نگهداری از پروتز چشم

در مواردی که فرد یکی از چشم‌های خود را بر اثر آسیب‌دیدگی و یا بیماری‌هایی از قبیل سرطان، عفونت و یا بیماری گلوکوم از دست‌ می‌دهد، از پروتز چشم استفاده‌ می شود تا این نقص ظاهری برطرف‌ شود. نگهداری از پروتز چشم برای افرادی که این پروتزها را دریافت کرده اند، لازم است. در زیر به بررسی روش های نگهداری از پروتز چشم می پردازیم. پس از جراحی در طی دوران بهبودی، یک لایه پلاستیکی شفاف پشت پلک بیمار قرار داده می‌شود تا شکل و حالت حدقه یا کاسه چشم در دوران بهبودی حفظ شود. در طول این مدت، التهاب و ورم حدقه چشم رفع خواهد شد. معمولاً پس از بهبود کامل حدقه چشم که بین 2 تا 3 ماه زمان می‌برد، پروتز چشم در محل خود قرار داده خواهد شد. پروتز چشم به هیچ عنوان نباید زودتر از زمان مناسب قرار داده شود؛ چرا که می‌تواند باعث باز شدن زخم و بیرون‌زدگی پروتز شود.

مرکز تخصصی سفارش چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

محتوا پنهان
پروتز چشم و چشم مصنوعی

نکات مهم در خصوص مراقبت و نگهداری از پروتز چشم 

  • همیشه پیش از دست زدن به پروتز چشم ، دست‌های خود را به طور کامل بشویید.
  • فقط در مواقع ضروری پروتز چشم را از جای خود خارج کنید.
  • پیش از استفاده از پروتز چشم ، درِ توالت فرنگی و همچنین درِ سوراخ سینک دستشویی و روشویی را ببندید.
  • پروتز چشم را با صابون ملایم و آب بشویید. توصیه می‌شود برای این کار از شامپو بچه استفاده کنید. هیچ‌گاه از مواد ساینده و الکل استفاده نکنید؛ چرا که به پروتز آسیب دائمی وارد می‌کنند.
  • برای پاک کردن اطراف پلک چشم، از لیف حمام مرطوب یا گوش‌پاک‌کن استفاده کنید.
  • در صورت خشکی چشم، با پزشک متخصص چشم یا متخصص سازنده پروتز چشم جهت روان‌سازی پروتز مشورت کنید.
  • شنا کردن با وجود استفاده از پروتز چشم مانعی ندارد؛ ولی در صورت شیرجه زدن، اسکی روی آب یا باز کردن چشم زیر آب بایستی از عینک شنا استفاده کنید تا از خارج شدن پروتز جلوگیری شود.
  • در صورتی‌که پروتز چشم را برای زمان بیش از چند دقیقه خارج می‌کنید، آن را درون یک محفظه حاوی آب قرار دهید.
  • در صورت بروز عفونت یا هرگونه مشکل مرتبط با چشم باید به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.
  • پروتز چشم  بایستی حداقل یک بار در سال بوسیله متخصص سازنده پروتز چشم ارزیابی و پولیش شود. پولیش کردن به معنی رفع هرگونه ناصافی بر روی سطح پروتز چشم  می‌باشد. در مورد کودکان نیز تمیز و پولیش کردن بایستی هر سه تا شش ماه انجام شود.
  • برای محافظت از چشم سالم بایستی از عینک (با لنز پلی‌کربنات) استفاده شود. در صورت تمایل به استفاده از عینک‌های زینتی با متخصص سازنده پروتز چشم مشورت کنید.

نحوه مراقبت و نگهداری از پروتز چشم

1- پروتز چشم را تنها در مواقع ضروری خارج کنید. پروتز برای حدقه چشم یک ماده خارجی محسوب می‌شود. بدن به طور طبیعی اشک تولید می‌کند که باعث می‌شود لایه‌ای روی سطح حدقه چشم ایجاد شود. در نهایت این اشک‌ها تجمع پیدا کرده و باعث تحریک پلک چشم می‌شوند. در صورت عدم درمان، امکان دارد بر روی پروتز چشم  مخاط ایجاد شود.

2- گاهی پیش‌می‌آید که افرادی که از پروتز چشم استفاده می‌کنند دچار خشکی، حساسیت، سوزش و مشکل‌ چشمک‌زدن شوند. هوای بد، گرد و غبار، باد و باد کولر می‌توانند باعث تبخیرشدن رطوبت قسمت جلویی پروتز شوند. همچین داشتن آلرژی و تغییرات جسمانی نیز می‌تواند در خشکی پروتز چشم موثر باشند. علاوه بر همه این موارد، ابزارآلات CPAP، شنا‌کردن و مسافرت‌های هوایی نیز بر روی راحتی پروتز پروتز چشم تاثیرگذار هستند.

3- شما می‌توانید پروتز چشم را خارج کرده و بشویید. برای این کار از صابون ملایم استفاده کنید و به کمک نوک انگشتان خود به آرامی پروتز چشم را با آب گرم تمیزکرده و آن را بصورت کامل بشویید و آن را داخل حدقه چشم قرار دهید. در صورت لزوم می‌توانید حدقه چشم را با آب گرم بشویید.

4- چنانچه پروتز چشم برای مدت طولانی استفاده شود، برای کاهش تحریک و التهاب، بهتر است از موارد روان‌کننده استفاده نمایید. روان کننده‌های روغن سیلیکونی، برای چشمان مصنوعی طراحی‌شده اند و می‌توانند ماندگاری طولانی مدتی داشته باشند. استفاده از اشک مصنوعی به همراه روغن سیلیکون می‌تواند به راحتی بیشتر بیمار کمک‌کند.

*استفاده‌ی از ژل یا روان‌کننده با روغن غلظ‌تر به هنگام شب، می‌تواند تسکین و راحتی بیشتری به شما بدهد. علاوه بر این موارد استفاده از قطره‌های چشم، اشک مصنوعی و یا ژل‌های بدون نسخه نیز گزینه‌های خوبی هستند.

5- پروتز چشم خود را هر سال یک بار توسط تکنسین پروتز چشم جلا دهید.

6- پروتز خود را هر ۵ سال یک بار یا در صورت لزوم زودتر تعویض کنید.

جهت نگهداری بهتر از پروتز چشم، در چه فواصل زمانی بهتر است پولیش شود

با گذشت زمان در اثر استفاده مکرر و تمیز کردن، خراش‌های کوچکی بر روی سطح پروتز چشم  ایجاد می شود. این حالت طبیعی می‌باشد، ولی در صورتی که رفع نشود باعث تحریک و ایجاد ناراحتی خواهد شد. در نتیجه پروتز چشم  بایستی حداقل یک بار در سال بوسیله متخصص سازنده پروتز چشم  بررسی، تمیز و پولیش شود.

پولیش چشم یکی از مهم ترین راه های مراقبت از پروتز چشم می باشد که باعث می‌شود تا آسیب‌دیدگی به حدقه چشم و پلک‌ها به حداقل برسد و چرک و عفونت کاهش پیدا کند. پروتز چشم  در کودکان بایستی هر سه تا شش ماه بررسی شود.

برخی از علائمی که نشان‌دهنده‌ی نیاز به پولیش پروتز چشم هستند شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پلک‌های تحریک‌پذیر یا خارش‌دار
  • افزایش آب ریزش یا ناراحتی چشم
  • تغییر در ظاهر پروتز

تعویض پروتز پروتز چشم

با توجه به تغییرات بافت، جابجایی ایمپلنت، نفوذ باکتری یا فروپاشی سطح اکریلیک، باید هر ۵ سال یک بار پروتز چشم تعویض‌‌شود. به علت رشد آناتومیک کودکان، پروتز چشم در بین آنها باید زود به زود عوض‌شود.

برخی از علائمی که نشان‌می‌دهد پروتز چشم باید تعویض شود عبارتند از:

  • افزایش آب‌ریزش
  • خشکی یا ناراحتی چشم
  • عفونت‌های مکرر
  • افتادگی پلک‌ها
  • تغییر در ظاهر پروتز

مراقبت از پروتز چشم پس از خارج کردن آن

در صورتی که قصد دارید در طول شب پروتز خود را در بیاورید و یا به هر دلیل دیگری قصد ندارید به مدت طولانی از آن استفاده کنید، باید آن را درون محلول آب و نمک که حاوی یک فنجان آب و یک چهارم قاشق غذاخوری نمک است قرار دهید. همچنین می‌توانید از محلول مخصوص نگهداری لنز چشمی نیز استفاده کنید. اگر پروتز چشم  خشک شود لایه‌های آن از هم جدا می‌شوند به همین دلیل باید از خشک شدن آن جلوگیری کنید و همیشه آن را مرطوب نگه دارید.

 نتیجه گیری

نگهداری از پروتز چشم لازم و ضروری می باشد زیرا در صورت عدم مراقبت صحیح افرادی که از پروتز چشم  استفاده می‌کنند دچار خشکی، حساسیت، سوزش و مشکل‌ بودن چشمک‌زدن می شوند.

مرکز تخصصی سفارش چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

دیدگاه غیر فعال است .