دستگاه توانبخشی راه رفتن: اصلاح الگوی راه رفتن با دستگاه تحریک الکتریکیه Fes

اصلاح الگوی راه رفتن در بیماران با مشکلات حرکتی چگونگی است؟ عملکرد دستگاه توانبخشی راه رفتن (والک اید یا اکس آر ای)، برای کمک به بیماران به چه صورت می باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی نحوه کارکرد دستگاه های تحریک الکتریکیه FES و ویژگی های دستگاه والک اید و اکس آر ای، به چگونگی تهیه، استفاده و مزایای آن ها بپردازیم.

لازمه تعامل افراد با دنیای اطراف، حرکت می باشد که توسط اعمال پیام های عصبی بر بخش های مختلف عضلات صورت می گیرد. به طور کلی راه رفتن که یک حرکت ارادی می باشد در نتیجه فرآیندی پیچیده بین مغز، اعصاب محیطی، نخاع و سایر بخش های بدن مانند استخوان، مفاصل و عضلات انجام می شود. گاهی اوقات بر اثر بیماری هایی مانند سکته مغزی و ام اس، سیستم عصبی مرکزی دچار آسیب شده و فرد در راه رفتن با مشکل مواجه می شود. یکی از جدیدترین دستگاه هایی که امروزه به رفع مشکلات راه رفتن کمک می کند، دستگاه تحریک الکتریکیه می باشد. این دستگاه الگوی راه رفتن در بیماری هایی مانند سکته مغزی (CVA)، ام اس (MS)، فلج مغزی (CP)، آسیب نخاعی (SCI)، ضربه مغزی (TBI) و … را اصلاح می کند. دستگاه های تحریک الکتریکیه (FES) نظیر اکس آر ای و والک اید با دارا بودن تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی و استانداردهای جهانی، به طور گسترده و وسیع در سراسر جهان و ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

دستگاه تحریک الکتریکیهدرمان افتادگی مچ پا 

افتادگی مچ پا به علت عدم فعالیت عضلات دورسی فلکسور یا بالا آورنده پا ایجاد می شود که می تواند به دو علت اصلی که شامل بروز مشکل در خود عضله پا یا اعصابی که به آن دستور بالا آمدن را میدهد باشد. برخی از این عارضه ها دائمی هستند و برخی دیگر موقتی و به همین خاطر نوع درمان برایشان متفاوت انتخاب می شود که نیاز است حتما توسط تراپیست یا پزشک ارزیابی بیمار انجام شود. در یک تقسیم بندی دیگر این عارضه به صورت کامل یا نیمه تقسیم می شود که در حالت نیمه، مچ پا در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد جا به جایی دارد ولی این جا به جایی کامل نیست.  انواع درمان تقسیم به دو حالت فعال و غیر فعال تقسیم می شود که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت، تمامی موارد زیر برای یک حالت خاص تجویز می شود و اصلا به معنی این نیست که هر بیمار می‌تواند از هر کدام استفاده کند:

درمان غیر فعال ( پسیو):

در این حالت از انواع بریس ها برای بیمار استفاده می شود که شامل مدل های مختلف AFO یا بریس کوتاه پا یا در موارد خفیف مدل های کوتاه کشی مچی هستند که در عکس های زیر مشاهده می کنید.

AFO AFO AFO

درمان فعال ( اکتیو):

درمان فعال از سیستم FES بر اساس تحریک الکتریکی در زمان راه رفتن روی عضلات استفاده می کند که باعث بالا آمدن مچ پا می شود. این نوع درمان در سال های گذشته توسط دانشمندان مختلف ابداع شده و در نوع تشخیص حرکت و اعمال تحریک در دستگاه های مختلف، تفاوت هایی وجود دارد، اما همگی آن ها بر یک محور استوار هستند.

اولین دستگاه در دنیا به نام دستگاه والک اید ( walkaid) توسط کمپانی ACP در نوادا آمریکا تجاری سازی شد که بر اساس سنسور های شتاب سنج و زاویه سنج و سرعت سنج، زمان مناسب تحریک رو تشخیص داده و این امر را انجام دادند.

دستگاه های مشابه دیگری در دنیا بر اساس این سیستم موفق توسط کمپانی های دیگر ساخته شدند که برای مثال کمپانی XFT در کشور چین مدل های زیبا و کارآمدی رو ایجاد کردند.

خرید دستگاه XFTدر کشور ما هم تعدادی از کمپانی ها که این دستگاه را بومی سازی کردند و توسط مهندسین در بهبود آن تلاش کردند و دستگاه جدید خود را ساخته اند. این دستگاه های تحریک الکتریکیه هم همچون موارد فوق یک دستگاه FES محسوب می شوند. البته دقت کنید که تمامی دستگاه ها برای همه بیماران مناسب نیست و حتما باید روی پای بیمار تست و یا بر اساس نوار عصب و عضله تشخیص استفاده داده شود.

یکی از دستگاه های تحریک الکتریکیه ساخته شده در کشور توسط تیم مهندسی کاویان کلینیک است که رقیبی سر سخت برای دیگر دستگاه ها است که توسط متخصصین ارتوز و پروتز این پروسه تخصصی تر ارائه می شود.

تیم متخصص کاویان کلینیک از ابتدا در کنار بیماران عزیز بوده و تشخیص می دهد که بیمار محترم با کدام یکی از وسیله های فوق درمان بهتری رو می‌تواند تجربه کند و بر اساس آن درمان بهتری رو داشته باشد. اگر شما تجربه استفاده از دستگاه های فوق مانند انواع AFO، بریس کوتاه، ارتوز آریزونا یا انواع FES رو داشتید، نظرتان را در اینجا ثبت و با ما در اشتراک بگذارید.

خرید دستگاه توانبخشی راه رفتن کاویانتهیه دستگاه تحریک الکتریکیه

در صورتی که قصد تهیه دستگاه تحریک را دارید، به کلینیک تخصصی کاویان طب مراجعه نمایید. این کلینیک با 10 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت انواع ارتوزها و اعضای مصنوعی، قدرتمندتر از سایر کلینیک ها ظاهر شده است. شما عزیزان می توانید جهت خرید دستگاه تحریک الکتریکیه با مشاورین با تجربه این کلینیک از طریق شماره 91008881-021 در ارتباط باشید و پس از مشاوره رایگان، اقدام به خرید این محصول نمایید. مشاورین این کلینیک آماده پاسخگویی به تمامی پرسش های شما بوده و بهترین خدمات را به شما متقاضیان عزیز ارائه می دهند.

برای تهیه و خرید دستگاه تحریک الکتریکیه و مشاوره رایگان، با مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با شماره تماس 02191008881 در ارتباط باشید.

5 نظرات

  • سلام آیا این دستگاه برای بیمار سکته مغزی موثر هست؟ برای شهرستانها چطور میشه تهیه کرد؟ آیا شعبه ای در مشهد دارین؟ قیمتش لطفا بفرمایید ممنون میشم.

  • سلام
    آیا برای راه رفتن بیماران پارکینسون هم موثره؟
    قیمتش چقد هست؟
    لطفا اگه امکان داشت به شماره ٠٩١٢۵۵٠١۴٢٨ تماس یا پیام داشته باشید.
    استفاده از ایمیل برام دشواره
    با همین خط واتساپ و تلگرام دارم.٠
    من نماینده تعداد قابل توجهی از بیماران پارکینسون در تهران و شهرستان ها هستم.سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *