درمان کوتاهی پا [رفع اختلاف طول پا بدون/با جراحی]

راه های درمان کوتاهی پا چیست؟ برای رفع کوتاهی پا چه باید کرد؟

سندروم کوتاهی پا (SLS) در جامعه پزشکی بیشتر به نام اختلاف طول پا شناخته می شود. به زبان ساده، کسی که از کوتاهی پا رنج می برد، یک پایش کوتاه تر از پای دیگر است. لازم نیست تفاوت طول زیاد باشد تا در بدن شما تفاوت ایجاد کند، البته اختلاف طول پا تا 1.5 سانتی متر (0.6 اینچ)، معمولاً تا میانسالی به خوبی تحمل می شود و طبیعی است.

همانطور که گفتیم کوتاهی پا یا اختلاف طول دو پا، وضعیتی است که یک پا از پای دیگر کوتاه تر باشد و طول دو پای یک فرد هم اندازه نباشد. هرچه اختلاف طول دوپا در یک فرد بیشتر باشد، عدم تعادل و ناهماهنگی در راه رفتن نیز بیشتر می شود. این بیماری معمولا باعث درد و بروز مشکلاتی در ناحیه زانو، لگن، گردن و کمر می شود. در ادامه ی این مقاله از سایت کاویان کلینیک به علل ایجاد کوتاهی پا و روش های درمان آن می پردازیم.

در ادامه خواهید خواند…

مرکز تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

درمان کوتاهی پا

علت کوتاهی پا چیست؟

کوتاهی پا می تواند ناشی از اختلاف طول ها و اندازه های استخوانی به طور مادرزادی باشد، یا به دلیل نقص اکتسابی بین پاها که در این صورت از نظر ساختاری پاها مشکلی ندارند. موارد زیر می توانند علل اختلاف طول پاها در افراد باشند:

  • اسکولیوز مادرزادی
  • مشکلات مفصل ران
  • سرطان استخوان
  • صافی کف یکی از پاها
  • عفونت های استخوانی
  • شکستگی صفحه رشد یا دیگر استخوان ها
  • اسپاستیسیته پسواس (سفتی عضله ی پسواس)
  • آسیب مچ پا، زانو، مفصل ران در ورزش یا دویدن
  • آرتروز کمر، لگن، زانو یا مچ پا و دیگر مفاصل

علت کوتاهی پا چیست؟

طبقه بندی انواع کوتاهی پا

دو طبقه بندی مختلف برای کوتاهی پا وجود دارد: آناتومیک، عملکردی.

پای کوتاه آناتومیک

پای کوتاه آناتومیک زمانی تشخیص داده می شود که یک پا بلندتر باشد و می توان آن را با بلند کردن پاشنه با یک کفی طبی برای کفش پای کوتاه که پس از اسکن کف پا ایجاد شده است، اصلاح کرد. پای کوتاه آناتومیک از نظر ساختاری به دلیل اختلال مفصل ران، فضای کمتر مفصل زانو یا سابقه شکستگی، کوتاه است. سندرم اختلاف طول پای ساختاری یا آناتومیک می تواند در دوران کودکی در اثر آسیب، عفونت یا تفاوت در سرعت رشد بین پاها رخ دهد. بزرگسالان همچنین می توانند در اثر جراحی و آسیب های مفاصل و اسخوان ها دچار نابرابری در پاها شوند.

پای کوتاه عملکردی

پای کوتاه عملکردی با پای کوتاه ساختاری متفاوت است. در پای کوتاه عملکردی بیمار اغلب با کمردرد در سمت راست یا چپ در مفصل ساکروایلیاک همراه است. اغلب، پای راست پایی است که از نظر عملکردی کوتاه است. یک پای کوتاه از نظر عملکردی ظاهراً به دلیل استرس وضعیتی یا محیطی مانند عضلات سفت ‌تر در یک طرف بدن یا افتادگی قوس پا، کوتاه می شود.

چه میزان اختلاف طول در پاها بر سلامت بدن تأثیر می‌گذارد؟

اختلاف کمی در پاها طبیعی است و در بسیاری افراد وجود دارد. این تفاوت در طول پاها نامحسوس است و منجر به درد یا ناراحتی در افراد نمی شود، که می توان از آن ها چشم پوشی کرد. این میزان اختلاف که می توان از آن چشم پوشی کرد تقریبا کمتر از 5 میلی تر می باشد. اگر اخلاف طول پاها بیشتر از 5 میلی متر باشد، کوتاهی پا محسوب می شود و ممکن است باعث درد و آسیب در پاها و سایر نقاط شود. اگر در معاینه متوجه شدید که اختلاف طول پاهایتان بیشتر از 5 میلی متر است لازم است که آن را درمان کنید و برای پیشگیری از بیشتر شدن این فاصله از روش های مناسب درمان اختلاف طول پاها استفاده نمایید.

چه میزان اختلاف طول در پاها بر سلامت بدن تأثیر می‌گذارد؟

روش تشخیص کوتاهی پا

اگر از اختلاف طول پاهایتان رنج می برید، باید با یک پزشک، به ویژه یک متخصص که در زمینه اختلالات اسکلتی عضلانی آموزش دیده است، مشورت کنید. یک معاینه فیزیکی دقیق می تواند پزشک را به سمت تشخیص درست راهنمایی کند. یکی از شایع ترین یافته هایی که در طول معاینه مشاهده می شود، الگوی راه رفتن خاصی است که اغلب با عنوان یک لنگی ساده اشتباه گرفته می شود. بیماران مبتلا به اختلاف طول پاها، لنگی در یک پا را خواهند داشت که توسط یک پزشک با تجربه قابل شناسایی است.

بیماران مبتلا به اختلاف طول پاها که مبتلا به اسکولیوز نیز هستند، یافته های ظریف دیگری از جمله ارتفاع نامتقارن شانه، برجستگی قفسه سینه خلفی و خطوط نامتقارن کمر را خواهند داشت. اغلب اوقات این بیماران هرگز از کوتاهی پا و انحنای ستون فقرات خود آگاه نیستند. بیمارانی که دارای انحنای ستون فقرات هستند دچار کج شدن لگن خواهند شد که منجر به بلندتر شدن یک مفصل ران نسبت به دیگری می شود.

در بیماران مبتلا به آرتریت پیشرفته، باریک شدن فضای مفصلی است که منجر به کوتاهی یک پا می‌ شود. ممکن است برای اندازه‌گیری صحیح و دقیق ناهماهنگی طول پا، از یک تصویر برداری با اشعه ایکس ایستاده تمام طول به نام «اسکنوگرام» استفاده شود. عکس کامل ستون فقرات با اشعه ایکس برای اندازه گیری انحنای ستون فقرات و تشخیص قطعی کوتاهی پا ضروری است.

عدم تقارن طول پا

اختلاف طول پا یا lower limb shortening موجب تغییر حالت طبیعی بدن و حتی الگوی راه رفتن می شود. بزرگ ترین مشکلی که در عدم تقارن طول پاها به چشم می خورد، لنگش است که منجر به مشکلات متعددی در زانو، ران و ستون فقرات خواهد شد. افرادی  که با مشکل عدم تقارن طول پا مواجه اند، ناچار به کج شدن به سمت پای کوتاه تر به هنگام راه رفتن می شوند که این امر علاوه بر نارضایتی فرد، عوارضی از جمله وارد آمدن فشارهای غیر طبیعی بر سایر نقاط بدن و دردناک شدن ساختارهای بدن را به همراه دارد. همچنین در صورت عدم درمان این عارضه، فشار وارده بر کمر و لگن منجر به انحراف ستون مهره ها و کج شدن لگن خواهد شد. تقارن در طول پاها از اهمیت بالایی برخوردار است و درمان هر چه سریع تر آن از بروز بیماری های بیشتر جلوگیری خواهد کرد. در ادامه به ذکر روش های درمان این عارضه پرداخته ایم تا با کمک آن ها، آسیب های ناشی از این ناهنجاری را کاهش دهید. در صورت عدم تقارن در طول پاهایتان می توانید به کلینیک کاویان طب مراجعه کنید. این کلینیک با برخورداری از کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته و به روز، آماده کمک به درمان مشکلات و بیماری های پای شما خواهد بود.

روش تشخیص کوتاهی پا

درمان اختلاف طول پاها (کوتاهی پا)

بیمارانی که اختلاف اندازه ی طول پاهایشان کمتر از یک اینچ باشد معمولا با روش غیرجراحی به راحتی درمان می شوند. در درمان اختلاف طول پاها باید مواردی در نظر گرفته شود که روند درمان و کیفیت آن بسیار موثر است. موارد زیر از جمله نکاتی است که باید برای درمان اختلاف طول پاها در نظر گرفته شود. با توجه به این موارد ممکن است درمان در هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد.

  • سن بیمار
  • علت کوتاهی پا
  • اندازه ی تفاوت طول دو پا

درمان کوتاهی پا بدون جراحی

از آنجایی که ممکن است جراحی عوارض بیشتری نسبت به مزایای آن داشته باشد، معمولا برای درمان کوتاهی پا توصیه نمی شود. بسته به میزان اختلاف طول پاها درمان های متفاوتی برای رفع و درمان این مشکل وجود دارد. درمان هایی نظیر استفاده از کفی طبی، فیزیوتراپی، ورزش و … معمولا به خوبی می توانند اختلاف طول پاها را درمان کنند. در ادامه درمان با روش های مختلف را بررسی می کنیم.

درمان کوتاهی پا با کفی طبی

یکی از روش های درمان و رفع اختلاف طول پاها استفاده از کفی طبی است. با استفاده از کفی طبی در طرفی که پا کوتاه تر است، می توان این اختلاف را جبران کرد. برای استفاده از این کفی ها، کارشناسان فنی ارتوپدی پاهای شما را بررسی می کنند و سپس با اسکن پاها یک کفی سفارشی مناسب برای شما ساخته می شود. وقتی که از کفی استفاده می کنید، و با استفاه  از آن اختلاف طول پاها جبران می شود و نباید انتظار داشته باشید که مشکل کوتاهی پای شما بلافاصله بعد از استفاده به طور کامل رفع شود، بلکه درمان کوتاهی پا با کفی طبی با استفاده ی مداوم از آن صورت می گیرد و نیاز به صبر دارد تا بتواند این مشکل را به خوبی رفع نماید.

مرکز تخصصی ساخت کفی طبی کاویان کلینیک با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع کفی طبی، اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۹۱۰۰۸۸۸۱ -۰۲۱ در ارتباط باشید.

درمان کوتاهی پا با کفی طبی

درمان کوتاهی پا با فیزیوتراپی

برای درمان اختلاف طول پاها، فیزیوتراپی یکی از روش های خوب درمان محسوب می شود. فیزیوتراپی شامل حرکات کششی در ناحیه ی تحتانی است که توسط کارشناسان فیزیوتراپی انجام می شود. درمان کوتاهی پا با فیزیوتراپی برای هر فرد بسته به نوع و اندازه ی اختلاف طول پاها متفاوت می باشد.

درمان کوتاهی پا با فیزیوتراپی

ورزش برای درمان کوتاهی پا

ورزش می تواند در درمان اختلاف طول پا نقش بسزایی داشته باشد. برخی حرکات کششی وجود دارند که می توانند باعث کشش و تقویت عضلات پاها شوند. با انجام و تکرار این تمرین ها می توان به بهبود اختلاف طول پاها کمک کرد و با صبوری و تمرینات مداوم این مشکل را درمان نمود. این ورزش ها معمولا شامل حرکات کششی است که باعث کشیده شدن و تقویت عضلات پاها می شود که این حرکات در درمان درد ناشی از کوتاهی پا در لگن یا زانوها نیز موثر است.

ورزش برای درمان کوتاهی پا

کایروپراکتیک

مراقبت کایروپراکتیک یک حرفه مراقبت بهداشتی غیر تهاجمی، عملی و منظم در زمینه ی فیزیوتراپی است که بر ستون فقرات، عضلات، مفاصل و سیستم عصبی شما متمرکز است. یکی از متداول‌ترین درمان‌هایی که یک متخصص کایروپراکتیک استفاده می‌کند، دستکاری مهره ‌های ستون فقرات یا سایر مفاصل است که به آن «تنظیم» می‌گویند. برای انجام یک تنظیم، متخصص کایروپراکتیک شما، از دستان خود برای اعمال نیروی کنترل شده به مفصل شما و هدایت آن از طریق دامنه حرکتی استفاده می کند. این امر حرکت طبیعی مفصل شما را بازیابی می کند و عملکرد آن را بهبود می بخشد. این روش نیز یکی از راه های درمان اختلاف طول پاها محسوب می شود که بای توسط فرد متخصص انجام شود.

مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

کایروپراکتیک

پاندیکولاسیون

پاندیکولاسیون به طور کلی به عنوان عمل کشش خود و خمیازه کشیدن، به ویژه هنگام بیدار شدن تعریف می شود. با این حال، پاسخ پاندیکولار خودکار ما اهمیت بسیار بیشتری نسبت به اینکه ما را وادار به کشش و خمیازه کند، دارد. پاندیکولاسیون روش طبیعی سیستم عصبی ما برای بیدار کردن سیستم حسی حرکتی و آماده کردن ما برای حرکت است.

انسان‌ها و تمام جانوران مهره‌دار، وقتی از خواب بیدار می‌شوند یا زمانی که برای مدتی کم تحرک بوده‌ اند، تمایل دارند به طور خودکار پاندیکولاسیون کنند. اگر تا به حال دیده‌اید که سگ یا گربه هنگام بلند شدن از خواب، کمر خود را قوس می‌دهد، یا دیده‌اید که یک نوزاد هنگام بیدار شدن دست‌ها و پاهایش را دراز می‌کند، شاهد پاسخ پاندیکولار بوده‌ اید. پاندیکولاسیون پاسخ ذاتی ما به احساس عدم حرکت و ایجاد تنش در عضلات ما است. پاندیکولاسیون داوطلبانه می تواند در درمان اختلالات استخوانی نظیر اختلاف طول پاها موثر باشد، زیرا حرکات کششی پاها باعث رفع مشکل کوتاهی پا و تقویت عضلات آن می شود.

پاندیکولاسیون

درمان کوتاهی پا با جراحی

جراحی آخرین روش برای درمان کوتاهی پا است. اگر اختلاف طول پاهای یک فرد بسیار زیاد باشد که با روش های غیر جراحی درمان نشود، تنها راه باقی مانده برای درمان، جراحی خواهد بود. یکی از عمل هایی که برای درمان کوتاهی پا انجام می شود، عمل جراحی تعویض ران و لگن است. در عمل های جراحی برای درمان کوتاهی پا یا پایی بلند تر را کوتاه می کنند یا پای کوتاه تر را بلند می کنند. این عمل ها، عمل های دشواری محسوب می شوند که بهتر است به عنوان آخرین روش درمان به آن نگاه کرد.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم کوتاهی پا به وضعیتی گفته می شود، که طول پاهای یک فرد باهم مساوی نباشد. در این صورت باید برای درمان آن اقدام کرد و از روش های درمانی کمک گرفت. روش های درمانی مختلفی برای کوتاهی پا وجود دارد که باید بسته به شرایط و میزان اختلاف پاها یکی را برای درمان برگزید. از جمله درمان های موثر می توان به کفی طبی، فیزیوتراپی و … اشاره نمود.

مرکز تخصصی کفی طبی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

10 نظرات

  • سلام بله امکان ساخت بریس وجود داره با بریس کربنی که بسیار سبکه. در مورد مشکل پای دیگه تون هم باید حتما معاینه بشید که بر اساس مشکلتون پیشنهاد بشه چه کفشی یا کفی استفاده کنید.

  • من اسکولیوز دارم و مدتی میشه که خودم فهمیدم پام ۵ سانتی متر کوتاه تره باید به اورتوپت مراجعه کنم ؟لطفا راهنمائیم کنید که آیا عمل میخواد یا نه

  • سلام میشه برای این نوع پاها پروتز استفاده کرد، پروتزهای زیبایی سیلیکونی که به صورت ساکشنی روی پا قرار می گیرد.

  • سلام با کفی های طبی تا حدود یک سانت یک سانت و نیم قابل جبران هست و با کفش های طبی تا 6 الی 7 سانت ماکسیمم تا 8 سانت و بالاتر از 8 سانت رو پیشنهاد پروتزهای مکمل رو میدیم.

  • سلام
    وقتتون بخیر
    انگشت وسطی هر دوپای من کوتاهه یه مقداری میشه کاری کرد براش ک اون حالت نرمال ک از انگشتای پا انتظار میگیره رو داشته باشه نمیدونم حالا یا با جراحی یا تزریق چیزی؟!میشه براش کاری کرد از لحاظ روانی باعث شده یه جورایی مشکل قایم کردن پاهامو داشته باشم همیشه

  • سلام پای راستم کوتاهی پا حدود 3 تا 4 دارم بخاطر فلج اطفال متوسط
    کفی داره کفشم تا حالا بریس نپوشیدم بخاطر محدود کردن حرکتم
    حالا پای چپ که سالم است طرف بیرونی ش درد میگنه یعنی موقع راه رفتن طرف بیرونی طرف انگشت کوچکم ، فشار میارم .دکتر گفت بخاطر ارتروزه!
    با کفی قابل درمان تره یا کفش طبی ؟؟
    کفش فعلی م هم انگار نامناسبه بنظرتون این مشکل پای سالمم بخاطر کفش م ایجاد شده؟
    بریس سبک تر میشه برای پای راستم تهیه کنم ؟تو ایران موجود هس؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *