ساخت و سفارش سازی انواع پروتز پا و انگشت مصنوعی پا همراه با برآورد قیمت ها

پروتز پا و انگشت مصنوعی پا برای افرادی که به دلایل مختلفی دچار قطع عضو در ناحیه ی پای خود می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. پروتز پا انواع مختلفی دارد و برای هر قسمت از پا متفاوت خواهد بود. پای مصنوعی به افرادی که دچار قطع عضو شده اند کمک می کند تا بتوانند حرکات و کارهای روزمره ی خود را انجام دهند و تا حدودی فقدان پای قطع شده را جبران می نماید. با ما همراه باشید تا انواع پای مصنوعی و هرآنچه لازم است راجع به آن بدانید را با یکدیگر بررسی کنیم.

در ادامه خواهید خواند…

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

ویدیو معرفی پروتز پا و پای مصنوعی و محاسبه قیمت پروتز پا

پای مصنوعی و پروتز پا می تواند به افرادی که دچار قطع عضو پا و آمپوتاسیون شده اند کمک کند تا بتوانند عضو از دست رفته ی خود را جبران نمایند. سطح قطع عضو در این افراد ممکن است با هم متفاوت باشد و طبق انواع قطع عضو، پروتز پای آنها نیز متفاوت خواهد بود. سطوح قطع عضو پا به شرح زیر می باشند:

  • پارشیال فوت یا قطع عضو بخشی از پا
  • سایم یا قطع عضو در مفصل مچ پا
  • ترانستیبیال یا قطع عضو زیر زانو
  • قطع عضو روی زانو
  • ترانسفمورال یا قطع عضو بالای زانو
  • نهایتاً قطع عضو کامل اندام تحتانی در سطح مفصل لگن

هر پروتز پا نیاز به یک پنجه مصنوعی پا دارد و پای مصنوعی با هدف تقلید از عملکرد پای طبیعی طراحی و تولید می شود. از این رو یکی از قسمت های مهم پروتز پا، پنجه مصنوعی پا می باشد، زیرا این پنجه مصنوعی فشار و ضربه ی وارد شده به پاشنه را جذب می کند و با این کار موجب تعادل و ثبات افراد در حالت نیمه ایستاده خواهد شد و این ویژگی باعث می شود که افراد بتوانند به راحتی با پروتز خود حرکت کنند یا بایستند.

پروتز پای مصنوعیپروتز پا چیست؟

انگشت مصنوعی پا (پنجه پا)

پروتز پنجه پا یا انگشت مصنوعی پا، برای افرادی که دچار قطع عضو در ناحیه پا یا پنجه پا شده اند مورد استفاده قرار می گیرد. این پروتز یک ساختار مصنوعی است که جایگزین پنجه طبیعی پا می شود که اغلب جنس این ساختار مصنوعی از چوب، لاستیک، اورتان، تیتانیوم، فایبر گلاس و فیبرهای کربنی می باشد. ویژگی های این پنجه های مصنوعی نسبت به نوع آنها متفاوت خواهد بود و هنگام تهیه این پروتز ها باید به این ویژگی ها دقت نمود. برخی ویژگی های این انگشت مصنوعی پا عبارتند از:

  • دینامیک بودن یا پاشنه های با ارتفاع قابل تنظیم
  • سبک بودن
  • قابلیت ذخیره سازی انرژی

انواع پروتز پنجه مصنوعی پا

پنجه های پروتزی انواع مختلفی دارند که هر یک دارای ویژگی ها و مشخصات منحصر به فرد خود می باشند. تمام پنجه های پروتزی باید دارای قابلیت خم کردن پا به سمت پایین (فلکسیون پلانتار) و انگشت شست آن نیز دارای قابلیت انعطاف باشد تا فرد در ایستادن و راه رفتن دچار مشکل نشوند. این پروتز ها انواع مختلفی دارند که انواع مختلف پروتز پنجه پا عبارتند از:

  • پنجه های غیرمفصلی
  • پنجه های مفصلی
  • پنجه هایی با پاسخ دینامیک

اجزا و لوازم پروتز پای مصنوعی

اجزا و لوازم پروتز پای مصنوعی بسته به نوع پروتز و سطح قطع عضو پا متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی می توان گفت اجزای یک پروتز پای مصنوعی عبارتند از:

سوکت: سوکت از دو بخش نرم که از جنس پلی فوم یا سیلیکون است و بخش سخت که از جنس زرین می باشد، ساخته می شود. سوکت پروتز پا با انتهای عضو قطع‌ شده در ارتباط مستقیم خواهد بود.

قسمت ساق: ساق پای مصنوعی از یک لوله‌ ی مدولار با پوشش پلاستوزوت یا ابر فرم داده‌ شده به شکل ساق ساخته می ‌شود.

مجموعه ‌ی مچ و پا: مجموعه ی مچ و پا می‌تواند در ساده‌ ترین حالت به‌ صورت یک پنجه ‌ی ساچ و بدون مفصل مچ باشد یا اینکه از نوع پنجه‌ ای با مفصل مچ تک یا چند محوره ساخته شود. گروه دیگری که جدیداً برای این بخش طراحی و ساخته می شوند، پنجه‌ های کربنی هستند که با استفاده از خصوصیت جذب و آزادسازی انرژی بافت کربنی در آن‌ ها حرکات مچ و پا شبیه‌ سازی می ‌شود.

مفصل زانو: مفصل زانو مربوط به پروتزهایی است که برای سطح قطع عضو ترانسفمورال به کار می روند. مفصل زانو می‌تواند از نوع ساده تک‌ محوره تا انواع پیشرفته ‌تر با چند محور و پمپ ‌های هیدرولیکی کمکی و یا حتی نوع هوشمند برای شبیه ‌سازی هرچه دقیق‌ تر حرکات زانو حین راه رفتن باشند.

پروتز انگشت مصنوعی پاانواع پروتز پای مصنوعی

انواع مختلفی از پروتزهای پای مصنوعی وجود دارند که با توجه به نوع نیازمندی، هدف، سبک زندگی و همچنین بودجه مالی، بیمار می تواند هر یک از آنها را تهیه کند. پروتز پای مصنوعی باید از جنس مواد سبکی همچون تیتانیوم آلومینیوم و رزین های پلی استر باشد تا برای استفاده افراد راحت و سبک باشد. این پاهای مصنوعی بسته به شرایط بیمار در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند. انواع مختلف پروتز پای مصنوعی عبارتند از:

  • پروتز پای ساچ و الاستیک کیل (SACH and Elastic Keel Foot)
  • پروتز پای تک محوره (Single-Axis)
  • پروتز پای چند محوره (Multi-Axis)
  • پروتز پا با واکنش پویا (Dynamic-Response Foot)

بهترین پروتزهای پا

همانطور که گفتیم پروتز پا یا پای مصنوعی برای افرادی که دچار قطع عضو شده اند کاربرد دارد. انتخاب یک پروتز پای با کیفیت برای این افراد بسیار مهم می باشد. یک پروتز پای با کیفیت و خوب باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد، زیرا ممکن است فشار و ضربه هایی را در هنگام ایستادن یا راه رفتن افراد متحمل شود. بهترین پروتز پا پروتزی است که سبک باشد و حرکتی شبیه عضلات و تاندون های از دست رفته را به خوبی تقلید کند تا بتواند راه رفتن عادی و بدون استرس را برای افراد به ارمغان بیاورد.

قیمت پروتز مصنوعی پاقیمت پروتز پا

قیمت پروتز پا  به به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین عواملی که تاثیر مستقیم بر قیمت پروتز پا خواهد داشت نوع قطع عضو می باشد. قیمت پروتز هایی که برای زیر زانو مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار کمتر از پروتز هایی هستند که دارای زانو و برای بالای پا می باشند. پروتزی که برای قطع عضو ترانسبیال تولید می شود طبیعتا مواد کمتری نسبت به پروتزی که برای قطع عضو ترانسفرامال تولید می شود، احتیاج دارد. از همین رو طبیعی است که قیمت پروتز اول نسبت به پروتز دوم کمتر باشد. علاوه بر این ویژگی های فردی که نیاز به پروتز پا دارد نظیر وزن، سایز و … نیز در قیمت پروتز تاثیر گذار خواهد بود.

جمع بندی

همانطور که گفتیم پروتز پا یا پای مصنوعی برای افرادی که به هر دلیلی دچار قطع عضو در ناحیه پا می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. این پروتز ها انواع مختلفی دارند و هر فرد بسته به نوع قطع عضو خود باید هر یک از آنها را انتخاب نماید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *