بریس قوز پشت [درمان گوژپشتی با بریس کیفور] +علت/علائم/درمان

بریس کیفور چیست؟ راه های درمان کیفوز چیست؟ برای اصلاح قوز کمر باید چه کار کنیم؟ استفاده از بریس قوز پشت چگونه است و چه تأثیری بر قوز کمر دارد؟

مشکل قوز پشت یا کیفوز، یک بیماری شایع در افراد است که علت اصلی آن در بیشتر موارد یا مادر زادی و یا به علت الگوی نشستن غلط می باشد. روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که استفاده از بریس قوز پشت یکی از موثر ترین آن ها محسوب می شود. افراد می توانند با استفاده ی صحیح از این بریس و کمربند ها، قوز کمر را درمان و از ایجاد قوز بیشتر جلوگیری کنند. در ادامه به انواع کیفوز و علل ایجاد و روش های درمان آن می پردازیم.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

محتوا پنهان

قوز پشت

کیفوز چیست و علائم کیفوز

کیفوز یک بیماری ستون فقرات است. در افراد مبتلا به کیفوز، ستون فقرات بیش از آنچه که باید به سمت بیرون خم می شود. در نتیجه قسمت بالایی پشت بیش از حد گرد به نظر می رسد. انحنای آن می تواند باعث شود که افراد خمیده به نظر برسند. مردم گاهی آن را قوز یا پشت گرد نیز می نامند. ستون فقرات دارای انحنای طبیعی است. این منحنی ها از وضعیت بدن ما حمایت می کنند و به ما کمک می کنند صاف بایستیم. اما انحنای بیش از حد آن می تواند بر وضعیت بدن تأثیر بگذارد و ایستادن را دشوار کند. در بیشتر مواقع، کیفوز مشکلاتی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند یا نیاز به درمان پزشکی ندارد، اما ممکن است باعث شود شما نسبت به ظاهرتان، حس بدی داشته باشید.

در موارد نادر و شدید، کیفوز می تواند باعث درد یا مشکلات تنفسی شود. کیفوز شدید ممکن است برای اصلاح نیاز به جراحی داشته باشد، اما در بیشتر مواقع این مشکل با روش های غیر جراحی رفع می شود. علامت اصلی کیفوز داشتن شانه های گرد یا قوز در قسمت بالای کمر است. همسترینگ سفت (ماهیچه های پشت ران) نیز می تواند از علائم باشد. افرادی که انحنای شدیدتری دارند ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشند، از جمله:

  • درد یا سفتی در پشت و تیغه های شانه
  • پاهای بی حس و گزگز ضعیف
  • خستگی مفرط
  • تنگی نفس یا سایر مشکلات تنفسی به دلیل فشار ستون فقرات به مجاری هوایی
  • عدم تعادل
  • بی اختیاری مثانه یا بی اختیاری روده

کیفوز چیست و علائم کیفوز

انواع قوز کمر (گوژپشتی ساختاری و وضعیتی)

کیفوز بیشتر در نوجوانانی ظاهر می شود که استخوان های آنها به سرعت در حال رشد است. این بیماری همچنین ممکن است در افراد مسن نیز ایجاد شود. با افزایش سن، مهره ها انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و ستون فقرات ممکن است شروع به کج شدن به جلو کند. دو نوع قوز کمر شایع از جمله گوژپشتی ساختاری و وضعیتی وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

کیفوز وضعیتی چیست؟

شایع ترین نوع کیفوز، کیفوز وضعیتی است که معمولاً در سنین نوجوانی اتفاق می افتد. در این نوع خمیدگی یا وضعیت نامناسب، باعث کشیدگی رباط ها و عضلات نگهدارنده مهره ها (استخوان های ستون فقرات) می شود. این کشش، مهره ها را از وضعیت طبیعی خود خارج می کند و باعث ایجاد شکل گرد در ستون فقرات می شود. در نتیجه می توان درباره ی کیفوز وضعیت گفت:

  • منحنی انعطاف پذیر دارد و تغییر موقعیت باعث تغییر انحنا می شود.
  • برای نوجوانان اتفاق می افتد و دختران را بیشتر از پسران تحت تاثیر قرار می دهد.
  • معمولا باعث درد یا مشکل نمی شود.

گوژپشتی ساختاری چیست؟

این نوع قوز کمر یا گوژپشتی به دو دسته ی شوئرمن و مادرزادی تقسیم می شود:

کیفوز شوئرمن

این نوع به نام رادیولوژیست که برای اولین بار این بیماری را شناسایی کرد، نامگذاری شده است. کیفوز شوئرمن زمانی اتفاق می افتد که مهره ها شکل متفاوتی داشته باشند. مهره ها به جای مستطیل شکل، مثلثی شکل هستند. استخوان‌ های مثلثی شکل به سمت جلو خم می‌شوند و ستون فقرات را گرد جلوه می‌دهند.کیفوز شوئر من وضعیتی است که:

  • بیشتر در نوجوانان ظاهر می شود و پسران را بیشتر از دختران تحت تاثیر قرار می دهد.
  • می تواند شدیدتر از کیفوز وضعیتی باشد، به خصوص در افراد زیر وزن متوسط.
  • باعث ایجاد یک منحنی صلب و غیر قابل انعطاف می شود.
  • می تواند دردناک باشد، به خصوص در حین فعالیت یا زمانی که برای مدت طولانی ایستاده یا نشسته اید.

کیفوز مادرزادی

کیفوز مادرزادی به معنای شرایطی است که شما با آن متولد شده اید. افراد مبتلا به کیفوز مادرزادی با ستون فقراتی متولد می شوند که قبل از تولد به درستی رشد نکرده اند. کیفوز مادر زادی وضعیتی است که:

  • ممکن است با رشد کودک بدتر شود.
  • معمولاً در سنین پایین نیاز به جراحی دارد تا از بدتر شدن انحنا جلوگیری شود.
  • ممکن است همراه با سایر نقایص مادرزادی که بر قلب و کلیه ها تأثیر می گذارد وجود داشته باشد.

انواع قوز کمر(گوژپشتی ساختاری و وضعیتی)

علل ایجاد قوز‌ کمر چیست؟

علل ایجاذ قوز کمر، در هر کدام از انوع آن متفاوت است. می توان گفت علت ایجاد قوز کمر برای هر نوع آن به شرح زیر است:

نوع وضعیتی: وضعیت نامناسب، تکیه دادن به صندلی، حمل کیف های سنگین.

نوع شوئرمن: مشکل در ساختار ستون فقرات.

نوع مادرزادی: مشکلی که قبل از تولد در ستون فقرات ایجاد شده است.

سایر علل کیفوز نیز عبارتند از:

  • سن، از آنجایی که ستون فقرات با افزایش سن افراد شروع به انحنای بیشتری می کند.
  • آسیب ستون فقرات.

علل ایجاد قوز‌ کمر چیست؟انواع بریس طبی در اصلاح قوز پشتی

بریس قوز پشت یک درمان غیر جراحی رایج برای افراد مبتلا به قوز است. هدف اصلی اصلاح قوز پشتی و متوقف کردن یا کند کردن پیشرفت انحنا است و استفاده از بریس می تواند برای این منظور کاملاً مؤثر باشد. این بریس ها در انواع مختلفی موجود هستند که بست به آسیب کمر و مشکل بیمار، می تواند در انواع مختلفی تجویز شود.

نحوه درمان با بریس قوز پشت

یکی از راه های درمان قوز کمر، استفاده از بریس قوز پشت است. بریس قوز پشت، با تقویت عضلات کمر و ستون فقرات از خم شدگی بیشتر جلوگیری می کند و می تواند تا حدودی مشکل قوز پشت را رفع نماید. استفاده از این بریس در کودکان در حال رشد، نتیجه ی بیشتری خواهد داشت و درمان سریع تر و بهتر انجام می شود. همچنین تحقیقات نشان داده اند افرادی که زاویه ی کیفوز آن ها بیشتر از 65 درجه باشد، می توانند نتایج بسیار مثبتی از استفاده ی بریس قوز پشت به دست آورند.

معمولا توصیه می شود به مدت 23 ساعت در طول شبانه روز باید از این بریس و ارتزهای کمر استفاده شود، البته این زمان به درجات قوز پشتی بستگی دارد و بهتر است برای اطلاع از زمان دقیق آن با پزشک خود مشورت نمایید.

بریس جوئت JEWETT چیست؟

بریس جوئت (JEWETT) نوعی بریس کمر است که معمولا بعد عمل جراحی کمر یا ستون فقرات یا آسیب های مربوط به کمر مورد استفاده قرار می گیرد. این بریس از حرکات ناگهانی که ممکن است به کمر یا ستون فقرات آسیب برساند، جلوگیری می کند. از این رو می توان گفت استفاده از بریس جوئت در کنار این که تحرک کلی بیمار را امکان پذیر می سازد، تا حدودی حرکات کمر را محدود و ثابت می کند.

بریس کمر جوئت از سه صفحه تشکیل شده است، که یکی در سینه، یکی در بخش پایینی شکم و دیگری در ناحیه کمر، روی یک چهارچوب فلزی و پلاستیکی قرار می گیرند. این بریس، کمر و ستون فقرات را در خلاف جهت خمیدگی و قوز به طور ثابت نگه میدارد.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بریس جوئت JEWETT چیست؟

نحوه استفاده از بریس یا کمربند طبی جوئت (JEWETT)

برای استفاده و بستن بریس جوئت باید در حالت خوابیده قرار بگیرید. برای بستن بریس JEWETT باید مراحل زیر را با دقت و به آرامی انجام دهید:

  1. بریس را از ناحیه قفسه سینه و شکم، روی بدن خود قرار دهید.
  2. به یک طرف بچرخید و صفحه ای که باید پشت کمرتان قرار بگیرد را به درستی در محل آسیب تنظیم کنید و در جای مناسب قرار دهید.
  3. قسمت کی هول را روی پیچ فلزی قرار دهید.
  4. چفت های بریس را محکم ببندید و مطمئن شوید که کاملا محکم و ثابت شده باشد.

نکات استفاده از کمربند قوز پشت

نکاتی وجود دارند که با رعایت آن ها می توانید روند استفاده از کمربند و بریس قوز پشت را برای خود آسان تر کنید. موارد زیر پیشنهاداتی هستند که با دقت به آن ها می توانید استفاده ی راحت تری از کمربند و بریس قوز پشت داشته باشید:

  • روی کمربند یا بریس خود، یک لباس گشاد و راحت بپوشید.
  • از کفش های راحتی یا طبی و کفی های طبی استفاده کنید. (برای جلوگیری از فشار به کمر و ستون فقرات)
  • در زمان استفاده از کمربند یا بریس، می توانید  زیر آن یک تی شرت یا لباس نخی راحت بپوشید.
  • کمربند یا بریس خود را به طور مرتب بشویید.
  • برای جلوگیری از تجمع آلودگی و مشکلات پوستی هر روز دوش آب گرم بگیرید.(اگر بدون کمربند نمی توانید این کار را انجام دهید، با همان کمربند یا بریس دوش بگیرید سپس آن را بشویید.)

نحوه استفاده از بریس یا کمربند طبی جوئت (JEWETT)

زمانبندی روزانه استفاده از بریس و طول درمان با آن

همانطور که گفتیم زمان استفاده از بریس به شرایط و درجات قوز و آسیب کمر شما بستگی دارد. به طور کلی توصیه می شود 23 ساعت از شبانه روز را از بریس استفاده کنید اما باز هم بهتر است برای اطلاع از زمان درست و دقیق آن با پزشک و متخصصین در این زمینه مشورت نمایید. طول درمان با بریس نیز دقیقا به درجات آسیب کمر بیمار بستگی دارد اما برای درمان با بریس باید صبور باشید و اجازه دهید بریس در طول زمان، ستون فقرات را در جای مناسبش فیکس کند.

قیمت بریس قوز کمر

قیمت بریس قوز کمر نسبت به برند و نوع آن متغیر است. ابتندا باید به پزشک مراجعه نمایید تا بدانید چه نوع کمربند و بریس کمری برای شما مناسب است. قیمت بریس ها بسته به نوع و ساختار آن ها متفاوت است. می توانید برای اطلاع از قیمت بریس های مختلف با کارشناسان کاویان کلینیک در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند. شما می توانید برای خرید انواع بریس به مجموعه ی کاویان طب مراجعه نمایید.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

خرید بریس قوز پشت

بهتر استد ابتدا برای خرید بریس قوز پشت به متخصصین مراجعه نمایید تا بدانید دقیقا چه نوعی از بریس ها برای شما مناسب است. سپس برای تهیه ی بریس ها به مراکز کالای پزشکی معتبر مراجعه کنید تا بتوانید از کیفیت و کارایی آن ها اطمینان حاصل نمایید. یکی از مراکزی که می توانید با خیال راحت و اطمینان از کیفیت و قیمت مناسب، بریس قوز پشت را از آنجا تهیه نمایید، مجموعه کاویان طب می باشد.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

نتیجه گیری

همانطور گفتیم قوز کمر یا کیفوز به حالتی گفته می شود که ستون فقرات به سمت جلو خم می شوند و از حالت صاف و عادی خود خارج می شوند. یکی از راه های درمان کیفوز، استفاده از کمربند ها و بریس های قوز پشت است. این وسیله های پزشکی با ثابت نگه داشتن ستون فقرات و کمر، می توانند در درمان قوز پشت و جلوگیری از خم شدن بیشتر ستون فقرات موثر باشند. شما می توانید برای خرید انواع بریس به مجموعه ی کاویان طب مراجعه نمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *