کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی چیست + [راه‌های درمان]

کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی یک اختلال شایع و قابل درمان است. پلاژیوسفالی هنگامی ایجاد خواهد شد که جمجمه نرم نوزاد، به دلیل فشار به یک قسمت از سر، در یک ناحیه دچار تغییر شکل یا صاف شدن می شود. بسیاری از نوزادان با خوابیدن در یک موقعیت ثابت، به این بیماری مبتلا می شوند و این وضعیت بیشتر در نوزادان نارس که جمجمه منعطف تری دارند رخ می دهد.

درمان این مشکل معمولاً شامل تمرینات ویژه، تغییر وضعیت خواب، پوشیدن هدبندهای مخصوص یا استفاده از کلاه های قالب سازی شده است. کودکان مبتلا به پلاژیوسفالی برای اطمینان از اینکه دچار کرانیوسینوستوز نیستند در ابتدا به جراح پلاستیک یا جراح مغز و اعصاب ارجاع داده می شوند. کرانیوزینوستوز بیماری است که استخوان های جمجمه با هم ترکیب می شوند و یک شکل غیرطبیعی ایجاد می کنند که می تواند مانند پلاژیوسفالی به نظر برسد. با این حال، برخلاف پلاژیوسفالی، کرانیوزینوستوز نیاز به جراحی دارد.

مرکز تخصصی ساخت کلاه طبی فرم دهی سر نوزاد کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

پلاژیوسفالی

کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی چیست؟

پلاژیوسفالی یک مشکل شایع جمجمه و سر در کودکان است. پلاژیوسفالی تغییر شکل دهنده که به عنوان پلاژیوسفالی موضعی نیز شناخته می شود، به معنای شکل نادرست، صاف یا نامتقارن (ناهموار) سر می باشد. این اختلال معمولاً بر رشد مغز کودک تأثیر نمی گذارد، اما در صورت عدم درمان ممکن است با رشد سر، شکل ظاهری آن تغییر کند. استخوان های سر نوزاد تازه متولد شده، ظریف و انعطاف پذیر بوده و به راحتی تغییر شکل خواهد داد.

دلیل اکثر صاف شدن سر در یک ناحیه، خوابیدن طولانی مدت کودک در یک حالت یکسان است. پلاژیوسفالی دو نوع اصلی دارد، پلاژیوسفالی موضعی یا سندرم سر صاف که بسیار شایع است و در حدود 50٪ کودکان رخ می دهد. نوع دوم، پلاژیوسفالی مادرزادی یا همان کرانیوزینوستوز است که به یک نقص نادر در هنگام تولد گفته می شود.

کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی

علائم و نشانه های کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی

جای تعجب نیست اگر نوزادی با سر با فرم غیر معمول متولد شود. این می تواند مربوط به موقعیت آنها در رحم، در دوران بارداری یا ناشی از قالب گیری (تغییر شکل) در هنگام زایمان باشد. بسته به علت شکل غیرمعمول، سر اکثر نوزادان باید طی حدود شش هفته پس از تولد به حالت طبیعی خود برگردد. پلاژیوسفالی دردناک نیست و بر زندگی روزمره یا توانایی های کودک تأثیر نمی گذارد. علائم این بیماری بر اساس نوع و میزان شدت آن متفاوت است. پزشک می تواند به شما در شناسایی علائم کودک که شامل موارد زیر است کمک کند:

  • ناحیه صاف در پشت، پهلو یا جلوی سر.
  • کمبود مو در یک نقطه.
  • شکل ظاهری سر نافرم یا مایل.
  • گوش های ناهموار (یک گوش به جلو یا بالای سر رانده شده باشد).

علائم جدی تر عبارتند از:

  • برجستگی یا لبه های سخت در امتداد جمجمه.
  • ویژگی های صورت ناهموار یا سایر نقایص صورت.
  • عدم رشد اندازه سر نوزاد.
  • تشنج

کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی

علت کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی چیست؟

اکثر نوزادان با خوابیدن ثابت در یک موقعیت، به بیماری پلاژیوسفالی مبتلا می شوند. مطالعات نشان می دهد که 20 تا 25 درصد از نوزادانی که به پشت می خوابند، تا حدی دچار پلاژیوسفالی می شوند. سایر علل پلاژیوسفالی عبارتند از:

  • موقعیت در رحم: از آنجا که جمجمه نوزادان بسیار نرم است، احتمال اینکه در روند طبیعی زایمان دچار اندکی تغییر شکل ظاهری شود وجود دارد. همچنین رحم کوچک نیز می تواند یک دلیل دیگر برای ایجاد این تغییرات باشد.
  • نارس بودن: بسیاری از نوزادان نارس، نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان دارند و مدت طولانی را در موقعیت ثابت سپری می کنند که این امر غالبا منجر به پلاژیوسفالی می شود.
  • تورتیکولی عضلانی: کوتاه شدن عضله یک طرف گردن که باعث کج شدن سر در یک جهت خواهد شد.

راه های پیشگیری از ابتلا به کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی

راه هایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ایجاد صافی سر در کودک انجام دهید. موقعیت سر کودک را هنگام خواب عوض کنید و زمان بیداری نیز کودک را تحت نظر قرار دهید. استفاده از یک تشک یا بالش مخصوص، فشار کمتری به سر کودک وارد خواهد کرد. علت کرانیوسینوستوز ناشناخته است، بنابراین پیشگیری از آن دشوار خواهد بود. از دلایل گزارش شده می توان به بیماری تیروئید، استفاده از کلومیفن سیترات (داروی باروری) یا سندرم های خاص ژنتیکی اشاره کرد.

کجی سر نوزاد

درمان کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی

اکثر نوزادان مبتلا به پلاژیوسفالی تغییر شکل دهنده، به خصوص کودکان فعال، به هیچ درمانی نیاز ندارند. پلاژیوسفالی معمولاً وقتی کودک بتواند سر خود را کنترل و حرکت دهد به طور طبیعی بهبود می یابد. از دو هفتهگی، کودک می تواند به آرامی چشم یا صدا را دنبال کند. جهت جلوگیری از قرارگیری سر در موقعیت ثابت در طولانی مدت، کودک را هنگام بیداری تشویق به حرکت سر نمایید.

در صورت لزوم به درمان، با مراجعه به یک کلینیک تخصصی، کودک ممکن است لازم باشد توسط تیمی شامل: متخصص اطفال، جراح پلاستیک، فیزیوتراپیست و متخصص ارتوپدی معالجه شود. رایج ترین روش درمانی، توسط فیزیوتراپیست که حرکت فعال را تشویق می کند انجام می شود و به والدین می آموزد که چگونه تمریناتی، برای بهبود شکل سر کودک انجام نمایند. تعداد بسیار کمی از نوزادان مبتلا به پلاژیوسفالی دارای تغییر شکل شدید و مداوم هستند که ممکن است لازم باشد تحت درمان با کلاه قرار گیرند.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

درمان پلاژیوسفالی

کلاه درمانی

یک کلاه ایمنی سبک، با استفاده از تصاویر سه بعدی توسط متخصص ارتوپدی ساخته و برای کودک نصب می شود. کلاه با ایجاد فشار در برخی از نواحی و اجازه به رشد جمجمه در فضاهای فراهم شده در نواحی دیگر، به شکل گیری مجدد جمجمه کمک می کند. کلاه درمانی در صورتی تأثیر دارد که درمان بین شش تا هشت ماهگی شروع شود و قبل از 12 ماهگی به پایان برسد، زیرا این فاصله زمان رشد سریع جمجمه است.

استفاده از کلاه صدمه ای ایجاد نمی نماید و نوزادان خیلی سریع به آن عادت می کنند. هنگامی که کودک برای اولین بار می خواهد درمان با کلاه ایمنی را شروع کند، معمولاً در دو روز اول، استفاده از آن به صورت هر دو ساعت در میان پیشنهاد می شود. با این کار به کودک زمان داده می شود تا به کلاه عادت کند. پس از گذشت دو روز، کودک باید استفاده 23 ساعته در روز را شروع نماید و هر سه هفته یک بار وضعیت توسط پزشک بررسی شود.

درمان پلاژیوسفالی

مراقبت از کودک در حین استفاده از کلاه درمانی

درون کلاه باید فضای کمی برای گوش کودک وجود داشته باشد و مطمئن شوید که گوش در این فضاها به راحتی قرار می گیرد. هنگامی که کلاه ایمنی را برمی دارید، پوست کودک خود را بررسی کنید، تا از نبود تاول یا ترک پوستی مطمئن شوید. به جای اینکه کلاه را در هوای گرم بردارید، بهتر است کودک را با لباس های خنک بپوشانید. سر کودک زیر کلاه ایمنی عرق می کند، بنابراین باید موهای آن ها را به صورت روزانه بشویید و داخل کلاه را با برس، آب گرم و صابون تمیز و با حوله خشک نمایید.

سوالاتی که معمولا از پزشکان درباره کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی پرسیده می شود

  • کلاه پزشکی چگونه کار می کند و آیا دردناک است؟
  • آیا بیمه هزینه کلاه پزشکی را پوشش می دهد؟
  • آیا سندرم سر صاف می تواند بعد از درمان، دوباره برگردد؟
  • اگر یک کودک مبتلا به جراحی پلاژیوسفالی باشد، آیا سایر فرزندان دیگر من نیز ممکن است به آن مبتلا شوند؟

برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

مراقبت کجی سر نوزاد

نکات کلیدی برای یادآوری:

  • کودک خود را برای خوابیدن به پشت قرار دهید و از بالش استفاده نکنید.
  • موقعیت کودک را در هنگام خواب یا بیداری تغییر دهید.
  • اگر نگران فرم سر کودک خود هستید، با پرستار خود در میان بگذارید.
  • درصورتی که کودک فعال باشد و تعاملات زیادی با افراد داشته باشد، پلاژیوسفالی معمولاً با گذشت زمان بهبود می یابد.
  • کلاه درمانی به کودک آسیب نمی رساند و نتایج به طور معمول بسیار خوب خواهد بود.

جمع بندی

کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی یک عارضه شایع در بین کودکان است که در بسیاری از موارد به خودی خود قابل درمان می باشد. در مواردی که بسته به شرایط کودک نیاز به درمان وجود داشته باشد، با ابزارهای کمک درمانی، به راحتی می توان مشکل را برطرف نمود. مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک، حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید

Plagiocephaly – misshapen head

Where to find Plagiocephaly Treatment

What is plagiocephaly


2 نظرات

  • من دخترم ۶سال پیش یه طرف سرش دچار صافی شد، ۶ماهگی دکتر بردم، متاسفانه تو شهرستان جدی نگرفتن و گفتن چیزی نیس، الان که ۶سالشه یه طرف پیشونیش برجستس، و یه چشمش بخاطر مدل سرش با انحراف دیده میشه.
    کاش منم به این کلاه ها دسترسی داشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *