صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟ آیا عارضه صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان درمان می شود؟ اگر شما یا اطرافیانتان دچار عارضه صافی کف پا هستید، به احتمال زیاد با این سوال که صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است مواجه شده اید. شما باید آگاه باشید که سن، تنها فاکتور در درمان این عارضه نبوده و عوامل دیگری نیز در درمان آن موثر هستند. در ادامه این مطلب به بررسی انواع صافی کف پا و درمان آن ها با توجه به سن خواهیم پرداخت تا هیچ گونه ابهامی برایتان باقی نماند.

در مرکز تخصصی ساخت کفی طبی کاویان کلینیک متخصصین با ارزیابی دقیق کف پا، بهترین راه درمان، متناسب با مشکل بیمار را ارائه می نمایند. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

علل کف پای صاف

انواع صافی کف پا

برخی از افراد بنا بر دلایلی فاقد قوس استاندارد در کف پا می باشند و در هنگام ایستادن، کف پای آن ها بر سطح زمین مماس می شود که به این عارضه صافی کف پا گفته می شود. افرادی که دچار صافی کف پا هستند، به دلیل عدم قوس کف پا، بسیاری از نیروهای وارده از زمین به بدن اعمال شده و در طولانی مدت بر تمامی مفاصل بدن، به ویژه ستون فقرات اثر منفی خواهد گذاشت. صافی کف پا انواع مختلفی را در بر می گیرد که در زیر به ذکر آن ها خواهیم پرداخت:

  1. صافی کف پای مادرزادی: این عارضه عموما مادرزادی بوده و در سنین پایین و در کودکان قابل تشخیص می باشد.
  2. صافی کف پای عملکردی: حوادث گوناگون و نحوه قرار دادن پا، ممکن است سبب این عارضه شوند که صافی کف پای عملکردی نامیده می شود.
  3. صافی کف پای ساختاری: در برخی افراد، ساختار مفاصل و استخوان ها به گونه ای است که منجر به کف پای صاف می شود.

این عارضه درجات مختلفی را شامل می شود که درمان این صافی نسبت به نوع و شدت آن متفاوت خواهد بود.

علل کف پای صاف

دلایل متعددی در ایجاد کف پای صاف موثر هستند که در این بخش رایج ترین این غلل را شرح داده ایم:

  • مشکلات ژنتیکی و مادرزادی
  • وارد شدن آسیب به مچ یا زانو
  • آرتروز روماتوئید
  • ضعف قوس پا
  • آسیب دیدگی تاندون استخوان درشت نی
  • بیماری هایی نظیر دیستروفی عضلانی، اسپینابیفیدا و فلج مغزی
  • بیماری تارسال کوالیشن (tarsal coalition)

لازم به ذکر است که در افراد دچار قند خون بالا یا اضافه وزن و بانوان باردار، احتمال این عارضه بیشتر است.

عوارض صافی کف پا

از اولین علائم صافی کف پا، می توان به درد و التهاب در کف و قوزک پا اشاره نمود که این علائم به هنگام راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت تشدید می شود. دیگر عوارض این عارضه شامل اختلال در راه رفتن، دویدن و شکل ایستادن می باشد که این عوارض نیز منجر به درد در ناحیه زانو و لگن و شدت یافتن درد قوزک خواهد شد. به طور معمول این دردها را می توان به سادگی با استفاده از کفی و کفش های طبی که دارای برآمدگی در قسمت قوس هستند تسکین داد. اما در صورتی که درمان به تاخیر بیفتد، همین مشکلات ابتدایی منجر به آسیب های جدی خواهند شد. در ادامه برخی از عوارض صافی کف پا را شرح داده ایم:

  1. تاندونیت آشیل: افرادی که با عارضه کف پای صاف مواجه اند، ممکن است فشار اضافی وارد شده به کف پای آن ها موجب التهاب تاندون و پارگی آن شود که تاندونیت آشیل نامیده می شود. جهت پیشگیری از پیشرفت این عارضه، می توان در کنار استفاده از داروهای ضد التهاب به استراحت پرداخت.
  2. التهاب کف پا: کف پای صاف خطر التهاب فاسیای کف پا (رباطی در پشت پاشنه پا) را افزایش می دهد که آن را التهاب کف پا فاسیتیس می نامند. این بیماری سبب ایجاد درد در پاشنه پا شده که در صورت برداشتن اولین گام در روز، درد آن تشدید می شود.
  3. ابتلا به آرتروز: در نتیجه این عارضه بدن ثبات جسمی خود را از دست داده و فشار مضاعف وارد شده به بدن، سبب تحلیل مفاصل می شود. همچنین صافی کف پا باعث ساییدگی کشکک ها و اسنخوان ها شده که نهایتا همه این عوامل احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می دهند.
  4. ایجاد مشکل در انگشتان پا: افرادی که به عارضه صافی کف پا دچار هستند، در صورت استفاده از کفش های معمولی، به کف پایشان فشار زیادی وارد می شود و به مرور زمان منجر به بیماری بونیون که یک نقص در انگشت شست پا است، خواهد شد.
  5. ایجاد مشکل در پا: به دلیل این که کف پا وزن کل بدن را متحمل می شود، کوچک ترین مشکل نیز می تواند سبب به هم زدن هماهنگی کل بدن و ایجاد آسیب های جدی شود. کف پای صاف عوارضی نظیر فشار آمدن بیش از حد به عضلات، تاندون ها و استخوان های پا و پخش نامتوازن وزن را به همراه دارد که در نتیجه آن فرد با مشکلاتی مانند آتل ساق پا و شکستگی های فشاری مواجه خواهد شد.
صافی کف پا

تشخیص کف پای صاف 

پس از مراجعه به پزشک مورد نظر، ابتدا کل پای شما مورد بررسی قرار می گیرد. سپس پزشک از شما می خواهد که جهت معاینه شکل و کارایی پا، روی پنجه بایستید. همچنین سابقه های بیماری نیز توسط پزشک بررسی می شود و در برخی مواقع، پزشک برای تشخیص سریع تر، آزمایشاتی نظیر سی تی اسکن، ام آر آی و اشعه ایکس را تجویز می کند. توصیه می شود که در صورت مشاهده علائم زیر، به پزشک مراجعه نمایید:

  • احساس درد در پاها، قوزک و کف پا
  • در صورتی که اخیرا صافی کف پا شکل گرفته باشد.
  • داشتن صافی کف پا و عدم درمان با کفی و کفش های طبی
  • اگر کف پای شما به مرور در حال صاف تر شدن باشد.
  • در صورتی که احساس می کنید، کف پای سنگین، خشک و غیر قابل انعطاف دارید.

روش های دیگری نیز وجود دارد که شما با استفاده از آن ها، می توانید به تشخیص صافی کف پا بپردازید، از جمله این روش ها شامل:

  1. ابتدا کف پای خود را خیس کرده و روی سطحی صاف اثر پای خود را بگذارید. در صورتی که اثر باقیمانده از پای شما کامل باشد، نشان از صافی کف پا است. همچنین می توان بر روی اثر باقیمانده ی پا، خطی افقی در قسمت جلو و میانی پا رسم کنید. اگر پهنای هر دو خط با یکدیگر برابر بود، شما دچار صافی کف پا هستید، اما در صورتی که خط میانی نصف خط جلویی باشد، قوس کف پای شما طبیعی خواهد بود.
  2. جهت تشخیص کف پای صاف، می توان از کفش ها نیز استفاده نمود. به این صورت که کفش خود را روی یک میز صاف قرار داده و به آن نگاه کنید. اگر کف پا صاف باشد، قسمت داخلی پاشنه پا دچار خوردگی شده است. همچنین در صورت ابتلا به این عارضه، شاهد خمیدگی در قسمت بالایی کفش خواهید بود.
  3. یکی از روش هایی که امروزه از آن استفاده می شود، اسکن پا نام دارد که پس از قرار گرفتن بیمار روی آن، دستگاه فشارهای وارد شده پا بر صفحه را ثبت کرده و صافی کف پا مشخص می شود. در صورت نیاز به اسکن کف پا، می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه کرده و به غربالگری کف پای خود بپردازید.

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است؟ درمان در افرادی که به این عارضه دچار هستند و با علائمی نظیر درد یا تغییرات بیومکانیکال مواجه می شوند، بسیار ضروری می باشد. فشار وارد شده به کف پای صاف، موجب انتقال این فشار به زانو، کمر و مچ پا خواهد شد و در صورت عدم درمان عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. در زیر برخی از اقداماتی که به درمان صافی کف پا کمک می کند، اشاره کرده ایم:

  • توصیه می شود بیماران دارای اضافه وزن، حتما به کاهش وزن خود اقدام نمایند.
  • ساخت کفی طبی برای کف پای صاف از دیگر روش هایی است که به درمان این بیماری کمک می نمایند (البته توجه به این نکته ضروری می باشد که در دختران تا 14 سالگی و پسرها تا 16 سالگی این درمان کاربرد دارد و پس از این سن باید سایر درمان ها را امتحان نمایید).
  • با قرار دادن یک بطری روی زمین و ماساژ کف پا بر روی آن، می توانید به بهبود این عارضه کمک کنید.
  • برخی از ورزش ها، موجب کاهش درد و تقویت عضلات کف پا خواهد شد.
  • بریس های مخصوص کف پا در درمان این عارضه مفید خواهند بود.
  • تغییر در رژیم غذایی نیز امری کننده می باشد.
  • فیزیوتراپی از دیگر روش هایی است که می توان در این عارضه استفاده نمود.
  • به عنوان آخرین راه درمان، در افرادی که کف پای بسیار انعطاف پذیر یا غیر قابل انعطاف دارند و این عارضه علائم غیر قابل کنترلی را در آن ها ایجاد کرده است، جراحی توصیه می شود. شایان به ذکر است که جراحی در افراد زیر 10 سال امری ساده تر خواهد بود، ولی در سنین بالاتر نیاز به تکنیک های متفاوتی می باشد.

سخن پایانی

صافی کف پا از جمله رایج ترین اختلالاتی است که در اکثر موارد پزشک متخصص در همان کودکی این عارضه را تشخیص داده و به معالجه آن می پردازد. در این مقاله به ذکر روش هایی جهت درمان این بیماری پرداخته ایم تا با آگاهی و استفاده از آن ها، از تشدید عوارض این بیماری جلوگیری نمایید. لازم به ذکر است که در صورت دچار شدن به این مشکل، هر چه سریع تر اقدام به درمان نمایید تا با عوارض سوء آن مواجه نشوید. اگر پزشک پس از معاینه استفاده از بریس، کفش و کفی طبی را توصیه نمود، می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی کاویان، از خدمات بی نظیر و محصولات استاندارد و با کیفیت آن بهره ببرید.

در مرکز تخصصی ساخت کفی طبی کاویان کلینیک متخصصین با ارزیابی دقیق کف پا، بهترین راه درمان، متناسب با مشکل بیمار را ارائه می نمایند. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *