همانطور که در مقالات قبل نیز گفته شد ممکن است به دلیل حوادث و انواع بیماری ها مانند سرطان، آسیب وارده به چشم به حدی باشد که امکان حفظ و بهبود عضو وجود نداشته باشد. در این شرایط پزشک معالج اقدام به تخلیه چشم خواهد کرد. منظور از تخلیه چشم خارج کردن کره چشم بطور کامل می باشد. جراحی تخلیه چشم و استفاده از پروتز، قدمت بسیار طولانی دارد، گوی شیشه ای موجود در چشم یکی از اجساد یافت شده در حفاری های شهر سوخته نشان از قدمت طولانی این عمل جراحی دارد. با صلاح دید پزشک معالج براساس درصد آسیب وارد شده به چشم، میزان و روش تخلیه چشم تعیین خواهد شد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مرکز تخصصی سفارش چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

پروتز چشم و چشم مصنوعی

انواع تخلیه چشم چیست؟

عمل جراحی تخلیه چشم به منظور خارج کردن کل ساختارهای چشم و تخلیه کامل حدقه چشم انجام می‌شود. البته عضلاتی که به بیرون کره چشم متصل هستند و حرکت آن را کنترل می‌کنند و بافت‌های دیگر دور چشم که داخل حدقه استخوانی جمجمه قرار دارند، در جای خود باقی می‌مانند.

بطور کلی سه روش برای تخلیه چشم در جهان بکار برده می شود:

  • تخلیه داخل کره چشم و خروج محتویات داخلی (اویسراسیون)
  • خروج کامل کره چشم (انوکلئاسیون)
  • تخلیه کل حدقه، شامل چشم، عضلات و سایر بافتها (اگزانتراسیون)

هر کدام از این روشها در موارد خاصی انجام می‌شود که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را خواهند داشت. در مجموع دو روش اول شایع بوده و در جامعه با آن برخورد داریم. روش سوم فقط در موارد نادر مانند تومورهای بدخیم خارج چشمی انجام مى‌شود.

روش های مختلف تخلیه چشم

روش اول(Evisceration):

بخشهای داخلی به غیر از ماهیچه های خارجی اتصال دهنده اطراف حدقه چشم، مانند عنبیه و قرنیه خارج خواهد شد.در این روش معمولا صلبیه چشم هم باقی می‌ماند و یک پروتز تک لایه برای این بیماران قرار داده خواهد شد. از مزایای اصلی این روش می‌توان گفت بدلیل نوع برش ایجاد شده روی سطح چشم، از نظر ظاهری اختلال کمتری در زیبایی چهره فرد ایجاد خواهد شد وحرکت چشم پس از گذاشتن پروتز در کارسه چشم، افزایش خواهد یافت. از این روش اغلب برای بیمارانی استفاده می‌شود که برایشان زیبایی ظاهری اهمیت بسیار بالایی دارد. اما این روش خالی  از عیب نبوده و احتمال بروز افتالموسکوپی سمپاتیکی در آن بسیار بالا خواهد بود.

روش دوم Enucleation

حذف کره چشم به طوری که ماهیچه‌های خارج بافت بینایی جدا شده اند و ایمپلنت کروی یا بافت چربی وصل خواهند شد. علت ها: تومورها، عفونت‌ها، درد شدید ناحیه چشم، نابینایی و ضربه های روحی شدید. یک چشم مصنوعی به دنبال این جراحی مورد نیاز است.

روش سوم Exenteration

این روش شامل خارج نمودن محتویات کاسه چشم ازجمله بافت چربی، ماهیچه و دیگر ساختارهای مجاور می‌باشد. حتی پلک‌ها هم ممکن است در موارد سرطان پوست و عفونت وخیم برداشته شوند. در این روش یک پروتز همراه با بخش هایی از پوست صورت که از بین رفته اند، باید طراحی و نصب شود.

یک مثال برای این روش، کارسینوم سلولهای سنگ‌فرشی در سینوس های پارانازال، پوست و ملتحمه همراه با دیگری عمیق اوربیت است. Exenteration در موارد وسیع تر شامل برداشتن تمام بافتهای اوربیت و رزکسیون استخوانهای اوربیتال می باشد.

انواع روش های تخلیه چشم

مراحل تخلیه چشم و بازسازى

به طور معمول پس از تخلیه کره چشم، کمبود حجم رخ مى دهد و باید وجود این فضاى خالى را به گونه اى جبران نمود. کره چشم بین سه تا چهار سى سى حجم دارد که طى تخلیه این حجم از دست مى رود. بنابراین در مرحله اول و طى عمل جراحى با قرار دادن یک جسم کروى داخل کاسه چشم سعى مى کنیم این کمبود حجم را جبران نماییم .جبران حجم در ابتدا با استفاده از اجسام شیشه اى و پلاستیکى شروع شد، اما امروزه موادى وجود دارند که عروق مى توانند داخل انها رشد کرده، پس از مدتى شبیه بافتهاى بدن شوند.

این اجسام متخلل ،امروزه در الویت هستند . پس از کارگزارى جسم فوق (ایمپلنت) داخل کاسه چشم و در صورت نیاز دوختن عضلات به آن، روى ایمپلنت با ملتحمه پوشانده مى شود و جراحى خاتمه مى یابد. جهت بهبود ملتحمه زمانى بین چهار تا هشت هفته لازم است، سپس بیمار به سازنده پروتز ارجاع مى گردد که قالب گیرى شده و پروتز مناسب جهت قرار گیرى در فضاى بین پلکها (سوکت) تهیه مى گردد.

تخلیه چشم

کدام روش جراحى تخلیه چشم مناسب شما است؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، روش تخلیه چشم به شرایط و میزان آسیب وارد شده به چشم بیمار بستگی دارد. اگر بتوان بدون تخلیه، روى چشم خود فرد پروتز را نصب کرد، بهترین ظاهر و بیشترین دامنه حرکت پروتز را خواهیم داشت. پس از آن اویسراسیون و در نهایت انوکلئاسیون پیشنهاد می شود که باید به این دو نکته توجه داشت که در این روش ها کمترین میزان حرکت پروتز را وجود داشته و از نظر ظاهری نیز از مقبولیت کمتری بر خوارد هستند.

مرکز تخصصی سفارش چشم مصنوعی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید. با ما در ارتباط باشید

جراحی تخلیه چشم

جمع بندی

از پروتز چشم معمولاً برای جایگزین چشم های بیمار، آسیب دیده یا بدشکل استفاده می شود. داشتن پروتز می تواند به افزایش اعتماد به نفس فرد در پی از دست دادن چشم کمک کند. به علاوه، پوشیدن و نگهداری از آن نسبتاً آسان است. در مواردی استفاده از پروتز به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته نیازمند تخلیه چشم می باشد که پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار بهترین نوع و روش را برای آن برمی گزیند. مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.


بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *