تعویض مجدد پروتز ریویژن

عمل تعویض مفصل لگن یکی از کارآمدترین جراحی تجویز شده برای کاهش درد و بهبود عملکرد حرکتی بیماران محسوب می شود. اما گاهی اوقات متاسفانه به عمل مجدد منجر می شود. عمل تعویض مجدد پروتز لگن (ریویژن) به دلیل وجود عواملی متعددی برای بیمار از سوی پزشک معالج تجویز می شود. در این مقاله در مورد نحوه انجام و دلایل تجویز این عمل بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بدانید: جراحی تعویض مفصل لگن

دکتر آقا علیخانی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فارغ التحصیل رشته تخصصی جراحی استخوان و مفاصل ( ارتوپدی ) از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشند که به طور تخصصی به امور مربوط به جراحی تعویض مفصل لگن می پردازند. برای مشاوره و ارتباط با دکتر آقا علیخانی با شماره های 09037109151 – 02122666292 در ارتباط باشید.

دلایل تعویض مجدد پروتز ریویژن

  1. به مرور زمان یا بر اثر بی احتیاطی ممکن است پروتز لگن فرسوده یا شکسته شود. در صورتی که تعویض انجام نشود امکان ایجاد آسیب برای استخوان های اطراف مفصل وجود خواهد داشت
  2. ممکن است پروتز شل شده و در جای مناسب خود قرار نگیرید که همین مورد با گذشت زمان باعث بروز درد در ناحیه مفصل خواهد شد.
  3. برخی مواقع ممکن است به دلیل ایجاد دررفتگی در پروتز، توپ سر فمور از سوکت لگن جدا شود.
  4. معمولا به ندرت شاهد عفونی شدن پروتز خواهیم بود. در صورت ایجاد عفونت در پروتز از آنجایی که بافت های اطراف مفصل را درگیر خواهد کرد بهتر است هر چه سریعتر پروتز تعویض شود.

تمامی مواردی که مطرح شد هر چند نادر، سبب می شود تا پروتز عملکرد صحیح و طبیعی نداشته و برای بیمار ایجاد درد و ناراحتی نماید. در چنین شرایطی جراحی تعویض مجدد پروتز بهترین تجویز برای بهبود حال بیمار خواهد بود.

فرایند انجام جراحی تعویض مجدد پروتز لگن

دقت داشته باشید میزان حساسیت جراحی تعویض مجدد پروتز لگن از جراحی اولیه تعویض مفصل بیشتر خواهد بود. در جراحی ریویژن پروتز قبلی بطور کامل یا جزئی برداشته شده و با پروتز جدید جایگزین خواهد شد. آنچه که در طول جراحی اتفاق خواهد افتاد مشابه جراحی تعویض مفصل لگن است با این تفاوت که مقداری پیچیده تر بوده و از نظر زمانی تقریبا 2 الی 4 ساعت بیشتر زمان نیاز دارد. اما با در نظر گرفتن شرایط جسمانی بیمار و علت تخریب پروتز، جزئیات جراحی متفاوت خواهد بود. بطور کلی مراحل زیر در جراحی تعویض مجدد پروتز لگن انجام خواهد شد:

  1. در صورتی که بیمار دچار عفونت در ناحیه پروتز لگن باشد، باید با تجویز پزشک در حدود 6 هفته آنتی بیوتیک مصرف نماید تا از عدم وجود عفونت در ناحیه مورد نظر اطمینان حاصل شود. بنابراین درمان عفونت و حذف بافت‌های آسیب دیده عفونی اولین اقدام قبل از جایگذاری مجدد پروتز خواهد بود.
  2. پروتز تخریب شده قبلی بطور کامل یا جزئی برداشته خواهد شد
  3. استخوان یا بافتهای آسیب دیده برداشته می شوند. ناحیه مورد نظر برای کاشت پروتز جدید پاکسازی و آماده می شود.
  4. در مواردی که شدت آسیب به استخوان لگن زیاد باشد و استخوان لگن از بین رفته باشد باید پیوند استخوان نیز انجام شود.
  5. و در آخرین مرحله پروتز جدید مانند جراحی تعویض مفصل لگن در محل مربوطه قرار داده خواهد شد.

بطور معمول بر اساس تجربیات و شواهد موجود، جراحی تعویض مجدد پروتز لگن موجب از بین رفتن درد، بهبود عملکرد لگن و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی بیمار خواهد شد.

مزایا جراحی تعویض مجدد پروتز ریویژن

  1. درمان عفونت ایجاد شده در ناحیه لگن
  2. تقویت و بهبود عملکرد حرکتی مفصل در ناحیه لگن
  3. تسکین و کاهش درد در بیمار
  4. اصلاح دفورمیتی مفصل در ناحیه لگن
  5. جلوگیری از ایجاد آسیب به ارگان‌ها و بافت‎‌های اطراف پروتز لگن
  6. افزایش و بهبود دامنه حرکتی مفصل لگن
  7. بهبود سطح کیفیت زندگی فرد و سهولت در انجام امور روزمره

دقت داشته باشید مدت زمان ماندگاری پروتز مفصل لگن یا هر پروتز دیگری مادام العمر نیست و بعد گذشت مدت زمان تعیین شده، حتما باید تعویض و از بدن خارج شود. اما در صورت استفاده از پروتزهای مرغوب که دارای سطح کیفیت بسیار بالایی هستند، میتوان مدت زمان استفاده از پروتز را به 20 سال افزایش داد، البته در صورتی که فرد اصول مراقبت از پروتز را رعایت کرده باشد. نحوه نگهداری و مراقبت بیمار از پروتز مفصلی، نقش تعیین کننده‌ای در طولانی‌تر شدن یا کوتاه‌تر شدن عمر استفاده از پروتز خواهد داشت، مراقیبت و استفاده صحیح از پروتز عامل تعیین کننده‌ای در روند بهبودی و سلامت بیمار محسوب می‌گردد.

اقدامات قبل از جراحی

قبل از اقدام به جراحی تعویض مجدد پروتز ریویژن حتما در خصوص میزان مهارت و تخصص پزشک معالج اطمینان حاصل کرده و در جلسات مشاوره و معاینه شرکت نمایید تا میزان آسیب وارد شده به پروتز و عوارض ناشی از آن به درستی تعیین شود و جراحی با دقت بالاتری انجام گردد.

پزشک معالج از طریق انجام تست های متعدد و بررسی حال عمومی بیمار، با توجه به عوارض ایجاد شده، بهترین شیوه درمان را برای بهبود حال بیمار تجویز خواهد کرد. قبل از اقدام به جراحی باید مکان مناسبی برای اقامت بیمار بعد از جراحی در نظر گرفته شود. مکان امنی که پله نداشته باشد چون بطور قطع تا مدتی بعد از جراحی امکان استفاده از پله برای بیمار وجود نخواهد داشت. اگر از داروی خاصی استفاده می کنید و تحت درمان هستید حتما این مورد را به پزشک معالج خود اطلاع دهید و تقریبا یک هفته قبل از عمل جراحی استفاده از داروهای رقیق کننده خون را قطع نماید.

اقدامات بعد از جراحی

  1. مصرف داروهای مخصوص تجویز شده توسط پزشک متخصص به منظور جلوگیری از عفونت مجدد و لخته شدن خون در پاها
  2. استفاده از داروهای مسکن تجویز شده
  3. رعایت بهداشت فردی و تعویض به موقع پانسمان
  4. استفاده از لوازم کمکی مناسب و ایمن برای جابجایی و راه رفتن(مانند عصا و واکر)
  5. تردد از مکانهای ایمن و جلوگیری از بروز سوانحی مانند زمین خوردن
  6. رعایت نکات توصیه شده در زمان خوابیدن و استراحت کردن و انجام فعالیت های روزمره
  7. مصرف مواد غذایی مقوی
  8. پرهیز از خم شدن بیش از حد و بلند کردن اجسام سنگین
  9. تمیز نگه داشتن محل جراحی و بخیه ها
  10. در صورت مشاهده علائمی همچون ترشح بیش از حد از محل جراحی، درد و تورم غیر طبیعی در ناحیه لگن حتما به پزشک معالج اطلاع دهید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *