علت درد انگشت شست پا چیست؟ درمان سریع درد انگشت پا

آیا درد انگشت شست پا خواب راحت را از شما سلب کرده است؟ علت درد انگشت شست پا چیست؟ بهترین روش درمان درد انگشت پا کدام است؟ در این مطلب از علت تا درمان درد انگشت شست پا را بررسی خواهیم کرد. پس با ما تا انتها همراه باشید.

درمان سریع انگشت پا: درد انگشت شست پا را جدی بگیرید زیرا دردها زنگ خطری برای پای شما خواهند بود که در صورت عدم تشخیص علت و درمان آن، ممکن است منجر به بروز بیماری های جدی شود. برای رفع این مورد حتما به یک کلینیک ارتوپد یا دکتر مراجعه کنید.

کارایی انگشت شست در بدن بیشتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. این انگشت از عضلات، مفاصل، عروق خونی، اعصاب، استخوان و رباط تشکیل شده و به دلیل قرار گرفتن اکثر وزن بدن بر روی شست به هنگام راه رفتن، بیشتر از سایر انگشتان در معرض آسیب و درد قرار دارد. درد در این انگشت نسبتا شایع بوده و بروز هر گونه بیماری و ناراحتی در آن، منجر به عدم تعادل و اختلال در راه رفتن خواهد شد.

علل متعددی ممکن است سبب درد در انگشت شست پا شوند که با دانستن این عوامل، می توان بهترین روش درمان را به کار گرفت. بنابراین در ادامه متن این عوامل را شرح خواهیم داد تا در صورت مواجه شدن با آن، درد را بهبود بخشید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

درد شست پا

چه عواملی سبب درد در انگشت پا می شود؟

دلایل مختلفی برای درد انگشت شست وجود دارد که هر یک از آن ها، دردهای مفصلی را ایجاد کرده و روش های درمان متفاوتی را می طلبند. به همین جهت مهم ترین گام برای درمان درد انگشت شست پا، پیدا کردن ریشه آن می باشد. به طور مثال ممکن است درد ایجاد شده در انگشت، ناشی از هالوکس والگوس یا همان انحراف انگشت باشد یا مشکل دیگری نظیر شست چمنی، ایجاد کننده این درد باشد. بنابراین دانستن علت ایجاد درد در انگشت و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آسیب های مفصلی انگشت ها، به پیشگیری و درمان سریع درد کمک می کند. این عوامل عبارتند از:

انگشت چمنی

یکی از آسیب دیدگی هایی که بسیاری از ورزشکاران حرفه ای با آن مواجه اند، انگشت چمنی می باشد. افراد زمانی به این عارضه دچار می شوند که در رباط انگشت شست، آسیب هایی مانند کشیدگی و پارگی ایجاد شود. این آسیب در فوتبالیست ها زیاد به چشم می خورد. از جمله علائم این عارضه می توان به تورم، درد و بی تحرکی در مفصل انگشت اشاره نمود. راهکارهایی متعددی نیز برای درمان این عارضه وجود دارد که بهترین آن، توقف فعالیت تشدید کننده عارضه انگشت چمنی می باشد.

استفاده از کفش های طبی با انعطاف پذیری کم، یکی از روش های درمانی است که به بیمار توصیه می شود. همچنین استراحت کردن، قرار دادن پا در ارتفاع و استفاده از کمپرس یخ، در کاهش درد ناشی از عارضه انگشت چمنی موثر خواهد بود.

هالوکس والگوس یا انحراف انگشت شست پا

عامل دیگری که می تواند سبب درد در انگشت پا شود، انحراف انگشت شست پا نام دارد. این عارضه هنگامی رخ می دهد که جهت انگشت تغییر کرده و به بیرون خم شود. نتیجه این عارضه، بزرگ شدن مفصل و بیرون زدگی آن می باشد. از جمله عواملی که منجر به هالوکس والگوس می شوند، می توان به ژنتیک، صافی کف پا، ایستادن به مدت طولانی و استفاده از کفش های پاشنه بلند و تنگ و غیر استاندارد اشاره نمود.

این بیماری التهاب، قرمزی و درد در انگشت پا را به همراه دارد که می توان با استفاده از کفش طبی و انجام فیزیوتراپی آن را درمان کرد. با استفاده از کفش های طبی، پا در وضعیت مناسب قرار می گیرد و از پا محافظت و نگهداری می شود.

نقرس

از دیگر عوامل ایجاد کننده درد در انگشت شست پا، بیماری نقرس می باشد که درد، قرمزی و التهاب در انگشت شست از علائم آن می باشد. بالا بودن اسید اوریک بدن علت اصلی بروز این بیماری بوده و از دیگر عوامل زمینه ساز ایجاد این بیماری، می توان به چاقی و افزایش وزن، مصرف الکل، ژنتیک، ضربه، مصرف برخی از داروها و آرتروز اشاره نمود. بیماری نقرس به کمک مصرف داروهای غیر استروئیدی و رژیم غذایی قابل درمان می باشد.

عفونت ناخن (پریونشی)

علت درد ناخن شست پا چیست؟ عفونت ناخن از عواملی است که درد در انگشت پا را ایجاد می کند. این بیماری در واقع نوعی عفونت در پوست انگشت است که علت اصلی آن، ورود باکتری های استافیلوکوک می باشد و عوارضی مانند درد، تورم و قرمزی در انگشت شست را بروز می دهد. عفونت ناخن بیشتر در افراد دیابتی رخ می دهد و در صورت عدم درمان منجر به گسترش عفونت در سایر بخش های پوست خواهد شد. بنابراین جهت درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کرد.

آسیب عصبی

آسیب های عصبی نیز می توانند درد در انگشت شست پا را ایجاد کنند. برخی از عادات نادرست نظیر استفاده مکرر از کفش های تنگ و پاشنه بلند منجر به فشرده شدن اعصاب انگشت شده و موجب بروز درد در پای فرد می شود. همچنین انجام مداوم فعالیت های ورزشی در بسیاری از ورزشکاران موجب آسیب دیدن عصب های انگشت شست پا خواهد شد.

سزاموئیدیت

ملتهب شدن دو استخوان سزاموئید در زیر شست پا، بیماری سزاموئیت را ایجاد می کند. این عارضه علاوه بر ایجاد درد در ناحیه پا، حرکات مفصل را نیز محدود خواهد کرد. به طور معمول ضربات مکرر به استخوان های سزاموئید، سبب بروز این وضعیت می شود. سزاموئیت بیشتر در رقصندگان باله و دوندگان رخ می دهد که استفاده از فیزیوتراپی و مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، درد و تورم ناشی از این عارضه را کاهش می دهد.

پینه پا

وجود برآمدگی سفت در مفصل پایینی شست پا که پینه پا نامیده می شود، ممکن است سبب التهاب و درد در انگشت شست پا شود. از دلایل به وجود آمدن پینه پا، می توان استفاده از کفش های تنگ، شکل پا و ورم مفاصل را نام برد. مصرف مسکن، تزریق کورتیزون و پدهای پینه پا، نسبت به شدت عارضه و عوارض آن برای درمان مفید می باشد. در صورت ایجاد پینه پا می توانید به پزشک متخصص مراجعه کرده و با مشورت پزشک از کفش و کفی های طبی استفاده کنید تا با تقسیم فشار وارده بر شست، بیماری بهبود یابد.

شایان به ذکر است که نسبت به شدت علائم هر یک از بیماری های ذکر شده، درمان متفاوت خواهد بود. در اکثر این بیماری ها استفاده از کفش های طبی علائم را کاهش داده و حتی در برخی مواقع منجر به بهبود بیماری خواهد شد.

تشخیص درد انگشت شست پا

به طور کلی درد در انگشت شست پا را به دو دسته می توان تقسیم کرد. برخی از این دردها ارتباط مستقیمی با شست نداشته و به دلیل درد در نواحی زانو، کمر و پا ایجاد می شود، اما دسته ای دیگر از این بیماری به دلیل مشکلات خود شست پا ایجاد شده که در بالا به ذکر آن ها پرداختیم. در همین راستا الزامی است که در صورت درد در انگشت پا به یک کلینیک ارتوپدی مراجعه نمایید تا پزشک به معاینه پای شما بپردازد.

پزشک متخصص با بررسی انعطاف پذیری پا، آسیب دیدگی های اخیر در پا، سبک زندگی و داروهای مصرفی، علت درد در انگشت شست پا را تشخیص خواهد داد. البته گاهی جهت اطمینان نیاز به تصویر برداری و آزمایش هایی نظیر میزان اوریک اسید در جریان خون می باشد تا بهترین روش درمان برای بهبود درد شما به کار گرفته شود. یکی از بهترین کلینیک های ارتوپدی در این زمینه، کاویان طب می باشد که با داشتن کادری مجرب و تجهیزات به روز و پیشرفته، دردهای شست پای شما را درمان می کند.

کاهش درد شست پا

پیشگیری و کاهش درد در شست پا

به کار گیری برخی از روش ها از بروز درد در انگشت شست پا و به طور کلی پای فرد جلوگیری می کند. بنابراین بهتر است پیش از بروز هر گونه درد و آسیب در پا، به سلامت پاهایتان اهمیت دهید و با استفاده از روش های ذکر شده در زیر، از درد انگشتان پا پیشگیری نمایید:

  • تهیه و استفاده از کفش و کفی های طبی 
  • جلوگیری از افزایش وزن و حفظ وزن مناسب
  • اجتناب از تهیه کفش های غیر استاندارد پاشنه بلند، تنگ و نوک تیز
  • استفاده از کفش های مناسب در صورت ایجاد آسیب در انگشت شست پا
  • درمان سریع دردهای پا و آسیب های وارد آمده به پا

همچنین در صورت احساس درد در انگشت پا، به موارد زیر توجه نمایید:

  • بهتر است از پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه بلند خودداری کنید و کفش ها و کفی های نرم و راحت را مورد استفاده قرار دهید.
  • در صورتی که از درد در انگشتان پا رنج می برید، به پای خود استراحت دهید و حدامکان پا را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.
  • قرار دادن کمپرس یخ در ناحیه آسیب دیده، به کاهش درد کمک خواهد کرد.
  • در صورت شکستگی پا، برای مدت طولانی روی پای خود راه نروید.
  • برای حل مشکلات مفصل شست پا و درد و تورم در این ناحیه، در صورت صلاحدید پزشک می توان از دارو و کرم استفاده نمود.
  • در برخی آسیب های شست پا، ماساژ محل آسیب دیده تاثیر شگفت انگیزی بر تسکین درد خواهد داشت.
  • به جهت بازیابی دامنه حرکتی و درمان درد در انگشت شست پای برخی بیماران، می توان از فیزیوتوراپی استفاده نمود.

شایان به ذکر است که کفش و کفی های موجود در بازار، آناتومی و اختلافات جزئی در کف پا را در نظر نگرفته و به همین علت ممکن است برای شما مناسب نباشد. بنابراین توصیه می شود که جهت رفع مشکلات پای خود، کفش و کفی های طبی را به صورت سفارشی از کلینیک های ارتوپدی تهیه کنید تا تمامی مشکلات و ساختار پای شما در کفش و کفی لحاظ شود.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان به درمان بیماری های شست پای شما کمک خواهد کرد و با کیفیت ترین کفش و کفی طبی را متناسب با نیاز شما تولید می کند.

نتیجه نهایی

برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟ درد انگشت شست پا را جدی بگیرید زیرا دردها زنگ خطری برای پای شما خواهند بود که در صورت عدم تشخیص علت و درمان آن، ممکن است منجر به بروز بیماری های جدی شود. بنابراین می توانید با مراجعه به کلینیک های ارتوپدی، از جمله کلینیک کاویان به درمان سریع درد انگشت شست پا بپردازید. همچنین با تهیه کفش و کفی های طبی از این کلینیک از بروز هر گونه درد و آسیب در پا پیشگیری کنید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *