بیماری نورون حرکتی یا موتور نورون چیست و علت بروز و درمان

علت مورتون نوروما یا گزگز بین انگشتان پا چه می باشد؟ بیماری موتور نورون چیست؟ اگر از بیماری های گفته شده رنج می برید، ما را در این مقاله همراهی کنید تا با روش های درمان آن ها و علائم آن آشنا شوید. اگر به هنگام راه رفتن احساس وجود یک تیله را در کف پا دارید و درد شدید کف پا، شما را آزار می دهد، احتمال ابتلا به مورتون نوروما وجود دارد. این بیماری با اثر گذاشتن بر روی اعصاب بین انگشتان و ضخیم شدن عصب، درد شدیدی را در پا ایجاد می کند. به طور معمول این عارضه بین انگشت سوم و چهارم پا بروز کرده، اما احتمال آسیب رسیدن به انگشت دوم و سوم نیز وجود دارد. در این مقاله به شرح بیماری مورتون نوروما و بیماری نورون حرکتی خواهیم پرداخت و شما را با روش های درمان آن ها آشنا می کنیم.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

مورتون نوروما چیست

بیماری نورتون نوروما چیست؟

نورومای مورتون یا نورومای اینتر متاتاس وضعیتی دردناک بوده که در آن بافت اطراف عصب ضخیم خواهد شد و به هنگام راه رفتن، احساس وجود سنگ ریزه در کفش یا چین داشتن جوراب را در فرد ایجاد می کند. این عارضه علائمی نظیر گز گز بین انگشتان پا، درد، سوزش و بی حسی در پا را به همراه دارد. به دلیل پوشیدن کفش های پاشنه بلند توسط خانم ها، این بیماری بیشتر در آن ها بروز می کند، زیرا این کفش ها انگشتان پا را تحت فشار و در حالتی غیر نرمال قرار می دهند. از دیگر عواملی که احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهد، اضافه وزن می باشد. به طور معمول نورتون نوروما به صورت بیرون زدگی یا برآمدگی بروز نمی کند، بلکه علائمی را به همراه دارد که آن ها را در ادامه ذکر کرده ایم. دیگر علائم این بیماری عبارتند از:

  • احساس سوزش در سینه پا یا پخش شدن درد در انگشتان پا
  • احساس ناخوشایند خواب رفتگی و گز گز بین انگشتان پا 
  • بی حسی در انگشتان پا
  • احساس قرار داشتن چیزی درون برجستگی پا

https://kavianclinic.com/%da%a9%d9%81%db%8c-%d8%b7%d8%a8%db%8c-%d9%88-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%da%a9%d9%81%db%8c-%d8%b7%d8%a8%db%8c/

علت ایجاد نورومای مورتون

با وجود این که علت دقیق بروز عارضه مورتون نوروما مشخص نیست، اما عواملی که منجر به وارد آمدن فشار به عصب دیجیتال پلانتار می شوند، این بیماری را ایجاد می کنند. استفاده از کفش های نامناسب و غیر استاندارد یا انجام ورزش هایی که فشار زیادی را به پا وارد می کنند، سبب نورومای مورتون خواهند شد. در زیر به ذکر عوامل مرتبط با نورومای مورتون پرداخته ایم:

  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند: کفش های پاشنه بلند، نوک تیز و تنگ با وارد کردن فشار به پا، احتمال بروز عارضه نورومای مورتون را افزایش می دهند.
  • انجام ورزش های خاص: در ورزش هایی که در آن ها به دلیل پرش و دویدن، ضربه و فشار زیادی به پا وارد می شود و همچنین در ورزش هایی نظیر اسکی و صخره نوردی که مستلزم پوشیدن کفش های چسبان و تنگ هستند، این بیماری بیشتر دیده می شود.
  • دفورمیتی در پا: افرادی که به عارضه بونیون، انگشت چکشی و قوس کف پا دچار هستند، نسبت به سایر افراد بیشتر در خطر ابتلا به مورتون نوروما قرار دارند.

https://kavianclinic.com/%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%da%a9%d9%81%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b7%d8%a8%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d8%a8%d8%af%d9%86/

درمان مورتون نوروما

نسبت به مدت زمان ابتلا به مورتون نوروما و شدت آن، نوع و روش درمان در هر فرد متفاوت خواهد بود. در برخی از بیماران درمان های ساده غیر جراحی موثر بوده و در برخی دیگر، عمل جراحی ضرورت می یابد.

درمان مورتون نوروما با روش غیر جراحی

در صورت مراجعه به پزشک در وهله اول، درمان های زیر توصیه می شود:

  • ماساژ و استراحت دادن به انگشتان پا: ماساژ دادن انگشتان پا و استراحت دادن به آن ها، کاهش دهنده درد خواهد بود. همچنین قرار دادن یخ بر روی پا نیز در این زمینه موثر می باشد.
  • استفاده از کفش طبی و مناسب: پوشیدن کفش های طبی که در ناحیه انگشتان پهن تر هستند، به کاهش فشار روی عصب پا کمک می کنند.
  • کاهش وزن: داشتن اضافه وزن، فشار زیادی را به پا و انگشتان وارد می کند که کم کردن وزن به کاهش فشار پای شما کمک خواهد کرد.
  • مصرف داروهای مسکن: داروهای ضد التهاب نظیر ایپوبروفن، در کاهش درد و التهاب مفید خواهد بود.
  • تزریق کورتیکو استروئید: این دارو کاهش دهنده التهاب و درد بوده که به دلیل عوارض جانبی، استفاده محدود از آن توصیه می شود. از جمله این عوارض، می توان به بالا رفتن فشار خون و افزایش وزن اشاره نمود.
  • تزریق الکل اسکلروز: از دیگر داروهای کاهش دهنده درد و اندازه مورتون نوروما، الکل اسکلروز تزریقی می باشد که تزریق آن هر 7 تا 10 روز توصیه می شود.

استفاده از وسایل طبی نظیر پد نرم، کرایوتراپی، فیزیوتراپی و تمرینات کششی، از دیگر درمان های اولیه نورومای مورتون می باشد. در صورتی که درمان های فوق موثر واقع نشد، تنها چاره جراحی خواهد بود. https://kavianclinic.com/%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%da%a9%d9%81%db%8c-%d8%b7%d8%a8%db%8c/

درمان مورتون نوروما با جراحی

همان طور که گفته شد در صورت عدم درمان بیماری و ادامه داشتن درد ناشی از نورومای مورتون، جراح ارتوپد تصمیم به جراحی خواهد گرفت که جراح در طول عمل با ایجاد یک برش کوچک در پا، به عصب آسیب دیده دسترسی پیدا خواهد کرد. پس از آن اقدامات زیر انجام می شود: جراح اقدام به حذف برخی از بافت ها به جهت افزایش فضای اطراف عصب می کند یا در صورت لزوم جراح با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی، بخشی از عصب را بر می دارد که این امر منجر به بی حسی دائمی بین انگشتان بیمار خواهد شد. در ادامه به شرح بیماری دیگری به نام موتور نورون یا نورون حرکتی خواهیم پرداخت و شما را با علت بروز این عارضه و روش های درمان آن آشنا خواهیم کرد. https://kavianclinic.com/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d9%81%db%8c-%d8%b7%d8%a8%db%8c/

با بیماری نورون حرکتی آشنا شوید

به گروهی از اختلالات نورولوژیک مزمن که با درگیر شدن نورون های حرکتی بروز می کند، بیماری نورون حرکتی گفته می شود. به طور کلی این بیماری، پیشرونده بوده و علت دقیق آن مشخص نمی باشد. دو نوع نورون حرکتی وجود دارد که عبارتند از:

  • نورون حرکتی فوقانی (Uper Motor Neuron) که در مغزقرار داشته و وظیفه انتقال پیام ها از مغز به نخاع را به عهده دارند.
  • نورون حرکتی تحتانی (Lower Motor Neuron) که در نخاع قرار داشته و پیام های دریافت شده از مغز را به عضلات می فرستند.

در بیماری موتور نورون یا نورون حرکتی، احتمال درگیر شدن هر دو نوع نورون وجود دارد. با تحلیل رفتن و مرگ سلول های عصبی در این بیماری، پیام های الکتریکی به عضلات نرسیده و نهایتا منجر به تحلیل عضلات خواهند شد. به همین دلیل فرد هنگام راه رفتن، حرف زدن، تنفس و بلع دچار اختلال می شود. بسته به این که بیماری موتور نورون کدام سلول عصبی را درگیر کرده باشد، نوع آن متفاوت خواهد بود که در ادامه به ذکر برخی از انواع بیماری نورون حرکتی (MND) خواهیم پرداخت: https://kavianclinic.com/%da%a9%d9%81%d8%b4-%d8%b7%d8%a8%db%8c-%d8%a8%da%86%da%af%d8%a7%d9%86%d9%87/

اسکلروز جانبی امیوتروفیک (ALS)

این بیماری با درگیر کردن نورون حرکتی فوقانی و نورون حرکتی تحتانی، منجر به از دست دادن کنترل عضلات کمک کننده به جویدن، بلع، حرکت و تنفس می شود. در طول این بیماری عضلات ضعیف شده و تحلیل خواهند رفت. همچنین احتمال سفتی و کشش ناگهانی عضلات نیز در این بیماری وجود دارد. https://kavianclinic.com/%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%af-%da%a9%d9%81-%d9%be%d8%a7/

اسکلروز جانبی اولیه 

تفاوت این بیماری با ای ال اس، تنها در درگیر کردن نورون های حرکتی فوقانی می باشد. از عوارض این بیماری، می توان به تعادل ضعیف، عدم هماهنگی و کندی در راه رفتن، تکلم نا مفهوم و کند و خستگی در دست و پاها اشاره نمود. به طور معمول این بیماری در افراد 40 تا 60 ساله دیده می شود. https://kavianclinic.com/%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%86-%da%a9%d9%81-%d9%be%d8%a7/

فلج بولبار پیش رونده 

افراد مبتلا به فلج بولبار پیش رونده نهایتا به بیماری ای ال اس دچار می شوند. این بیماری با تخریب نورون های حرکتی در ساقه مغز، منجر به اختلال در بلع، جویدن و حرف زدن خواهد شد. از دیگر بیماری های نورون حرکتی، می توان به فلج سودو بولبار، آتروفی عضلانی نخاع، آتروفی عضلانی پیش رونده و بیماری کندی اشاره کرد.

علائم بیماری نورون حرکتی

علائم بیماری نورون حرکتی 3 مرحله داشته که شامل علائم اولیه، علائم میانی و علائم پیشرفته می شود که در زیر به شرح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت:

نشانه های اولیه نورون حرکتی

در این مرحله علائم خفیفی را شاهد خواهیم بود که ممکن است مشابه با علائم سایر عارضه ها باشد. شایع ترین این علائم عبارتند از:

  • احساس ضعف در گرفتن و برداشتن اشیا
  • گرفتگی، کشش ناگهانی و ضعف در عضلات 
  • اختلال در تکلم
  • اختلال در بلع و تنفس
  • کاهش وزن 
  • عدم کنترل واکنش های احساسی

https://kavianclinic.com/%d8%b5%d9%86%d8%af%d9%84-%d9%88-%d8%af%d9%85%d9%be%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b7%d8%a8%db%8c/

علائم میانی نورون حرکتی

  • تحلیل رفتن ماهیچه ها
  • اختلال حرکتی و تنفسی
  • درد مفاصل 
  • جاری شدن آب دهان به دلیل اختلال در بلع
  • درد فک به دلیل عدم کنترل خمیازه

نشانه های مرحله پیشرفته نورون حرکتی 

در صورت پیشرفت این بیماری، بیمار برای تنفس، غذا خوردن و حرکت نیاز به کمک داشته و احتمال مرگ به دلیل اختلالات تنفسی در این افراد وجود دارد.

بیماری نورون حرکتی

درمان بیماری موتور نورون

به طور کلی علت دقیق بیماری موتور نورون مشخص نبوده، اما متخصصین بر این باورند که در 10 درصد افراد این بیماری ارثی بوده و در 90 درصد افراد، این بیماری تصادفی ایجاد شده است. همچنین درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما با کمک برخی از روش ها، می توان علائم ناشی از بیماری MND را کاهش داد. این روش های درمانی عبارتند از:

  • رژیم غذایی تحت نظر متخصص تغذیه
  • فیزیوتراپی و کاردرمانی
  • تمرینات تخصصی برای کاهش سفتی و حفظ استحکام
  • مصرف داروی ریلوزول 
  • مصرف داروهای کاهش دهنده سفتی عضلانی
  • حمایت عاطفی بیمار

https://kavianclinic.com/%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%88%d9%be%d8%af%db%8c/

نتیجه نهایی

در این مقاله به بررسی بیماری های مورتون نوروما و نورون حرکتی پرداختیم و روش درمان آن ها را ذکر کردیم تا در صورت ابتلا به آن ها، هرچه سریع تر اقدام به درمان بیماری خود نمایید. اگر برای کاهش علائم و درمان مورتون نوروما به دنبال کفش طبی و مناسب بیماری خود هستید، می توانید به کلینیک کاوبان طب مراجعه کرده و بهترین کفش و کفی طبی را تهیه نمایید.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *