بانداژ ۸ ایت و لایت چیست؟ + آموزش

در ادامه این مطلب به معرفی پرچ خوردگی، بانداژ 8 و مراحل آن و بانداژ لایت می پردازیم. برخی از شکستگی‌ها به دنبال ضعف استخوانی، عفونت در استخوان، تومور استخوانی یا کیست استخوانی ایجاد می‌شوند؛ به این نوع شکستگی ها، شکستگی‌های پاتولوژیک گفته می‌شود. اگر شکستگی به موقع درمان نشود عوارض مهمی همچون تغییر شکل استخوان، عفونت در استخوان و ناتوانی برای فرد را به همراه خواهد داشت.

شکستگی استخوان از جمله مهم ترین آسیب‌های بدن است که به دنبال ضربه ایجاد می‌شود. هرگونه تغییر شکل در بافت استخوانی به دنبال ضربه، شکستگی نامیده می‌شود. در واقع اگر فشار وارد شده به استخوان، بیش از حد تحمل استخوان باشد، این نیرو سبب تغییر شکل استخوان می‌شود. تغییر شکل استخوان به اشکال متفاوتی اتفاق می‌افتد و می‌تواند هر استخوانی را در بدن درگیر کند. گاهی شدت ضربه ی وارد شده به قدری زیاد است که موجب خرد شدن و متلاشی گشتن استخوان می‌شود. هر چه میزان فشردگی و دانسیته استخوان کم‌تر باشد -مثلا در افراد مسن یا برخی بیماری‌ها همچون پرکاری غدد پاراتیرویید- استخوان با نیروی کم‌تری دچار شکستگی می‌شود.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

آموزش بانداژ لایت

می توانید از ویدئو زیر جهت آشنایی با مراحل بانداژ 8 مچ پا استفاده کنید:

Sprain یا پیچ خوردگی چیست؟

Sprain یا پیچ خوردگی حالتی است که در اثر تغییر ناگهانی و بیش از حد موقعیت مفصل، لیگامان‌ها و رباط‌های اطراف آن در اثر کشش زیاد دچار پارگی می‌شوند. مثال معمول این اتفاق، پیچ خوردگی در مفصل مچ پا است. ممکن است آسیب وارد شده به رباط کم بوده و در حد کشیدگی رباط باشد. یا این که در اثر فشار زیاد، رباط دچار پارگی شود.

بانداژها نوارهای پارچه‌ای تور مانند و گاهی کش‌دار می‌باشند که در طول‌ها، عرض‌ها و انواع متفاوت بسته به نوع، ابعاد و محل مورد استفاده، تهیه می‌شوند. بانداژها کاربردهای متفاوتی دارند:

  • برخی از انوع بانداژ‌ها به منظور کاور کردن و نگه داشتن آتل در شکستگی‌هایی همچون شکستگی شانه، استفاده می‌شوند.
  • برخی به منظور درمان حمایتی جهت محدود کردن حرکت مفصل و ثابت کردن ناحیه آسیب دیده در پیچ خوردگی‌ها و شکستگی‌ها استفاده می‌شوند.
  • بانداژ می‌توانند به کاهش التهاب در مفصل پیچ خورده و پوشاندن برخی زخم‌ها نیز موثر باشند.

بانداژ ۸ یا بانداژ ایت چگونه است؟

عضلات و لیگامان‌های مختلف بدن می‌توانند دچار کشیدگی و آسیب شوند. از بانداژ 8 در راستای بی حرکت کردن عضو آسیب دیده استفاده می‌شود. این کار به افزایش سرعت بهبودی بافت آسیب دیده کمک می‌کند. از این نوع بانداژ برای پوشاندن  مچ دست، مچ پا، آرنج، زانو و حتی ترقوه استفاده می‌شود. علت نام گذاری بانداژ 8، این است که هنگام بانداژ کردن ناحیه آسیب دیده، بانداژ با حالتی شبیه به عدد هشت انگلیسی به شکل متقاطع از روی خود عبور می‌کند. با این حال نحوه استفاده از بانداژ هشت در مفاصل مختلف کمی متفاوت می‌باشد.

این نوع بانداژ نسبت به انواع انعطاف‌پذیر، از نوار‌های ضخیم تری ساخته شده است که میزان انعطاف پذیری آن‌ها بسیار کم می‌باشد. هدف از این کار بی حرکت سازی کامل ناحیه صدمه دیده می‌باشد.

بانداژ 8

آموزش بانداژ 8 کف دست

در مچ دست، نوار بانداژ چند بار دور مچ می‌پیچد. جهت حرکت نوار از بالای ساعد می‌باشد. سپس بانداژ چند بار دور کف دست و انگشت شست می‌پیچد. پس از آن چند بار نیز به شکل عدد هشت بالا و پایین دست پیچیده می‌شود تا دست به طور یکنواخت محکم گردد.

بانداژ 8 کف دست

آموزش بانداژ 8 مچ پا

در ناحیه مچ پا، بانداژ ناحیه پا را می‌پوشاند، سپس بالا می‌آید و به دور ناحیه مچ می‌پیچد و چند دور به سمت بالا می‌رود. این حرکت به صورت رفت و برگشتی تکرار می‌شود تا ناحیه مچ پا کاملا محکم شود.

بانداژ 8 مچ پا

در صورتی که بانداژ سبب کبود شدن یا درد در ناحیه انگشتان دست یا پا شود، باید بانداژ باز شده و دوباره بدون ایجاد فشار بر روی انگشتان بسته شود. برای جلوگیری از باز نشدن بانداژ، انتهای آن توسط نوعی پین محکم می‌شود.

بانداژ لایت (Light Bandage)

بانداژ لایت یا الاستیک، اولین قدم در درمان کبودی‌های شدید و پیچ خوردگی‌ها می‌باشد. عرض این نوع بانداژ، معمولا حدود دو تا شش اینچ می‌باشد. هر چقدر پهنای بانداژ بیشتر باشد، اثر فشاری آن افزایش می‌یابد؛ اما با این حال، این مساله سبب کاهش جریان خون به ناحیه آسیب دیده نمی شود. معمولا برای آرنج و پا در افراد بالغ، از بانداژی با طول سه الی چهار اینچ استفاده می‌شود. در انگشتان افراد بالغ و آرنج و پای کودکان، از بانداژ‌های با عرض کمتر همچون دو اینچ استفاده می‌گردد.

بانداژ لایت با ایجاد یک اثر فشاری مناسب در ناحیه آسیب دیده به خوبی تورم را کنترل می‌کند؛ طول مدت ایجاد فشار بر روی ناحیه آسیب دیده، محدود می‌باشد؛ در این راستا از بانداژ لایت فقط در ۲۴  تا ۴۸ ساعت اول پس از آسیب استفاده می‌شود. همچنین بهتر است هنگام استفاده از بانداژ لایت پای آسیب دیده تا حد ممکن بالا نگه داشته شود.

نکات مهم هنگام استفاده از بانداژ لایت

  • استفاده از یخ و بانداژ به صورت همزمان توصیه نمی شود.
  • بانداژ نباید خیلی محکم بسته شود؛ هدف از استفاده از بانداژ محدود کردن التهاب است نه کاهش جریان خون ناحیه آسیب دیده.
  • استفاده مداوم از بانداژ لایت در ناحیه مچ پا و زانو، به منظور جلوگیری از آسیب مجدد اشتباه است.
  • این بانداژ اثرات جانبی حمایتی ندارد و تنها کاربرد آن برای ایجاد اثرات فشاری می‌باشد.

می توان به جای بانداژ‌های لایت، از بانداژ‌های کربن یا دینارکس استفاده نمود. این بانداژ‌ها به سادگی پاره می‌شوند و همان اثرات فشاری را بدون چسبیدن به پوست اعمال می‌کنند. این بانداژ‌ها بیش تر در کیت‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بانداژها در اندازه‌های نیم الی چهار اینچ موجود می‌باشند.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *