فاکتورهای تعیین کننده قیمت پای مصنوعی

قبل از بررسی جزئیات فنی و قیمت پای مصنوعی، به تعریفی مختصر از آن می پردازیم. اندام های مصنوعی به عنوان جایگزینی برای بخشی از بدن که فرد به دلایل مختلفی آن را از دست داده به کار برده می شود. این اندام ها با تکمیل شکل ظاهری بدن، بسیاری از کارایی های آن اندام را برای فرد دریافت کننده دارند. پای مصنوعی زمانی مورد استفاده است که بیمار قسمتی از پا یا تمام آن را از دست داده باشد و به بیمار امکان راه رفتن روی یک سطح صاف، دویدن یا ورزش های سنگین تر را می دهد.

مرکز تخصصی ساخت پای مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

قیمت پای مصنوعی

هدف استفاده از اندام های مصنوعی، توانایی بخشیدن به فرد بیمار است تا بدون نیاز به شخص دیگری، بتواند از پس کارهای روزمره خود برآید. کیفیت ساخت و تکنولوژی به کار رفته در پای مصنوعی، تضمین کننده میزان کارایی و راحتی استفاده خواهد بود. در ادامه به بررسی عوامل تأثیر گذار بر قیمت پای مصنوعی، به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب می پردازیم.

چه مواردی در تعیین قیمت پای مصنوعی دخیل هستند؟

هزینه های مربوط به پای مصنوعی علاوه بر هزینه اولیه، شامل مواردی مربوط به نگهداری، ترمیم و تعویض هر 3-5 سال می شود. همچنین بیماران با توجه به شرایط، باید طی چند هفته یا چند ماه تحت فیزیوتراپی قرار بگیرند. پای مصنوعی با توجه به ناحیه قطع شده به دو مدل تقسیم می شود:

  • پای مصنوعی زیر زانو که شامل پروتز اندام از دست رفته می باشد.
  • پای مصنوعی بالای زانو که شامل کل پروتز پا از جمله مفصل زانو می باشد.

یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار روی قیمت، نوع قطعی عضو می باشد، زیرا هزینه پای مصنوعی پایین زانو، بسیار کمتر از مواردی است که به زانو نیاز دارند و بیشترین تغییرات قیمت، معمولاً در این قسمت دیده می شود، چرا که مکانیسم های مختلفی برای ایجاد زانوی خم شونده به کار گرفته خواهد شد. قیمت پای مصنوعی با زانوی هیدرولیک به طور کلی از مواردی که دارای زانوی مکانیکی هستند بیشتر خواهد بود.

حرکت هیدرولیکی راه رفتن طبیعی تر را امکان پذیر می کند و برای بلند کردن زانو هنگام برداشتن قدم، به تلاش کم تری نیاز خواهد بود. در ساخت اگر از موادی استفاده شود که پای مصنوعی را به شکل ساق پا درآورده و ظاهر پوست را به آن دهد، هزینه معمولاً بیشتر از مواردیست که هدف تنها داشتن یک عضو کاربردی است. علاوه بر این، ویژگی هایی مانند سایز و وزن شخص دریافت کننده، بر قیمت نهایی تأثیر خواهد گذاشت، چرا که طبیعتا اندازه پا و میزان سبکی و سنگینی فرد، میزان مواد را مشخص می کنند. در کل هر پای مصنوعی متشکل از موارد زیر است که تغییر و سفارشی سازی هر کدام نیز می تواند یک عامل تأثیر گذار بر قیمت باشد.

  • اندام: باید سبک و وزن کمتری نسبت به همتای واقعی آن داشته باشد.
  • سوکت (اتصال پروتز با قسمت سالم بدن): سوکت برای مطابقت با اندام باقی مانده استفاده می شود که در موردهای گوناگون جهت اتصال نیاز به تغییرات دارد.
  • مکانیزم اتصال: سوکت بخشی از مکانیزم اتصال است. این سیستم از اتصال ایمن اندام مصنوعی به بدن اطمینان حاصل می کند.
  • سیستم کنترل: از کابل (مکانیکی) یا الکترود (الکترونیکی) برای اعمال عملکرد های کنترلی به کار برده می شود.

قیمت پای مصنوعی چقدر است؟

پاهای مصنوعی که برای اهداف خاصی طراحی می شوند، معمولاً دارای قیمت بیشتری هستند. این پاهای ویژه، گزینه هایی برای افرادی می باشند که می خواهند کارهایی مانند دویدن یا راه رفتن های سرعتی را انجام دهند، چرا که در این شرایط ساییدگی اندام مصنوعی، به ویژه اندام زانو شدیدتر خواهد بود. به همین دلیل است که پای مخصوصی که فقط برای آن نوع فعالیت ها طراحی شده باشد، توصیه می شود.

قیمت های مختلفی برای مفاصل زانو وجود دارد که در هزینه پای مصنوعی تأثیرگذار خواهد بود. دور از ذهن نیست، فردی که تازه دچار آسیب پا شده شروع به کار با ساده ترین نوع زانو کند که به عنوان زانوی چند مرکز یا مکانیکی شناخته می شود. این مفصل ساده، با لگد پا به جلو و پایین آوردن آن برای قفل شدن، به صورت دستی کار می کند و هنگامی که پا در حالت مستقیم ثابت شد، می توان قدم برداشت.

گرانترین پای مصنوعی معمولاً نوعی است که دارای زانوی الکترونیکی باشد. این مدل با باتری کار می کند و برای کمک به راه رفتن طبیعی تر کاربر، از ریز پردازنده هایی بهره برده است. این مدل زانوها می توانند به افراد در انجام فعالیت هایی از قبیل، نشستن روی صندلی، راه رفتن سریع، راه رفتن روی تپه ها و … کمک کنند. به دلیل کوچک بودن قطعات الکترونیکی به کار رفته در این مدل، نگهداری و تعمیر آنها نیز معمولاً گران تر خواهد بود.

قیمت پروتز پاجمع بندی

پای مصنوعی به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به شخص دریافت کننده کمک کنند تا با بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. دو فاکتور مهم در اینجا، کیفیت ساخت این اندام مصنوعی و قیمت آن است.

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان بوده است . برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید
با ما در ارتباط باشید

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *