اسکن کف پا با دستگاه های پیشرفته، جهت بررسی دقیق ساختار کف پا انجام می شود. دستگاه با آنالیز و بررسی آناتومی پا، اطلاعات دقیقی مربوط به نوع راه رفتن، میزان انحنای پا و … در اختیار ارتوپد قرار می دهد. یکی از مهمترین اعضای بدن پا می باشد که وزن کل بدن را تحمل می کند. در صورتی که کف پا دچار درد و یا عارضه ای گردد، باعث بروز اختلال در راه رفتن و دیگر نقاط بدن همچون ستون فقرات و گردن می شود. به همین دلیل معاینه و تشخیص مشکلات این ناحیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از اطلاعات بدست آمده از آنالیز ساختار کف پا، ساخت کفی طبی سفارشی انجام می شود.

مجموعه تخصصی اسکن کف پا کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. جهت ردیابی مشکلات ارتوپدی، گزینش بهترین راه درمان، اسکن کف پا و سفارش و ساخت انواع کفی طبی با ما در ارتباط باشید.

اسکن کف پا برای ساخت کفی طبی

اسکن کف پا چیست و کاربردهای آن چیست؟

اسکن کف پا یکی از روش های جدید برای تشخیص بهتر مشکلات پا است، با این روش پزشک می تواند به راحتی متوجه شود که ساختار کلی کف پای بیمار چگونه است و جهت تصحیح نواقص، چه اقداماتی لازم می باشد. از این طریق می توان کفی ها طبی و کفش های طبی و یا حتی کفش های دیابتی را مطابق با مشکلات و شرایط بیمار به صورت سفارشی تهیه نمود.

برای اینکه بیشترین اطلاعات را در مورد شکل، اندازه، فشار و حرکت پا کسب کنید، متخصصان توصیه می‌کنند سالانه حداقل یک بار اسکن کف پا تهیه کنید. در مجموعه تخصصی کاویان کلینیک برای یافتن بسیاری از مشکلات ارتوپدی که منشا آن ها از کف پا می باشد، اسکن کف پا توسط پیشرفته ترین دستگاه ها انجام می شود.

انواع اسکن کف پا

اسکنر های کف پا به سه شکل عمل می کنند و باعث درک درمانگر از شرایط پای بیمار می شوند.

اسکن استاتیک نوری:

این نوع اسکنر ها کاربردیترین اطلاعات درمانی را به درمانگر می دهند با وجود این که این دستگاه ها بسیار عملکرد ساده ای دارند و اطلاعات کمی را در اختیار درمانگر می گذارند ولی این اطلاعات کاملا کاربردی بوده و در کنار معاینه بالینی درمانگر باعث یافتن مشکلات بیمار در کوتاهترین زمان می شوند.

اسکن سه بعدی:

این نوع اسکنر ها همانطور که از اسمشان مشخص است داده سه بعدی از پای بیمار را می دهند ولی مشکل اصلی آن ها این است که داده های حاصله در زمانی گرفته می شود که وزن گذاری روی پا انجام نشده است و پا در حالت معلق قرار دارد. داده های این نوع دستگاه ها در ترکیب با اسکنر استاتیک نوری اطلاعات بسیار مناسبی را جهت تشخیص و ساخت کفی مناسب برای بیمار فراهم می کنند.

اسکن داینامیک فشاری:

این نوع اسکنر ها اطلاعات بسیار زیادی را از کف پا، نحوه وزن گذاری و نوع راه رفتن فرد به درمانگر می دهند و بهترین نوع اسکنر برای کارهای تحقیقاتی است. این نوع اسکنر ها به چندین صورت ساخته می شوند ولی همه آنها از چندین سنسور فشاری به همراه نرم‌افزار قدرتمند تحلیلی بهره می برند.

داده های این اسکنر ها به همراه معاینات بالینی ارتوزیست، باعث تشخیص صحیح عارضه در بدن بیمار می شود.  سپس ارتوزیست با علم خود و اطلاعات به دست آمده کفی مناسب را جهت جبران مشکلات بیمار در نرم‌افزار طراحی سه بعدی، طراحی می کند و داده به دست آمده را به دستگاه تراش اتوماتیک (CNC Machine) می دهد. با توجه به عارضه بیمار و وزن فرد، فوم مخصوص که از چندین لایه با چگالی مختلف ساخته شده روی دستگاه تراش اتوماتیک قرار می گیرد و با شروع کار دستگاه، فوم به صورت مکملی برای کف پای بیمار تراش می خورد.

پس از تراش، کفی از دستگاه جدا شده و قسمت خارجی آن مطابق شکل کفش بیمار به صورت دستی توسط فرز کفاشی تراش می خورد، سپس توسط تکنسین ها رویه مناسب بر روی کفی چسبانده می شود و  آماده قرار گیری در کفش بیمار می شود.

توجه فرمایید که لایه ها و رویه های کفی برای هر فرد از جنس خاص و مشخصات فرد استفاده می شود تا نهایت راحتی برای بیمار به دست بیاید. فوم های استفاده شده از بهترین مواد موجود در کشور تهیه می شوند و تا 18 ماه شامل گارانتی کوبش از طرف کلینیک کاویان می باشند.

اسکن سه بعدی کف پا چگونه انجام می‌شود؟

اسکن سه بعدی یا همان قالب گیری مجازی، یک تکنولوژی جدید و سریع برای اندازه گیری کف پا می باشد. به طور کلی برای ساخت تجهیزات کفی طبی و یا کفش طبی، به ابعاد دقیق کف پا احتیاج داریم. با این روش در کمتر از ۱۰ ثانیه به تمامی ابعاد، همچون ارتفاع قوس کف پا و طول قوس کف پا به طور دقیق دست پیدا می کنیم.

این روش به وسیله دوربین ها و لیزر انجام می گیرد، به این صورت که لیزر روی سطح جسم یک خط قرمز رنگ ایجاد می کند و دوربین ها محل برخورد این خط با سطح جسم رو ثبت می کنند. به طور مداوم محل برخورد لیزر با جسم تصویر برداری می شود و سپس با کنار هم قرار گرفتن این تصاویر، قالب دقیقی از جسم مورد نظر صورت می گیرد. به این ترتیب مدل سه بعدی جسم که از هر طرف قابل اندازه برداری هست، آماده می باشد.

اسکن کف پا

اسکن کف پا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

از آنجایی که پا یکی از مهمترین اعضا بدن می باشد، یافتن مشکلات مربوط به آن و رفع آن ها نیز از مهمترین کارهایی است که پزشکان انجام می دهند. آنالیز پا با استفاده از اسکن کف پا، باعث می شود برخی از مشکلاتی که در پا وجود دارند، با توجه به نحوه چرخش پا از قسمت پاشنه تا انگشتان، قابل مشاهده باشد. این امر به پزشک کمک می‌کند تا بتواند اطلاعات بهتری را در خصوص ساختار پا و عملکرد آن به دست آورد.

اسکن کف پا، یک راهکار پیشرفته برای تشخیص اختلالات کف پا می باشد. همانطور که می دانید مشکلات مربوط به کف پا ممکن است باعث به وجود آمدن درد در زانوها، ران ها، کمر و یا گردن شوند. به کمک این روش و تشخیص عارضه های پا، پزشک می تواند به عملکرد غیر عادی پا پی ببرد و در انتخاب کفشی مناسب و یا کفی طبی مناسب با شرایط بیمار کمک کند. به طور کلی اسکن کف پا می‌تواند موارد زیر را نشان دهد:

  • نقاط فشار و الگوی توزیع فشار در کف پا
  • شکل کف پا؛ ممکن است کف پای شما طبیعی، مستطیلی یا شکسته باشد.
  • نحوه‌ راه رفتن و مشکلات موجود در آن
  • نوع قوس کف پا

فواید اسکن کف پا

روش های اندازه گیری مختلفی برای ساخت کفی طبی و کفش طبی از کف پا وجود دارد که ویژگی های پا از جمله ابعاد، شکل پا و جزئیات کف پا را به پزشک می دهد. اسکن کف پا یکی از جدیدترین تکنولوژی های دنیا با دقت بسیار بالا می باشد که برای قالب گیری پا جهت ساختن کفی طبی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این روش می توان اطلاعات جامعی را در مورد سطح، حجم و برش های عرض از پا بدست آورد. یکی از مهمترین فواید این روش، دقت بالای اندازه گیری می باشد که با استفاده از آن، مناسب ترین کفی طبی طراحی می شود و مشکلات بیماران به راحتی برطرف می شود.

نحوه انجام اسکن کف پا

برای تهیه اسکن فرد می تواند در حالت نشسته یا ایستاده بر روی اسکنر قرار گیرد. مدت زمان انجام اسکن حدود ۱۵ دقیقه می باشد. برای تهیه اسکن از کف پا، با توجه به هدف تهیه اسکن، از اسکنرهای مختلفی استفاده می‌شود. برخی از اسکنرها در دو حالت ایستاده و حالت استراحت کف پا را آنالیز می کنند که در این حالت، تصاویر تلفیق می شوند و یک تصویر جامع و کامل از ساختار، عملکرد و نقاط فشاری کف پا در اختیار پزشک قرار می گیرد. پزشک با استفاده از این اطلاعات بهترین اقدامات را بسته به نوع مشکل بیمار انجام می‌دهد.

اسکن کف پا برای چه افرادی مناسب است؟

اسکن کف پا برای افرادی که مشکلات پزشکی یا آسیب‌های مربوط به پا داشته باشند، مناسب است. این شامل افرادی می‌شود که دچار درد یا التهاب در پاها هستند، افرادی که قصد دارند فعالیت فیزیکی یا ورزش را آغاز کنند و همچنین افرادی که نیاز به ارزیابی پوست، مفاصل، عصب‌ها و عروق پاها دارند. می‌توان گفت اسکن پا برای موارد زیر لازم است:

  • افرادی که به خار پاشنه مبتلا هستند.
  • افرادی که قوس کف پا در آن‌ها بسیار شدید است.
  • افرادی که صافی کف پا دارند.
  • افراد مبتلا به دیابت و نوروپاتی که با خطر زخم شدن پا مواجه هستند.
  • افرادی که به مدت طولانی در ناحیه پاشنه پا احساس درد دارند.
  • افرادی که درد مداوم در پا یا اندام‌های تحتانی دارند.
  • افرادی که دچار کمردردهای انتشاری به مفاصل پا هستند.
  • کودکان مبتلا به اوتیسم که در تعادل و راه رفتن مشکل دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مثل پارکینسون یا فلج مغزی که در حفظ تعادل مشکل دارند.
  • افرادی که در طول شبانه‌روز زیاد می‌ایستند.
  • ورزشکارانی که قصد کاهش آسیب‌های پا و افزایش بهره‌وری عملکرد خود را دارند.

مقایسه ساخت کفی با اسکن کف پا و قالب گیری قدیمی

ساخت کفی مناسب با شرایط بیمار از مهمترین بخش هایی است که باید به آن توجه نمود، زیرا کوچکترین اشتباه در نحوه اندازه گیری، باعث می شود کفی طراحی شده برای بیمار مناسب نباشد. درنتیجه نه تنها مشکلات بیمار حل نمی شود، بلکه ممکن است باعث بروز مشکلات و درد بیشتری در پای بیمار گردد.

به طور کلی در گذشته برای قالبگیری پای بیمار از گچ استفاده می شد که این روش خود از مشکلات بسیاری برخوردار بود. امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، اسکن سه بعدی برای اندازه گیری دقیق کف پا در کلینیک های ارتوپدی موجود است. در ادامه به مقایسه این دو روش می پردازیم.

نتایج حاصل از اسکن سه بعدی پا به سرعت به دست می‌‌آید، در حالی که در روش‌های قدیمی، احتمال شکستگی نمونه یا گم شدن آن وجود داشت، اما فناوری دیجیتال این مشکلات را برطرف کرده است. اسکن دیجیتال باعث افزایش کارایی اسکن کف پا شده و به طور کلی، زمان مورد انتظار برای تهیه کفی و کفش طبی کوتاه تر شده است. به این ترتیب بیمار زمان کمتری در مطب پزشک منتظر می‌ماند.

تفسیر اسکن کف پا

اولین قدم برای انتخاب نحوه درمان و شروع آن، تفسیر اسکن کف پا است، زیرا دریافتن مشکلات و عارضه ها از مهمترین اقدامات است. اسکنرهای پا در سه تست استاتیک، داینامیک و تعادل ایستا، دقیق ترین پلتفرم های اسکن پا می باشند که اطلاعات دقیق را ارائه می کنند. از این اسکنر ها جهت طراحی دقیق کفی های طبی در کنار تشخیص دقیق ناهنجاری های پا و بررسی راه رفتن افراد استفاده می شود.

ساخت کفی طبی با اسکن سه بعدی

هزینه اسکن کف پا

اسکن کف پا یکی از اساسی ترین و جدید ترین تست ها برای اطلاع از سلامت پا می باشد. با این روش بسیاری از مشکلات پا مشخص می شوند. قیمت اسکن کف پا به عوامل مختلفی از جمله نوع دستگاه اسکن، تجهیزات کلینیک و تجربه پزشک بستگی دارد.

بهترین مرکز اسکن کف پا کجاست؟

اولویت‌های شخصی و نیازهای پزشکی خاص شما در انتخاب بهترین مرکز اسکن کف پا تأثیرگذار است. با توجه به ویژگی‌های یک مرکز اسکن کف پا برتر که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت، پیشنهاد ما به شما مرکز اسکن کف پا کاویان کلینیک است که دارای تمامی مشخصه های زیر می باشد:

  • تجهیزات پیشرفته: مرکزی که دارای تجهیزات پیشرفته برای اسکن کف پا مانند اسکنرهای با رزولوشن بالا و تکنولوژی مدرن باشد.
  • تخصص و تجربه کارکنان: دارای تیمی متخصص و با تجربه در زمینه اسکن کف پا باشد، اطمینان بیشتری را برای شما ایجاد خواهد کرد. پرسنل باید به طور کامل آموزش دیده و قادر به تفسیر نتایج صحیح باشند.
  • راحتی و تسهیلات: توجه به راحتی بیمار در طی فرایند اسکن و وجود تسهیلات مناسب مانند محیط آرام و دستگاه‌های پشتیبانی جهت ادای صحیح اسکن.
  • دقت و قابلیت تشخیص: قابلیت تشخیص دقیق مسائل مرتبط با کف پا و همچنین توانایی تمایز بین عوارض مختلف.

مجموعه تخصصی اسکن کف پا کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

پا که یکی از مهمترین اعضای بدن محسوب می شود، به دلایل مختلف ممکن است دچار عارضه شود. در این مطلب به نحوه اسکن کف پا و فواید آن پرداختیم. امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه هایی به نام اسکنرها به وجود آمدند تا با اسکن کردن کف پا، اطلاعات دقیق تری را در مورد پا و شرایطی که با معاینه بالینی مشخص نمی شوند، به ما بدهند. اسکنرهای متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آنها، اطلاعات خاصی را در اختیار درمانگر قرار می دهند.

در مرکز اسکن کف پا کاویان کلینیک اسکن کف پا با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها صورت می گیرد تا اطلاعات بدست آمده جهت تهیه کفی های طبی دقیق و کامل باشد. همچنین جهت ساخت لایه ها و رویه های کفی از جنس خاص استفاده می شود تا نهایت راحتی برای بیمار به دست آید. فوم های استفاده شده نیز از بهترین مواد موجود در کشور تهیه می شوند و تا 18 ماه شامل گارانتی می باشند. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *