پروتز سیلیکونی انگشت دست (ساخت انگشت مصنوعی)

پروتز انگشت دست چیست؟ قطع کامل یا ناکامل انگشتان دست یکی از حوادث شایع مربوط به اندام فوقانی است و می‌تواند برای فرد موجب ایجاد آسیب‌های فیزیکی، روحی-روانی و اقتصادی قابل توجهی ‌شود. حفظ خود انگشت قطع شده مهم‌ترین اقدامی است که در این شرایط انجام می‌شود و نخستین اقدام در نیل به این هدف، بازسازی سیستم عروق ریز آن می‌باشد؛ اما در صورتی که امکان انجام این کار نباشد یا انجام آن با موفقیت همراه نشود استفاده از پروتزهای سیلیکونی می‌تواند راه حل بسیار مناسبی باشد.

مرکز تخصصی ساخت پروتز انگشت دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

محتوا پنهان
پروتز دست و دست مصنوعی

این پروتزها هم از نظر عملکردی تا حدودی به فرد کمک می‌کنند و هم از جنبه روحی روانی بر زندگی فرد تاثیر مثبتی می‌گذارند. پروتز سیلیکونی انگشت دست با طراحی‌های مدرن و بی نهایت ظریف می‌تواند به فرد دچار آسیب کمک کند تا به سرعت به زندگی اجتماعی خود بازگردد. آسیب‌های تروماتیک مستقیم به دستان یا انگشتان دست اصلی‌ترین عامل قطع انگشتان می‌باشد. البته به ندرت بیماری‌های مختلف نیز می‌توانند چنین شرایطی ایجاد نمایند. این آسیب‌ها عمدتا در محل کار روی می‌دهند اما ممکن است در فعالیت تفریحی مثل تیراندازی یا  کار با چوب نیز اتفاق بی‌افتند.

پروتز سیلیکونی انگشت دست چیست؟

پروتزهای سیلیکونی می‌توانند جایگزینی مناسب برای انگشتان مختلف از جمله شست و حتی خود دست باشند. این پروتز به صورت سفارشی و اختصاصی برای خود فرد ساخته شده است تا از بافت‌های حساس اطراف خود محافظت کند. فرد با کمک پروتز سیلیکونی انگشت می‌تواند به عملکرد بسیار بهتری دست یابد و ظاهر کاملا عادی دست خود را باز یابد. طراحان پروتز سیلیکونی بافت، رنگ و شفافیت پوست و ناخن فرد را عینا در پروتز در حال ساخت خود پیاده می‌کنند تا دست ظاهری کاملا طبیعی داشته باشد. این طراحان با کمک خود فرد و اعضای خانواده وی بهترین، راحت‌ترین و طبیعی‌ترین پروتز را طراحی می‌کنند.

پروتز انگشت دست چه زمانی کاربرد دارند؟

پروتزهای انگشت مصنوعی دست کاربردهای متنوعی می‌توانند داشته باشند. وضعیت‌های گوناگونی ممکن است برای افراد پیش بیایند که آن‌ها را ملزم به استفاده از این نوع پروتزها نمایند. از جمله این وضعیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقص‌هایی که از بدو تولد با فرد همراه بوده‌اند؛ مانند سندروم آمنیوتیک باند یا سیمبراکی داکتیلی (فقدان یا عدم رشد کامل یک یا چند انگشت)

جراحی

مثلا قطع انگشت برای مبارزه با یک غده سرطانی خطرناک

بیماری‌های مختلف

شامل دیابت یا اسکلرودرمی که باعث قطع انگشت می‌شوند

آسیب‌های تروماتیک

آسیب‌های شغلی، سوختگی و موارد دیگر

آسیب به انگشت اشاره و میانه

آسیب‌های دست معمولا باعث آسیب‌های انگشتان نیز می‌شوند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، انگشت اشاره دست راست این فرد پروتز است. بوده و ظاهر و عملکرد آن کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

نحوه اتصال پروتز انگشت دست به چه شکل است؟

پروتز انگشت دست با مکانیسم ساکشن و مکش در بخش باقی مانده از انگشت قطع شده باقی میماند. در صورتی که قطع انگشت به صورت کامل اتفاق افتاده باشد، ممکن است نیاز باشد تا از انگشت کناری جهت کارگذاری انگشت پروتزی کمک گرفته شود. در این حالت پروتز سیلیکونی حالت دستکشی خواهد داشت.

پروتز سیلیکونی انگشت مصنوعی دست چه میزان عملکرد می‌تواند داشته باشد؟

هرچه محل قطع شدن انگشت نزدیک به نوک آن باشد، پروتز سیلیکونی عملکردی بهتر و نزدیک‌تر به انگشت عادی بهتر است؛ چراکه ارتفاع از دست رفته آن را جبران می کند. فرد می‌تواند عملکردهایی مثل Pinch (حالتی که یک کاغذ را با دو انگشت خود نگه می‌دارید)، Grasp (چنگ انداختن) و اپوزیسیونال دست خود را به طور کامل به دست آورد.

اگر قطع شدگی به سمت مچ دست نزدیک‌تر باشد، فرد نیاز به پروتز سیلیکونی دستکشی خواهد داشت تا بتواند با کمک آن اشیا مختلف را نگه داشته و فعالیت‌های روزانه خود را بهتر مدیریت کند.

مراقبت از پروتز انگشت دست به چه صورت است؟

پروتزهای سیلیکونی موادی بسیار با کیفیت هستند و کم‌ترین میزان از حساسیت را ممکن است برای فرد ایجاد کنند. این پروتزها به دلیل ظاهر بسیار شبیه به پوست بدن انسان، از نظر زیبایی شناختی مورد توجه است. این پروتز می‌توانند به فرد اعتماد به نفس بسیار خوبی بدهندو به دلیل مقاومت بسیار عالی خود، معمولا مراقبت خاصی نمی‌طلبند و تنها کافی‌ است تا ظاهر آن‌ها را تمیز نگه دارید. برای حفظ ظاهر آن می‌توانید روزانه آن را با آب و صابون بشویید. در این صورت، معمولا هیچ لکه‌ای بر روی آن باقی نخواهد ماند. پروتزهای سیلیکونی معمولا در برابر دما مقاوم بوده و نیازی به نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

آیا می‌توان ناخن انگشت پروتزی را لاک آرایشی زد؟

بله، شما می‌توانید از لاک‌های آکریلیک بر روی ناخن بسیاری از پروتزهای انگشت و دست سیلیکونی استفاده کنید. البته بهتر است از پولیش‌های ژلی پرهیز کنید و برای پاک کردن لاک ناخن از مواد غیر استونی استفاده نمایید.

قیمت پروتز انگشت دست

قیمت پروتز انگشت دست متأثر از جنس مواد بکار رفته، سطح قابل پوشش و ظرافت ساخت می باشد. این پروتز به منظور محافظت از بافت حساس، بهبود عملکرد و ایجاد ظاهری معمولی مورد استفاده قرار می گیرد و متناسب با بافت، رنگ، شفافیت پوست و ناخن دریافت کننده ساخته می شود تا با انگشتان موجود مطابقت داشته و ظاهری طبیعی و بی نقص را به دست‌های بیمار ببخشد. پروتز انگشتان دست معمولا با استفاده از سیلیکون ساخته می شود که این ماده منعطف، ظاهری طبیعی ایجاد می کند. در کل جهت انتخاب مواد، نیاز هر بیمار سنجیده و بر اساس شرایط شخصی آن، بهترین گزینه انتخاب می شود. در مواردی که نیاز به ساخت پروتز سفارشی باشد، قالب گیری جهت ساخت پروتزی بی نقص و مشابه با دیگر اندام ها در صدر کار قرار می گیرد که انگشت مصنوعی دست با الگوبرداری از انگشت دست مخالف ساخته خواهد شد.

مرکز تخصصی ساخت پروتز انگشت دست کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

جمع بندی

پروتز انگشت مصنوعی به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به شخص دریافت کننده کمک کنند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *