کجی ستون فقرات عارضه ای است که سبب بروز درد در فرد شده و روش های متفاوتی جهت درمان آن موجود می باشد. در این مقاله علاوه بر بررسی انواع انحرافات ستون فقرات، به بهترین روش های درمان و اصلاح انحراف ستون فقرات خواهیم پرداخت. در صورتی که با این عارضه مواجه شده اید، با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایید.

در ستون فقرات همه افراد انحنای کمی جهت جذب فشار حرکات روزمره وجود دارد که در صورت شدت یافتن این انحنا، فضاهای موجود درون کانال ستون فقرات تنگ تر شده و سبب وارد آمدن فشار بر ریشه های اعصاب مجاور شده و در نتیجه فرد دچار آسیب و درد می شود. نسبت به شدت انحراف ستون فقرات، درمان های متعددی از جمله ورزش درمانی، فیزیوتراپی، تغییر سبک زندگی و … وجود دارد که با مراجعه به پزشک مجرب و کلینیک با سابقه نظیر کلینیک کاویان، می توان بهترین نتیجه را دریافت کرد.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

انحراف ستون فقرات

انواع انحراف ستون فقرات

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز (Scoliosis)، موجب ایجاد نوعی خمیدگی به صورت یک طرفه در ستون مهره های فرد می شود. در اغلب موارد این انحراف از نوع خفیف بوده و علائمی را به همراه نخواهد داشت، اما در صورتی که میزان انحنا افزایش یابد، سبب مشکلات بسیاری برای فرد خواهد شد. عارضه اسکولیوز انواع متفاوتی داشته که از جمله عوامل تعیین کننده در نوع انحراف ستون فقرات، می توان به بیماری زمینه ای در فرد، سن شروع و سن تشخیص آن در فرد اشاره نمود. در ادامه این مقاله انواع انحراف ستون فقرات را شرح خواهیم داد.

https://kavianclinic.com/%d8%a7%d8%b5%d9%84%d8%a7%d8%ad-%da%af%d9%88%d8%af%db%8c-%da%a9%d9%85%d8%b1/

اسکولیوز مادرزادی: در این نوع بیماری، به هنگام تولد نوزاد یکی از استخوان های مهره نوزاد به طور کامل درست نشده و به صورت یک نیم مهره می باشد. این نوع از انحراف ستون فقرات در همان ابتدای تولد، قابل تشخیص بوده و به سرعت پیشرفت می کند. با بالا رفتن سن کودک اسکولیوز نیز بزرگ تر خواهد شد.

اسکولیوز شیرخوارگی: نوع دیگری از انحراف ستون فقرات، اسکولیوز شیرخوارگی نام دارد که در این نوع، مهره ها در بدو تولد ساختار طبیعی دارند، اما دلایلی منجر به چرخش ستون مهره ها و کجی آن ها می شود. این نوع اسکولیوز نیز در معرض پیشرفت است و در همان سنین پایین قابل تشخیص خواهد بود، اما نسبت به اسکولیوز مادرزادی پیشرفت کمتری خواهد داشت.

اسکولیوز ایدیوپاتیک: شایع ترین نوع انحراف ستون فقرات، اسکولیوز ایدیوپاتیک است که علت مشخصی برای آن یافت نشده است. تشخیص این نوع، معمولا بین سنین 12 تا 16 سالگی می باشد.

اسکولیوز بالغین: نوعی از اسکولیوز که پس از سن بلوغ و هجده سالگی قابل تشخیص باشد، اسکولیوز بالغین است. این عارضه اگر در سنین زیر 55 سال تشخیص داده شود، در واقع اسکولیوز ایدیوپاتیکی بوده که فرد دیر متوجه آن شده است. در برخی افراد اسکولیوز پس از 55 سالگی بروز می کند که از نوع دژنراتیو خواهد بود. در این حالت ستون مهره به علت فرسوده شدن، دچار قوس به سمت راست یا چپ می شوند.

انحراف ستون فقرات را در دسته بندی دیگری نیز می توان قرار داد که به شرح زیر می باشد:

انحراف ساختاری: این نوع انحراف دائمی بوده و دلایلی مانند نقص مادرزادی یا بیماری، موجب بروز آن می شود.

انحراف غیر ساختاری: این نوع انحراف قابل درمان خواهد بود و به طور موقت ایجاد می شود.

https://kavianclinic.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%88%d9%84%db%8c%d9%88%d8%b2/

بهترین روش های درمان انحراف ستون فقرات

با توجه به شدت عارضه ایجاد شده در فرد، شرایط وی، مکان خمیدگی، جنسیت و وضعیت بلوغ، روش های درمان متعددی وجود دارد که نسبت به موارد ذکر شده برای بیمار تجویز می شود. در صورتی که این بیماری در فرد خفیف باشد، احتیاج به درمان خاصی نخواهد بود. در این افراد فقط مراجعه به پزشک به طور منظم از ضرورات محسوب می شود. اگر به دنبال روش های درمان انحراف ستون فقرات هستید، مطالب زیر را با دقت مطالعه نمایید تا بهترین نوع درمان برای بیماری خود را بیابید.

استفاده از بریس

در کودکان و نوجوانانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند، استفاده از بریس بسیار مثمر ثمر خواهد بود، زیرا بریس ها قبل از توقف رشد استخوان ها جواب خواهند داد. این کمربندها موجب جلوگیری از پیشرفت بیماری می شوند، اما درمان کننده بیماری نخواهند بود. از انواع بریس ها، می توان به بریس زیر بغل و بریس میلواکی اشاره نمود. شایان به ذکر است که بریس زیر بغل به پوشاندن قفسه سینه، لگن و کمر فرد کمک کرده و گزینه مناسبی برای انحراف قسمت بالایی قفسه سینه و گردن نخواهد بود. بریس میلواکی از گردن تا بخش پایانی باسن را می پوشاند. به دلیل محدودیت های بسیاری که این نوع بریس ایجاد می کند، فقط در صورت پاسخگو نبودن بریس زیر بغل تجویز می شود. در صورتی که قصد خرید بریس را دارید حتما به کاویان کلینیک مراجعه کرده و با آسودگی خاطر به خرید محصولات با کیفیت این کلینیک اقدام نمایید.

فیزیوتراپی

از دیگر روش هایی که در درمان انحراف ستون فقرات موثر است، می توان به فیزیوتراپی اشاره نمود. فیزیوتراپی با متمرکز شدن بر روی عملکرد تنفسی و انجام تمریناتی خلاف جهت انحراف، به بدن در تعادل سازی کمک می کند.

ماساژ درمانی 

یکی از روش های درمان بیماری های استخوانی نظیر انحراف ستون فقرات، ماساز درمانی می باشد که با استفاده از دست و توسط ماساژورها صورت می گیرد. ماساژورها با وارد کردن فشارهایی بر ناحیه آسیب دیده به تنظیم استخوان ها کمک می کنند. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از این روش، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

شاک ویو درمانی

شاک ویو روشی است که در آن، وارد کردن پالس های انرژی به عضلات آسیب دیده منجر به ترمیم آن ها خواهد شد. این روش که امواج ضربه ای نیز نامیده می شود، با تحریک سلول ها و افزایش جریان خون در ناحیه دچار مشکل، سبب تسریع در بازسازی آن ها خواهد شد.

دارو درمانی

اغلب بزرگسالانی که به این بیماری مبتلا هستند، انحراف ستون فقرات آن ها سبب ایجاد فشار بر روی اعصاب شده و دردهای شدید را تجربه می کنند. پزشک با توجه به شدت درد، برای این بیماران داروهای مسکن و داروهای بی حسی موضعی تزریقی را تجویز می کند. مصرف این داروها به توقف انتقال سیگنال های درد کمک کرده و درد بیمار تسکین می یابد.

ورزش

از مهم ترین کارهایی که باید در برنامه روزانه هر فرد قرار گیرد، ورزش کردن به طور منظم است. در واقع می توان گفت کلید سلامتی ورزش است. افرادی که دچار انحراف ستون فقرات شده اند، با مشورت فیزیوتراپ به انجام تمرینات ورزشی بپردازند.

عمل جراحی

در صورتی که هیچ یک از روش های درمان ذکر شده به شما کمک نکرد، آخرین راه درمان عمل جراحی خواهد بود. پزشک معالج شما جهت جلوگیری از بدتر شدن انحراف و کاهش میزان انحراف، روش جراحی مناسب شرایط شما را پیشنهاد می دهد.

https://kavianclinic.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%88%d9%84%db%8c%d9%88%d8%b2/

تشخیص انحراف ستون فقرات

راه های تشخیص انحراف ستون فقرات چیست؟

تشخیص این بیماری در کودکان مبتلا، معمولا در آزمون های غربالگری مدارس، توسط پزشک صورت می گیرد. البته برخی والدین نیز ممکن است این بیماری را در کودک خود تشخیص دهند. به طور کلی علائم و نشانه هایی برای انحراف ستون فقرات وجود دارد که توجه به آن ها، به شما در تشخیص این بیماری کمک خواهد کرد. این علائم شامل موارد زیر می باشند:

  • شانه های نابرابر
  • برجسته بودن یک شانه نسبت به دیگری
  • کوتاه بودن اندام تحتانی
  • کمر نامتقارن
  • قرار نگرفتن دقیق سر در بالای مرکز لگن
  • تکیه کل بدن به یک سمت
  • ناهمسانی دو سمت خط کمر

همچنین با انجام آزمایشات تخصصی مانند تصاویر اشعه ایکس، تصویر برداری توموگرافی کامپیوتری، سی تی اسکن و MRI می توان این بیماری را تشخیص داد.

https://kavianclinic.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%b9%d9%87-%d9%86%d8%ae%d8%a7%d8%b9%db%8c/

درمان قطعی انحراف ستون فقرات چیست؟

با توجه به شدت انحراف ستون فقرات در هر فرد، روش های درمانی متفاوتی پاسخ گو خواهد بود. اگر انحراف ستون فقرات خفیف باشد، می توان با استفاده از روش های ذکر شده نظیر فیزیوتراپی، ورزش، دارو درمانی و بریس به درمان بیماری پرداخت، اما در صورتی که بیماری ایجاد شده بیش از 40 درصد باشد، درمان قطعی آن جراحی خواهد بود. از رایج ترین روش های جراحی، می توان جوش دادن مهره ها به هم را نام برد که هدف از این نوع جراحی از بین بردن تنگی ایجاد شده و دستیابی به ارتفاع مورد نیاز در ستون فقرات می باشد. پس از این عمل نهایتا مهره ها تنظیم شده و در جایگاه درست خود قرار می گیرند.

https://kavianclinic.com/درمان-اسکولیوز/

جمع بندی

هدف از نگارش این مطلب، آشنایی شما با انواع روش های اصلاح انحراف ستون فقرات نسبت به شدت کجی در ستون فقرات در هر فرد می باشد. امیدواریم با استفاده از روش های ذکر شده بیماری شما درمان شود و دیگر به جراحی نیاز نداشته باشید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *