درمان قطعی قوز کمر چیست؟ قوز کمر و پشت (کیفوز) چگونه درمان می شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین راه درمان کیفوز یا قوز کمر و پشت را بررسی نماییم.

در صورتی که قوس ستون فقرات در برخی نواحی سینه ای و خارجی دچار انحنای بیش از اندازه و غیر طبیعی شود، قوز کمر و پشت یا به عبارتی کیفوز ایجاد می شود. به طور کلی در مهره اول تا دوازدهم ستون مهره سینه ای طبیعی، قوز جزئی که زاویه ای حدود 30 تا 45 درجه را دارا می باشد، وجود دارد و در صورتی که این زاویه از 45 درجه بیشتر شود، فرد دچار قوز کمر شده است. دلایل متعددی منجر به این قوس غیر طبیعی می شود که در ادامه به شرح این دلالیل و راه های درمان قوز کمر و پشت خواهیم پرداخت.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

کیفوز

علت و دلالیل قوز کمر و پشت (کیفوز)

برخی اختلالات با اثر گذاشتن بر روی مهره های مناطق قفسه سینه، به خم شدن کمر که کیفوز اطلاق می شود، منجر خواهند شد. علت هایی نظیر قرار گیری بدن در حالت نامناسب طی دوران کودکی، ایجاد مشکلاتی در ستون فقرات و شکل گیری غیر عادی مهره ها، سبب این عارضه می شود که در زیر به بررسی این عوامل می پردازیم.

  1. نامناسب بودن حالت بدن: در دوران کودکی ممکن است به علت سنگین بودن کوله پشتی و نوشتن تکالیف مدرسه، عضلات در حالت نامناسبی قرار گیرند که سبب کشیدگی رباط و خارج شدن مهره های ناحیه قفسه سینه از حالت عادی می شوند و نهایتا گوژپشتی و قوز کمر و پشت را ایجاد می نمایند. کیفوز ناشی از نامناسب بودن حالت بدن، کیفوز وضعیتی نامیده می شود.
  2. غیر عادی بودن شکل مهره ها: در برخی از فراد در همان بدو تولد مهره ها به طور صحیح شکل نمی گیرند و به جای حالت مستطیلی، حالت مثلثی یا اشکال غیر عادی را به خود می گیرند. این عامل موجب خارج شدن مهره ها از جای خود شده و وضعیتی تحت عنوان کیفوز شوئرمان ایجاد می شود. در افراد مبتلا به کیفوز شوئرمان، رباط های حفاظت کننده از مهره ها، کلفت تر از حالت عادی بوده و همین امر وضعیت نامناسب جسمانی را تشدید می کند. با وجود این که پزشکان پی به علت این اختلالات نبرده اند، اما گفته شده است که اختلال در جریان خون رسانی به مهره ها، بر رشد آن ها موثر بوده و این عارضه را ایجاد می کند. لازم به ذکر است که ارتباط ژنتیکی نیز در این میان دخیل بوده که سبب شایع شدن این اختلال در میان اعضای خانواده نیز شده است.
  3. گوژپشتی مادرزادی: این نوع از قوز کمر زمانی رخ می دهد که یک عامل، موجب اختلال در رشد ستون فقرات پیش از تولد شده است. معمولا در این مواقع تعدادی از مهره ها به هم متصل شده که به طور معمول این اختلال ناشی از عوامل ژنتیکی می باشد و ممکن است در سایر اعضای خانواده نیز دیده شود.

از سایر اختلالاتی که منجر به قوز کمر می شوند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پوکی استخوان موجب ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می شود که نهایتا افراد مبتلا به این عارضه با افزایش شکنندگی استخوان ها مواجه خواهند شد و احتمال ایجاد قوز کمر افزایش می یابد.
  • تحلیل رفتگی استخوان ها که اسپوندیلوزیس نام دارد، از دیگر عوامل ایجاد کننده قوز کمر می باشد.
  • در اسپینابیفیدا نیز ستون فقرات به درستی شکل نمی گیرد.
  • بیماری پاژه سبب اختلال در روند رشد سلول های جدید استخوانی شده و استخوان ها را ضعیف می کند.
  • نوروفیبروماتوزیس، اختلالی ژنتیکی بوده که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • دیستروفی عضلانی به ضعیف شدن پیشرونده عضلات منجر می شود.
  • عفونت باکتریایی، اثر منفی بر روی ریه ها گذاشته و ممکن است منجر به قوز کمر شود.
  • سرطان در بخش های داخلی ستون فقرات از دیگر عواملی است که احتمال کیفوز را افزایش می دهد.
https://kavianclinic.com/%d8%a7%d8%b5%d9%84%d8%a7%d8%ad-%d8%a7%d9%86%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%81-%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%aa/

راه های تشخیص قوز و کیفوز پشت

جهت پیشگیری از ایجاد کیفوز پشت و تشخیص قوز کمر به والدین توصیه می شود که کودکان خود را پیش از شکل گیری کامل عضلات و غضروف های مفصلی به متخصص ارتوپد نشان دهند تا پزشک با بررسی و معاینه در زمان درست، اقدامات درمانی لازم را جهت پیشگیری یا رفع آن انجام دهد.

معاینه فیزیکی و بالینی

پس از مراجعه به پزشک، متخصص سوالاتی را جهت گرفتن شرح حال از بیمار خواهد پرسید. همچنین با وارد کردن کمی فشار بر روی ستون فقرات، به شناسایی نقاط حساس می پردازد. در برخی بیماران برآمدگی روی کمر کاملا محسوس بوده و قابل تشخیص می باشد. در معاینه، پزشک معالج از کودک شما می خواهد که پاها را جفت و زانوها را ثابت نگه دارد و سپس به جلو خم شود که این تست، خم شدن به جلوی آدام نامیده می شود و توسط آن مواردی مانند میزان انحراف، شدت آن و تغییر شکل ستون فقرات قابل تشخیص خواهد بود.

آزمایش

  • رادیولوژی اشعه ایکس: برای تشخیص اختلالات استخوان، می توان از تصویر برداری با اشعه ایکس استفاده نمود. این روش میزان زاویه خمیدگی را مشخص می کند و در صورت خمیدگی بیش از 50 درجه باید به درمان این عارضه پرداخت.
  • آزمایش عملکرد تنفسی: در صورت شدید بودن خمیدگی، این آزمایش انجام می شود.
  • سایر آزمایش ها: ام آر آی و آزمایش های عصبی، از دیگر آزمایشاتی است که در صورت مشاهده علائمی نظیر ضعف در پایین تنه، سوزن سوزن شدن و درد و بی حسی انجام می شود.
https://kavianclinic.com/%d8%a7%d8%b5%d9%84%d8%a7%d8%ad-%da%af%d9%88%d8%af%db%8c-%da%a9%d9%85%d8%b1/
انواع قوز کمر

انواع قوز کمر 

قوز کمر انواع مختلفی دارد که در زیر آن ها را بررسی خواهیم کرد.

  1. قوز کمر وضعیتی: شایع ترین نوع قوز کمر، قوز کمر وضعیتی می باشد که علت ایجاد آن قرار گیری در وضعیت نامناسب و خمیده است که احتمال رخ دادن آن در همه سنین وجود دارد.
  2. قوز کمر شوئرمان: این نوع از قوز کمر ممکن است با دردهای شدیدی بروز کند و احتمال رخ دادن آن در نواحی مختلف ستون فقرات وجود دارد. این نوع کیفوز بیشتر در نوجوانان رخ می دهد و بسیار شدیدتر از مورد قبل می باشد. عواملی نظیر نشستن طولانی مدت، ایستادن و سایر فعالیت های بدنی، موجب تشدید درد در این عارضه می شود. این بیماری منجر به محدود شدن سطح فعالیت مبتلایان خواهد شد.
  3. قوز کمر مادرزادی: دلیل ایجاد این نوع قوز کمر، عدم رشد صحیح ستون فقرات جنین در رحم می باشد. در این حالت احتمال بد شکل بودن مهره ها یا جوش خوردن مهره ها به یکدیگر وجود دارد. همچنین با رشد کودک، کیفوز نیز پیشرفت کرده و ممکن است در همان ابتدای کودکی، به جراحی نیاز باشد.
  4. قوز کمر تغذیه ای: کمبود برخی ویتامین ها، از جمله ویتامین D، منجر به خم شدن ستون فقرات خواهد شد.
  5. قوز کمر ساختاری: بدشکلی گیبوس نوعی قوز کمر ساختاری محسوب می شود که دلیل ایجاد آن بیماری سل می باشد.
https://kavianclinic.com/اصلاح-گودی-کمر/

درمان قطعی کیفوز و گوژپشتی

کیفوز درمان های متفاوتی دارد که نوع درمان بر اساس علائم موجود در هر فرد انتخاب می شود. به طور مثال درمان هایی نظیر ورزش و داروهای آرام بخش، برای افرادی که دچار درد هستند تجویز می شود. در افرادی که کیفوز، ظاهر نامناسبی را در آن ها ایجاد کرده است، توصیه پزشک استفاده از آتل و انجام ورزش های اصلاحی می باشد. انجام جراحی نیز به عنوان آخرین راه در موارد وخیم پیشنهاد می شود. به طور کلی راه های درمان قوز کمر و پشت (کیفوز)، شامل موارد زیر می باشد:

  • تغییر وضعیت بدنی
  • ورزش
  • مصرف دارو و مسکن
  • یوگا
  • استفاده از بریس
  • فیزیوتراپی 
  • عمل جراحی

زمان لازم جهت بهبودی کیفوز، نسبت به سن و شدت بیماری متفاوت خواهد بود. در صورت تشخیص زود هنگام این عارضه، می توان به درمان آن بدون استفاده از عمل جراحی پرداخت.

https://kavianclinic.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%88%d9%84%db%8c%d9%88%d8%b2/

ورزش برای درمان کیفوز

طبق تحقیقات انجام شده در زمینه اثر ورزش بر عارضه کیفوز، برخی از ورزش ها به کاهش زاویه کیفوز پشتی یا سینه ای کمک خواهند کرد. در ادامه به ذکر چند تمرین جهت بهبود و پیشگیری از قوز کمر خواهیم پرداخت. البته قبل از انجام این ورزش ها حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

  • عقب کشیدن سر: جهت انجام این ورزش ابتدا روی زمین دراز کشیده (روی شکم) و سپس چانه خود را به قفسه سینه چسبانده و و 15 ثانیه نگه دارید و این کار را 5 تا 10 مرتبه تکرار نمایید. این ورزش به تقویت عضلات گردن کمک می کند.
  • تراز کردن ستون فقرات با دیوار: ابتدا پشت به دیوار ایستاده و سر را بین شانه ها قرار دهید. سر خود را به گونه ای قرار دهید که به دیوار بچسبد (زیرا در افراد دارای قوز کمر، گردن جلوتر از بدن قرار دارد). سپس شانه های خود را به عقب و پایین حرکت دهید و پس از آن به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه در همان حالت باقی بمانید. (در صورتی که قادر به تماس سر با دیوار نیستید، از یک بالش استفاده نمایید.)
  • وضعیت سوپرمن: پس از دراز کشیدن روی شکم، دست ها را جلوی سر خود دراز نمایید و سر را در حالتی خنثی و به سمت زمین نگه دارید و سپس دست و پاهای خود را به طرف بالا بلند کنید. چند ثانیه در همان حالت باقی بمانید و 10 بار این کار را تکرار نمایید.

عوارض کیفوز

قوز کمر یا کیفوز، علاوه بر ایجاد درد، عوارض زیر را نیز به همراه دارد:

  • در صورت شدید شدن این عارضه به ریه ها فشار آمده و منجر به مشکلاتی در ریه می شود.
  • کیفوز سبب ضعیف شدن عضلات کمر و محدود کردن عملکرد فیزیکی مانند راه رفتن می شود. همچنین این عارضه رانندگی را برای فرد دشوار خواهد کرد.
  • از دیگر عوارض کیفوز، می توان فشرده کردن دستگاه گوارش را نام برد که مشکلاتی مانند رفلکس معده را در فرد ایجاد خواهد کرد.
  • ابتلا به کیفوز، اعتماد به نفس افراد را پایین آورده و منجر به انزوای اجتماعی خواهد شد.

درمان قطعی کیفوز (قوز کمر و پشت)

در صورت ابتلای کودک به کیفوز، به سرعت جهت درمان اقدام نمایید تا قوز کمر پیشرفت نکند و عوارض آن تشدید نشود. شما می توانید در صورت مشاهده این بیماری در کودک خود یا سایر اطرافیان و بزرگسالان به کلینیک کاویان مراجعه کرده و از خدمات و کادر مجرب این مرکز بهره مند شوید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *