مراقبت از پروتز پا [تمیز نگهداشتن/نگهداری از پروتز و ...]

برای نگهداری و مراقبت از پروتز پا چیکار کنیم؟ اگر پروتز پا صدا بدهد برای رفع صدا چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ چگونه پروتز پا را تمیز کنیم؟ برای پاسخ به تمامی سوالات درباره حفظ و نگهداری پروتز به ادامه مطلب توجه بفرمایید.

پروتز های مصنوعی برای کمک به افرادی که بخشی از اعضا یا یک عضو کامل خود را از دست داده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. این پروتز های به افراد کمک می کنند تا به زندگی عادی خود برگردند و بتوانند حرکت های معمولی و کارهای روزمره ی خود را انجام دهند. برای این که بتوانید از پروتزها به خوبی استفاده نمایید باید به نکات مراقبت از پروتز پا توجه ویژه داشته باشید و از آنها به خوبی مراقبت کنید و پروتز خود را تمیز نگهدارید. در ادامه ی این مقاله از سایت کاویان کلینیک نکات مهم برای مراقبت از پروتز را بررسی می کنیم.

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

در ادامه خواهید خواند…

ویدیو معرفی پروتز پا و پای مصنوعی و محاسبه قیمت پروتز پا

نگهداری و مراقبت از پروتز پا

همانطور که گفتیم نگهداری و مراقبت از پروتز پا برای استفاده از آن بسیار مهم می باشد. از آنجایی که پروتز ها به طور مداوم استفاده می شوند، نگهداری صحیح و تمیز نگهداشتن آنها بسیار حائز اهمیت می باشد. در ادامه به بررسی برخی نکات نگهداری و مراقبت از پروتز می پردازیم.

رفع مشکلات پروتز پا

اگر مشکلی برای پروتز شما ایجاد شود، در اغلب اوقات ممکن است خودتان بتوانید آن مشکل را حل کنید، اما در مواقعی که مشکلی برای پروتز شما ایجاد می شود و نمی دانید که چگونه باید آن را رفع کنید، نباید پروتز را دستکاری کنید و توصیه می شود در این مواقع برای رفع مشکلات پروتز با متخصص ارتوپد فنی خود تماس حاصل فرمایید. دستکاری کردن خودسرانه پروتز ممکن است باعث شکستن آن یا آسیب به خودتان شود. بنابراین لازم است برای رفع مشکلات پروتز حتما با پروتزیست خود مشورت نمایید.

رفع مشکلات پروتز پا

چک کردن قطعات پروتز برای مراقبت از پروتز پا

از آنجایی که از پروتز ها به طور دائمی استفاده می شود، ممکن است پیچ و مهره ها یا دیگر قطعات پروتز شما شل شوند. بنابراین لازم است به طور مرتب پروتز خود را چک کنید و از شل نبودن قطعات آن اطمینان حاصل نمایید. شل نبودن قطعات پروتز به نگهداری بهتر عضو توسط پروتز کمک بسیاری خواهد کرد.

رفع صداهای غیر عادی پروتز پا

اگر متوجه صداهایی از پروتز خود شدید می توان گفت این صدا می تواند نشانه ی یک مشکل و آسیب در پروتز شما باشد. صداهایی که ممکن است به گوشتان برسد بسته به نوع پروتز متفاوت خواهد بود، اما فرقی نمی کند که چه صدایی باشد، زیرا هر صدایی که از پروتز ایجاد شود نشان دهنده ی مشکلی در پروتز خواهد بود. از این رو در صورتیکه صداهای نامعمول از پروتز خود شنیدید باید برای رفع مشکلات آن با متخصص ارتوپد خود تماس بگیرید.

رفع صداهای غیر عادی پروتز پاجلوگیری از شکستگی یا ترک خوردن پروتز پا

ممکن است با گذشت زمان پروتز شما دچار فرسودگی شود که در برخی مواقع این فرسودگی باعث شکستگی و ترک خوردن پروتز شما خواهد شد. از این رو لازم است جهت مراقبت از پروتز ، پروتز خود را هر از گاهی چک کنید تا مطمعن شوید شکستگی و ترک خوردگی ندارد و اگر در قسمتی از آن ترک یا شکستگی مشاهده کردید باید با متخصص ارتوپد فنی خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

تمیز کردن ژل لاینر پروتز پا

برای مراقبت از پروتز ، از آنجایی که داخل ژل لاینر با پوست و بدن شما در تماس می باشد، لازم است به طور مرتب آن را تمیز و ضدعفونی نمایید، زیرا در غیر اینصورت ممکن است دچار عفونت و مشکلات بهداشتی در آن ناحیه شوید. تمیز کردن ژل لاینر کار سختی نیست و به راحتی با چند مرحله ساده می توانید ژل لاینر پروتز خود را پاکسازی کنید. با این کار دوام پروتزتان نیز بیشتر خواهد شد. توصیه می شود روز یکبار ژل لاینر را به خوبی تمیز نمایید. برای تمیز کردن ژل لاینر می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا لاینر را از پروتز خود خارج نمایید.
  2. سپس قسمت بیرونی لاینر را به خوبی تمیز کنید.
  3. لاینر را وارونه نمایید و بخش ژلی لاینر را با صابون ضدباکتری و آبگرم به خوبی بشویید.
  4. بعد از شستن کامل بخش ژلی لاینر، با یک پارچه یا حوله تمیز آن را کاملا خشک کنید.
  5. و در آخر لایر را به حالت اولیه خود بازگردانید و در جای خود فیکس کنید.
مراقبت از پروتز (تمیز نگهداشتن پروتز، نگهداری از پروتز و ...)

تمیز نگهداشتن سوکت پروتز پا

پوست و بدن شما با سوکت پروتز تماسی نخواهد داشت اما برای جلوگیری از سایش غیرضروری پروتز و کمک به عملکرد درست اندام مصنوعی شما، لازم است به طور مرتب سوکت پروتز را تمیز کنید. توصیه می شود هفته ای یکبار سوکت داخلی پروتز را ضدعفونی و تمیز نمایید. برای تمیز کردن سوکت پروتز می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. سوکت داخلی را با صابون و آب به خوبی بشویید.
  2. سپس سوکت پروتز را با مواد حاوی الکل کاملا ضدعفونی نمایید.
  3. پس از پاکسازی کامل سوکت، آن را با یک پارچه یا حوله تمیز کاملا خشک کنید.
  4. و در آخر بررسی کنید و مطمعن شوید همه ی قفل ها و پین ها کاملا تمیز شده باشند.

نکات مهم در تمیز کردن پروتز پا

پروتز شامل قسمت های مختلفی می باشد که ممکن است در اثر باز و بسته کردن یا تمیز کردن آن دچار آسیب یا شکستگی شود. از این رو بهتر است برای مراقبت از پروتز در ابتدای استفاده از پروتز از متخصص ارتوپد فنی خود بخواهید تا تمیز کردن پروتز را کاملا به شما آموزش دهند. نکاتی که بهتر است برای تمیز کردن پروتز از آنها مطلع باشید عبارتند از:

  • برخی قسمت های پروتز ممکن است در اثر آب و مواد شوینده آسیب ببینند.
  • آب نمک ممکن است باعث از بین رفتن برخی قسمت های پروتز شود.
  • از تمیز بودن قفل پین پروتز خود اطمینان حاصل نمایید.
  • قسمت پوسته داخلی پروتز را همیشه تمیز نگهدارید.
  • از خیس کردن بخش های الکتریکی پروتز خودداری کنید.

نصب درست پروتز در جای خود

برای عملکرد صحیح و مراقبت از پروتز  لازم است آنها را با دقت و به درستی در جای مناسب خود نصب نمایید. هر زمان پروتز را درجای خود نصب کردید و با آن احساس راحتی داشتید و در جایی قرار گرفته بود که در معرض آسیب نبود می توانید مطمعن باشید که پروتز در جای مناسب خود قرار گرفته است. برای بار اول از متخصص ارتوپد فنی خود بخواهد تا نصب صحیح و جای قرارگیری درست پروتز را به شما آموزش دهند و از آن پس طبق همان آموزش پیش بروید.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم از پروتز ها برای کمک به افرادی که یک عضو خود را از دست داده اند مورد استفاده قرار میگیرد. پروتز های مختلف نظیر پروتز دست، پروتز پا و … نیاز به مراقبت هایی دارند که در این مقاله از سایت کاویان کلینیک به بررسی چند مورد مهم از آنها پرداختیم. مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع کفی طبی، اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۹۱۰۰۸۸۸۱ -۰۲۱ در ارتباط باشید.

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *