درمان صافی کف پای کودک (تشخیص + انواع صافی کف پا)

1. خانه
  2. chevron_right
  3. کفی و کفش طبی
  4. chevron_right
  5. درمان صافی کف پای کودک (تشخیص + انواع صافی کف پا)

در این مطلب قصد داریم به معرفی راه های مختلف درمان صافی کف پای کودکان بپردازیم و انواع مختلف این عارضه و روش های تشخیص آن ها را بررسی نماییم.

پاها وظیفه تحمل وزن بدن افراد و ایجاد تعادل هنگام ایستادن یا حرکت را بر عهده دارند. در کف پا قوس طبیعی وجود دارد که وزن وارد شده بر پاها را کاهش می دهد. در صورتی که کف پای کودکان فاقد این قوس باشد، اصطلاحا آنها دچار صافی کف پای کودک می باشند. این عارضه به دلیل عدم کاهش نیروی وارده به پا، به مرور زمان موجب عوارض در تمام مفاصل بدن می شود. باید در نظر داشت این عارضه، به دلیل عدم رشد قوس کف پای کودکان طبیعی است.

صافی کف پا به معنی تماس تمامی سطح پا به طور کامل با سطح زمین می باشد. کف پای کودکان تا سن ۲ الی ۳ سالگی صاف است و پس از آن عضلات عمیق و رباط ها تشکیل می شوند و قوس کف پا ایجاد می گردد. با نزدیک شدن کودک به سن ۶ سالگی، انعطاف پذیری استخوان ها و مفاصل کاهش یافته و قوس کف پا کامل می گردد. در صورت عدم از بین رفتن این عارضه باید برای درمان آن اقدام نمایید. در ادامه با علت و انواع صافی کف پایی کودک، روش های تشخیص و درمان این عارضه می پردازیم.

علت صافی کف پای اطفالعلت صافی کف پای اطفال

صافی کف پای اطفال تحت تاثیر مشکلات عضلانی از جمله ضعف عضلات و عضلات زیاد صورت می گیرد. ضعف و شلی رباط کودکان موجب تحریک پذیری مفصل کودکان و توان عضلانی بالای کودکان موجب کوتاه ماندن تاندون آشیل و کشیدن پا به سمت داخل و در نتیحه کف پای صاف خواهند شد. در ادامه عوامل دیگر این عارضه به اختصار لیست شده است:

• عوامل ژنتیکی
  • آسیب پا یا مچ پا
  • آرتروز یا آرتریت روماتوئید
  • آسیب. اختلال در عملکرد، یا پارگی تاندون خلفی تیبیا
  • اختلال در سیستم عصبی
  • بیماری های عضلانی
  •  فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا اسپینا بیفیدا

کفش طبی بچگانه (مراحل ساخت + اهمیت استفاده از آنها)

انواع کف پای صاف کودک + عکس

صافی کف پای کودک در سه نوع متفاوت از جمله کف پای صاف انعطاف پذیر، صافی انعطاف پذیر و تاندون کوتاه و صافی خشک بروز پیدا می کند. اطلاع از نوع این عارضه، کمک می کند تا بهترین درمان برای آن در نظر گرفته شود. در ادامه به بررسی این سه نوع می پردازیم:

کف پای صاف انعطاف پذیر

• کف پای صاف انعطاف پذیر

تمامی کودکان از بدو تولد کف پای صاف انعطاف پذیر دارند. پاهای کودک هنگام ایستادن صاف به نظر می رسد، اما هنگام بلند کردن پاها، قوس کمی نمایان می شود. این حالت نیاز به درمان نداشته و موجب عوارض متفاوت نخواهد شد. این حالت در هر دو پای کودکان نمود پیدا می کند. کف پای صاف انعطاف پذیر تنها نوعی است که پاها دچار درد نمی شوند.

تشخیص و درمان گودی و قوس زیاد پا

صافی انعطاف پذیر و تاندون کوتاه

• صافی انعطاف پذیر و تاندون کوتاه

یکی از علل صافی کف پای کودک، عضلات قدرتمند بوده که موجب کوتاه شدن تاندون ها می گردد. در اثر این عارضه، صافی نوع انعطاف پذیر و تادون کوتاه رخ خواهد داد. این نوع بیماری موجب درد و از کار افتادگی کودک خواهد شد.

صافی خشک

• صافی خشک

صافی خشک که در اثر مشکلات استخوان رخ می دهد، خیلی کم و به ندرت اتفاق می افتد. و اغلب بدون درد و عوارض می باشد.

ساخت کفی طبی و نحوه قالب گیری از کف پا

تشخیص کف پای صاف در کودکان

دو راه خانگی و پزشکی برای تشخیص صافی کف پای کودک وجود دارد. اولین راه تشخیص، خیس کردن کف پای کودک و قرار دادن آن روی یک سطح سیمانی می باشد. از شکل تشکیل شده می توان این عارضه را تشخیص داد. اگر اثر تمامی کف پای کودک بر روی سطح سیمان قابل مشاهده باشد، یعنی کودک به این عارضه دچار است و باید برای درمان به پزشک مراجعه نمایید. این کار را می توان با رنگ بی ضرر و مخصوص کودکان بر روی کاغذ هم امتحان نمود.

اسکن کف پا چگونه انجام می شود؟ انواع اسکن ۳ بعدی و ۲ بعدی

دومین راه تشخیص بیماری صافی کف پای کودکان، مراجعه به پزشک و استفاده از دستگاه تشخیص کف پای صاف یا اسکن کف پا می باشد. در این روش پای کودک بر روی صفحه مخصوص قرار گرفته و دستگاه بر اساس فشاری که پا روی صفحه وارد می کند، میزان صاف بودن کف پا را تشخیص می دهد.

درمان کف پای صاف در کودکان

صافی کف پای کودک تا ۳ سالگی نیاز به درمان ندارد، مگر اینکه سابقه مورثی قوی وجود داشته باشد. در صورتی که کودکی دچار صافی کف با بدون درد باشد، نیاز به درمان ندارد. اما از هنگامی که کودک در اثر این عارضه در پاهای خود درد احساس کند، نیاز به درمان خواهد داشت. دو نوع روش درمانی جراحی و غیر جراحی برای بیماری صافی کف پای کودک وجود دارد که روش غیر جراحی شامل انواع گوناگونی می باشد. در ادامه انواع روش های درمان صافی کف پاها به اختصار لیست شده است:

• استفاده ازدستگاه Arch support
  • تمرینات کششی
  • فیزیوتراپی
  • استراحت
  • کاهش سطح فعالیت برای کم کردن درد
  • استفاده از کفی های مخصوص
  • مسکن برای کاهش درد
  • استفاده از کفش های طبی مخصوص
  • عمل جراحی

موثرترین روش های اصلاح فرم سر نوزاد کدامند؟

سفارش کفش طبی کودکان

مناسب ترین زمان جهت تشخیص و درمان صافی کف پا پس از ۳ سالگی است. ممکن است پس از مراجعه به کلینیک، پزشک متخصص برای درمان صافی کف پای کودک، استفاده از کفش طبی بچگانه را تجویز نماید. مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۲۲۶۷۴۳۷۴ -۰۲۱ در ارتباط باشید.

صافی کف پای کودکان تا چه سنی قابل درمان استصافی کف پای کودکان تا چه سنی قابل درمان است

اکثر کودکان به دلیل نرمی و انعطاف پذیری استخوان ها و مفاصل دارای صافی کف پا می باشند که این عارضه در سنین ۳ تا ۶ سالگی هنگام شکل گیری و محکم شدن استخوان ها و مفاصل بر طرف می شود. در صورتی که این مشکل تا سن ۶ سالگی برطرف نگردد، باید با مراجعه به پزشک و روش های درمانی فیزیوتراپی شامل کشش عضلات پشت ساق پا، تقویت عضلات بین استخوانی کف پا و عضلات جلوی ساق پا و بهبود انعطاف پذیری مفاصل کف پا کمک بگیرد.

کجی سر نوزاد یا پلاژیوسفالی چیست و چگونه درمان می شود

فوق تخصص کف پا کودکان

هنگامی که صافی کف پای کودک پس از سن ۶ سالگی برطرف نگردد، باید جهت درمان آن به فوق تخصص کف پای کودکان یا مراکز ارتوپد و فیزیوتراپی مراجعه نمود. اکثر اوقات با استفاده از کفش طبی کودکان می توان این عارضه و بیماری را بر طرف نمود. مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۲۲۶۷۴۳۷۴ -۰۲۱ در ارتباط باشید.

بهترین مرکز ارتوپدی و ساخت پروتز پای مصنوعی [سفارش+ تعمیر]

صافی کف پا هنگامی رخ می دهد که تمام پای فرد یا کودک با زمین تماس پیدا کند و قوسی در آن مشاهده نگردد. کودکان معمولا با صافی کف پا متولد می شوند که به مرور زمان و تا سن ۶ سالگی قوس کف پا تشکیل می گردد. در صورت ایجاد درد و بر طرف نشدن این عارضه، باید با مراجعه به پزشک نسبت به درمان آن اقدام نمود. مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۲۲۶۷۴۳۷۴ -۰۲۱ در ارتباط باشید.