درمان زانوی پرانتزی در کودکان و بزرگسالان بدون جراحی | اصلاح پای پرانتزی

زانوی پرانتزی چیست؟ راه های درمان زانوی پرانتزی چیست؟ برای اصلاح پای پرانتزی باید چه کار کنیم؟ استفاده از زانوبندهای زانو پرانتزی چگونه است و چه تأثیر بر اصلاح فرم زانوها دارد؟ بهترین درمان زانوی پرانتزی کودکان بدون جراحی چیست؟

زانوی پرانتزی به حالتی گفته می شود که زانو های فرد در حالت ایستاده فاصله ی زیادی از هم داشته باشند. معمولا زانوی پرانتزی می تواند اختلالاتی را در راه رفتن فرد ایجاد کند و به لحاظ ظاهری نیز برای فرد ناخوشایند باشد. از این رو درمان هایی برای اصلاح پای پرانتزی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها این مشکل را درمان و رفع کرد. در این مقاله از سایت کاویان کلینیک به علل ایجاد زانوهای پرانتزی و موثرترین راه های اصلاح آن خواهیم پرداخت.

مرکز تخصصی درمان غیر جراحی پای پرانتزی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

اصلاح زانوی پرانتزی

بیماری زانوی پرانتزی چیست؟

زانوی پرانتزی به حالتی گفته می شود که در حالت ایستاده، زمانی که فرد پاهای خود را در کنار هم قرار می دهد، فاصله ی بین زانوهایش از حالت طبیعی بیشتر باشد. این مشکل در پاها را ژنوواروم (genu varum) یا پای پرانتزی می نامند. انحراف پاها بین 5 تا 7 درجه طبیعی است، اما اگر این انحراف بیشتر از این بازه باشد، فرد دچار بیماری زانوی پرانتزی است. پای پرانتزی در کودکان زیر 2 سال، یک اتفاق متداول و عادی است و جای نگرانی نیست و نیاز به درمان نیز ندارد. اما اگر پس از 2 سالگی پای کودک در همین حالت باقی بماند و پای پرانتزی در کودک تداوم یابد، نیاز به درمان خواهد داشت.

علائم زانوی پرانتزی چیست؟

زانوی پرانتزی یا ژنوواروم بیشتر در حالت ایستاده یا هنگام راه رفتن فرد مشخص می شود. یکی از مهم ترین نشانه های پای پرانتزی، عدم تعادل و هماهنگی در راه رفتن است. علائم دیگری از زانوی پرانتزی که بیشتر در کودکان مشاهده می شود، چرخش پا به داخل می باشد. معمولا پای پرانتزی دچار درد یا ناراحتی جسمی در فرد نمی شود، اما ممکن است با تداوم و درمان نکردن این مشکل، فرد در دوران جوانی یا سنین بالاتر دچار مشکلات و درد هایی در ناحیه لگن، زانو و قوزک پا شود. این درد ها به این دلیل است که در طولاتی مدت به مفاصل این قسمت ها فشاری بیشتر از حالت معمولی وارد می شود. در برخی موارد، افرادی که دچار پای پرانتزی هستند ممکن است در هنگام ایستادن دچار لغزش یا عدم تعادل نیز شوند.

علائم و نشانه های زانوی پرانتزی

علت و دلایل پرانتزی شدن زانو

همانطور که گفتیم بیشتر کودکان از بدو تولد تا سن 2 سالگی ممکن است پاهای پرانتزی را تجربه کنند و در این سن نیازی به درمان ندارند و جای نگرانی نیست. در اکثر موارد این مشکل بعد از 2 سالگی خود به خود اصلاح می شود و مشکلی برای کودک ایجاد نخواهد کرد. اگر پرانتزی بودن زانو ها بعد از 2 سالگی ادامه داشت در این شرایط باید برای معاینه ی کودک به پزشک مراجعه کرد.

یکی از علل ایجاد پای پرانتزی بیماری بلونت می باشد. بیماری بلونت باعث به وجود آمدن مشکلاتی در رشد ناحیه ی بالای استخوان ساق پا یا تیبیا می شود. برای تشخیص این بیماری معمولا از عکس رادیولوژی استفاده می شود.

یکی دیگر از بیماری هایی که می تواند از علل ایجاد پای پرانتزی باشد، بیماری راشیتیسم است. راشیتیسم یک بیماری استخوانی است که ممکن است علاوه بر پای پرانتزی، باعث ایجاد اختلالات دیگری نیز در استخوان های فرد می شود. این بیماری معمولا به دلیل عدم وجود ویتامین دی (D)، کلسیم و فسفر در مواد غذایی ایجاد می شود، پس بهتر است مواد معدنی کافی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از بروز بیماری های همچون راشیتیسم در خود و کودکانتان جلوگیری نمایید. از دیگر عواملی که ممکن است باعث ایجاد زانوی پرانتزی شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود ویتامین D
  • بیماری روماتیسم
  • ضرباتی که به زانو وارد می شوند.
  • ضعف عضلات
  • اضاف وزن و چاقی در کودکان
  • بد نشستن و بد ایستادن
  • بیماری آرتروز
  • ضعف یا کوتاهی عضله ی همسترینگ
  • عدم هماهنگی در صفحه رشد

علت و دلایل پرانتزی شدن زانو

راه های تشخیص زانوی پرانتزی

زمانی که برای تشخیص زانوی پرانتزی به پزشک مراجعه می کنید در رحله اول، از لحاظ فیزیکی پاها و زانو های شما را بررسی می کنند. ابتدا از شما می خواهند پاهای خود را در کنار هم قرار دهید تا برسی کنند که آیا فاصله ی بین زانو های شما بیشتر از حد معمولی است یا خیر. سپس برای تشخیص بیماری هایی نظیر بلونت یا راشیتیسم از عکس رادیولوژی استفاده می کنند. در صورتی که عکس های رادیولوژی زانو ها نشان دهنده ی هر یک از بیماری های استخوانی نظیر راشیتیستم، بلونت و … باشند، پزشک برای اطمینان بیشتر آزمایش خون را برای بیمار تجویز می کند.

تصویر شاخص یافت نشد!

عوارض زانوی پرانتزی چیست؟

درست است که پای پرانتزی دردی را به همراه نخواهد داشت، اما ماندگاری و درمان نشدن پای پرانتزی ممکن است با گذشت زمان عوارضی برای افراد داشته باشد. از جمله عوارض پای پرانتزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری آرتروز: بیماری آرتروز، در افرادی که دچار پای پرانتزی هستند بیشتر مشاهده می شود و این بیماری معمولا ریشه ی ارثی دارد.

التهاب مفاصل: در افرادی که زانو هایشان پرانتزی است، به دلیل قرار گرفتن زانو ها در حالت نامناسب، فشار غیر عادی و بیشتر از حد معمول به مفاصل زانو و قوزک آن ها وارد می شود و در نهایت این فشار ها موجب التهاب مفاصل می گردد.

اختلال در راه رفتن: در برخی موارد پای پرانتزی موجب از دست رفتن غضروف و بافت های اطراف مفاصل می شود که این امر موجب اختلال و ناهماهنگی در راه رفتن می گردد.

ظاهر نامناسب: یکی دیگر از عوارضی که زانوی پرانتزی به همراه دارد، ایجاد ظاهری نامناسب در پاها است که می تواند به راحتی اعتماد به نفس افراد را خدشه دار کند.

عوارض زانوی پرانتزی

درجات پای پرانتزی

پای پرانتزی درجات متفاوتی از خفیف تا شدید دارد. درجات مختلفی که در پای پرانتزی ایجاد می شود، می تواند در اثر عوامل ارثی، ضربه دیدن زانو، عوامل وابسته به رشد و … باشد. موردی که در همه ی درجات مشاهده می شود، ظاهر غیر معمولی زانو ها و در برخی موارد درد در ناحیه ی زانو ها می باشد. واضح است که هر چه درجات زانوی پرانتزی بیشتر باشد، درمان آن نیز دشوار تر است و عوارض بیشتری را به همراه دارد.

انواع راه های اصلاح زانوی پرانتزی

در دنیای امروز، روش ها و درمان های مختلفی برای اصلاح زانوی پرانتزی وجود دارد که می تواند برای افرادی که دچار این بیماری هستند مفید واقع شود. در این قسمت از این مقاله به روش های اصلاح زانوی پرانتزی می پردازیم. موارد زیر همگی از راه های درمان پای پرانتزی می باشند.

جراحی زانوی پرانتزی

یکی از روش های اصلاح زانوی پرانتزی جراحی است. پزشکان برای اصلاح پای پرانتزی استخوان ران در بالای زانو یا استخوان درشت‌ نی در زیر زانو را جراحی می کنند. جراحی استئوتومی درشت ‌نی، یکی از جراحی هایی است که برای اصلاح پای پرانتزی مورد استفاده قرار می گیرد. در این جراحی استخوان های درشت نی را دستکاری می کنند تا به ظاهری مناسب و استاندارد تبدیل شوند و زانوی پرانتزی اصلاح شود.

بریس

زانو بند طبی یا بریس زانو وسیله ای است که می تواند در اصلاح پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان موثر باشد. استفاده ی این ابزار برای اصلاح پای پرانتزی می تواند برای برخی افراد موفقیت آمیز و برای برخی بی نتیجه باشد. اما به طور کلی می توان گفت استفاده از بریس در طولانی مدت می تواند در اصلاح فرم زانو ها و قرار گیری آن ها در ساختار مناسب، موثر باشد.

تاثیر فیزیوتراپی و ورزش بر زانوی پرانتزی

با وجود این که بیشتر تمرینات ورزشی تاثیر چندانی روی زانو ها ندارند، برخی حرکات و تکنیک ها هستند که انجام مداوم آن ها باعث تقویت عضلات اطراف مفصل زانو و اصلاح موقعیت اندام های پا می شوند.

کفش و کفی های طبی

در برخی افراد زانوی پرانتزی موجب چرخش یا قوزک مچ پا می شود. این امر ممکن است باعث عدم ثبات و هماهنگی در همه ی اعضای بدن شود. به طور کلی افرادی که دچار زانوی پرانتزی هستند بیشتر دچار پیچ خوردن پا و ضعیف شدن رباط ها می شوند. در این موارد استفاده از کفش و کفی طبی می تواند تا حدودی از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی

از این جهت که جراحی زانو معمولا دشوار است و دوره ی نقاهت آن طولانی می باشد، بهترین راه برای درمان پای پرانتزی در بزرگسالان درمان های بدون جراحی است. معمولا در بزرگسالان عواملی مانند چاقی و اضافه وزن، کمبود ویتامین D، کمبود ویتامین C و کلسیم، استئوآرتریت زانو و … باعث ایجاد پاهای پرانتزی می شوند. اولین قدم برای درمان زانوی پرانتزی در بزرگسالان کاهش وزن و رسیدن به اندامی مناسب است. برخی ورزش ها نظیر دوچرخه سواری نیز می توانند در درمان پاهای پرانتزی موثر باشند. یکی دیگر از مواردی که در درمان زانوی پرانتزی موثر است، استفاده از مکمل های تقویت استخوان است. همچنین داشتن رژیم غذایی که باعث تقویت استخوان ها شود نیز در درمان این مشکل تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

درمان پای پرانتزی چقدر طول میکشد؟

همانطور که گفتیم روش های مختلفی برای درمان پای پرانتزی وجود دارد. یکی از این روش ها جراحی زانو است، مدت زمان جراحی 4 الی 5 ساعت اما دوران نقاهت آن طولانی می باشد و ممکن است چندید ماه طول بکشد. در روش های دیگر اصلاح زانوی پرانتزی با استفاده از ورزش یا بریس ها و … لازم است طولانی مدت از آن ها استفاده شود تا به مرور زمان، استخوان ها و مفاصل زانو در جایگاه مناسب خود قرار بگیرند و پاهای پرانتزی درمان شوند.

زانوی پرانتزی و حرکات اصلاحی

همانطور که گفتیم یکی از بهترین و موثرین روش هایی که در اصلاح فرم زانو بسیار تاثیرگذار است، ورزش و حرکات اصلاحی می باشد. از جمله ورزش ها و حرکات اصلاحی که در اصلاح زانوی پرانتزی موثر هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حرکت اول

  1. روی سطحی صاف، به پهلو دراز بکشید.
  2. یکی از پاها را روی زمین قرار داده و پای دیگرتان را در پشت پای مخالف خم کنید.
  3. پایی که روی زمین قرار دارد را به‌آرامی بالا بیاورید، به صورتی‌که کشش را به طور کامل در عضلات پشت ران احساس کنید.

حرکت دوم

  1. بر روی زمین دراز بکشید.
  2. پاها را صاف کرده و در کنار یکدیگر قرار دهید.
  3. پای سمت راست خود را خم کرده و به صورت ضربدری در قسمت بیرونی پای چپ بگذارید.
  4. به کمک آرنج دست چپ خود دور زانو را گرفته و به سمت خود بکشید.

حرکت سوم

  1. روی صندلی بنشینید و یکی از پاها بالا بیاورید حالا شروع به خم کردن پا از مچ بکنید.
  2. در انجام این حرکت پنجه به ساق پا نزدیک می شود و بدین ترتیب مفصل مچ پا شروع به خم شدن و باز شدن می کند.

روش جدید درمان زانوی پرانتزی 

همانطور که گفتیم روش های متفاوتی برای اصلاح زانوی پرانتزی وجود دارد. یکی از جدید ترین و کارآمد ترین روش های درمان این مشکل، استفاده از بریس و زانوبند های پرانتزی می باشد. با استفاده ی مداوم از این وسیله می توان به راحتی مشکل پای پرانتزی را در تمام افراد رفع و درمان کرد.

استفاده از بریس و زانوبند برای زانو پرانتزی

بریس و زانو بند از وسایل کمک پزشکی هستند که پزشکان متخصص بسته به شرایط و درجات پرانتزی بودن پای بیمار به آن ها تجویز می کند. مدت زمان استفاده و درمان با این بریس ها در افراد مختلف متفاوت است. پس از شروع استفاده از بریس ها لازم است هر 3 ماه یکبار به پزشک خود مراجعه کنید تا روند بهبود و موارد دیگر را بررسی کنند. بریس ها و زانوبند ها وسایل نیمه دائمی هستند که استفاده از آن ها باعث بهبود عملکرد پاها می شود.

مرکز تخصصی درمان غیر جراحی پای پرانتزی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

استفاده از بریس و زانوبند برای زانو پرانتزی

قیمت بریس زانو پرانتزی

قیمت بریس زانو به عوامل مختلفی نظیر برند آن، مدت زمان لازم برای استفاده از آن، نوع آن و … متفاوت است. لازم است برای تهیه ی بریس زانوی پرانتزی به پزشکان متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا شما را در خرید بریس مناسب یاری نمایند. قیمت بریس زانو پرانتزی متناسب با تجویز پزشک و نوع آن می تواند متغیر باشد. مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۹۱۰۰۸۸۸۱ -۰۲۱ در ارتباط باشید.

زانوی پرانتزی کودک

یکی از رایج ترین مشکلات در کودکان نوپا، پای پرانتزی یا خمیدگی پاها است. کودکانی که به خمیدگی پا مبتلا هستند، در هنگام ایستادن فاصله ای مشخص بین زانو ها و نواحی تحتانی پاهای خود دارند. این فاصله می تواند در نتیجه خمیدگی یک یا هر دو زانو به سمت بیرون باشد که اغلب با راه رفتن تشدید خواهد شد. لازم به ذکر است که در اغلب مواردی که این مشکل به وجود می آید، خمیدگی پاها با رشد کودک به صورت طبیعی برطرف می شود، اما در صورتی که این عارضه تا سن ۳ سالگی برطرف نشود، باید امکان وجود عوامل زمینه ای مانند بیماری بلانت یا نرمی استخوان را در نظر گرفت.

درمان زانو پرانتزی در کودکان بدون جراحی

همانطور که اشاره شد، در اکثر موارد کودک نیازی به درمان نخواهد داشت، چراکه معمولاً پرانتزی شدن پاها یک بخش طبیعی از فرآیند رشد کودک محسوب می‌شود و با روند بزرگ شدن، مشکل حل می شود. با این حال اگر این عارضه از نوع حاد باشد یا به دنبال یک مشکل دیگر به وجود آمده باشد، کودک نیاز به اقدامات درمانی خواهد داشت. در ادامه، برخی از روش‌ های درمانی پیشنهادی بدون جراحی را برای پای پرانتزی توضیح خواهیک داد:

فیزیوتراپی

معمولاً شناسایی و درمان علت اصلی عارضه پرانتزی شدن پاها به وسیله‌ فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی قدم اول است. اگر این مشکل باعث بروز درد در کودک شده یا بر روی نحوه راه رفتن او تاثیر گذاشته، فیزیوتراپی می‌‌ تواند کمک کننده باشد. متخصص فیزیوتراپی تمرینات را به شما و کودک یاد می‌دهد که به بهبود قدرت و دامنه حرکات او کمک خواهد کرد. در صورت نیاز به جراحی، حرکات فیزیوتراپی می تواند به روند بهبودی پس از جراحی نیز کمک کند

استفاده از کفش یا بریس مخصوص

در صورتی که پای پرانتزی کودک تا سن هفت سالگی بهبود پیدا نکرد، استفاده از وسایل ارتوپدی پیشنهاد می شود که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. پزشک کودکان یا متخصص فیزیوتراپی پس از بررسی، استفاده از کفش یا کفی طبی را برای اصلاح حالت راه رفتن کودک توصیه می کند. علاوه بر این ممکن است استفاده از بریس مخصوص شب را نیز پیشنهاد دهد که باید در هنگام شب و قبل از خواب استفاده شود، تا به صاف شدن پای پرانتزی کودک کمک کند.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم پای پرانتزی به حالتی گفته می شود که فاصله ی زانو ها در افراد بیشتر از حد معمولی باشد. این مشکل در کودکان زیر 2 سال نگران کننده نیست و نیاز به درمان ندارد، اما اگر پرانتزی بودن زانو ها بعد از 2 سالگی رفع نشد باید برای درمان آن اقدام کرد. روش های مختلفی از جمله جراحی زانو ها، استفاده از بریس های زانو، ورزش و … برای اصلاح زانوی پرانتزی وجود دارند که می توان با کمک آن ها مشکل زانوی پرانتزی را رفع کرد.

شما می توانید برای تهیه ی بریس های مناسب و کفی های طبی برای اصلاح زانوی پرانتزی به کاویان کلینیک مراجعه نمایید.

مرکز تخصصی درمان غیر جراحی پای پرانتزی کاویان کلینیک با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره 91008881 -021 در ارتباط باشید.
با ما در ارتباط باشید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *