چه زمانی استفاده از پروتز بالای آرنج الکتریکی و پروتز زیر آرنج الکتریکی کاربرد دارد؟

کاربرد پروتز بالای آرنج الکتریکی و پروتز زیر آرنج الکتریکی چیست؟ به دلایل متعددی نظیر تومورهای پیشرفته، تصادف و سایر بیماری ها، پزشکان ناچار به قطع دست بیمار می شوند. با توجه به این که دست، طیف وسیعی از عملکرد انسان را به عهده دارد، با قطع هر ناحیه از آن، فرد تجربه ای بسیار سخت و ویرانگر را خواهد داشت. در همین راستا متخصصان همواره در تلاش اند تا با تهیه پروتزهای دست پیشرفته، این دسته از افراد را به زندگی عادی خود بازگردانند.

یکی از بهترین و جدیدترین پروتزهای موجود، پروتز بالای آرنج الکتریکی و پروتز زیر آرنج الکتریکی می باشد که با داشتن ظاهری طبیعی و عملکردی مشابه دست به بازیابی توانایی های از دست رفته بیمار کمک خواهند کرد. ما در این مقاله به شرح کامل این پروتزها خواهیم پرداخت تا با تهیه آن ها به برطرف کردن نیازهای خود بپردازید.

مرکز تخصصی ساخت پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

با پروتز دست الکتریکی آشنا شوید. 

از گذشته تا به حال انسان ها همواره در معرض آسیب های گوناگون قرار داشته اند. برخی از این حوادث نهایتا منجر به آسیب دست و قطع عضو می شود که این حوادث شامل تصادفات رانندگی، عفونت، دیابت تروماتیک، سرطان و … می باشد. در صورتی که پزشکان تشخیص دهند نگه داشتن بخش آسیب دیده خطرناک بوده و به سایر قسمت ها نیز آسیب می رساند، دست آسیب دیده را قطع خواهند کرد. با وجود این که این اتفاق بسیار تلخ و ناگوار است، اما خوشبختانه با وجود پروتزهای دست الکتریکی می توان بخش کثیری از توانایی های دست را به دست آورد.

با توجه به ناحیه قطع شده دست و نیازهای فرد، می توان اقدام به تهیه پروتزهای الکتریکی کرد. در چند سال اخیر پروتزهای بالای آرنج الکتریکی و پروتز زیر آرنج الکتریکی  به راحتی در ایران قابل تهیه می باشند. کلینیک های مجهز و پیشرفته ای در ایران وجود دارند که با مراجعه به آن ها قادر به تهیه این پروتزها با یک چهارم قیمت نسبت به سایر پروتزهای خارجی خواهید بود.

دست مصنوعی الکتریکی تشکیل شده از باتری های قابل شارژ، حسگرهای حرکتی و بخش های مکانیکی می باشند. با اتصال این نوع پروتز به دست انسان، حرکات موجود در عضلات تبدیل به فرمان های الکتریکی شده و به انگشتان دست مصنوعی منتقل می شود. این روند منجر به خم و راست کردن انگشتان و حرکت اجسام می شود. لازم به ذکر است که می توان حسگرهای این نوع پروتز را تنظیم کرد و حتی با دیدن نیم ساعت آموزش به انجام برخی کارها نظیر برداشتن اجسام، نوشتن و … پرداخت، بدون آن که فرد بیمار نیاز به کمک سایر افراد داشته باشد. نکته جالب توجه در خصوص این پروتزها، تحمل فشار تا 50 نیوتن می باشد.

استفاده از پروتز الکتریکی برای قطع پایین آرنج

برای شخصی که دچار قطع عضو پایین آرنج (BE) شده است، پروتزهای زیر آرنج به صورت سفارشی ساخته می شود. بخش های تشکیل دهنده این پروتز شامل دست، مچ دست، آستر اختیاری و سوکت سفارشی می باشد. وجود آستین و بند در پروتز بستگی به سیستم تعلیق دارد. عمده ترین تفاوت بین پروتزهای زیر آرنج مدرن نسبت به پروتزهای قدیمی، استفاده از متریال جدیدتر و بهتر مانند کامپوزیت های فیبر کربنی و پلاستیک های پیشرفته می باشد که موجب قوی تر و سبک تر شدن دست مصنوعی شده است.

در پروتزهای امروزی از فناوری های الکتریکی پیشرفته ای استفاده می شود که حتی به فرد امکان تنظیم خودکار در حین انجام وظایف را می دهد. بنابراین با تهیه پروتز زیر آرنج الکتریکی از کلینیک های معتبر و با سابقه در این زمینه به بهبود عملکرد و بالا بردن کیفیت زندگی خود کمک کنید. بی شک پس از استفاده از این پروتزها، زندگی جدیدی را تجربه خواهید کرد و اعتماد به نفس شما برای حضور در جامعه و اجتماعات به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

استفاده از پروتز الکتریکی برای قطع بالای آرنج

همان طور که در بالا گفته شد، قطع عضو دست از بالای آرنج ممکن است ناشی از اختلالات اندامی به صورت مادرزادی یا برخی از بیماری ها باشد. پروتزهایی که برای این سطح از قطع عضو مورد استفاده قرار می گیرند به دلیل نیاز به تکرار عملکرد مفاصل دست، آرنج و مچ، ساختار بسیار پیچیده ای دارند که در زیر به شرح رایج ترین پروتزهای بالای آرنج خواهیم پرداخت:

  • پروتز عملکردی با نیروی بدن: در این دسته از پروتزها، برای کنترل پروتز از حرکات دست خود فرد استفاده می شود که این امر توسط تسمه هایی به عنوان مهار صورت می گیرد.  قرار گیری این تسمه ها همانند پوشیدن کوله پشتی در شانه مخالف می باشد که نهایتا به نگه داشتن پروتز و کار با آرنج کمک می کند. با بالا رفتن آرنج بیمار، فشاری از طریق تسمه مهار اعمال شده و منجر به باز شدن دستگاه ترمینال می شود. این پروتز یکی از پرکاربردترین پروتزهای بالای آرنج می باشد.
  • پروتز عملکردی با نیروی خارجی: پروتز میوالکتریک که در دسته پروتزهای الکتریکی قرار می گیرد، برای کنترل خم شدن، باز و بسته شدن دست و کشش آرنج، از عضلات بازوی آسیب دیده استفاده می کند.  همچنین جهت تامین نیروی محرکه آرنج و دست در این پروتزها از باتری های قابل شارژ استفاده می شود. عملکرد باز و بسته شدن دست مصنوعی به این صورت است که ابتدا عضلات دو سر و سه سر اندام باقیمانده منقبض شده و سپس خروجی برق به موتور ارسال خواهد شد. این خروجی الکتریکی علاوه بر کنترل عملکرد و سرعت باز و بسته شدن دست، به چرخاندن مچ دست نیز کمک می کند.  البته لازم به ذکر است که جهت استفاده از این پروتز میوالکتریک، نیاز به حداقل یک عضله در بازو می باشد که بار کافی جهت ارسال سیگنال را تولید کند. در صورت عدم وجود ماهیچه قوی، می توان از پد لمسی یا سوئیچ ها استفاده کرد.
  • پروتز ترکیبی: دسته ای دیگر از پروتزها، پروتز ترکیبی نام دارند که ترکیبی از دو پروتز نیروی محرکه بدنی و نیروی محرکه خارجی می باشند که نوع رایج آن دست کنترل شده با نیروی برق و آرنج با کنترل بدنی است.
  • پروتز زیبایی: این پروتزها فقط جنبه زیبایی داشته و عملکرد خاصی ندارند. افردای که این پروتزهای غیر فعال را تهیه می کنند، تنها ظاهر جذاب و طبیعی دست خود را باز می یابند. با توجه به پروتزهای معرفی شده، در صورتی که قصد تهیه پروتز بالای آرنج الکتریکی  را دارید، می توانید با مراجعه به کلینیک کاویان طب، بهترین و با کیفیت ترین پروتز موجود در ایران را تهیه نمایید.

مسیر درمان با پروتز الکتریکی

بیمار پس از بهبودی دست و جای زخم، باید به پزشک متخصص مراجعه نماید تا پس از ارزیابی، مناسب ترین اجزای عملکردی دست مصنوعی را تعیین کند. جهت تصمیم نهایی در خصوص بهترین و مناسب ترین پروتز دست، نیاز به معاینه حضوری و فیزیکی می باشد. در زیر به شرح روند درمان با پروتز الکتریکی پس از قطع عضو دست پرداخته ایم:

  1. شروع فرآیند: پس از گذشت چند هفته از قطع عضو، روند شروع درمان با پروتز آغاز خواهد شد. با استفاده از جوراب فشاری اوتوبوک می توان به کاهش ورم باقیمانده پس از قطع عضو و شکل گیری اندام در روند ساخت کمک کرد. همچنین این ابزار کمک کننده به کاهش حساسیت دست در نصب سوکت پروتز می باشد. البته استفاده از این ابزار برای اندام های فوقانی اختیاری می باشد.
  2. اسکن قالب: در مرحله بعد و در صورت لزوم متخصص اقدام به ساخت آستر می کند که البته در اندام فوقانی به طور مستقیم سوکت استفاده می شود. پس از آن قالب گیری برای اولین سوکت انجام خواهد شد. بر اساس نوع پروتز، روش های متفاوتی جهت قالب گیری صورت می گیرد که در همان معاینات اولیه، پزشک آن را تعیین می کند. سپس قالب های ساخته شده اصلاح شده و سوکت پروتز آماده می شود.
  3. سوکت های تشخیصی: سوکت تهیه شده در مرحله قبل، سوکت تشخیصی نام دارد که جنس آن از پلاستیک سبک بوده و این امکان را به متخصص ساخت پروتز می دهد تا به ارزیابی تناسب پروتز بپردازد و مناطق مورد فشار را تشخیص دهد. تنها هدف ساخت این سوکت، تشخیص عملکرد، تراز و راحتی آن است تا در صورت عدم تناسب اصلاح شود.
  4. سوکت نهایی: پس از تایید سوکت پروتز تشخیصی و فیت بودن آن برای بیمار، سوکت چند لایه با استفاده از فیبر کربنی ساخته می شود. از آن جایی که این سوکت ها سبک بوده و مقاومت کششی بالایی دارند، دوام زیادی داشته و تا سال ها ماندگار خواهند بود. پروتز بالای آرنج الکتریکی و پروتز زیر آرنج الکتریکی ساخته شده، چندین بار روی دست بیمار نصب و درآورده می شود تا بیمار نحوه استفاده از آن را بیاموزد و قادر به تنظیم آن بدون هیچ گونه کمکی باشد.

پروتز زیر آرنج الکتریکی

قیمت پروتز دست الکتریکی

هزینه پروتز دست الکتریکی در هر بیمار متفاوت خواهد بود. به دلیل این که پروتز ذکر شده سفارشی می باشد، عوامل متعددی از جمله بخش باقیمانده دست، فعالیت های روزانه فرد، شغل بیمار و حرفه تخصصی او و تکنولوژی به کار رفته در پروتز در تعیین قیمت دخیل می باشند. بسته به این که دست بیمار از ناحیه زیر آرنج قطع شده باشد یا بالای آرنج، نوع پروتز و ساخت متفاوت خواهد بود که این موضوع یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده نرخ پروتزهای بالای آرنج الکتریکی و پروتز زیر آرنج الکتریکی می باشد. البته پس از تهیه پروتز الکتریکی و با گذشت زمان، هزینه هایی را برای تعویض قطعات فرسوده و رابط ها متحمل خواهید شد.

در صورتی که می خواهید از قیمت دقیق پروتز الکتریکی آگاه شوید، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه کنید. مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان بیش از 10 سال سابقه داشته و از ابتدای مراجعه تا پس از تهیه پروتز، شما را پشتیبانی خواهد کرد.

جمع بندی

در صورت قطع عضو و معلولیت دائم، می توانید از پروتز دست الکتریکی استفاده نمایید و روند زندگی خود را به حالت طبیعی باز گردانید. دست آسیب دیده در سه دسته بندی قطع عضو از ناحیه آرنج، بالای آرنج و زیر آرنج قرار می گیرد که در صورت مواجه شدن با هر یک از آن ها، می توانید پس از مراجعه به پزشک، بهترین و مناسب ترین پروتز دست را تهیه نمایید. کلینیک کاویان طب در زمینه ساخت انواع اعضا مصنوعی با 10 سال سابقه همراه شما عزیزان خواهد بود.

مرکز تخصصی ساخت پروتز دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *