معرفی و شناخت اجزا و لوازم پروتز پا

شناخت لوازم پروتز پا برای شخص دریافت کننده جهت رویایی با این عضو جدید بدن می تواند مفید باشد. طی دهه گذشته، فناوری و تحقیقات، عملکرد و زیبایی پروتز پا را بسیار گسترش داده اند. امروزه، افراد قطع عضو پا دارای دامنه وسیعی از انتخاب هستند. مدل های مختلفی برای فعالیت های گوناگون از پیاده روی، رقص و دویدن گرفته تا دوچرخه سواری، گلف، شنا و حتی اسکی روی برف طراحی شده اند.

مواد سنگین و چوب در طی سال ها جای خود را به پلاستیک های سبک، آلیاژهای فلز و کامپوزیت های فیبر کربن داده اند. دقیقاً مانند پای انسان، بسیاری از پای های مصنوعی امروزی می توانند مقداری از انرژی تولید شده هنگام پیاده روی را ذخیره و بازگردانند. در این مقاله قصد داریم اجزای پروتز پا را معرفی و کاربردهای هر کدام را بررسی نماییم.

ویدیو معرفی پروتز پا و پای مصنوعی و محاسبه قیمت پروتز پا

لوازم پروتز پا

معرفی لوازم پروتز پا

پروتز

پروتز به عنوان یک اندام مصنوعی، جایگزین بخشی از بدن که در اثر ضربه، بیماری یا بیماری های مادرزادی از دست رفته است می شود. به عنوان مثال اگر پروتز جایگزین پا شود، می توانید آن را پای مصنوعی یا پروتز پا بنامید.

سوکت

سوکت به عنوان یکی از اجزای اساسی پروتز پا، اندام باقیمانده را به پروتز متصل می کند. تناسب مناسب مستلزم اطمینان از عملکرد راحت و موثر فرد می باشد. از آنجا که هیچ دو اندام باقیمانده یکسان نیستند، سوکت به صورت سفارشی طراحی شده و متناسب با فرم اندام باقیمانده و هماهنگ با الگوهای عصبی و پوست شخص ساخته می شود.

آستر

آستر در تعلیق سوکت از اندام باقیمانده نقش مهمی دارد و به عنوان یک مانع محافظ بین پوست و سوکت عمل می کند. از آنجا که سوکت و آستر در عملکرد پای مصنوعی تأثیر فراوان دارند، نمی توان بی توجه از اهمیت انتخاب گزینه های مناسب گذشت.

سه روش اصلی برای اتصال آستر به سوکت وجود دارد:

  • قرار دادن یک پین در انتهای اندام باقیمانده (locking liner)
  • استفاده از روکش که روی آستر و سوکت قرار می گیرد (cushion liner)
  • اتصال از طریق ایجاد مکش (seal-in liner)

اجزای تشکیل دهنده پروتز پا

پروتز زانو

زانوی مصنوعی با ایجاد ایمنی، تقارن و حرکت روان هنگام راه رفتن، عملکرد یک زانوی بیولوژیکی را تقلید می کند. همچنین موجب ثبات در هنگام ایستادن و ایجاد تنوع در حرکت می شود که نشستن و زانو زدن را ممکن می سازد. زانو یکی از پیچیده ترین مفاصل در بدن انسان است، بنابراین طراحی پروتزی که مانند زانوی بیولوژیکی کار کند می تواند چالش برانگیز باشد. اگر این طراحی کاربر را مجبور به راه رفتن غیرطبیعی نماید، درد کمر و ران را به دنبال دارد یا اگر زانو با نیازهای جسمی کاربر مطابقت نداشته باشد، ممکن است باعث افتادن وی شود. برای اطمینان از راحتی و کارایی زانوی مصنوعی و اطمینان از تأمین نیازهای حرکتی، مشورت با پزشک مربوطه الزامی است.

پای مصنوعی

یک پای مصنوعی باید با ایجاد یک سطح ایمن، سطوح مختلف را هندل کند و به فرد برای راه رفتن طبیعی کمک و از عملکرد یک پای بیولوژیکی تقلید کند. پا یکی از قطعات پروتز پا است که مسئول جذب شوک ناشی از ضربه به زمین است.

آداپتورها

آداپتور به هر جز از پروتز پا گفته می شود که اجزای اصلی مانند آستر، زانو و پا را به هم متصل می کند. آداپتورها می توانند یک لوله ساده (که به آن پیلون گفته می شود) یا یک سیستم مکش باشند.

کاسمزیس

Cosmesis پوششی از جنس سیلیکون یا PVC می باشد که با هدف ایجاد ظاهری شبیه یک اندام بیولوژیکی، معمولا با کک و مک، رگ، مو و یا حتی خال کوبی همراه است. یک کاسمزیس می تواند از اجزای مصنوعی در برابر عناصر محافظت کند.

برخی از انواع کاسمزیس ها آماده هستند، اما برای ظاهری واقع گرایانه بهتر است به صورت سفارشی توسط یک متخصص طراحی و ساخته شوند. استفاده از کاسمزیس یک انتخاب شخصی است که شما می توانید تصمیم بگیرید از لحاظ ظاهری این لوازم پروتز پا را داشته باشید یا به دلایل افزایش قیمت پروتز پا و تأثیرات احتمالی بر عملکرد، از داشتن آن صرفه نظر کنید.

اجزای تخصصی پروتز پا

فناوری پروتز راهی طولانی را در جهت کمک به بیماران قطع عضو برای داشتن زندگی بدون محدودیت طی کرده است. برخی از پیشرفته ترین پروتزها، مانند پروتزهای Bionic، دارای رایانه های ریزپردازنده و هوش مصنوعی AI هستند که به طور خودکار با تغییرات در زمین تنظیم و با سرعت و سبک راه رفتن فرد سازگار می شوند. با وجود اینکه از پروتزهای عادی می توان برای فعالیت های مختلف مانند پیاده روی، دویدن و دوش گرفتن استفاده کرد، اما سایر فعالیت ها مانند دو سرعت، دویدن و شنا در مسافت طولانی به پروتز اختصاصی نیاز دارد.

یکی از ابتکارات اخیر، پروتز پا کراس اوور منحصر به فرد است که از طرح اصلی یوزپلنگ الهام گرفته شده است. اگرچه در درجه اول برای استفاده روزمره طراحی شده بود، اما یوزپلنگ به کاربر اجازه می دهد بدون تغییر پروتز به انجام ورزش ها و فعالیت های مختلف بپردازد. با گفتگو درباره اهداف و الزامات زندگی خود با فرد متخصص در این زمینه، می توانید از انتخاب و داشتن گزینه ای متناسب با نیازهای خود اطمینان حاصل فرمایید تا قادر باشید زندگی خود را بدون محدودیت در زمینه رسیدن به اهداف پیش ببرید.

کدام یک از لوازم پروتز پا متناسب با نیازهای شما خواهد بود؟

همانطور که هیچ ابزاری وجود ندارد که کاملاً مناسب هر شغلی باشد، هیچ پای مصنوعی نیز وجود ندارد که برای هر قطع عضوی مناسب باشد. دانستن گزینه های موجود این امکان را برای شما فراهم می کند که این موضوع را به طور واضح با متخصص پروتز در میان بگذارید. جوانب مثبت و منفی پاهای مختلف را ارزیابی کنید تا بتوانید بهترین گزینه متناسب با شرایط فردی خود را انتخاب نمایید. با توجه به مزایای بالقوه سیستم های کنترل شده با ریزپردازنده نسبت به سایر سیستم ها، پزشکان و متخصصان این زمینه باید با توجه به نیازها، اهداف فردی کاربر و در نظر گرفتن قیمت پای مصنوعی، بر جنبه های عملکردی پروتز پا و سطح مناسب بودن آن تمرکز کنند.

لوازم پروتز پا

جمع بندی

پروتز پا به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، دارای ویژگی ها و قابلیت هایی است که به شخص دریافت کننده کمک می کند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. با بررسی اجزا و لوازم پروتز پا در این مقاله قصد داشتیم دید بازتری از چگونگی این اندام مصنوعی را به شما بدهیم.

مرکز تخصصی پروتز پا کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بیشتر بخوانید

Prosthetic Feet

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *