درمان زانوی ضربدری در کودکان و بزرگسالان بدون جراحی | اصلاح پای ضربدری

زانوی ضربدری چیست؟ راه های درمان زانوی ضربدری چیست؟ برای اصلاح پای ضربدری باید چه کار کنیم؟ استفاده از زانوبندهای زانو ضربدری چگونه است و چه تأثیری بر اصلاح فرم زانوها دارند؟ بهترین درمان زانوی ضربدری کودکان بدون جراحی چیست؟

زانوی ضربدری یا knock-knee، وضعیتی است که در آن، هنگام ایستادن و راه رفتن، زانوها با هم تماس دارند اما مچ پا ها کنار هم قرار نمی گیرند و از هم فاصله دارند. این بیماری اغلب در کودکان خردسال ظاهر می شود و می تواند برای والدینی که ممکن است اطلاعات کمی در مورد این بیماری داشته باشند نگران کننده باشد. هنگامی که فردی مبتلا به پای ضربدری، می ایستد و زانو هایش را کنار هم قرار می دهد، بین مچ پاها حدودا 8 سانتی متر یا بیشتر، فاصله ایجاد می شود و به نظر می رسد که زانوها به سمت یکدیگر فشار می آورند. در این مقاله از سایت کاویان کلینیک به علل ایجاد پای ضربدری و روش های اصلاح آن می پردازیم.

در ادامه خواهید خواند…

مرکز تخصصی درمان غیر جراحی پای ضربدری کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بیماری زانوی ضربدری در کودک

این بیماری بیشتر در کودکان دیده می شود و معمولاً کودکان 3 تا 6 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. در اکثر کودکان خردسال، این وضعیت به طور طبیعی تا سن 7 سالگی، خود به خود اصلاح می شود. در موارد نادر، پای ضربدری ممکن است تا نوجوانی ادامه یابد. در موارد دیگر، کودکان بزرگتر یا بزرگسالان ممکن است در نتیجه یک بیماری یا شرایط زمینه ای به آن مبتلا شوند. در مواردی که به خودی خود این مشکل برطرف نشود، یا در حالتی که پای ضربدری در بزرگسالی ایجاد شود، ممکن است فرد به درمان جدی نیاز داشته باشد. روش های متفاوتی برای اصلاح پای ضربدری وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را بررسی می کنیم.

علل ایجاد زانوی ضربدری چیست؟

همانطور که گفتیم زانوی ضربدری در سنین 3 تا 5 سال طبیعی می باشد، اما اگر این مشکل بعد از 5 سالگی رفع نشود، باید برای درمان آن اقدام کرد. پاهای ضربدری ممکن است به دلایل مختلفی در کودکان و بزرگسالان ایجاد شود. موارد زیر از شایع ترین علل ایجاد زانوی ضربدری می باشد:

  • صافی بود کف پا
  • کمبود کلسیم در افراد
  • نشستن طولانی به حالت قورباغه ای یا w
  • وجود عفونت در زانو یا پا
  • عوامل ژنتیکی و ارثی
  • اضافه وزن
  • بیماری راشیتیسم
  • سو تغذیه در دوران کودکی (4 تا 5 سالگی)
  • وجود مشکل در صفحه ی رشد
  • جوش نخوردن یا بد جوش خوردن شکستگی های اطراف زانو
  • ضربه خوردن به زانو یا ران

علل ایجاد زانوی ضربدری چیست؟

راه های تشخیص زانوی ضربدری

زمانی که برای تشخیص زانوی ضربدری به پزشک مراجعه می کنید، متخصص ارتوپدی، سابقه پزشکی و خانوادگی شما، هر گونه شرایط از قبل موجود و سلامت فعلی شما را بررسی می کند. آنها همچنین معاینه فیزیکی پاها و راه رفتن را برای شما انجام خواهند داد. در این معاینه پزشک از شما می خواهد که به پشت بخوابید و پاهایتان را کنار هم قرار دهید. افرادی که دچار زانوی ضربدری هستند، در این معاینه زانوهایشان به هم می چسبد و مچ پاهایشان از هم فاصله می گیرند. همچنین تصاویر اشعه ایکس یا EOS در حالت ایستاده به تأیید تشخیص کمک می کند. تصاویر رادیولوژیکی از ساق پا و از باسن به پایین تا مچ پا، به پزشک کمک می کند محل دقیق ایجاد مشکل و تغییرات استخوانی را پیدا کند.

راه های تشخیص زانوی ضربدری

علائم زانوی ضربدی چیست؟

شدت و مدل زانوی ضربدری در افراد مختلف، متفاوت است. از این رو علائم آن نیز در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی علائمی که در اکثر افراد مبتلا به پای ضربدری مشاهده می شود، عبارتند از:

  • درد شدید در ناحیه ی زانو، ران و پشت ساق پا
  • نزدیک شدن بیش از حد زانو ها به هم
  • عدم ثبات زانو
  • زانوی ضربدری شکل با زاویه ی بیش از 15 درجه
  • اختلال و عدم تعادل در راه رفتن
  • ساییدگی قسمت داخلی کفش
  • خستگی سریع هنگام راه رفتن

علائم زانوی ضربدی چیست؟

عوارض زانوی ضربدری چیست؟

ضربدری بودن زانو ها و درمان نکردن آن، می تواند عوارض زیادی برای فرد ایجاد کند. یکی از اولین و آزار دهنده ترین عوارض آن، شکل ظاهری نامناسب زانو و پاها است که موجب کاهش اعتماد به نفس فرد می شود. زانوی پرانتزی عوارض دیگری از جمله موارد زیر را به همراه دارد که بهتر است افرادی که دارای این مشکل در زانو ها هستند، برای جلوگیری یا رفع این عوارض، هرچه سریع تر به دنبال راهی برای درمان آن باشند.

  • تغییر و نداشتن تعادل در راه رفتن
  • آرتروز زودرس زانوها
  • درد در زانوها، کف پا و ران ها
  • آسیب به مفصل زانوها
  • کوتاه تر شدن قد از حالت عادی

درجات پای ضربدری

زانوی ضربدری در افراد مختلف، متفاوت است. فاصله ی مچ ها از هم در بعضی افراد بیشتر و در بعضی افراد کمتر است، که ممکن است از این رو نوع درمان آن ها نیز باهم متفاوت باشد. درجات پای ضربدری را می توان با اندازه ی فاصله ی بین مچ پاها اندازه گیری کرد. درجات زانوی ضربدری به شرح زیر است:

نوع اول (نوع خفیف): در این حالت فاصله ی مچ ها از هم کم و تا حدود 2.5 سانتی متر است.

نوع دوم (نوع متوسط): در این نوع فاصله ی بین قوزک ها به 5 سانتی متر می رسد.

نوع سوم (نوع متوسط رو به شدید): معمولا در این درجه فاصله ی قوزک پاها بین 5 تا 7.5 سانتی متر می باشد.

نوع چهارم (نوع شدید): این نوع شدید ترین درجه ی زانوی ضربدری می باشد که در آن فاصله ی قوزک پاها بالای 7.5 سانتی متر است.

انواع راه های اصلاح زانوی ضربدری

امروزه برای درمان و اصلاح زانوی ضربدری، راه های مختلفی وجود دارد. افراد بعد از مراجعه به پزشک و تشخیص زانوی ضربدری و درجه ی آن باید برای درمان و اصلاح آن اقدام کنند. برای افراد مختلف طبق خفیف یا شدید بودن پاهای ضربدری، درمان و راه های مختلفی تجویز می شود. درمان و راه ها اصلاح زانوی ضربدری عبارتند از:

کفی طبی: در صورت تشخیص زانوی ضربدری، برای جابه جایی وزن و کاهش فشار به زانوها می توان از کفی طبی استفاده کرد. همچنین اگر طول پاها به علت زانوی ضربدری نابرابر شد، می توان در طرف کوتاه تر از کفی طبی استفاده کرد تا تعادل در پاها و راه رفتن ایجاد شود.

بریس زانو و زانو بند: استفاده از زانو بند و بریس در افرادی که دچار زانوهای ضربدری هستند، می تواند در اصلاح هم ترازی مفصل زانو ها موثر باشد. بریس ها مخصوصا برای افرادی که سابقه خانوادگی در ابتلا به پای ضربدری را دارند، موثر خواهد بود.

فیزیوتراپی: با مراجعه به فیزیوتراپ های با تجربه و متخصص، که با حرکات اصلاحی زانوی ضربدری آشنایی دارند، تا حدودی می توان زانوهای ضربدری را اصلاح کرد.

جراحی: معمولا جراحی را به عنوان آخرین درمان می توان محسوب کرد. اگر زانوهای ضربدری بیمار، بعد از انجام روش های غیرجراحی اصلاح نشد، باید از جراحی برای اصلاح آن ها استفاده کند.

درمان پای ضربدری در بزرگسالان بدون جراحی

همانطور که گفتیم روش های مختلفی برای درمان زانوی ضربدری وجود دارد. بزرگسالانی که دچار این مشکل می شوند و به هر دلیلی نمی خواهند زانو های خود را جراحی کنند، می توانند با تهیه ی کفی های طبی، بریس ها و زانو بند ها و مراجعه به فیزیوتراپی و در نهایت ورزش های اصلاحی زانوهای ضربدری خود را به مرور زمان اصلاح کنند.

درمان زانوی پرانتزی کودکان بدون جراحی

همانطور که اشاره شد،  در اکثر کودکان خردسال، این وضعیت به طور طبیعی تا سن ۷ سالگی، خود به خود اصلاح می شود. با این حال در صورت حاد بودن این مشکل روش های مختلفی برای درمان زانوی ضربدری وجود دارد. کودکان مبتلا به این بیماری که به هر دلیلی نمی خواهند زانو های خود را جراحی کنند، می توانند با تهیه ی کفی های طبی، بریس ها و زانو بند ها و مراجعه به فیزیوتراپی و در نهایت ورزش های اصلاحی زانوهای ضربدری خود را به مرور زمان اصلاح کنند.

درمان پای ضربدری چقدر طول میکشد؟

نمی توان گفت درمان پای ضربدری دقیقا چقدر طول می کشد، زیرا درجات و نوع زانوی ضربدری در افراد مختلف، متفاوت است و بستگی به نوع درمان آن ها دارد. اما اگر قصد عمل ندارید، باید در درمان و اصلاح پای ضربدری خود صبور باشید و با استفاده از روش های غیر جراحی نظیر استقاده از زانوبند، کفی طبی، فیزیوتراپی و … اجازه دهید در طول زمان، مفصل زانوهایتان در جای مناسب خود قرار بگیرند و پاهای ضربدری شما اصلاح شود.

زانوی ضربدری و حرکات اصلاحی

همانطور که گفتیم ورزش و حرکات اصلاحی می توانند نقش بسزایی در اصلاح زانوی ضربدری داشته باشند. چند حرکت اصلاحی موثر و روش انجام آن ها را در ادامه بررسی ی کنیم:

لانژ از پهلو ( این حرکت را 10 تا 12 بار در هر طرف انجام دهید.)

  1. صاف بایستید، پاها را به اندازه عرض لگن باز کنید.
  2. یک گام بلند از بغل به طرف چپ بردارید. در حالی که پاها روی زمین است، زانوی خود را خم کنید و لگن را به طرف عقب فشار دهید.
  3. وقتی که یک نیروی کشش قوی در ناحیه لگن و کشاله ران خود احساس کردید، بایستید و پاها را به وضعیت اول برگردانید.

دور کردن پا در حالت خوابیده (این حرکت را 10 تا 12 بار در طرف راست و چپ انجام دهید.)

  1. روی پهلوی چپ بخوابید و پاهای خود را روی هم، به حالت کشیده بگذارید.
  2. پای راست خود را تا حدی که با پای چپ زاویه 45 درجه بسازد بالا بیاورید، یک ثانیه نگه دارید و بعد پایین بیاورید.

بلند کردن پا از جلو

  1. صاف روی زمین بخوابید و بالا تنه را شل نگه دارید.
  2. یک پا را خم کرده کف همان پا را روی زمین بگذارید.
  3. عضلات پای صاف را منقبض کرده پنچه پا را به سمت ساق همان پا خم کنید تا فشار بیشتری احساس کنید. پنج ثانیه در این حالت بمانید سپس حرکت را برای پای بعدی تکرار کنید.

روش جدید درمان زانوی ضربدری

همانطور که گفتیم روش های متفاوتی برای اصلاح زانوی ضربدری وجود دارد. یکی از جدید ترین و کارآمد ترین روش های درمان این مشکل، استفاده از بریس و زانوبند ها می باشد. با استفاده ی مداوم از این وسیله می توان به راحتی مشکل پای ضربدری را در تمام افراد رفع و درمان کرد.

بریس و زانوبند زانو ضربدری

بریس و زانو بند از وسایل کمک پزشکی هستند که پزشکان متخصص بسته به نوع و درجات ضربدری بودن پای بیمار به آن ها تجویز می کند. مدت زمان استفاده و درمان با این بریس ها در افراد مختلف متفاوت است. پس از شروع استفاده از بریس ها لازم است هر 3 ماه یکبار به پزشک خود مراجعه کنید تا روند بهبود و موارد دیگر را بررسی کنند. بریس ها و زانوبند ها وسایل نیمه دائمی هستند که استفاده از آن ها باعث بهبود عملکرد پاها و اصلاح زانوی ضربدری می شود.

قیمت بریس زانو ضربدری

قیمت بریس زانو به عوامل مختلفی نظیر برند آن، مدت زمان لازم برای استفاده از آن، نوع آن و … متفاوت است. لازم است برای تهیه ی بریس زانوی ضربدری به پزشکان متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا شما را در خرید بریس مناسب یاری نمایند. قیمت بریس زانو ضربدری متناسب با تجویز پزشک و نوع آن می تواند متغیر باشد.

مرکز تخصصی درمان غیر جراحی پای ضربدری کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم پای ضربدری به حالتی گفته می شود که زانو ها به هم چسبیده و فاصله ی قوزک ها در افراد بیشتر از حد معمولی باشد. این مشکل در کودکان 3 تا 6 سال نگران کننده نیست و نیاز به درمان ندارد، اما اگر ضربدری بودن زانو ها بعد از 6 سالگی رفع نشد باید برای درمان آن اقدام کرد. روش های مختلفی از جمله جراحی زانو ها، استفاده از بریس های زانو، ورزش و … برای اصلاح زانوی ضربدری وجود دارند که می توان با کمک آن ها مشکل زانوی ضربدری را رفع کرد.

شما می توانید برای تهیه ی بریس های مناسب و کفی های طبی برای اصلاح زانوی ضربدری به کاویان کلینیک مراجعه نمایید.

مرکز تخصصی درمان غیر جراحی پای ضربدری کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *