پروتز زیر زانو [ویژگی ها | ساخت و سفارش پای مصنوعی زیر زانو]

پروتز پا زیر زانو جایگزینی مصنوعی برای پای قطع شده در این ناحیه می باشد. از آنجا که قطع عضو زیر زانو است، فرد توانایی قدم برداشتن را دارد. این نوع پروتز شامل یک سوکت، لاینر، پیلون و پای مصنوعی بوده که به صورت سفارشی ساخته می شود. گاهی اوقات پای مصنوعی زیر زانو ممکن است از اسلیو یا مهار کننده دیگری تشکیل شود که این بستگی به سیستم تعلیق مورد استفاده برای آن بیمار دارد.

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

ویدیو معرفی پروتز پا و پای مصنوعی و محاسبه قیمت پروتز پا

پروتز زیر زانو چه خصوصیاتی دارد؟

در زمان قطع پا، فرد باید با متخصصی که در زمینه طراحی و ساخت پروتز پا آموزش دیده در مورد اهداف، انتظارات و نگرانی های خود صحبت کند. متخصص با در نظر گرفتن نیازهای خاص بیمار، پروتزی متناسب با شرایط او طراحی و می سازد. از ویژگی های اصلی پروتز پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم تعلیق: این مورد، اندام مصنوعی را به اندام باقیمانده متصل می کند که انواع مختلفی نیز دارد.

سوکت: بخشی از اندام مصنوعی است که اندام باقی مانده روی آن قرار می گیرد و می تواند از مواد ترموپلاستیک، فلزی یا چند لایه ساخته شود.

لاینر: این مورد یک بخش متحرک، داخل سوکت است که از مواد انعطاف پذیر ساخته و بیشتر برای اندام های مصنوعی زیر زانو استفاده می شود.

Shin Tube: این قسمت بین سوکت و پای مصنوعی قرار دارد و از مواد سبکی مانند فیبر کربن، آلومینیوم یا تیتانیوم ساخته شده است.

پروتز و مچ پا: انواع مختلفی از پا و مچ پا وجود دارد که نیازهای فردی در انتخاب آن ها تأثیرگذارخواهد بود.

مراحل ساخت پروتز زیر زانو

شروع روند

روند شروع پروتز زیر زانو، می تواند بعد از چند روز / هفته پس از قطع عضو شروع شود. بیمار می تواند پس از دریافت پروتز، جهت محافظت از زخم های جراحی، بهبودی، کنترل تورم / ورم و دریافت کمک های اولیه برای پوشیدن و استفاده از پروتز، در بیمارستان یا مرکز توانبخشی تحت مراقبت باشد. جهت تنظیم و متناسب کردن پروتز پا از شرینکر استفاده می شود.

شرینکر یک جمع کننده است که برای شکل دادن و کاهش ورم در اندام باقیمانده کاربرد دارد و فشرده سازی یکسانی را در سراسر آن اعمال می نماید. این امر همچنین به عدم ایجاد حساسیت در اندام، هنگام استفاده از سوکت پروتز نیز کمک خواهد کرد. پس از جراحی، اندازه و شکل اندام بیمار متغییر است. شرینکر به ثابت شدن زودتر اندام کمک کرده تا بیمار بتواند یک پروتز مناسب را سفارش دهد.

مراحل ساخت پروتز زیر زانو

لاینر و قالب و گچ گیری 

گام بعدی این روند، متناسب ساختن بیمار با لاینر است. لاینر یک واسط نرم می باشد که روی پوست بیمار و قبل از سوکت قرار می گیرد. عملکرد اصلی لاینر، جذب نیروهایی است که هنگام راه رفتن در پروتز ایجاد می شود. این امر از آسیب رسیدن به اندام باقیمانده جلوگیری و امکان استفاده طولانی تر از پروتز را برای بیمار فراهم می کند. لاینرهای مختلفی در بازار وجود دارد که بر اساس بسیاری از فاکتورها از جمله نوع تعلیق، سطح فعالیت، مشکلات پوستی، مهارت، برجستگی های بدن، شکل و غیره انتخاب می شوند.

لاینرها به صورت سفارشی و یا OTS در دسترس هستند. اگر اندام باقیمانده به شکل غیر معمول یا بسیار استخوانی باشد، از آسترهای سفارشی استفاده شود. در این روش شکل اندام بیمار از طریق گچ یا اسکن شناسایی و با استفاده از اسکنر ساخته می شود. اگر شکل اندام دارای شکلی متداول باشد، از لاینرهای OTS که با اندازه گیری انتخاب می شوند استفاده خواهد شد. روند بدست آوردن لاینر سفارشی بیشتر از لاینر OTS طول می کشد. هنگام آماده شدن لاینر، روی اندام بیمار بسته و تناسب آن ارزیابی می شود.

هزینه پروتز زیر پا

سوکت های تشخیصی

اولین سوکت مصنوعی که بیمار دریافت خواهد کرد، سوکت تشخیصی نامیده می شود. این سوکت از پلاستیک شفاف و با استفاده از روش تعلیق مناسب (پین / قفل، وکیوم بالا، مکش) ساخته و به صفحه ای متصل خواهد شد. از قطعاتی، مانند آداپتورها و پیلون ها، برای اتصال قسمت پایین سوکت به پا مصنوعی استفاده می شود. برای شروع از یک سوکت پلاستیکی تشخیصی، استفاده می شود زیرا ممکن است لازم باشد قسمت هایی از سوکت اصلاح شود، تا به اندام بیمار به طور مناسب متصل شود. این کار را می توان با گرم کردن کردن پلاستیک انجام داد.

با شروع به راه رفتن، اندام باقی مانده به دلیل نیروهای جدیدی که هنگام استفاده از پروتز به آن وارد می شود، کاهش اندازه و تغییر شکل می دهد. کاهش حجم در استفاده از پروتز اول، معمول و مورد انتظار است. هنگامی که پای بیمار در سوکت آزادانه حرکت کند و یا راحت از آن جدا شود، با استفاده از جوراب می توان این کاهش حجم را جبران نمود.

جوراب در لایه های مختلف (1،2،3،5،6) موجود است که هرچه تعداد لایه بیشتر باشد، جوراب ضخیم تر خواهد بود و از این طریق می توان، از حرکت بیش از حد اندام در سوکت جلوگیری کرد. حرکت پا در سوکت منجر به درد، قرمزی، کوفتگی و ورم می شود. ارتفاع پروتز با توجه به طول پای بیمار تعیین می گردد که براساس قطعات تعبیه شده امکان تراز و تنظیم اندازه نیز وجود دارد، تا راه رفتن طبیعی و راحت را به بیمار هدیه دهد. معمولاً به دلیل کاهش حجم اندام باقیمانده، به یک سوکت تشخیصی دوم نیز نیاز است که در صورت نیاز به این امر، تمامی مراحل تکرار خواهند شد.

قیمت پروتز زیر زانو

سوکت لمینیت / نهایی

هنگامی که حجم اندام ثابت و سوکت پروتز تشخیصی، به خوبی متناسب با بیمار شد، می توان آن را به سوکت لمینت یا نهایی تغییر داد. سوکت لمینت با استفاده از فیبر کربن ساخته می شود، به این معنی که بسیار سبک تر از سوکت پلاستیکی بوده و از مقاومت بالاتری نیز برخوردار است. همچنین از دیگر ویژگی های آن، می توان به دوام بالای آن اشاره کرد. بسته به سطح فعالیت و هرگونه تغییر اندام، سوکت می تواند تا چند سال دوام داشته باشد.

بیمار این امکان را دارد که با توجه به سلیقه خود، ظاهر سوکت را به صورت سفارشی و رنگی انتخاب کند. پروتز چندین بار توسط بیمار امتحان می شود تا بتواند به تنهایی از پس استفاده کردن از آن برآید. تنظیم ارتفاع و تنظیمات دیگر نیز در این حین توسط متخصص انجام می شود. آموزش چگونگی راه رفتن با پروتز، طی تمریناتی انجام خواهد شد. فیزیوتراپی قسمت مهمی از آموزش راه رفتن و تقویت عضلات اندام تحتانی محسوب می شود.

پروتزهای از مچ به پایین

قطع عضله مچ پا به عنوان قطع سیمس نیز شناخته می شود که اساساً موجب از بین رفتن کل پا از مچ به پایین خواهد شد. برخلاف قطع عضو از نوع ترنس تیبیال، بسیاری از بیماران قطع عضو، قادر به تحمل وزنشان در قسمت پایین اندام باقیمانده هستند. بنابراین، طراحی سوکت برای قطع سیمس، کمی متفاوت از سوکت ترنس تیبیال است. از آنجایی که فشار باید در سرتاسر اندام توزیع شود، اما تمرکز بیشتر به قسمت پایینی پروتز که وزن بیشتری را تحمل می کند خواهد بود. سپس قاب الیاف کربن، مستقیماً به پای مصنوعی متصل می شود.

با پروتزهای سیمس، طرح ها و رویکردهای مختلفی برای سوکت وجود دارد. در بسیاری از سوکت ها یک پنجره متحرک تعبیه شده تا اندام بتواند از ناحیه باریک عبور و سپس در محل محکم شود. سوکت های دیگر برای تعلیق روی آناتومی استخوان بیمار، قفل می شوند. در این موارد ممکن است از لاینر استفاده شود. از آنجا که بین پایین سوکت و پای مصنوعی هیچ پایه یا اتصالی وجود ندارد، سوکت سیمس معمولاً در دو طرف مچ پا بزرگتر است.

مراقبت های پای مصنوعی زیر زانو

بهترین پروتز زیر زانو چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد

تناسب با سوکت مناسب آغاز می شود

سوکت های های نامتناسب، پای فرد را وادار به تطبیق شکل و اندازه با سوکت می کنند و در نواحی اتصال نیز احساس فشار ایجاد خواهد شد. یک سوکت متناسب با ویژگی تحمل وزن روی سطح، به جای فشار در لبه یا پایین، وزن فرد را با تمام سطح تحمل می نماید. این مورد مانند تفاوت بین راه رفتن در یک کفش کاملاً متناسب با یک کفش بزرگ تر است که حتی اگر به اندازه کافی جوراب بپوشید احساس راحتی نخواهید کرد.

یک لاینر عالی

لاینر فشارها را در سوکت توزیع می کند تا یک تناسب دقیق و راحت را ایجاد نماید و با فعالیت بیشتر فرد، راحتی را مضاعف و اتصال را افزایش دهد.

اضافه کردن مکش برای اتصال شگفت انگیز و راحت

در مواردی جهت اتصال راحت سوکت به پا، از مکش استفاده می شود که پا را کاملا به سوکت سفارشی متصل و یک تناسب یکدست را ایجاد می کند. این روش اتصال موجب کنترل بیشتر فرد روی پروتز پا و راه رفتن طبیعی تر آن می شود.

بهره وری از حالت فنری

برای ایجاد یک روند روان، سیستمی فنر گونه به پاشنه اضافه می شود، که به جذب شوک نیز کمک می کند که این امر نیز به راه رفتن طبیعی تر فرد و برداشت راحت تر قدم ها کمک خواهد کرد.

بهترین پروتز پا در ایران

قیمت پروتز زیر زانو

پروتز زیر زانو به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به شخص دریافت کننده کمک کنند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. دو فاکتور مهم در اینجا، کیفیت پروتز استفاده شده و قیمت آن است. همانطور که در بالا گفته شد پروتز بر اساس شرایط فردی بیمار و نیازهای آن ساخته می شود که این موارد بر هزینه نهایی تأثیر خواهد گذاشت.

مرکز تخصصی ساخت پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *