آشنایی با پروتزهای مناسب فعالیت‌های ورزشی

نقص عضو در افراد می‌تواند به دلایل مادرزادی و یا بر اثر حادثه‌ای رخ داده باشد. به لطف پیشرفت‌های دانش پزشکی در حوزه تولید انواع پروتزها، بسیاری از مشکلات عملکردی برای افراد دارای نقص عضو حل شده است. پروتزها بر اساس ویژگی‌هایشان کاربردهای متفاوتی دارند، از پرطرفدارترین نوع آن می‌توان به پروتزهای ورزشی اشاره کرد. بسیار از پروتزهایی که برای انجام کارهای روزمره طراحی شده اند، قابلیت استفاده برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی را نیز دارند. از طرفی، برخی شرکت‌ها دست به ساخت و توسعه پروتزهای اختصاصی ورزشی زده اند. (آشنایی با پروتزهای مناسب فعالیت‌های ورزشی)

آشنایی با پروتزهای مناسب فعالیت‌های ورزشی

تیغه‌های مخصوص دویدنRunning Blades –

این تیغه عموما از جنس کربن بوده و برای اولین بار توسط Van Phillips مخترع آمریکایی در دهه 70 میلادی، مختص فعالیت ورزشی ساخته شد. این اختراع منجر به ایجاد موجی جدید در طراحی اندام مصنوعی مخصوص ورزش شد. هرچه پروتزهای مناسب‌تری تولید شود، افراد دارای نقص عضو می‌توانند زندگی راحت‌تر و فعالانه‌تری داشته باشند. این مخترع بجای تمرکز بر استخوان، تلاش کرد بر روی تاندون‌ها و رباط‌های از دست رفته متمرکز شود.

این تیغه از 80 لایه‌ی کربنی فشرده تشکیل شده که بسیار سخت‌تر از فولاد است. علارغم این استحکام، توانایی جایگزینی خواص ارتجاعی و نوسان حالت دویدن را نیز دارد. این تیغه‌ها نه تنها برای دویدن، بلکه برای رشته‌هایی نظیر بسکتبال و بیسبال نیز مناسب هستند.

پروتز مخصوص شنا

پروتزهای پا که مخصوص شنا طراحی شده‌اند، به حفظ تعادل فرد بسیار کمک می‌کنند. یکی از چالش‌های مهم برای طراحی و تولید پروتزهای مخصوص رشته های آبی بالاخص شنا، آسیب ندیدن آن‌ها در آب است. حتی اگر پروتز ضدآب هم باشد ممکن است در برابر مقاومت آب، آسیب ببیند. از این رو برای رفع این مشکل از پروتزهایی که هم در برابر آب و هم در برابر رطوبت مقاوم هستند، استفاده می‌شود.

اندام مصنوعی کوهنوردی

اولین بار Hugh Herr صخره نورد حرفه‌ای که دچار نقص عضو از ناحیه هر دوپا تا زیر زانو شده بود، بدلیل علاقه شدیدی که به ورزش صخره نوردی و کوهنوردی و تجربه مجدد آن‌ها داشت، پروتزی مخصوص برای این رشته طراحی کرد. وی در حال حاضر عضوی از گروه مکاترونیک دانشگاه MIT بوده و در آنجا مشغول نوآوری و توسعه انواع پروتزهای ورزشی است. امروزه پروتزهای مختلفی برا پایین تنه و بالاتنه به منظور صعود از کوه‌ها و صخره‌ها طراحی و تولید شده است.

آشنایی با پروتزهای مناسب فعالیت‌های ورزشی

پروتزهای قایقرانی و پدال زنی

اتصالات مناسبی برای اندام بالاتنه جهت استفاده برای پدال زدن و قایقرانی، طراحی و ساخته شده است. قلاب‌ها یکی از پروتزهای کاربردی است که امکان حرکت با قایق در آب را به آسانی برای فرد فراهم می‌کند.

آشنایی با پروتزهای مناسب فعالیت‌های ورزشی

پروتز اسکی و اسنوبورد

کشش و انعطاف‌پذیری خاصی که این پروتزها دارند، مختص این رشته ورزشی می‌باشد. این اندام مصنوعی مناسب ورزش‌هایی نظیر اسکی روی آب بوده و به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی در کفش اسکی قرار گیرد.

اندام مصنوعی مخصوص بسکتبال و والیبال

پروتزهایی که به طور اختصاصی برای بسکتبال و اندام بالاتنه طراحی شده اند، به راحتی می توانند شکل و اندازه توپ را تحمل کنند و امکان دریبل کردن را به ورزشکار بدهند. از طرفی پروتزهای مخصوص والیبال، اجازه انجام بیشتر حرکات در حین بازی را فراهم می‌کنند.

آشنایی با پروتزهای مناسب فعالیت‌های ورزشی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *