بریس و ارتز کمر چیست | (کاربردها + نحوه استفاده و سفارش)

بریس کمر چیست؟ اکثر افراد ممکن است دچار آسیب دیدگی کمر در اثر ورزشی، ساییدگی شدید ناشی از کار بدنی یا فرآیند طبیعی و بالا رفتن سن شوند. با توجه به نوع و شدت آسیب دیدگی، بیماران احساس درد خفیف یا شدید در ناحیه کمر و ستون فقرات خواهند کرد. این افراد برای کمک به روند بهبودی آسیب دیدگی و کم کردن درد جهت پرداختن به فعالیت روزانه و عدم استراحت مطلق، ملزم به استفاده از بریس کمر می باشند.

انواع بریس کمر نیز برای افرادی که هنگام فعالیت های طولانی مدت مانند نشستن طولانی یا رانندگی طولانی در ناحیه کمر احساس درد می کنند، می توانند مناسب باشد. همچنین استفاده از بریس کمر پس از عمل جراحی برای نگه داشتن ستون فقرات یا در برخی مواقع اصلاح فرم و بد شکلی ستون فقرات کمک زیادی به بیماران می کند. در ادامه با انواع ارتز کمر، نحوه درمان و کاربرد این محصولات و همچنین قیمت آنها آشنا خواهیم شد.

انواع بریس و ارتز ارتوپدی کمر و مزایای آن ها

انواع بریس ارتوپدی کمر

بریس و ارتز کمر در انواع متفاوت به دو صورت قابل سفارش از مراکز ارتوپدی و از پیش تولید شده موجود می باشند. در ادامه انواع بریس و مزایای آنها به اختصار آشنا خواهیم شد:

• آتل گردن هالو وست

اصلاح اسکولیوز در ناحیه پایینی سینه و کمر، اصلاح قوز پشتی

کاربرد آرتز و بریس کمر

کاربرد بریس کمر چیست؟

بریس های کمر به صورت کلی به دو دسته ارتوز طبی و ارتز سخت تقسیم می شوند که هر کدام برای آسیب دیدگی های خاصی در ناحیه کمر مورد استفاده قرار می گیرند. ارتز طبی تهیه شده از مواد نرم و دارای انعطاف که دور کمر بسته می شود. از این محصولات هنگام ورزش و فعالیت روزانه استفاده شده و با برطرف کردن فشار روی ستون فقرات، درد در ناحیه کمر را کاهش و به مرور از بین می برد.

ارتوز سخت معمولا پس از درمان آسیب دیدگی های کمری یا بعد از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع محصولات به صورت سفارشی متناسب با نوع آسیب دیدگی منحصر به بیماری فرد ساخته می شوند. بریس سخت مانند نوع منعطف، دور کمر بسته شده و به دلیل جنس سخت و محکم و عدم انعطاف، فرد قادر به فعالیت روزانه و ورزش نمی باشد. همچنین از این نوع بریس می توانند، در درمان انحراف ستون فقرات استفاده نمایند. بریس سخت دارای یک سری مزایای اصلی است که در ادامه لیست شده است:

1. دقت بالا
  2. اندازه بودن
  3. تهیه سریع بریس در موارد ضروری
  4. عدم محدودیت جهت بدست آوردن اندازه مانند گچ گیری کمر فرد و کاهش حضور بیمار در مراکز درمانی

استفاده از بریس کمر مناسب چه افرادی است؟

استفاده از بریس های کمر محدودیت سنی ندارد، اما بیمارانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند، بهترین نتیجه را می گیرند. بنابراین هرچقدر سن بیمار کمتر باشد، اثر بخشی این محصولات بیشتر می شود. افراد قرار گرفته در معرض عمل جراحی، دچار انحنای ستون فقرات، شکستگی و جابجایی مهره کمری یا فاصله بین مهره های کمر، ملزم به استفاده از بریس کمر می باشند.

نحوه استفاده از ارتوز کمر

نحوه استفاده از بریس کمر

ارتوز های طبی در دارو خانه ها و تجهیزات پزشکی قابل تهیه است. افراد می توانند پس از تهیه از آنها استفاده کنند. این محصول به صورت ساده دور کمر بسته می شود. بریس های سخت که اکثر اوقات توسط پزشک متخصص تجویز و ساخته می شود. فرد با مراجعه به مراکز ساخت بریس و ارتوز و اندازه گیری از کمر، نسبت به تهیه آن اقدام می کند. یک قطعه پلاستیکی گرم روی کمر گذاشته شده که پس از حدود پنج دقیقه محکم و سفت می‌شود. پس از آن پزشک، یک بریس پنبه‌ای به پلاستیک وصل می کند. در این مرحله ارتز سخت کمر آماده است.

چگونگی شستشو و مراقبت بریس کمر

برای شستشوی بریس کمر ابتدا محلول آب و صابون آماده کرده و با استفاده از این محلول عرق و آلودگی ها را از ارتوز پاک نمایید. پس از آن ارتز کمر را آبکشی کرده و در مجاورت هوای آزاد قرار داده تا خشک شود. به هیچ عنوان از خشک کننده ها برای خشک کردن استفاده نکنید.

سفارش و خرید بریس کمر

بریس کمر به دو صورت از پیش ساخته شده و سفارشی سازی توسط پزشک قابل تهیه است. ارتوز کمر از پیش ساخته شده از داروخانه ها یا لوازم پزشکی ها قابل تهیه می باشد، اما برای تهیه ارتز کمر سفارشی سازی شده، فرد باید به مراکز ساخت ارتوز و پروتز مراجعه نماید. در این مراکز پس از تشخیص شدت و نوع آسیب دیدگی مناسب ترین بریس و ارتوز کمری برای فرد تجویز می شود.

قیمت بریس کمر

ارتوز و بریس کمر با جنس های گوناگون و در انواع متفاوت بر اساس نوع و شدت آسیب دیدگی بیمار تجویز می شوند که با توجه به این ویژگی قیمت های مختلفی دارند. هنگام تهیه بریس کمر اکثر شرکت‌های بیمه‌ بخشی از هزینه را متقبل می شوند. جهت اطلاع از درصد پوشش از سوی شرکت بیمه، می توانید از کارگزاران آن شرکت سوال نمایید.

افراد زیادی به دلایل متفاوت از جمله کجی ستون فقرات، شکستگی مهره کمر، دیسک کمر و … با توجه به نوع و شدت آسیب دیدگی دچار درد خفیف یا شدید در ناحیه کمر می شوند. استفاده از بریس یا ارتز کمر موجب کاهش درد و به مرور زمان به رفع مشکل این دسته از افراد کمک می کند. ارتوز کمر در دو نوع متفاوت طبی و سخت موجود است که بر اساس شدت و نوع بیماری و درد مورد استفاده قرار می گیرد. مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

4 نظرات

• سلام در چند ماه گذشته مکرر تماس گرفتم و هر بار به من گفته شد منتظر تماس ما باشین و همچنان خبری از تماس نیست.

• با سلام
    حتما باید ویزیت بشین و بر اساس عکس رادیولوژی و شرایطتون تصمیم گرفته بشه