انواع پروتز و اعضای مصنوعی [ساخت/مراقبت/استفاده]

زمانی که افراد پس از قطع عضو به مرحله ای رسیده باشند که اندامشان در حال بهبودی کامل باشد، امکان دارد کم کم به فکر استفاده از اندام مصنوعی و پروتز بیافتند. انتخاب اولین پروتز برای افراد هم جذاب و هم دلهره آور است. انتخاب اندام مصنوعی از مهمترین قدم ها برای بازگشت به روند عادی زندگی برای افراد دارای نقص عضو است. در ادامه ی این مقاله از سایت کلینیک ارتوپدی کاویان به بررسی انواع پروتز و اعضای مصنوعی می پردازیم.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

پروتز و اعضای مصنوعی چیست؟

پروتز نوعی اندام جایگزین بوده که به جای اندام از دست رفته استفاده می شود. افراد ممکن است بدلایل نقص مادرزادی، تصادف، یبماری و یا حتی حوادث جنگی، اندام های خود را از دست بدهند.

انواع پروتز و اعضای مصنوعی

انواع پروتز

پروتز انواع مختلفی دارد، نوعی وجود دارد که صرفا با هدف زیبایی ساخته شده و به آن پروتز کاسمتیک می‌گویند. مواردی از قبیل دست و انگشت های مصنوعی، گوش و پروتزهای لب و سینه.

نوعی دیگر پروتز کاملا کاربردی و عملکردی بوده و تاثیر بسیار کمی بر زیبایی دارد. پای مصنوعی و دست مصنوعی از این نوع پروتز هستند.

پروتز مناسب چه افرادی است؟

اندام مصنوعی میتواند جایگزین مناسبی برای هر یک از اندام‌های از دست رفته باشد. در اکثر موارد پس از انجام عمل جراحی اول و درمان عضو آسیب دیده، دیگر نیازی به جراحی دوم حس نمی شود، پس از بهبود کامل زخم های جراحی، میتوان نسبت به تهیه پروتز و اتصال آن به اندام طبیعی، اقدام کرد.

گهگاهی در بعضی از بیماران نمیتوان پروتز را با روش های معمول به بدن متصل کرد و برای رفع این مشکل، اندام مصنوعی را در استخوان بیمار پیج کرده و آن را متصل می کنند.

پروتز مناسب چه افرادی است؟

چه آمادگی‌هایی برای داشتن پروتز لازم است؟

برای استفاده از پروتز نیاز به کارها و آمادگی های زیادی است. اقداماتی که می بایست در اولویت قرار گیرد، به شرح زیر می باشند:

  • کنترل عواطف و احساسات و ایجاد آمادگی ذهنی برای پذیرفتن شرایط جسمی جدید
  • افزایش آمادگی جسمانی و عضلانی برای حفظ تعادل و حرکت
  • آماده سازی فرم و اندازه اعضا فعلی با ظاهر و فرم مدنظر، زیرا اندام مصنوعی متناسب با اعضا فعلی ساخته میشوند.

چگونه برای هر بیمار مناسب‌ترین پروتز ساخته می‌شود؟

بهتر است افرادی که تمایل به استفاده از پروتز را دارند، پس از بهبودی کامل زخم های خود، به یک فرد متخصص در ساخت اندام مصنوعی مراجعه کنند. متخصص ابتدا بدن فرد را با دستگاه های اسکن سه بعدی و نرم افزارهای تحلیلی و آنالیزی، ارزیابی می کنند، سپس با بررسی و کسب اطلاعات دقیق از وضعیت اندام های فعلی، اندام مصنوعی را مشابه با عضو مد نظر می سازند.

نحوه اتصال پروتز به بدن

روش های مختلفی برای اتصال پروتز به بدن وجود دارد و انتخاب روش اتصال به شرایط و خواسته‌های فرد بستگی دارد. روش‌هایی نظیر:

چسب – برای پروتز‌های کوچک مانند پروتز بینی، گوش و چشم از چسب استفاده می‌شود.

عینک – برای قسمت‌هایی از صورت مانند چشم و بینی

سوکت و تسمه‌های اتصال – برای پروتز‌های دست و پا

ایمپلنت – قابل استفاده برای تمامی انواع پروتزها

جمع بندی

پروتز و اندام مصنوعی به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به شخص دریافت کننده کمک کنند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۹۱۰۰۸۸۸۱ -۰۲۱ در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *