در این مقاله به بهترین روش های اصلاح گودی کمر و درمان قوس کمر می پردازیم، تا بتوانید با شناخت بیشتر و همه جانبه برای رفع گودی کمر خود اقدام نمایید. پس با ما همراه باشید.
عارضه زیاد شدن گودی کمر یا قوس ستون فقرات که در اثر ابتلا به آن، شانه ها رو به جلو انحنا پیدا کرده و باسن به عقب می رود، Lordosis نامیده می شود. این بیماری عوارضی همچون کمر درد و ضعف عضلات را به همراه خواهد داشت. اگر با این مشکل مواجه شده اید، نیازی نیست سریعا به فکر عمل های جراحی باشید، ما به شما برخی روش های اصلاحی را ارائه خواهیم داد تا با استفاده از آن ها به راحتی به درمان بیماری خود بپردازید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

رفع گودی کمر

 

تشخیص گودی و قوس کمر

گودی کمر یا لوردوز انواع مختلفی داشته که هر یک از انواع این اختلالات روش های درمان متفاوتی را خواهند داشت. شایان به ذکر است که زمان شروع درمان کمر از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با بالا رفتن سن هر گونه درمان فاقد بازدهی مناسب بوده و به تلاش بیشتری نیاز دارد. علاوه بر روش دیداری در تشخیص گودی کمر، علائمی وجود دارد که با مشاهده آن ها، می توان این بیماری را تشخیص داد و باید هر چه سریع تر جهت درمان آن اقدام نمود. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خم شدن سر بیمار به سمت عقب
  2. چرخیده شدن لگن به طرف عقب
  3. احساس درد در محل اتصال ناحیه دورسال به لامبار
  4. احساس درد در ناحیه کمر (دردی مانند برق گرفتگی ناگهانی)
  5. خم شدن بالا تنه بیمار به سمت عقب
  6. بزرگ تر دیده شدن باسن نسبت به حالت طبیعی
  7. ایجاد شدن حالتی شبیه به C انگلیسی از گردن تا کمر

همچنین می توانید با امتحان روش ذکر شده در ادامه، از وجود عارضه گودی کمر اطمینان کافی حاصل نمایید.

در کنار دیواری ایستاده و پاهایتان را کنار هم نگه دارید. سپس دست ها را باز کرده و رو به پایین قرار دهید، سر و شانه ها نیز باید به دیوار بچسبد. یکی از دست ها را در قوس کمر قرار داده و اگر به راحتی دستتان از قوس کمر عبور کرد، شما به گودی کمر دچار شده اید، در غیر این صورت قوس کمرتان مشکلی نداشته و طبیعی می باشد.

https://kavianclinic.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%88%d9%84%db%8c%d9%88%d8%b2/

درمان گودی کمر با حرکات اصلاحی

گودی کمر یک عارضه پر آسیب محسوب می شود و توصیه می کنیم در صورتی که به این عارضه دچار شده اید، هر چه سریع تر با انجام حرکات اصلاحی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، به درمان خود کمک نمایید.

  1. اصلاح گودی کمر با انجام دراز و نشست: ابتدا به پشت دراز کشیده و زانوها را 90 درجه خم نمایید. با قرار دادن بازوها روی قفسه سینه یا پشت سر سعی کنید نیم تنه خود را نخست به بالا و پس از آن نیم تنه را به سمت پایین بکشید.
  2. اصلاح گودی کمر با تمرین سوپر من: نخست به روی شکم دراز کشیده و بازوهای خود را به جلو دراز کنید. به طور هم زمان قفسه سینه، پاها و بازوها را از زمین بلند کرده و در حین دم، عضوهای ذکر شده را به آرامی به سمت زمین بیاورید.
  3. اصلاح گودی کمر با اسکوات: با انجام این ورزش، می توانید عضلاتی مانند باسن، چهار سر ران و همسترینگ را تقویت کنید. برای انجام این حرکت ابتدا به اندازه عرض شانه پاها را باز کرده و انگشتان پا را به گونه ای که به سمت جلو باشد قرار دهید. شکم خود را محکم و کمرتان را در حالت خنثی نگه داشته و خود را در حالی که قرار است بر روی یک صندلی خیالی بنشینید، پایین بیاورید. عضلات باسن را منقبض کرده و به گونه ای که ران ها تا حد ممکن موازی زمین باشند، به سمت پایین بروید. این کار را با صاف نگه داشتن زانو و مچ پا به انجام برسانید. سپس با فشار آوردن به پاشنه پا به وضعیت ابتدایی برگردید. حدود 15 تا 20 بار این حرکت را تکرار کرده و در انجام آن دقت نمایید تا دچار اشتباه نشوید.
  4. پلانک اصلاح کننده گودی کمر: زانوها و دست ها را روی زمین گذاشته و سپس مطمئن شوید که شانه ها هم تراز بوده و به اندازه عرض شانه باز باشند. زانوها را از زمین بلند کرده و سعی کنید پاها را به گونه ای به عقب بکشید که بدن کاملا صاف باشد. با نگاه کردن به پایین اطمینان حاصل کنید که گردن و ستون فقرات در یک راستا قرار بگیرند. باسن خود را نیز منقبض کرده و صاف و در راستای پشت نگه دارید.

از دیگر حرکات جهت اصلاح گودی کمر، می توان به پلانک معکوس، پلانک پهلو، تمرین پل و چرخش لگن به جلو اشاره کرد.

https://kavianclinic.com/%d8%a8%d8%b1%db%8c%d8%b3-%d9%88-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b2-%da%a9%d9%85%d8%b1/

رفع گودی کمر و افزایش قد

شاید شما هم در طول زندگی، با این سوال که آیا درمان گودی کمر به افزایش قد کمک می کند یا خیر مواجه شده باشید. در ادامه این مطلب به این سوال متداول پاسخ خواهیم داد.

تقویت عضلات پشت کمر با انجام حرکات اصلاحی سبب کشیده شدن این عضلات شده و رفع کننده گودی کمر خواهد بود. رفع این گودی، موجب صاف شدن دیسک ها شده که در نتیجه منجر به افزایش قد خواهد شد. بیماری گودی کمر که به آن تیلت قدامی لگن نیز گفته می شود، سبب کاهش 5 تا 5.5 اینچ قد می شود. پس با درمان گودی کمر، قد شما کمی افزایش می یابد.

مهم ترین علت گودی کمر چیست؟

با وجود این که علت مشخص و واضحی برای گودی کمر وجود ندارد، اما برخی عوامل در به وجود آمدن این عارضه دخیل هستند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

  • لوردوز از بدو تولد: نوعی بیماری ارثی مانند آکندروپلازی موجب تداخل در رشد غضروف شده که ممکن است منجر به لوردوز شود. همچنین اختلال در تکامل ستون فقرات در ابتدای کودکی نیز از دیگر علل ایجاد این بیماری می باشد.
  • لوردوز تروماتیک: عواملی مانند شکستگی و آسیب به ستون فقرات، سبب لوردوز تروماتیک می شوند. پوکی استخوان نیز احتمال بروز این آسیب ها را افزایش می دهد.
  • اضافه وزن: از دیگر عللی که کمر را تحت فشار قرار داده و ممکن است منجر به گودی کمر شود، ضعف در عضلات شکم و داشتن اضافه وزن است.
  • لوردوز پس از جراحی: جراحی کمر مانند لامینکتومی یا ریزوتومی پشتی سبب کاهش قدرت ستون فقرات و نهایتا لوردوز می شود.
  • لوردوز عضلانی عصبی: بیماری های عصبی عضلانی مانند فلج مغزی و دیستروفی عضلانی ممکن است منجر به لوردوز در فرد شود.
  • لوردوز ثانویه: گاهی اوقات ابتلا به برخی بیماری ها مانند اسکولیوز و کیفوز ممکن است زمینه ساز سایر بیماری ها نظیر لوردوز شود.

بهترین روش اصلاح گودی کمر

انتخاب بهترین نوع درمان گودی کمر برای هر فرد متفاوت بوده و به عوامل متعددی از جمله سن، شدت قوس کمر، سوابق پزشکی شما، سلامت عمومی، عامل ایجاد کننده این مشکل در شما و میزان تحمل شما نسبت به درمان های خاص بستگی داد. علاوه بر روش درمانی از طریق حرکات اصلاحی که قبلا به آن ها اشاره کردیم، استفاده از بریس را نیز به شما توصیه می کنیم که در زیر به شرح آن خواهیم پرداخت.

در صورتی که پزشک، مشکل گودی کمر شما را تشخیص دهد، می توانید از وسیله کمک کننده خارجی مانند بریس استفاده نمایید. استفاده از این محصول، روشی کاملا ایمن بوده و به بهبود وضعیت شما کمک خواهد کرد. بیش از 99% پزشکان ارتوپدی، این محصول را پیشنهاد می کنند. اگر قصد خرید بریس را دارید، حتما به کاویان کلینیک مراجعه نمایید. مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک، سابقه درخشانی در زمینه ساخت بریس ها داشته و محصولات با کیفیتی را به بیماران ارائه می دهد.

https://kavianclinic.com/%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%88%d9%be%d8%af%db%8c/
تشخیص گودی کمر

سخن پایانی

حرکات اصلاحی یا همان حرکات ورزشی، از بهترین درمان ها جهت رفع گودی کمر می باشد. علاوه بر این مورد، استفاده از بریس ها نیز در این زمینه کمک کننده خواهند بود که با مراجعه به کاویان کلینیک، می توانید بریس ها را با کیفیت عالی تهیه نمایید. آخرین نکته لازم به ذکر، رابطه مستقیم قد و گودی کمر می باشد. با درمان گودی کمر خود، قد شما نیز افزایش می یابد.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *