ورزش برای چرخش مچ پا

آیا دچار چرخش مچ پا شده اید؟ از روش های درمان چرخش مچ پا مطلع هستید؟ چرخش مچ پا به داخل یا خارج نوعی ناهنجاری در پا می باشد که ممکن است در همه افراد ایجاد شود. روش های درمانی متعددی برای این عارضه به کار گرفته می شود که ورزش برای چرخش مچ پا یکی از این روش های درمان می باشد. با ما در این مطلب از کاویان طب همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با چرخش مچ پا، با درمان آسان و بدون عوارض این ناهنجاری نیز آشنا شوید. 

مرکز تخصصی پروتز و آرتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

ورزش برای چرخش مچ پا

پرونیشن یا چرخش مچ پا چیست؟ 

پرونیشن یا چرخش مچ پا به داخل، لزوما چیز بدی نبوده و به جذب ضربات وارد شده به پا کمک می کند، اما چرخش بیش از حد مچ پا که overpronation نیز گفته می شود، خطرناک بوده و عوارضی را به همراه خواهد داشت. بنابراین در صورت مواجه شدن با آن باید سریعا به پزشک مراجعه نمود. 

مشکل overpronation چیست؟ 

چرخش بیش از حد مچ پا به داخل زمانی ایجاد می شود که وزن بدن روی لبه های داخلی پا قرار گیرد. با وجود این که چرخش بیش از حد مچ پا به داخل عارضه ای رایج می باشد، باید پیش از آن که منجر به ناراحتی های مزمن و درد در سایر نقاط بدن شود، روش های درمان مناسب را به کار گرفت. 

تصویر شاخص یافت نشد!

علائم و نشانه های چرخش مچ پا 

از علائم و نشانه های چرخش مچ پا، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • ایجاد ناراحتی و درد قوس و کف پا 
  • برجسته شدن استخوان های مچ در قسمت داخلی قوس 
  • خمیده شدن تاندون آشیل درد در نواحی زانو، ران و مچ پا به هنگام راه رفتن یا دویدن 
  • درد در نواحی زانو، ران و مچ پا به هنگام راه رفتن یا دویدن 

چرخش مچ پا چه عوارضی دارد؟ 

با وجود این که برخی از افراد عارضه چرخش مچ پا را مشکل بزرگ نمی دانند، اما عدم درمان آن در طولانی مدت، عوارضی را به جای خواهد گذاشت که در زیر برخی از آن ها را شرح خواهیم داد: 

  • التهاب نیام کف پا 
  • بونیون 
  • التهاب تاندون درشت نی خلفی 
  • درد و گرفتگی عضلات پا 
  • درد عصب سیاتیک 
  • درد کمر، لگن و زانو

التهاب نیام کف پا

همان طور که گفته شد یکی از عوارض چرخش مچ پا، التهاب فاشیای کف پا می ‌باشد. فاشیای کف پا که نواری در کف پا بوده از انگشت های جلوی پا تا قسمت عصب گسترش یافته، فاقد قدرت ارتجاعی بوده و وارد آمدن فشار زیاد به آن سبب التهاب در این ناحیه خواهد شد.

بونیون 

بونیون یا هالوس والگوس را می توان از دیگر عوارض ناشی از چرخش مچ پا دانست. در پی ابتلا به این ناهنجاری، یک برآمدگی در قسمت خارجی انگشت ایجاد شده و علائمی نظیر قرمزی، تورم و بی حسی در انگشت شست را به همراه خواهد داشت. 

التهاب تاندون درشت نی خلفی

تاندونیت خلفی تیبیا که به آن اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی نیز گفته می شود، ممکن است در پی چرخش مچ پا بروز کرده و سبب التهاب تاندون تیبیال شده باشد. قطعا با خواندن این عوارض به اهمیت درمان چرخش مچ پا پی برده اید، به همین جهت قصد داریم در ادامه ورزش برای چرخش مچ پا و سایر روش های درمان این ناهنجاری را شرح دهیم.

ورزش برای درمان چرخش مچ پا

هدف از معرفی ورزش برای درمان چرخش مچ پا، بازگرداندن دامنه حرکتی مچ آسیب دیده به حالت طبیعی می باشد. بنابراین سعی کنید تمامی تمرینات ذکر شده را به درستی و تحت نظر پزشک انجام دهید. البته انتخاب این روش های درمان بستگی به علت ایجاد چرخش مچ پا دارد. 

 بالا آوردن مچ پا

از جمله ورزش هایی که تاثیر بسزایی را در بهبود دامنه حرکتی مچ پا دارد، می توان به حرکات کششی اشاره نمود. هدف از انجام این تمرینات، هدایت مچ پا به سمت بالا و تقویت ساق پا می باشد. شایان به ذکر است که می توانید این تمرین را به صورت ایستاده و نشسته انجام دهید.

ابتدا نوک انگشتان را به سمت بالا قرار داده و ‌تصور کنید که قصد لمس ساق پا را با این حرکت دارید. 30 ثانیه در این حالت باقی مانده و سپس به حالت اولیه بازگردید. انجام این تمرینات 5 مرتبه برای هر یک از پاها توصیه شده و در طی انجام آن فشار ملایمی به مچ و ساق پا وارد خواهد شد. 

پایین آوردن مچ پا 

هدف از انجام این ورزش، تقویت ساق پا و تقویت حرکت مچ به سمت کف پا می باشد. طبق تحقیقات انجام شده، تقویت عضلات ساق پا، کمک شایانی را در بهبود آسیب دیدگی مچ پا ایفا می کند. جهت انجام این تمرین تا حد ممکن مچ پا را پایین آورده و سعی کنید عضلات پست ساق پا قابل لمس باشند. 30 ثانیه در این حالت باقی مانده و سپس این تمرین را 5 بار برای هر پا تکرار کنید. 

کشش روی دیوار و زانوی خمیده 

انجام این تمرین بخش درونی ساق پا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از آن جایی که این تمرین به کشش عضلات منجر می شود، نقش مهمی را در تحلیل رفتگی عضلات ایفا خواهد کرد.

جهت انجام آن رو به دیوار ایستاده و پس از قرار دادن دست ها به دیوار، دیوار را به سمت جلو فشار دهید تا تعادل خود را حفظ نمایید. سپس یک پا را کمی عقب داده و ‌پای دیگر را جلوتر از بدن بگذارید. در این حالت که زانوهای شما اندکی خم است، پاشنه را روی زمین گذاشته و به گونه ای که در بخش پشت ساق احساس کشش کنید، باسن را به سمت پایین فشار دهید. 30 ثانیه در این حالت باقی مانده و این حرکت را در 3 ست 10 تایی یا 30 تایی انجام دهید. 

برداشتن اشیا با انگشتان پا 

از دیگر ورزش ها برای چرخش مچ پا، می توان به برداشتن اشیا با انگشتان پا اشاره نمود که این تمرین در کنار تقویت انگشتان پا، انعطاف پذیری را به آن ها باز خواهد گرداند. برای انجام این تمرین 20 شی کوچک نظیر توپ یا سنگ های کوچک را روی زمین گذاشته و با انگشتان پا آن ها را برداشته و در ناحیه دیگری قرار دهید. می توانید روزانه این تمرین را سه مرتبه و در 3 ست تکرار نمایید.

ماساژ عضله پا 

یکی از مهم ترین تمریناتی که در کنار ورزش برای چرخش مچ پا از سوی فیزیوتراپیست به بیمار داده می شود، ماساژ عضلات کف پا می باشد. به جهت انجام این تمرین روی یک صندلی نشسته و یکی از پاها را روی دیگری قرار داده و با یک دست پنجه پا را به جلو‌ بکشید. در همین حالت با دست دیگر کف پا را ماساژ دهید. انجام این حرکت به مدت 10 دقیقه در هر روز توصیه می شود. فراموش نکنید که در حین کشش کف پا نباید دردی را در این ناحیه احساس کنید. 

کشش مچ پا با استفاده از حوله 

ابتدا روی زمین بنشینید و پس از صاف کردن پاهای خود، حوله را دور پا قرار داده و پاها را به سمت جلو بکشید. 30 ثانیه این حالت را حفظ کرده و سپس استراحت کنید. می توانید این تمرین را در سه ست ده تایی تکرا کنید. هدف این تمرین کشش عضلات ساق پا می باشد. 

ماساژ با بطری آب یخ 

پس از انجام ورزش برای چرخش مچ پا، می توانید به کمک ماساژ با بطری آب بخ بدن را سرد کنید. برای انجام این تمرین از شب قبل یک بطری آب را در فریزر قرار داده و سپس آن را روی زمین گذاشته و اقدام به غلتاندن پا روی بطری نمایید. 

در صورتی که در طول انجام این تمرین به دلیل سرمای بطری اذیت می شوید، می توانید یک حوله یا پارچه را روی بطری قرار دهید تا از میزان سرمای وارده به پا کاسته شود.این حرکات را 3 تا 5 دقیقه تکرار نمایید. البته در صورت احساس هر گونه درد یا ناراحتی به هنگام انجام این تمرین، آن را سریعا متوقف نماید. تمرین با توپ گلف و نوشتن الفبا با انگشتان پا را می توان از دیگر ورزش ها برای درمان چرخش مچ پا معرفی کرد. 

ورزش برای چرخش مچ پا

روش های درمان چرخش مچ پا 

در کنار ورزش برای چرخش مچ پا، می توانید روش های درمانی زیر را نیز به کار گیرید. 

  • انتخاب کفش های طبی ‌و پشتیبانی
  • کفی و ارتز مناسب پا 
  • انجام جلسات فیزیوتراپی 
  • جراحی ترمیمی پشت پا 

جراحی ترمیمی پشت پا 

یکی از گزینه های درمان چرخش مچ پا، جراحی ترمیمی پشت پا می باشد که در طی آن استخوان ها ‌‌و مفاصل به جهت قرار گیری در راستای صحیح بریده می شود. از آن جایی که این جراحی عوارض بسیاری را به همراه داشته و یک روش تهاجمی محسوب می شود، به ندرت و به عنوان آخرین روش درمان به کار گرفته می شود. بهبود نیافتن استخوان، ایجاد لخته های خونی، خطر عفونت و تورم طولانی مدت را می توان از جمله عوارض این عارضه دانست. 

مرکز تخصصی پروتز و آرتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

نتیجه نهایی 

در پی ابتلا به چرخش مچ پا، فرد با عوارض متعددی مواجه خواهد شد که با به کارگیری روش های درمانی ذکر شده این مطلب از کاویان طب، می توان به پیشگیری از آن کمک نمود. ورزش برای چرخش مچ پا را می توان یکی از موثرترین و غیر تهاجمی ترین روش های درمان این عارضه دانست. در صورتی که در کنار سایر روش های درمانی استفاده از کفش طبی یا ارتز ضرورت یابد، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه نمایید و از محصولات با کیفیت این مجموعه بهره مند شوید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *