موثرترین روش های "اصلاح فرم سر نوزاد" [درمان دفورمیتی جمجمه]

چگونه سر نوزاد را گرد کنیم؟ اصلاح فرم سر نوزاد یک دغدغه برای مادران به خصوص مادران جدید است. سر نوزاد تازه متولد شده با شکل عجیب و غریب یک اتفاق نادر نیست. استخوان های جمجمه نوزادان، نرم و منعطف بوده تا با قابلیت فشرده شدن به مادر و کودک در حین زایمان کمک کنند که به این فرآیند قالب گیری گفته می شود. فشار ملایم ایجاد شده روی جمجمه نوزاد، ممکن است منجر به فرم گیری سر او به شکل مخروطی، کشیده یا حتی صاف شود. فرم سر با بسته شدن نواحی نرم و جوش خوردن استخوان های آن یکدست خواهد شد.

مرکز تخصصی ساخت کلاه طبی فرم دهی سر نوزاد کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

اصلاح فرم سر نوزاد

چه زمانی احتیاج به اصلاح فرم سر نوزاد است؟

شکل طبیعی سر نوزاد چگونه است؟ کودک دو ناحیه نرم روی سر خود دارد. فونتانل پشت سر کودک، در شش هفتگی بسته می شود. ناحیه نرم دیگر آشکارتر بوده و به راحتی می توان آن را به عنوان ناحیه ای فرو رفته در بالای سر احساس کرد که معمولاً تا 18 ماهگی بسته نمی شود. داشتن یک ناحیه صاف در پشت سر، برای نوزاد یک امر طبیعی است، چرا که اغلب نوزادان جهت کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی SIDS، به پشت خوابانده می شوند. دلایل دیگر ایجاد یک ناحیه صاف در پشت یا کنار سر کودک عبارتند از:

  • نارس بودن: اگر کودک نارس باشد، استخوان های او کاملاً تشکیل نشده و بسیار نرم خواهند بود و ممکن است هنگام پایین آمدن از کانال زایمان، سر نامتقارن شود. نوزادان نارس همچنین نسبت به نوزادانی که در موعد مقرر متولد می شوند، مدت زمان بیشتری احتیاج به کنترل سر خود دارند، بنابراین تا زمانی که بزرگتر نشوند نمی توانند فشارهای یک نقطه خاص را کاهش دهند.
  • بارداری چندقلو: اگر کودک، رحم را با یک یا چند خواهر و برادر تقسیم کند، ممکن است سر او تغییر شکل داشته باشد.
  • مایع آمنیوتیک کم: اگر مایعات آمنیوتیک کم باشد، کودک فضای کافی برای جابجایی ندارد و به اندازه نوزادانی که سطح مایعات بیشتری دارند، طولانی تر در یک موقعیت ثابت قرار می گیرند که این امر، فشار به یک ناحیه خاص سر را بیشتر می کند.
  • در اصطلاحات پزشکی به ناحیه صاف سر کودک، پلاژیوسفالی گفته می شود که اگر پشت سر او صاف باشد، به این حالت براکیسفالی می گویند.

نحوه اصلاح فرم سر نوزاد

با تغییر وضعیت کودک در هنگام خواب، تغذیه و بازی، می توانید به گردتر شدن سر کودک کمک کنید. تغییر وضعیت، فشار به یک ناحیه خاص سر و نامتقارن شدن شکل آن را کاهش می دهد. موارد دیگر که به اصلاح فرم سر کودک کمک می کنند عبارتست از:

  • هنگام خواباندن کودک به پشت، اطمینان حاصل کنید که قسمت گرد تر سر با تشک در تماس است.
  • اگر کودک در گهواره یا تخت خوابیده، سمت خوابیدن آن را تغییر دهید تا به مدت طولانی در یک جهت نباشد. فراموش نکنید که برای کاهش خطر ابتلا به SIDS، بهتر است او را به صورت خوابیده به پشت قرار دهید.
  • اگر سر کودک از یک طرف صاف باشد، می توانید موقعیت هر چیزی را که دوست دارد به آن نگاه کند، از یک طرف به طرف دیگر تغییر دهید تا سر خود را به این بهانه جا به جا نماید، یا می توانید با قرار دادن یک اسباب بازی با قابلیت تولید صدا، توجه او را جلب و موجب تغییر موقعیت سر او شوید.
  • کودک خود را تشویق به دراز کشیدن بر روی پهلو نمایید. انجام این کار، زمانی که او در طول روز کاملا بیدار و زیر نظر والدین باشد یا در هنگام قرارگیری در کالسکه، توصیه می شود. همیشه وقتی کودک به پهلو دراز کشیده، مراقب او باشید تا مطمئن شوید هیچ اتفاقی برای بینی او ایجاد مانع نمی کند تا از تنفس کشیدن مناسب او اطمینان داشته باشید.
  • در حالی که عضلات گردن کودک تقویت می شود، ابتدا برای یک یا دو دقیقه او را روی شکم قرار دهید و این زمان را به آرامی به حداقل 30 دقیقه، سه بار در روز افزایش دهید.
  • می توانید از یک آغوشی یا بی بی اسلینگ برای خوابیدن کودک در طول روز استفاده نمایید. این تغییر موقعیت، باعث کاهش نقاط فشار روی سر وی می شود.
  • جای کودک خود را برای بازی تغییر دهید. تغییر موقعیت، چیزهای جدیدی را برای کودک دارد که باید به آنها نگاه کند، در نتیجه این جا به جایی کودک را تشویق به حرکت سر و کاهش فشار به یه ناحیه سر می شود.
  • اگر کودک از شیشه شیر تغذیه می کند، بسته به اینکه راست دست یا چپ دست باشید، ممکن است یک جهت مورد علاقه برای تغذیه او داشته باشید. با تغییر مرتب سمت شیردهی، او را تشویق به برگرداندن سر به هر دو جهت کنید.

علی رغم باور عمومی، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ماساژ و فشار آوردن به سر کودک، باعث گرد شدن آن می شود. فشار زیاد کودک را آزرده می کند، یا حتی ممکن است به او صدمه بزند. برخی از مادران از یک بالش نعل شکل استفاده می کنند، به این امید که به گرد شدن سر کودک کمک کند. با این وجود به خاطر داشته باشید که استفاده از بالش برای نوزادان زیر یک سال توصیه نمی شود. هر نوع بالش، اشیای نرم و ملافه های باز می توانند راه هوایی نوزاد را مسدود و خطر خفگی را ایجاد نمایند.

راه های پزشکی اصلاح فرم سر نوزاد

سر نوزاد تا چند ماهگی فرم می‌گیرد؟ مداخلات پزشکی وجود دارد که می تواند موجب اصلاح شکل سر کودک شود، مانند فیزیوتراپی یا کلاه درمانی که این روش ها معمولا آخرین راه چاره هستند و اکثر نوزادان، به هیچ وجه به هیچ درمانی نیاز ندارند. سر کودک تا شش ماهگی به طور طبیعی گرد می شود. هنگامی که کودک قادر به نشستن است، فشار بر جمجمه در طول روز کاهش می یابد و شما تفاوت را مشاهده خواهید کرد. اگر هنوز نگران هستید یا فکر می کنید شکل نامنظم آن بیشتر نمایان می شود، جهت انجام معاینات دقیق و تشخیص مناسب به متخصص مراجعه نمایید.

کلاه درمانی جهت اصلاح فرم سر

اگر سر کودک دارای ناحیه صاف باشد و با درمان های خانگی برطرف نشود، ممکن است به کلاه درمانی نیاز باشد. این کلاه های مخصوص به روش فرم دهی مجدد سر، اصلاحات را انجام می دهند که توسط متخصص، قالب گیری و نصب می شوند. وقتی کودک 4 تا 6 ماهه است، سر نرم و سریع رشد می کند. کلاه در قسمت های وسیع سر قرار می گیرد تا رشد را به مناطق صاف تر هدایت کند. کلاه با توجه به فرم سر برای هر کودک به صورت اختصاصی ساخته می شود و به طور معمول، برای 22 ساعت در روز و به طور متوسط چهار ماه، مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاه درمانی جهت اصلاح فرم سر نوزاد

فیزیوتراپی جهت اصلاح فرم سر

مشکل چرخاندن سر کودک به یک جهت خاص، ممکن است به این دلیل باشد که عضلات گردن او از یک طرف منقبض هستند (تورتیکولیس)، معمولا در این حالت پزشک متخصص، کودک را به فیزیوتراپیست ارجاع می دهد.

جراحی جهت اصلاح فرم سر

کرانیوزینوستوز یک بیماری نادر است که باعث جوش خوردن زودهنگام استخوان های جمجمه کودک خواهد شد. اگر پزشک نگران وقوع چنین اتفاقی باشد کودک را به یک متخصص ارجاع می دهد. جراحی در مواردی که گزینه های دیگر جوابگو نباشند و پس از مشاوره با جراح مغز و اعصاب یا جراح پلاستیک کودکان انجام می شود.

اصلاح فرم سر کودکان

جمع بندی

اصلاح فرم سر نوزاد در بسیاری از موارد به خودی خود قابل درمان می باشد. در مواردی که بسته به شرایط کودک نیاز به درمان وجود داشته باشد، با ابزارهای کمک درمانی، به راحتی می توان مشکل را برطرف نمود. مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک، حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

مرکز تخصصی ساخت کلاه طبی فرم دهی سر نوزاد کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بیشتر بخوانید

My newborn’s head is an odd shape. What can I do to make it round

When a Baby’s Head Is Misshapen: Positional Skull Deformities


بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *