بررسی عملکرد پروتز بالای آرنج هوشمند و پروتز زیر آرنج هوشمند

عملکرد پروتز بالای آرنج هوشمند و پروتز زیر آرنج هوشمند چگونه است؟ پیشرفته ترین پروتز دست کدام است و عملکرد آن ها چگونه می باشد؟ در این مقاله به بررسی پروتزهای هوشمند برای قطع عضو دست از بالای آرنج و زیر آرنج خواهیم پرداخت. پس این مطلب را از دست ندهید.

پس از قطع عضو، افراد مواجه شده با این عارضه به دنبال بهترین پروتز برای بازگشت به زندگی قبل و انجام فعالیت های روزمره خود هستند. خوشبختانه امروزه با پشرفت های بسیاری که در زمینه ساخت پروتز صورت گرفته است، پروتز بالای آرنج هوشمند و پروتز زیر آرنج هوشمند طراحی و تولید شده و به فرد آسیب دیده در بازیابی اکثر توانایی های از دست رفته کمک می کند. هدف از نگارش این مقاله شرح پروتز هوشمند دست، ویژگی ها و قیمت آن می باشد تا در صورت نیاز اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

دست مصنوعی هوشمند

دست مصنوعی هوشمند چیست؟

بعد از قطع شدن دست آسیب دیده، گزینه های متعددی جهت جایگزینی اندام قطع شده وجود دارد. دست هوشمند یکی از بهترین گزینه هایی است که بسیار مورد توجه افراد دچار این عارضه قرار گرفته است. از آن جایی که این پروتزها کارایی زیادی دارند، موجب پایان دادن به بسیاری از مشکلات فرد می شوند. شاید کارایی این پروتزها به اندازه دست طبیعی خود فرد نباشد، اما قابلیت های بسیاری داشته و به فرد در انجام کارهای متعدد کمک خواهند کرد.

با استفاده از پروتز بالای آرنج و پروتز زیر آرنج هوشمند، علاوه بر رفع کمبودهای جسمانی و عملکردی، اعتماد به نفس فرد نیز برای حضور در اجتماع افزایش می یابد. دست های مصنوعی هوشمند را می توان در دسته پروتزهای مایوالکتریک قرار داد که در ساخت آن از تکنولوژی پیشرفته و منحصر به فرد بهره گرفته شده و موجب تمایز آن از سایر دست های مصنوعی شده است. ترکیب این نوآوری، عملکرد بی نظیری را به فرد ارائه می دهد. در ادامه به شرح مشخصات دست مصنوعی هوشمند و اجزای آن خواهیم پرداخت.

https://kavianclinic.com/%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c/

مشخصات پروتز دست هوشمند

دست مصنوعی هوشمند شبیه ترین پروتز به دست واقعی بوده و با کارایی و عملکرد خود، مرزهای دست مصنوعی الکتریکی را جابه جا کرده است. مشخصات این پروتزهای دست هوشمند عبارتند از:

  • در هر انگشت این پروتز موتورهای جداگانه قرار داده شده است تا علاوه بر تسهیل حرکت دست به طور طبیعی، فرد قادر به برداشتن اشیا باشد. این موتورها با توزیع بهینه وزن، احساس سبکی و راحتی در دست را ایجاد می کنند.
  • کنترل موقعیت هر انگشت توسط ریزپردازنده های قدرتمند صورت می گیرد که موجب کنترل قابل اطمینان و دقیق بر روی دست می شود.
  • این پروتزها با داشتن چندین الگوی حرکتی، به انجام بسیاری از امور روزمره کمک می کنند.
  • با استفاده از قابلیت کنترل سرعت نسبی، انجام کارهای ظریف مانند برداشتن فنجان یا اشیا ریز تسهیل می شود.
  • استفاده از این پروتز، به فرد امکان خم کردن چند گانه دست را می دهد.
  • در پروتزهای هوشمند، نرم افزارهای متعادل کننده ای قرار گرفته است که شما می توانید با توجه به شیوه زندگی و عملکردهای روزانه خود آن را سفارش دهید.
  • داشتن یک سنسور داخلی و موقعیت قابل انتخاب انگشت شست، به فرد امکان انجام بسیاری از امور حتی بیش از قبل را می دهد.
  • دست مصنوعی هوشمند قابلیتی دارد که هنگام گرفتن اشیا از لغزش جلوگیری کرده و قابل تنظیم می باشد.
  • انگشتان دست هوشمند به راحتی تا شده و به طبیعی تر شدن آن کمک می کنند، به طور مثال هنگام برخورد دست با اشیا، انگشتان خم خواهند شد.
  • ساختار این دست ها به گونه ای است که به فرد امکان حمل اشیا سنگین تا 45 کیلوگرم را می دهد.
  • با پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفته است، دست مصنوعی هوشمند بدون ایجاد هیچ گونه صدایی قابل استفاده می باشد.
  • طراحی انگشت شست به صورت پهن و وجود پدهای انگشتی نرم، بهبود دهنده قدرت چنگ زدن است.

https://kavianclinic.com/%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%a2%d8%b1%d9%86%d8%ac/

چه افرادی می توانند از پروتزهای دست هوشمند استفاده کنند؟ 

استفاده از پروتز بالای آرنج هوشمند و پروتز زیر آرنج هوشمند مستلزم پیش شرط هایی است که در زیر به ذکر آن ها خواهیم پرداخت:

طول مناسب استامپ

چه در افرادی که دچار قطع عضو از بالای آرنج هستند و چه در قطع عضو زیر آرنج، طول مناسب استامپ از اهمیت بالایی برخوردار است. به این صورت که بیشتر بودن طول استامپ منجر به افزایش توانایی های فرد در کنترل و راه اندازی پروتز هوشمند (پروتز مایوالکتریک) خواهد شد. شایان به ذکر است که منظور از طول مناسب استامپ، ناحیه یک سوم میانی ساعد می باشد. در غیر این صورت در قطع عضوهای یک سوم تحتانی، محدودیت هایی در دریافت پروتز ایجاد خواهد شد و روند دریافت پروتز را با مشکل مواجه می کند.

با وجود این که پروتزهای هوشمند، هم در قطع عضوهای بالای آرنج و هم قطع عضوهای زیر آرنج قابل استفاده می باشند، اما بیشترین کارایی آن در افرادی است که از ناحیه زیر آرنج دچار قطع عضو شده باشند. در همین راستا با بالا رفتن سطح قطع عضو، با کاهش کارایی آن به دلیل از بین رفتن مفاصل شانه یا آرنج مواجه خواهیم بود.

https://kavianclinic.com/%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%b3%db%8c%d9%84%db%8c%da%a9%d9%88%d9%86%db%8c-%d8%a7%d9%86%da%af%d8%b4%d8%aa/

وجود سیگنال مناسب در استامپ

از دیگر شروط لازم و ضروری در استفاده از پروتز بالای آرنج هوشمند و پروتز زیر آرنج هوشمند، وجود سیگنال مناسب و مورد نیاز در عضلات باقی مانده می باشد. در صورتی شاهد کارایی حداکثری پروتزهای هوشمند خواهید شد که دو گروه مخالف عضلات یعنی عضلات خم کننده و باز کننده، سیگنال مناسبی داشته باشند. البته ذکر این نکته ضروری است که در صورت سالم بودن یک گروه عضلانی در استامپ نیز می توان از پروتزهای هوشمند استفاده کرد، اما نحوه باز و بسته کردن دست تناوبی می شود.

جهت تشخیص این که آیا کاندیدای مناسبی برای دریافت پروتزهای هوشمند هستید، پس از مراجعه به کلینیک کاویان طب، کارشناسان و متخصصین این مرکز تمامی جوانب و وضعیت شما از جمله طول استامپ، سیگنال عضلات و … را ارزیابی کرده و شما را برای دریافت پروتز راهنمایی خواهند کرد.

https://kavianclinic.com/%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

نحوه عملکرد پروتز هوشمند دست

در این بخش قصد داریم به چگونگی عملکرد پروتز هوشمند دست بپردازیم. این نوع پروتزها سیگنال های مرتبط با حرکات عضلانی را به فرمان حرکتی دست تبدیل می کنند. در همین راستا دو گروه از عضلات مخالف خم کننده و باز کننده استامپ مورد استفاده قرار می گیرند. با قرار دادن سنسورهای پروتز مایوالکتریک روی قسمت برجسته عضلات، بیشترین سیگنال دریافت می شود. با منقبض شدن عضلات، سیگنال های الکتریکی دریافت شده، تبدیل به فرمان حرکتی خواهند شد.

نحوه به حرکت در آمدن پروتز دست به این ترتیب است که سیگنال مربوط به هر گروه عضلانی وارد یک رله سوییچ شده و نهایتا سیگنال دریافت شده به باز و بسته کردن دست کمک خواهد کرد. امروزه پروتزها انواع مختلفی دارند و کلینیک ها و شرکت ها مختلفی اقدام به تولید پروتزها می کنند که از جمله آن ها می توان به شرکت تاچ بیونیک، اتوبوک و بی بایونیک اشاره کرد. در پروتزهای هوشمند قدیمی تنها 3 انگشت قابلیت حرکت داشته، اما در پروتز بالای آرنج و پروتز زیر آرنج هوشمند جدید، تمامی انگشت ها را می توان حرکت داد.

در هر یک از انگشتان این پروتز 5 موتور کوچک به کار رفته و به همین جهت طیف وسیعی از حرکات را به بیمار ارائه می دهد. البته لازم به ذکر است که این نوع دست ها به دلیل پیچیدگی، وزن بیشتری داشته و هزینه بالایی برای تهیه آن باید پرداخت شود. فراموش نکنید که امکان خرابی این پروتزها بیشتر بوده و جهت نگهداری و تعمیر آن با هزینه بالایی مواجه خواهید شد.

پروتز دست هوشمند

با اجزای دست مصنوعی هوشمند آشنا شوید:

همان طور که در بالا گفته شد، این پروتزهای هوشمند جز پروتزهای مایوالکتریک دسته بندی می شوند. پروتزهای هوشمند (مایوالکتریک) مانند سایر پروتزهای دست از قطعات مختلف و سوکت پروتزی تشکیل می شوند که به طور کلی اجزا تشکیل دهنده این پروتزها سنسور، باتری و قطعه دست می باشد. از پروتزهای هوشمند هم در اندام های تحتانی و هم در اندام های فوقانی استفاده می شود، اما بیشتر شاهد استفاده از این پروتزهای مایوالکتریک در اندام های فوقانی هستیم.

سیگنال های مورد نیاز عضلات برای راه اندازی پروتز دست، مربوط به بخش “مایو” و سنسورها و باتری مرتبط به بخش “الکتریک” پروتز هستند. امروزه این پروتزها را می توان هم برای کودکان و هم بزرگسالان از کلینیک های معتبر تهیه کرد و زندگی بیمار را به حالت طبیعی بازگرداند.

https://kavianclinic.com/%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%88%d9%be%d8%af%db%8c/

قیمت پروتز دست هوشمند

علی رغم بالا بودن قیمت پروتز بالای آرنج هوشمند و پروتز زیر آرنج هوشمند، به دلیل ویژگی های متعدد و کاربردی آن، از محبوبیت بسیاری بین مردم برخوردار است. عوامل متعددی در بالا بودن قیمت این پروتزها دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به وجود فناوری ارتباط با ذهن، سنسورهای به کار رفته در پروتز، کارایی مشابه دست طبیعی و … اشاره کرد. جهت آگاهی از قیمت این پروتزها، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه کنید و از خدمات با کیفیت این کلینیک بهره مند شوید.

https://kavianclinic.com/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA/

سخن پایانی

اگر کمی در رابطه با پروتزهای دست تحقیق کرده باشید، متوجه خواهید شد که پروتزهای مختلفی با عملکرد متفاوت در بازار موجود می باشند که یکی از بهترین آن ها پروتز بالای آرنج هوشمند و پروتز زیر آرنج هوشمند است. این پروتزها به دلیل پیچیدگی و کارایی عالی و مشابه دست واقعی، قیمت بالاتری نسبت به سایر پروتزهای دست مصنوعی دارند. کلینیک کاویان طب ارائه دهنده انواع پروتزها با بهترین متریال می باشند و شما می توانید برای خرید آن ها از پشتیبانان ما کمک بگیرید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *