • دارای ریموت کنترل
  • مقاوم در برابر رطوبت، گرد و غبار
  • تحمل وزن تا 150 کیلو گرم
  • سازگاری سریع با بدن فرد
  • قابلیت راه رفتن طبیعی بین چند روز تا چند هفته

پای مصنوعی هوشمند

پروتز پای مصنوعی هوشمند زانو

یکی از بیماری هایی که رو به افزایش است، آسیب دیدگی مفصل زانو می باشد. این مفصل ممکن است بر اثر عوامل متعدد دیگری از جمله تصادفات، ضربه، کهولت سن و دیگر موارد دچار آسیب شود. در بعضی موارد نیاز به عمل تعویض زانو یا پروتز زانو خواهد بود. پروتز زانو (پروتز روی زانو) به عنوان جایگزینی برای مفصل زانو مورد استفاده قرار می گیرد تا فرد آسیب دیده در این ناحیه به راحتی بتواند از عملکرد آن در پیش برد فعالیت های روزانه کمک بگیرد. پروتز پای مصنوعی هوشمند زانو یکی از به روزترین و جدیدترین نوع پروتز زانو می باشد که برای راحتی بیشتر بیماران تولید شده است.

پروتز پای مصنوعی هوشمند بالای زانو

پروتزهای زانو با کنترل رایانه‌ای بیشترین ایمنی و عملکرد را برای قطع عضو قسمت بالای زانو فراهم می‌کنند. این نوع از پروتزهای بالای زانو دارای یک ریزپردازنده هستند که از سنسورهای داخل مفصل فیدبک دریافت می‌کنند تا به نحوه راه رفتن بیمار واکنش نشان دهند و سختی مفصل زانو را با سرعت‌های مختلف راه رفتن، ناهمواری‌های زمین و موقعیت‌های مختلف سازگار کنند. متخصص ساخت پروتز، با استفاده از لپ‌تاپ یا تبلت، شاخص‌های کنترل را محاسبه کرده و پروتز زانو را تنظیم می‌کند. زانوی مصنوعی با کنترل ریزپردازنده دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • عدم نیاز به یادگیری جهت استفاده از پروتز: بیمار برای استفاده از پروتز نیاز چندانی به فکر کردن ندارد.
  • پارامترهای همزمان با قدم برداشتن: با افزایش سرعت از سوی بیمار، سرعت حرکت زانو نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • ایمنی بالا: در صورت بروز مشکل در راه رفتن، زانو به طور خودکار سفت می‌شود.
  • سهولت در نشستن و برخاستن: در هنگام نشتن و برخاستن، عملکرد بیمار بسیار راحت خواهد بود.

پای مصنوعی هوشمند زیر زانو

پروتز پای مصنوعی هوشمند زیر زانو

عنصر اصلی و پایه‌ای پروتز هوشمند زیر زانو، طراحی خاص کفی‌های آن است. کفی‌های این پروتزها از صفحات فیبر کربنی ساخته شده و قالبی ارتجاعی دارد. این طراحی به سبب شکل و مواد اولیه آن قادر است پاسخ بهتری در حین انجام فاز toe-off بدهد؛ به طوری که هنگام راه رفتن و در مرحله roll-over، انرژی وارد شده به کفی را به خوبی جذب کرده و آن را در هنگام حرکت کردن آزاد می‌کند و پا را به جلو می‌راند.

این پروتز می‌تواند در بسیاری از آمپوتاسیون‌ها مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما در افرادی که حد متوسطی از فعالیت را دارند کاربرد بیشتری خواهد داشت. منظور از حد متوسط فعالیت، پیاده روی‌های طولانی‌تر و تغییر جهت دادن‌های سریع‌تر است. پنجه‌های کربنی تعادل بهتری را برای افرادی که از راه رفتن فشاری استفاده می‌کنند فراهم می‌کند. این پروتزها قابل شخصی سازی بوده و به افراد این اجازه را می‌دهند تا کفش‌های با ارتفاع‌های مختلف بپوشد.

پای مصنوعی رباتیک چیست؟

پای مصنوعی رباتیک چیست؟

به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی با کمک علم رباتیک و ساخت ربات، متخصصین موفق به تولید پای مصنوعی رباتیک گشته اند. این پروتزها با توجه به واکنش های غیر ارادی افراد و عصب های عضلانی ساخته شده است. پای مصنوعی رباتیک با کمک موتورهای کار گذاشته شده در آنها حرکت می کند. این نوع پروتزها از طریق امواج عضلانی ارسال شده در عضلات محل قطع، کنترل می شوند. عضلات باقی مانده هنگام انقباض امواج الکتریکی ارسال می کنند که با جایگذاری الکترودهای متعدد بر روی پوست اطراف آن، می توان آنها را ثبت کرده و با توجه به امواج ارسالی دستور حرکت را به موتورها انتقال دهند.

قیمت پروتز پای مصنوعی هوشمند

عوامل بسیاری از جمله نوع پروتز، جنس پروتز، شرایط بیمار و موارد دیگر بر هزینه پروتز پای مصنوعی هوشمند تاثیر گذار می باشد. مناسب ترین پروتز هوشمند پا بر اساس شرایط فعالیت بیمار، سطح قطع عضو و تشخیص پزشک متخصص در نظر گرفته شده و قیمت نهایی به فرد اطلاع داده می شود. اما به صورت کلی پروتز هوشمند یکی از گران ترین انواع پروتزها به شمار می رود. نکته قابل توجه بیمه شخص است که بخشی از هزینه پروتز (درصد بیمه برای بیمه گذاران و شرکت های بیمه ای مختلف، متفاوت است) توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

نتیجه گیری

پاها یکی از مهم ترین اعضا بدن انسان محسوب می شوند. به دلایل متعددی ممکن است افرد از ناحیه پا دچار نقص عضو گردند که با استفاده از پای مصنوعی هوشمند، می توانند زندگی طبیعی داشته و بدون جلب توجه به انجام فعالیت های روزانه بپردازند.

مرکز تخصصی پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *